Hvad betyder tillräckligt bra för dig?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Jo, det betyder...

En ganska medioker återgivning
1
2%
Såpass bra att jag ägnar mig helt åt musiken utan ljudanalys
38
70%
Tillräckligt är inte tillräckligt för mig
7
13%
Vad är detta för fåniga alternativ? Jag svarar nedan istället.
8
15%

Antal röster : 54

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-07-04 23:13

Jag är oerhört medveten om att det skulle kunna låta bättre. Dock krävs ganska stora åtgärder, som att slänga ut hustrun eller flytta själv. Eftersom detta inte är realiserbart inom rimliga gränser får det vara som det är. Jag kan ändå emellanåt förlora mig helt i musiken, och det är det viktigaste, oavsett vilka defekter återgivningen har.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-05 08:45

En anläggning som är tillräckligt bra för mig, är att jag kan lyssna aktivt igenom en hel skiva utan att tänka på tekniken - bara musiken.

Musiken tar överhand, och jag byter inte skiva eller låt stup i kvarten, i jagandet efter tekniskt goda inspelningar.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-05 08:56

Tillräckligt bra är naturligtvis att musiken låter tillräcklig bra för att jag skall kunna njuta av den, det kan uppnås på en mängd sätt och utan några stora resurser.

Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt ;-)

(på tal om att "uppgradera", hårdrockbandet i "Liftarens Guide Till Galaxen" spränger en planet i småbitar för att få den rätta metal-känslan. The Sky's the limit!)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-07-05 10:04

Om man kan njuta av musik i en bullrig bil men inte hemma så är det ju lite underligt om det skulle vara tvunget att allt var perfekt hemma. Så beroende på lyssningsmiljö som skiftar kan för min del den tekniska nivån vara oerhört låg men ändå släpper det fram musiken. Sen kan det även vara så att den tekniska nivån är hög men anläggningen tråkig ändå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-07-05 10:13

Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.

För tunn bas och avrullad diskant. Undermåligt. Gick hem besviken.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-07-05 14:34

xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt ;-)

Uppgraderingshysteri är något som är svårt att ta sig ur då det som sagt ALLTID kan bli bättre/annorlunda. HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. Jag är lite avundsjuk på vissa jag känner som har enorma skivsamlingar som de avnjuter i högst modesta anläggningar..... utan en tanke på att köpa nya klass-A slutsteg :wink:

KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.

Klart man blir besviken när de inte kan sjunga "på ett transparent sätt".
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-07-05 15:10

Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...

Nä, ska jag döma av egen erfarenhet, så är jag beredd att hålla med.
Jag har - när jag blickar bakåt - aldrig varit både musik- OCH hifiintresserad samtidigt.
Det blir alltid en rejäl slagsida åt endera hållet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2013-07-05 19:32

Strmbrg skrev:
Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...

Nä, ska jag döma av egen erfarenhet, så är jag beredd att hålla med.
Jag har - när jag blickar bakåt - aldrig varit både musik- OCH hifiintresserad samtidigt.
Det blir alltid en rejäl slagsida åt endera hållet.

Word! Typ ... :-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-07-05 20:04

När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen

Det är bara religiösa som är lyckliga jämt
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-07-05 20:11

celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen

:D

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2013-07-06 22:23

För några år sedan satt jag på min rast och slappade på kontoret. För underhållningen stod en Grundig "cd-bergsprängare" köpt för snart 15 år sedan för 695 spänn. Jag satt där med slutna ögon och tänkte, herregud det här måste vara världens bästa låt. Låten gick rakt in i min stjäl och jag var så lycklig. Tänk Ferdinand och lukta på blommorna lycklig här.

Den där händelsen fick mig att börja tänka och även om tankeprocessen inte är helt klar än så svarade jag en ganska medioker återgivning. Vilket jag såg att jag var ensam om att ha röstat på.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-06 23:12

Tycker att fler borde ha röstat som Nibbler om man ser till inläggen här, men de gjorde kanske som jag och röstade på sista/skrev egen förklaring.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-07-07 08:21

Panelguy skrev:
xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt ;-)

Uppgraderingshysteri är något som är svårt att ta sig ur då det som sagt ALLTID kan bli bättre/annorlunda. HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. Jag är lite avundsjuk på vissa jag känner som har enorma skivsamlingar som de avnjuter i högst modesta anläggningar..... utan en tanke på att köpa nya klass-A slutsteg :wink:

KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.

Klart man blir besviken när de inte kan sjunga "på ett transparent sätt".

På ett sätt är " uppgraderingshysterin" som du talar om inte bara nåt dåligt.
Det gör ju att du får riktiga förbättringar också, och har möjlighet att skaffa en anläggning som är " tillräckligt bra" för att musiken ska ta över intresset från tekniken.

Om alla var nöjda av en klockradio för 149:- skulle inte begreppet hifi finnas...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-07-07 10:22

Risken - eller kanske sannolikheten - är stor att man under uppgraderingsförsöken hamnar i ett fokus som inte längre syftar till att kunna koppla av med musik.
Under den ofta långa processen skapas ett (förmodligen nödvändigt) engagemang i teknik och apparatur, som på sikt tenderar att bli ett intresse i sig självt.

Hm,

Man vill ha bättre och bättre återgivning.
Men, jagar man bättre MUSIK i samma utsträckning?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-07-07 10:43

Nibbler skrev:För några år sedan satt jag på min rast och slappade på kontoret. För underhållningen stod en Grundig "cd-bergsprängare" köpt för snart 15 år sedan för 695 spänn. Jag satt där med slutna ögon och tänkte, herregud det här måste vara världens bästa låt. Låten gick rakt in i min stjäl och jag var så lycklig. Tänk Ferdinand och lukta på blommorna lycklig här.

Den där händelsen fick mig att börja tänka och även om tankeprocessen inte är helt klar än så svarade jag en ganska medioker återgivning. Vilket jag såg att jag var ensam om att ha röstat på.

Fast, jag tänkte mig en annan innebörd i första alternativet:
Nämligen att "tillräckligt bra" skulle uppfattas som något som är ganska oambitiöst.
Nu inser jag dessutom att alternativ ett då blir ganska likt ett av de andra alrnativen...

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-07-07 11:02

DVD-ai skrev:För mig är tillräckligt bra när jag kan acceptera återgivningen som den är, så det handlar mer om min egen inställning än något annat... :)
Objektivt så låter det skit hemma hos mig, men jag tycker det är tillräckligt bra!
Allt blir vad man gör det till !

True that.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-07 11:32

Tja jag vet inte vad tillräckligt bra är för något, eftersom jag har det best of the best. Referensen i världen. :)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2013-07-07 21:40

Alt 2.

Bra, bättre eller bäst?

Skall man bara höra senaste Eko nyheterna kan radion för 99kr duga, annars behöver jag sätta igång 4 apparater där för- och slutsteg behöver tid till uppvärmning.

Är man nöjd med anläggningen och glad att den finns där så man blir intresserad att uppleva mer, kanske upptäcka något nytt fast samlingarna är gamla.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-07 22:02

Frågan är inkomplett - tillräckligt bra för musiklyssnande, eller tillräckligt bra för närvaroupplevelse?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-07 22:27

phloam skrev:Frågan är inkomplett - tillräckligt bra för musiklyssnande, eller tillräckligt bra för närvaroupplevelse?

Tillräckligt bra helt enkelt oavsett vad det än vara må :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-07 22:41

Det här är dn fråga jag brottats med mig själv mentalt senaste tiden. När jag testar olika produkter, vist kan jag vagt förnimma skillnaden. Mellan två riktigt bra produkter och avgöra vilken som är bättre. Men är den där andra produkten, som visserligen inte är helt felfri, tillräckligt bra? Skulle jag kunna leva med en sådan minimal brist att jag oftast inte ens kan höra den? Speciellt om man börjar mäta in parametrar som pris...

Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2013-07-07 23:39

Mitt enda krav är att jag skall känna mig tillfreds oavsett om man skall spela upp: musik,film,tv-spel eller...fågelkvitter....nu har jag inte testat vuxenfilm men har en känsla av att riggen även fixar detta

:)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-07-08 00:19

Alexi skrev:Det här är dn fråga jag brottats med mig själv mentalt senaste tiden. När jag testar olika produkter, vist kan jag vagt förnimma skillnaden. Mellan två riktigt bra produkter och avgöra vilken som är bättre. Men är den där andra produkten, som visserligen inte är helt felfri, tillräckligt bra? Skulle jag kunna leva med en sådan minimal brist att jag oftast inte ens kan höra den? Speciellt om man börjar mäta in parametrar som pris...

Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...

Ther's always someone faster.

Gammalt Westernordspråk
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-07-08 00:24

Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...

feelgood = audiofili neurosa??? :mrgreen: ;)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-07-08 00:31

Har i afton suttit och lyssnat på spottan via min Tivoli Audio One matad med kabel från Iphone på altanen och det funkar skitbra för mig.

Man kan digga på ett enklare sätt också :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-09 10:51

phloam skrev:
Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...

feelgood = audiofili neurosa??? :mrgreen: ;)
nja eftersom jag skiter i skullnader jag inte kan höra. Jag pratar bara om de små skillnader jag faktiskt kan höra. Men även de är svåra att bedömma hur viktiga de är.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-07-09 15:23

celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen

när det gäller sådant är jag alltid fanatiskt lycklig (inte perfekt, jag är inte strange)(givakt matså).
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-09 16:21

När Citroën Xantia gör samma jobb som BMW 730i
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-07-09 16:23

Lustigt nog (?) har jag blivit mer och mer intresserad av alla nivåer på brahet, jag tycker det är intressant att beskriva och uppleva återgivning både om den är bra eller dålig. Jag känner dock allt mindre längtan efter det bästa systemet i världen. Det finns ju bara ett sånt och rent statistiskt kan man ju förstå med lilltån att om jag tror att just jag har det systemet då är det självbedrägeri.

Billiga system har sitt berättigande. Det är sådana som väcker musikintresset hos unga, de har inte råd med mer. Småsystem är också viktiga, det gör att man kan lyssna på musik på ställen som man inte skulle kunna det annars.

Det finns helt enkelt en massa olika nivåer på återgivning som alla har sin plats. Det jag har svårast för är nog sånt som lever på folks okunskap, när man tar ohemult betalt för verkningslösa prylar.

Teknik och förståelse av den är nog min grej, tror jag. Och musiken. Och i båda fallen blir jag allt mindre intresserad av att hitta det som är bäst. Det finns dock mycket som är olika, och jag gillar det.

Och om jag verkligen vill höra hur något låter i verkligheten så lyssnar jag på den. Verkligheten alltså.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-07-09 16:28

Ja, vad kan syftet / syftena vara med att leta fram det allra bästa?

Nä-nä. Jag skriver inte mellan raderna att det skulle vara dumt eller så. En rent neutral fundering bara.

Och, för att tjöta lite:
Inte ens det bästa BEHÖVER ju vara gott nog.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi