Moderator: Redaktörer
xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt
KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.
För tunn bas och avrullad diskant. Undermåligt. Gick hem besviken.
Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...
Strmbrg skrev:Panelguy skrev:...HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. ...
Nä, ska jag döma av egen erfarenhet, så är jag beredd att hålla med.
Jag har - när jag blickar bakåt - aldrig varit både musik- OCH hifiintresserad samtidigt.
Det blir alltid en rejäl slagsida åt endera hållet.
celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen
Det är bara religiösa som är lyckliga jämt
Panelguy skrev:xeizo skrev:Ser man till HiFi-intresset istället för till musiken så finns naturligtvis inte "tillräckligt bra", det går att uppgradera i all oändlighet, det är ett intresse i sig själv som INTE skall förväxlas med musikintresset. Det är två helt skilda sidor av nästan samma mynt
Uppgraderingshysteri är något som är svårt att ta sig ur då det som sagt ALLTID kan bli bättre/annorlunda. HiFi-intresse har nog egentligen inte så mycket med musikintressa att göra. Jag är lite avundsjuk på vissa jag känner som har enorma skivsamlingar som de avnjuter i högst modesta anläggningar..... utan en tanke på att köpa nya klass-A slutsteg
KarlXII skrev:Lyssnade på en kör i Vasaparken för några dagar sen.
För tunn bas och avrullad diskant. Undermåligt. Gick hem besviken.
Klart man blir besviken när de inte kan sjunga "på ett transparent sätt".
Nibbler skrev:För några år sedan satt jag på min rast och slappade på kontoret. För underhållningen stod en Grundig "cd-bergsprängare" köpt för snart 15 år sedan för 695 spänn. Jag satt där med slutna ögon och tänkte, herregud det här måste vara världens bästa låt. Låten gick rakt in i min stjäl och jag var så lycklig. Tänk Ferdinand och lukta på blommorna lycklig här.
Den där händelsen fick mig att börja tänka och även om tankeprocessen inte är helt klar än så svarade jag en ganska medioker återgivning. Vilket jag såg att jag var ensam om att ha röstat på.
DVD-ai skrev:För mig är tillräckligt bra när jag kan acceptera återgivningen som den är, så det handlar mer om min egen inställning än något annat...
Objektivt så låter det skit hemma hos mig, men jag tycker det är tillräckligt bra!
Allt blir vad man gör det till !
phloam skrev:Frågan är inkomplett - tillräckligt bra för musiklyssnande, eller tillräckligt bra för närvaroupplevelse?
Alexi skrev:Det här är dn fråga jag brottats med mig själv mentalt senaste tiden. När jag testar olika produkter, vist kan jag vagt förnimma skillnaden. Mellan två riktigt bra produkter och avgöra vilken som är bättre. Men är den där andra produkten, som visserligen inte är helt felfri, tillräckligt bra? Skulle jag kunna leva med en sådan minimal brist att jag oftast inte ens kan höra den? Speciellt om man börjar mäta in parametrar som pris...
Men jag kommer alltid till samma slutsats. För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
nja eftersom jag skiter i skullnader jag inte kan höra. Jag pratar bara om de små skillnader jag faktiskt kan höra. Men även de är svåra att bedömma hur viktiga de är.phloam skrev:Alexi skrev:För att helg kunna slappna av och njuta av det viktigaste, nämligen musiken. Så vill jag undanröjja varje tvivel på att det inte förmedlas så bra som bara går. Kanske det vissa kallar feelgood...
feelgood = audiofili neurosa???![]()
när det gäller sådant är jag alltid fanatiskt lycklig (inte perfekt, jag är inte strange)(givakt matså).celef skrev:När det låter tillräckligt bra å jag svävar på lätta moln tar jag fram en inspelning med skitljud och jag är nere i dyngan igen
Det är bara religiösa som är lyckliga jämt
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster