Moderator: Redaktörer
paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Och är det testat någon digital ingång på någon Denon-receiver i MoLt?
StefanL skrev:Tycker ni skulle varit mer modiga genom att lyssningen kunde gjorts utan att ni sett vad som testades och vilket format som använts.
Öppen lyssning är ju vad det är.
Men det är alltid kul att träffa andra och spisa musik.
Richard skrev:Om LTS i F/ E tester inte funnit att förstegsdelarna i denonreceivers är transparenta är det väl den slutsatsen man måste dra ?
Nu har de väl inte testat allt av denon förvisso, men 5 hemmabioapparater ( eller var det fler ?) är ju ganska många.
Detta innebär i sin tur att många* på detta forum enkelt kan få ett bättre ljud genom att köpa ett bättre försteg till sin anläggning, och inte bara jaga effekt och transparenta slutsteg.
* de som kör med denons hemmabioreceivrar som försteg.
adzer skrev:Richard skrev:Om LTS i F/ E tester inte funnit att förstegsdelarna i denonreceivers är transparenta är det väl den slutsatsen man måste dra ?
Nu har de väl inte testat allt av denon förvisso, men 5 hemmabioapparater ( eller var det fler ?) är ju ganska många.
Detta innebär i sin tur att många* på detta forum enkelt kan få ett bättre ljud genom att köpa ett bättre försteg till sin anläggning, och inte bara jaga effekt och transparenta slutsteg.
Ja att det finns mer välljudande försteg än de som sitter i denon receivers tror jag inte någon säger emot, men sen kommer det ju in andra faktorer i bilden som pris, funktionalitet, användarvänlighet osv.. också.
Richard skrev:tvett skrev:Richard skrev:Alexi skrev:Som ansvarig för LTS tekniksektion och därmed all F/E-lyssning som LTS utför, kan jag inte minnas att vi funnit någon Denon apparat någonsin helt ofärgande?
Jag tror heller aldig att vi oficiellt uttryckt oss i termer så som att någon apparat skulle vara helt transparent.
Tack för hövlig konversation.
Jag var nästan säker på att ni tyckt ( och skrivit ) att förstegsdelen i vissa denonreceivers är transparenta ? Om jag har fel i detta så ber jag dig och hela LTS om ursäkt.
Då kan vi helt avfärda Denon receivrarnas försteg som transparenta.
Bra logik där....
Jaa ? .....
Om LTS i F/ E tester inte funnit att förstegsdelarna i denonreceivers är transparenta är det väl den slutsatsen man måste dra ?
bassman skrev:Yes säkert en god dac!
Vad tycker du om min prioriteringsording då ?Är den sund?
Richard skrev:bassman skrev:Yes säkert en god dac!
Vad tycker du om min prioriteringsording då ?Är den sund?
Alltid kul med ett specialgjort lyssningsrum.jag tycker du har en bra prioritering, önskar att jag själv var lika sund.
Richard skrev:paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Alexi kanske kan klargöra detta ?
Vid våra öppna lyssningar användes dacarna i respektive apparat också, inte bara förstegsdelen.
MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Vid våra öppna lyssningar användes dacarna i respektive apparat också, inte bara förstegsdelen.
Det är väl du som får klargöravad sjutton du jämför.
Helt seriöst, bryr du dig ett skit om ifall det du skriver är det minsta rätt eller fel? Är det bara inlägg och tjaffset som är intressant?
Richard skrev:MagnusÖstberg skrev:Richard skrev:paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Det är väl du som får klargöravad sjutton du jämför.
Helt seriöst, bryr du dig ett skit om ifall det du skriver är det minsta rätt eller fel? Är det bara inlägg och tjaffset som är intressant?
Sluta trolla nu Magnusöstberg.
paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Harryup skrev:Som jag minns det har det i ett antal inlägg under tidigare år diskuterats i banor att Denonreceivers skulle ha funnits färga måttligt och att däremot i förstegsdelen så skulle den (kanske 07 generationen?) upplevts som inte färgande. Sen om det har skrivits av de som testat grejorna eller närstående minns jag inte men så minns jag den allmänna diskussionen som förekommit.
Att sedan Richard backat efter påpekanden borde räcka.
Om man inte skall kunna skriva fel på faktiskt och sedan backa och dessutom be om ursäkt. Borde räcka. Att kalla någon lögnare ser jag som helt omotiverat och de inlägg som folk skriver i allmänna ordalag om andra personer borde i anständighetens namn vara av karaktären "jag tycker" och inte i formen av att det är en sanning.
Men spelar roll, en test gjord av Richard har för mig lika stort eller litet värde som om nån annan gör en öppen test av grejor som jag egentligen inte är intresserad av. Jag ser mångfalden som något positivt på forumet och vill man inte läsa nåns inlägg eller trådar så måste man väl på något sätt kunna mobilisera egen kraft att kunna låta bli.
Jag tycker tonen i tråden är klart störande där det tydligen är fritt fram att kommentera personen snarare än trådämnet.
Klart trist.
+1.
/Harryup
sprudel skrev:paa skrev:Fattar inte, var det dac eller försteg som skulle testas?
Tror Richard lyssnat på dac/förstegskombo i resp apparat och funnit kombon Audiolab som bättre låtande. Alla i lyssningspanelen var överens och de har varit tydliga med att de lyssnat under autentiska förhållanden, alltså inte ovetande om vilken pryl de lyssnat på. Allt för att likna den situation vi vanligtvis befinner oss i när vi lyssnar på musik.![]()
Inte alls ointressant om panelen har gedigen erfarenhet och en god inre referens av hur musik låter irl.
I min bekantskapskrets är vi många som ständigt blandar irl och in-/uppspelad musik. Mycket träning ger stor kunskap.
Richard skrev:Tyvärr innebär det också att om man har litet krav på en god återgivningen så duger inte den interna dacen i en hemmabioreceiver, inte heller försteget duger.
adzer skrev:Får jag fråga. Hur kan du dra slutsatsen att varken DAC eller försteg duger i receivern? Lyssnade ni inte på bägge samtidigt? Kan det inte vara så att det är en av dem som är sämre och den andra är jättebra?
Richard skrev:Det är svårt att säga var flaskhalsen ligger i denon 2308. I dacen, i förstegsdelen ? Kanske i båda.
adzer skrev:Richard skrev:Det är svårt att säga var flaskhalsen ligger i denon 2308. I dacen, i förstegsdelen ? Kanske i båda.
Det vara bara det jag var ute efter.
I all välmening dra inte förhastade slutsatser för varken du eller någon annan tjänar på det. Spekulera kan man alltid göra men det är viktigt att inte framställa det som fakta.
Jag har heller ingen aning om var flaskhalsen i receivern ligger vill jag påpeka. Vore dock intressant att testa.
tvett skrev:Att en grupp subjektivt finner 2kanalaren bättre, är det inte en förhastad slutsats då, att det är recievern som har en flaskhals? Det kan tänkas vara frånvaron av ett prefererat fel som gör att den upplevs sämre.
tvett skrev:Att en grupp subjektivt finner 2kanalaren bättre, är det inte en förhastad slutsats då, att det är recievern som har en flaskhals? Det kan tänkas vara frånvaron av ett prefererat fel som gör att den upplevs sämre.
Richard skrev:Du kan inte veta säkert förrän du testat.
Din marantz är av nyare konstruktion än denon 2308 så den kanske inte har nån hörbar flaskhals.![]()
Annars är det väl bara att låna hem litet dacar/försteg och jämföra? Audiolab har 5 digitalingångar varav en är asynkron via usb. Tack vare fjärren kan den användas som ett digitalt försteg med analoga utgångar.
Tyvärr är det annars rätt ovanligt med fjärrkontrollerade försteg med inbyggd dac.
I många fall kanske ett bättre försteg är att föredra framför bättre högtalare, eller bättre slutsteg.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster