Har jag gjort tidernas fynd?? Moddartankar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-17 20:19

Väntade mig nästan den där reaktionen... ;-) Spelade ett tag med samma diskant och tyckte mycket om den men hittade en väg lät ännu bättre. :) Har några vänner som har Focal i studion är är mycket glad i dem.

Om du vill att dina toppar ska lira som de där kan du väl såga av en bit...?^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-17 20:46

Jocke skrev:Väntade mig nästan den där reaktionen... ;-) Spelade ett tag med samma diskant och tyckte mycket om den men hittade en väg lät ännu bättre. :) Har några vänner som har Focal i studion är är mycket glad i dem.

Om du vill att dina toppar ska lira som de där kan du väl såga av en bit...?^^

Jag har faktiskt redan tänkt tanken på att såga lådorna precis under den "extra" baffeln.. Jag har ju ett par JPW P1-lådor som är för 8" och diskant också och har tänkt tanken på att testa dem i de lådorna också. Nu har jag iofs ett par Seas FA22RCZ bredbandare på väg in och JPW-lådorna är ju vikta för dem.
Sedan låter det ju så jäkla bra i fullregister i lådorna som de ser ut nu (52L) så det känns synd att såga itu dem. Det får bli ett par timmar i garaget istället om jag blir på det humöret.

Jag har förresten inga T/S på baselementet så det blir tjurigt att simulera, men misanplass hade ju katalogen med c600 i och kanske kan han rikta kameran även emot baselementet om det finns med i katalogen så att man har lite att gå på..
Ska nog ta och be honom...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2013-07-17 21:17

Du har PM :)
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-17 21:25

misanplass skrev:Du har PM :)

misanplass for president!!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-17 23:24

Jag kan förstå att det är lite svårt att hitta... Focal är ju inte precis ett stort märke här och vi har nog inte heller riktigt klart för oss vilka franska begrepp vi ska googla på... Om du tycker det här låter som du vill ha det så behåll de här som referens och ta fram dem och väg andra system emot... det var ju inte mer pengar än att man kan ha råd med det... iaf tills du hittar något ännu bättre! ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-17 23:30

Fattar inte riktigt hur de får det att funka.. T/S är ca Vas 82, QTS 0.26 och FS 34..och när jag kikar lite så är den låda på 52L som Focal använder alldeles för stor..men ändå funkar de mycket bra i basen som är både stram och djup (om än inte överdriven i nivå.. Klart tillräcklig, dock). Jämn och fin respons till under 40Hz..
Skumt!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-17 23:59

BPM skrev:Fattar inte riktigt hur de får det att funka.. T/S är ca Vas 82, QTS 0.26 och FS 34..och när jag kikar lite så är den låda på 52L som Focal använder alldeles för stor..men ändå funkar de mycket bra i basen som är både stram och djup (om än inte överdriven i nivå.. Klart tillräcklig, dock). Jämn och fin respons till under 40Hz..
Skumt!

Om vi tänker oss lite resistans i seriespolen som jag antar finns där kanske Qts hamnar på 0,3 och då brukar Vb bli ung Vas/2*0,85 - ja, då är det stort... men de där formlerna är ju ofta optimerade för maximalt flat teoretisk respons... Tänker så här: Vi är rätt glada vid underavstämning här och det kan man ju åstadkomma med ett lite längre basreflexrör men det borde väl gå bra att öka volymen... Har aldrig simulerat det... inte så ofta man vill ha en större låda...^^

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-07-18 00:09

Skillnad i dist som gör det skulle jag gissa.

Varför inte bygga en smidigare låda?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-18 11:59

"Jocke"
Elementet har två talspolar på 4ohm vardera som alltså bör vara seriekopplade för att kunna nå en nominell impedans på 5ohm (som förefaller låg, men kanske är Re betydligt lägre än 4ohm per spole) och frågan är ju egentligen vad det är som focal redovisar. Är T/S uppmätta seriekopplad eller per spole eller parallellat eller vad?
Skulle nog behöva mäta upp elementen, men det har jag inte grejer till ännu. Angående avstämningen är det svårt att labba med dessa, då det är en slitsport i botten på framsidan och sådana kan jag inte räkna på så var avstämningen ligger har jag ingen aning om.

"Alexi"
Jo..och fundering på både mindre lådor och även att kapa de befintliga under extrabaffeln finns ju, men samtidigt funkar de kalas i de befintliga lådorna. Jag har googlat och Focal C600 verkar vara ganska ovanliga djur, så det känns förbannat synd att börja ändra något. Lite mer lyssning på dem har även gett att det finns ett och annat jag i den optimala av världar skulle vilja ändra. De är fantastiska högtalare på fina inspelningar men kanske är de lite för snälla ändå.. Skitig musik vill jag helt enkelt ha lite...skitigare.. Nu står de ganska nära en dämpad bakvägg och jag ska dra ut dem idag och köra dem mer fritt för att se om det funkar bättre. Och mina toppar måste kunna funka nästan dikt an mot en dämpad bakvägg.

Hade nästan varit bättre att bara ha hittat elementen nånstans.. Jag känner mig lite sådär till att paja ett färdigt bygge.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 12:26

BPM skrev:Elementet har två talspolar på 4ohm vardera som alltså bör vara seriekopplade för att kunna nå en nominell impedans på 5ohm (som förefaller låg, men kanske är Re betydligt lägre än 4ohm per spole) och frågan är ju egentligen vad det är som focal redovisar. Är T/S uppmätta seriekopplad eller per spole eller parallellat eller vad?
Skulle nog behöva mäta upp elementen, men det har jag inte grejer till ännu. Angående avstämningen är det svårt att labba med dessa, då det är en slitsport i botten på framsidan och sådana kan jag inte räkna på så var avstämningen ligger har jag ingen aning om.

Ja, det där med dubbla talspolar blir jag också lite villrådig kring men det finns gamla trådar där det har dryftats... kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad vi kom fram till dock...

Avstämningen kan du mäta upp rätt enkelt med tongenerator, voltmeter och ett motstånd. Det behövs inte många mätpunkter (mellan typ 20-100Hz) för att hitta topparna och dalen.

Har du något schema på filtret...? Låter som att det är minst 2.a ordningens LP med en rejäl konding parallellt!^^

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-18 12:48

Jocke skrev:
BPM skrev:Elementet har två talspolar på 4ohm vardera som alltså bör vara seriekopplade för att kunna nå en nominell impedans på 5ohm (som förefaller låg, men kanske är Re betydligt lägre än 4ohm per spole) och frågan är ju egentligen vad det är som focal redovisar. Är T/S uppmätta seriekopplad eller per spole eller parallellat eller vad?

Ja, det där med dubbla talspolar blir jag också lite villrådig kring men det finns gamla trådar där det har dryftats... kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad vi kom fram till dock...

Avstämningen kan du mäta upp rätt enkelt med tongenerator, voltmeter och ett motstånd. Det behövs inte många mätpunkter (mellan typ 20-100Hz) för att hitta topparna och dalen.

Har du något schema på filtret...? Låter som att det är minst 2.a ordningens LP med en rejäl konding parallellt!^^

Jag har inte lyckats hitta någon info alls, utöver vad som finns i hifikitkatalogen.

Jag postar, och tycker någon mod att det är opassande att visa bilder ur katalogen så ta bort.

Bild

Bild

Bild

Det går ju iofs att riva ur filtret och kolla, men det får i så fall vänta ett par timmar. Lirar Ben Harper på dem nu och det låter för gutt för att jag ska vilja avbryta... :D
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 13:38

Om det låter bra så behöver du ju inte riva i dem... men om du vill att det ska låta lite skitigare kanske du vill stoppa i några gamla bipolära elektrolyter och spolar med järnkärna... :lol:

Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget. Det verkar vara en liten talspole i den där och det borgar ofta för bra mellanregister. (Jmf LTS 3-vägare) Men de brukar inte bli så effekttåliga - kanske är det ett sätt att få upp känslighet och effekttålighet att dela det på två?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-18 13:58

Jocke skrev:Om det låter bra så behöver du ju inte riva i dem... men om du vill att det ska låta lite skitigare kanske du vill stoppa i några gamla bipolära elektrolyter och spolar med järnkärna... :lol:

Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget. Det verkar vara en liten talspole i den där och det borgar ofta för bra mellanregister. (Jmf LTS 3-vägare) Men de brukar inte bli så effekttåliga - kanske är det ett sätt att få upp känslighet och effekttålighet att dela det på två?

Det där är du betydligt bättre lämpad än jag till att ha funderingar om..
I bilbasar är det så mycket annat än elementens T/S som svarar för det slutliga, ljudande resultatet så dubbla talspolar där handlar väl mest om att kunna matcha önskad mängd basar med en fungerande impedans (förutom effekttåligheten då). Här är säkert, som du skriver, så att effekttålighet och känslighet är tungt vägande skäl till konstruktionsprincipen.
Jag vet faktiskt inte att jag sett dubbla talspolar i hifi-element utanför den rena subwoofer-sfären tidigare.

Lyssnar nu till piano, och här glänser de.. En flygel känns som ett enhetligt instrument där många andra högtalare låter som en flygel i mellanregistret men blir elpiano i de lägre och högre registren. Häftigt på lite nivå att få känslan av vilket stort och mäktigt instrument en flygel faktiskt är. Och detta på möbeltassar..

Har också testat lite olika drivning (högst ovetenskapligt) och jag tycker mig faktiskt höra en liiiten skillnad med dessa..med ett märkligt resultat. Normalt spelar jag stereo med en Denon 3806 men har också en 2808 som ska användas för bio och en gammal 2105 som följde med för ett par hundralappar när jag köpte ett par vintage Dux-högtalare av en gammal herre för några månader sedan. Fan vet om inte 2105 låter bäst, trots den lägsta effekten. Den känns lite mer upplöst överlag. Kanske är det dac:arna som skiljer sig åt (eller något annat) men som försteg över Behringer kan jag inte skilja dem åt så det borde ju handla om slutstegen. Just den grej där 2105 borde vara underlägsen..
Nåväl, jag inbillar mig nog bara. Bra låter det med båda de gamla Denon-häckarna (har inte testat med 2808 men den tycker jag låter sämre i stereo med andra högtalare).
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 17:03

Kul att det inte bara var billigt utan bra också! :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-07-18 17:23

ja gratulerar till ett fint köp. Kommer ihåg att man var väldigt sugen på dom där Focal-kiten då det begav sig.
Diskanten har jag ett par av och de verkar göra bra jobb. Har bara en liten fnurra runt 10kHz.

Men har du möjlighet så är det nog ingen dum idé att mäta upp frekvensgången och se hur bra jobb de gjort med filtret. Elementen som sådana är nog fina så det räcker. Värt pengar helt klart.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-18 17:47

Jocke skrev:
Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget.

Det där med dubbla talspolar är riktigt smart och att designa dem som ett två och ett halvvägs system. Skulle inte förvåna mig om de är konstruerade så. I alla fall om det är en original Focal konstruktion. Den möjligheten skulle jag själv i alla fall utnyttja. Jag vill minnas att det var ganska vanligt med dubbla talspolar hos Focals element.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-18 19:08

Jo, mäta blir det. Jag har en Behringer-mic (som alla andra..) men den är paj och jag har inte bytt ut den ännu. Lat..

Blir nog att mäta upp dem och kolla filter osv. Inte för att det låter illa, men hifikit är väl kända för att inte ha lådor och filter i paritet med elementen i sina byggsatser.

Börjar nästan tycka att de i all sin retro-klumpighet är rätt stilrena.. Snygga vore att ta i, men stilrena..
Den lilla damen här hemma är dock av en annan åsikt...

Lirar nu på en 2105 köpt för 250:- och ett par Focal köpta för 400:- och det låter helt magiskt..
LPK-GÖK, någon?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-18 19:45

Eri skrev:
Jocke skrev:
Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget.

Det där med dubbla talspolar är riktigt smart och att designa dem som ett två och ett halvvägs system. Skulle inte förvåna mig om de är konstruerade så. I alla fall om det är en original Focal konstruktion. Den möjligheten skulle jag själv i alla fall utnyttja. Jag vill minnas att det var ganska vanligt med dubbla talspolar hos Focals element.

Gillar Kevlar i typ ScanSpeaks och Focals variant. Tidigare var kevlar väldigt resonanta och besvärliga men inbakad i någon slags elastisk epoxi med mjukgörare blev det inte dumt alls. :) Dubbla talspolar vore ju guld men man kan ju bygga med två element... det har också sina fördelar... ;) Med ett element känner jag ofta ett behov av att shunta förbi lite mellanregister när baffelsteget är på plats och gillar ju inte allt för komplexa filter...

BPM skrev:
Lirar nu på en 2105 köpt för 250:- och ett par Focal köpta för 400:- och det låter helt magiskt..
LPK-GÖK, någon?

"Inför vår herre är vi alla smålänningar!" :D Snyggt! ;)

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-19 00:59

Jocke skrev:"Inför vår herre är vi alla smålänningar!" :D Snyggt! ;)

Inför våra flickvänner är vi alla tvingade till att vara smålänningar..är nog snarare min bistra verklighet. Att de ser ut som de gör och ändå står i vardagsrummet handlar bart och enbart om att de betingade vad de gjorde...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-19 08:45

BPM skrev:
Blir nog att mäta upp dem och kolla filter osv. Inte för att det låter illa, men hifikit är väl kända för att inte ha lådor och filter i paritet med elementen i sina byggsatser.

Det står ju faktiskt i HiFi-Kit katalogens bildtext till högtalarbyggsatsen att både låda och filter kommer från Focal. Så filtret är det nog inget fel på. Det som förvånar mig är att nedfräsningen till elementen är så dåligt gjord. Där hade man ju väntat sig bättre från en kommersiell tillverkare. Det verkar ju som du gjort ett riktigt fynd i alla fall. Grattis.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-19 09:45

Eri skrev:
BPM skrev:

Det står ju faktiskt i HiFi-Kit katalogens bildtext till högtalarbyggsatsen att både låda och filter kommer från Focal. Så filtret är det nog inget fel på. Det som förvånar mig är att nedfräsningen till elementen är så dåligt gjord. Där hade man ju väntat sig bättre från en kommersiell tillverkare. Det verkar ju som du gjort ett riktigt fynd i alla fall. Grattis.

Jo, till basen är det acceptabelt men till diskanten är det rätt dåligt.. Man tänker inte på det vid en snabb anblick men vid en lite närmare titt så är det såklart tydligt. Problemet är att det är träfärgat, men jag ska ta ur elementen och måla svart så kommer det att synas mindre. Tänkte tätlist annars av den lite tjockare modellen som t.ex hifikit säljer men insåg att den kanske inte fungerar som avsett om den monteras utanför skruvarna.

Behöver tips:
Eftersom jag av naturen har svårt att låta saker vara ifred så vill jag ersätta de vanliga skruvhålen i MDF:en med något mer beständigt.. Är det islagsmutter som gäller eller finns bättre alternativ? Just islagsmutter har jag alltid haft ganska svårt att få att sitta ordentligt och skär en sådan så har man gjort upp det..
Funkar t.ex gipsankare som dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... ruv-19483/

Borde väl att gå att dra in i MDF, eller?

Vill nämna att jag är helt fascinerad över skicket på elementen.. Inte ens ett märke vid skruvhålen, eller en fettfläck på en kon.. Kudos till tidigare ägare, elementen är ju uppemot 15 år gamla men de ser ut som om man öppnat kartongen igår..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-19 09:48

Eri skrev:
BPM skrev:

Det är ju lite bök att fräsa hål som inte är runda... lite modelllera där så blir både tätare, slätare och snyggare... Tror det var Svante som tipsade för länge sedan... Man kan ju välja en helt annan färg också... :wink:

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-19 10:45

BPM skrev:Behöver tips:
Eftersom jag av naturen har svårt att låta saker vara ifred så vill jag ersätta de vanliga skruvhålen i MDF:en med något mer beständigt.. Är det islagsmutter som gäller eller finns bättre alternativ? Just islagsmutter har jag alltid haft ganska svårt att få att sitta ordentligt och skär en sådan så har man gjort upp det..

Blev visst nåt fel här. Kan man ta bort detta inlägget?
Senast redigerad av Eri 2013-07-19 10:54, redigerad totalt 1 gång.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-19 10:49

Snyggt sätt att dra fast islagsmuttrar som kändes betydligt säkrare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 84#1418984
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-19 10:53

BPM skrev:Behöver tips:

Det där gipsankaret verkar tveksamt tycker jag. Däremot tror jag de två andra varianterna ner till höger skulle fungera. När det gäller skruvankaret så får man ju kolla så den som passar baffelns tjocklek har har en lämplig gängstorlek så att skruvens dimensioner passar högtalarelementen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2013-07-19 12:37

BPM skrev:
Eri skrev:
BPM skrev:
...

Behöver tips:

...

Såna där funkar att dra in i gipsskivor, inte i MDF.

Dessutom är det klurigt att borra upp större hål nära själva hålet för elementet, du kan få väldigt lite material där.

Mitt råd är att inte ändra och joxa med skruvhålen, det lär inte blir bättre ljud av det i alla fall.

Om du skulle få gängpaj av någon aldening i framtiden, skulle du kunna gå upp en dimension med vanlig träskruv istället.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-19 15:11

Johan_Lindroos skrev:

Dessutom är det klurigt att borra upp större hål nära själva hålet för elementet, du kan få väldigt lite material där.

Mitt råd är att inte ändra och joxa med skruvhålen, det lär inte blir bättre ljud av det i alla fall.

Om du skulle få gängpaj av någon aldening i framtiden, skulle du kunna gå upp en dimension med vanlig träskruv istället.

Bra synpunkter. Jag förbisåg faktiskt att man brukar ha begränsat med material mellan skruvhål och elementhål. Det bästa är nog om man kan fylla igen skruvhålen med något lämpligt material och göra nya om man får problem.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2013-07-19 15:31

Eri skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Bra synpunkter. Jag förbisåg faktiskt att man brukar ha begränsat med material mellan skruvhål och elementhål. Det bästa är nog om man kan fylla igen skruvhålen med något lämpligt material och göra nya om man får problem.

Brukar gå bra att limma i några tändstickor med trälim.
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-19 23:15

Ikväll har jag daltat lite med dem..
Först en tur till Biltema för lite attiraljer.

Jag inledde med att färga den rena MDF:n svart. Jag misstänkte att de lite väl frikostiga urfräsningarna skulle synas mindre då. Jag hade rätt..

Bild

Sedan började jag montera islagsmuttrar av den här, vanliga, typen.

Bild

Jag valde M4 och bult med insex-skalle (sökte svarta, men fanns inte.. Tycker dock att silver lättar upp de murriga högtalarna lite..) Elementen är inte helt lätta att ersätta så att slinta med en mejsel känns inget kul.. Jag vet att det kanske var onödigt men en anledning till att det såg så illa ut med urfräsningarna var att elementen inte var snyggt centrerade så jag behövde ändå ta upp hålen rätt ordentligt för att kunna ändra placeringen. Allt gick bra. Ordentligt med vitlim och monterat i enlighet med tipset i länken som Nattlorden bjöd på. De drog in ordentligt, och allt är i linje så passformen bult/islagsmutter blev perfekt.
Efter detta satte jag dit tätlist av hifikit:s typ som jag hade över sedan mina basbyggen (ingen bild på det av någon anledning) och slutligen lite fötter av denna typ:

Bild

Rätt stabila, 7mm tjocka grejer som får göra jobbet så länge. Ska de behållas så skaffar jag SD, men det finns ingen som säljer häromkring så de måste beställas i så fall.

Vips så hade jag ett par lite gladare Focal C600.

Bild

Hör jag skillnad? Absolut...eller kanske.. Jag tycker att basen kanske är ytterligare lite stunsigare och kanske är ljudet överlag renare..
Skulle jag ta det i blindtest? Säkert inte, men placeboeffekter ska inte underskattas.

Passade på att ta en bild på filtret. Sunda och åldersbeständiga men långt ifrån överdrivna komponenter, och Jocke.. Visst sitter där en järnkärna...
Det var roligt att se att den som byggt dem visste vad han gjorde. Dämpet är limmat i bitar med rätt storlek, lödningarna i elementen är otroligt snygga (jag har lött mycket i min dag men skulle inte kunna göra om dessa..) och inga onödigt tjocka kablar mellan filter och element. Sunt och välgjort. Själv hade jag låtit kablarna till baselementen varit kanske 15cm längre, men man kan inte få allt..
Hursomhelst, så här ser det ut.

Bild
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-20 00:04

Coola kökshögtalare... får ju nästan skämmas över mina gamla Boston A40... fast å andra sidan behöver jag inte ha dem på golvet! :roll: :wink:

Reverse engeneering är rätt spännande och man kan lära sig en del om hur konstruktören tänkte... Gissar att det är ett 6/18dB filter och att de två spolarna till vänster är lika förutom kärnan... Undrar om man kan parallellkoppla bort ev mättnadseffekt...? Sedan en konjugatlänk på den ena talspolen och ett 3:e ordningens filter och dämpsats till diskanten...

Fast jag kan ju ha helt fel också - det är inte ovanligt! :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi