Om du vill att dina toppar ska lira som de där kan du väl såga av en bit...?^^
Moderator: Redaktörer
Jocke skrev:Väntade mig nästan den där reaktionen...Spelade ett tag med samma diskant och tyckte mycket om den men hittade en väg lät ännu bättre.
Har några vänner som har Focal i studion är är mycket glad i dem.
Om du vill att dina toppar ska lira som de där kan du väl såga av en bit...?^^
BPM skrev:Fattar inte riktigt hur de får det att funka.. T/S är ca Vas 82, QTS 0.26 och FS 34..och när jag kikar lite så är den låda på 52L som Focal använder alldeles för stor..men ändå funkar de mycket bra i basen som är både stram och djup (om än inte överdriven i nivå.. Klart tillräcklig, dock). Jämn och fin respons till under 40Hz..
Skumt!
BPM skrev:Elementet har två talspolar på 4ohm vardera som alltså bör vara seriekopplade för att kunna nå en nominell impedans på 5ohm (som förefaller låg, men kanske är Re betydligt lägre än 4ohm per spole) och frågan är ju egentligen vad det är som focal redovisar. Är T/S uppmätta seriekopplad eller per spole eller parallellat eller vad?
Skulle nog behöva mäta upp elementen, men det har jag inte grejer till ännu. Angående avstämningen är det svårt att labba med dessa, då det är en slitsport i botten på framsidan och sådana kan jag inte räkna på så var avstämningen ligger har jag ingen aning om.
Jocke skrev:BPM skrev:Elementet har två talspolar på 4ohm vardera som alltså bör vara seriekopplade för att kunna nå en nominell impedans på 5ohm (som förefaller låg, men kanske är Re betydligt lägre än 4ohm per spole) och frågan är ju egentligen vad det är som focal redovisar. Är T/S uppmätta seriekopplad eller per spole eller parallellat eller vad?
Skulle nog behöva mäta upp elementen, men det har jag inte grejer till ännu. Angående avstämningen är det svårt att labba med dessa, då det är en slitsport i botten på framsidan och sådana kan jag inte räkna på så var avstämningen ligger har jag ingen aning om.
Ja, det där med dubbla talspolar blir jag också lite villrådig kring men det finns gamla trådar där det har dryftats... kommer faktiskt inte riktigt ihåg vad vi kom fram till dock...
Avstämningen kan du mäta upp rätt enkelt med tongenerator, voltmeter och ett motstånd. Det behövs inte många mätpunkter (mellan typ 20-100Hz) för att hitta topparna och dalen.
Har du något schema på filtret...? Låter som att det är minst 2.a ordningens LP med en rejäl konding parallellt!^^
Jocke skrev:Om det låter bra så behöver du ju inte riva i dem... men om du vill att det ska låta lite skitigare kanske du vill stoppa i några gamla bipolära elektrolyter och spolar med järnkärna...![]()
Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget. Det verkar vara en liten talspole i den där och det borgar ofta för bra mellanregister. (Jmf LTS 3-vägare) Men de brukar inte bli så effekttåliga - kanske är det ett sätt att få upp känslighet och effekttålighet att dela det på två?
Jocke skrev:
Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget.
Eri skrev:Jocke skrev:
Funderar på det här med dubbla talspolar... det är ju vanligt i bilbasar men det känns inte riktigt som att det här är ett element för bil... Det finns ju lite fiffiga grejer man kan göra med dubbla talspolar tex att låta den ena gå rakt upp till delning medan den andra delas lägre för baffelsteget.
Det där med dubbla talspolar är riktigt smart och att designa dem som ett två och ett halvvägs system. Skulle inte förvåna mig om de är konstruerade så. I alla fall om det är en original Focal konstruktion. Den möjligheten skulle jag själv i alla fall utnyttja. Jag vill minnas att det var ganska vanligt med dubbla talspolar hos Focals element.
BPM skrev:
Lirar nu på en 2105 köpt för 250:- och ett par Focal köpta för 400:- och det låter helt magiskt..
LPK-GÖK, någon?
Jocke skrev:"Inför vår herre är vi alla smålänningar!"Snyggt!
BPM skrev:
Blir nog att mäta upp dem och kolla filter osv. Inte för att det låter illa, men hifikit är väl kända för att inte ha lådor och filter i paritet med elementen i sina byggsatser.
Eri skrev:BPM skrev:
Blir nog att mäta upp dem och kolla filter osv. Inte för att det låter illa, men hifikit är väl kända för att inte ha lådor och filter i paritet med elementen i sina byggsatser.
Det står ju faktiskt i HiFi-Kit katalogens bildtext till högtalarbyggsatsen att både låda och filter kommer från Focal. Så filtret är det nog inget fel på. Det som förvånar mig är att nedfräsningen till elementen är så dåligt gjord. Där hade man ju väntat sig bättre från en kommersiell tillverkare. Det verkar ju som du gjort ett riktigt fynd i alla fall. Grattis.
Eri skrev:BPM skrev:
Det står ju faktiskt i HiFi-Kit katalogens bildtext till högtalarbyggsatsen att både låda och filter kommer från Focal. Så filtret är det nog inget fel på. Det som förvånar mig är att nedfräsningen till elementen är så dåligt gjord. Där hade man ju väntat sig bättre från en kommersiell tillverkare. Det verkar ju som du gjort ett riktigt fynd i alla fall. Grattis.
BPM skrev:Behöver tips:
Eftersom jag av naturen har svårt att låta saker vara ifred så vill jag ersätta de vanliga skruvhålen i MDF:en med något mer beständigt.. Är det islagsmutter som gäller eller finns bättre alternativ? Just islagsmutter har jag alltid haft ganska svårt att få att sitta ordentligt och skär en sådan så har man gjort upp det..
Funkar t.ex gipsankare som dessa:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... ruv-19483/
Borde väl att gå att dra in i MDF, eller?
BPM skrev:Behöver tips:
Eftersom jag av naturen har svårt att låta saker vara ifred så vill jag ersätta de vanliga skruvhålen i MDF:en med något mer beständigt.. Är det islagsmutter som gäller eller finns bättre alternativ? Just islagsmutter har jag alltid haft ganska svårt att få att sitta ordentligt och skär en sådan så har man gjort upp det..
BPM skrev:Eri skrev:BPM skrev:
...
Behöver tips:
...
Johan_Lindroos skrev:
Såna där funkar att dra in i gipsskivor, inte i MDF.
Dessutom är det klurigt att borra upp större hål nära själva hålet för elementet, du kan få väldigt lite material där.
Mitt råd är att inte ändra och joxa med skruvhålen, det lär inte blir bättre ljud av det i alla fall.
Om du skulle få gängpaj av någon aldening i framtiden, skulle du kunna gå upp en dimension med vanlig träskruv istället.
Eri skrev:Johan_Lindroos skrev:
Såna där funkar att dra in i gipsskivor, inte i MDF.
Dessutom är det klurigt att borra upp större hål nära själva hålet för elementet, du kan få väldigt lite material där.
Mitt råd är att inte ändra och joxa med skruvhålen, det lär inte blir bättre ljud av det i alla fall.
Om du skulle få gängpaj av någon aldening i framtiden, skulle du kunna gå upp en dimension med vanlig träskruv istället.
Bra synpunkter. Jag förbisåg faktiskt att man brukar ha begränsat med material mellan skruvhål och elementhål. Det bästa är nog om man kan fylla igen skruvhålen med något lämpligt material och göra nya om man får problem.

Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster