Moderator: Redaktörer
Bra sagt Ingvar! Ja bilar de förlorar väl minst 20 tkr bara de kör ut från bilhallenIngOehman skrev:Nu är det ju för sent att ändra sig och jag röstade under 250 000:-, men
ju mer jag tänker på det kan jag tänka mig högtalare (och med det menar
jag ju egentligen priset för det kompletta systemet, vilket ju kan innehålla
flera än två högtalare, och deras drivning) över 250 000:- också.
Just nu behöver jag inga så kostsamma dock.
Men - förfogade jag över något ställe att spela på där ett mycket större
system än det som jag använder idag passade (och kunde användas utan
att uppfattas som en sanitär olägenhet förstås) så ser jag inte riktigt var-
för gränsen skulle vara just 250 000:-?
De investeringar man behöver göra för att "leva" är, i varje fall där jag bor,
inte små, och även om man bor i en rätt liten lägenhet så talar vi om en
investering om över en miljon, även en för två eller tre är inte överdrivet
överdådig - och få saker än viktigare för mig/har jag lika mycket glädje av,
som just musikanläggningen/hemmabion, därhemma.
Så varför skulle just den behöva vara mycket billigare än en massa andra
investeringar jag gör? Förvisso har jag aldrig köpt någon bil som kostat ens
i närheten av 250 000:-, men bilar är mycket dåliga investeringar och deras
livslängd är dessutom kort. En musikanläggning är motsatsen. Man köper ju
för livet (bortsett ifrån vissa delar av den som kan behöva uppgraderas, men
det är sällan så kostsamma delar) och har glädje av den genom hela livet.
Att snåla är bara knasigt.
Att vara i skeden av livet när man inte har råd att (eller vill) göra sådana
investeringar (och då självklart heller inte investerar stort i något boende)
är något helt annat. Bara så ingen missförstår mig.
Vh, iö
matså skrev:Bra sagt Ingvar! Ja bilar de förlorar väl minst 20 tkr bara de kör ut från bilhallen
celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Det skulle jag aldrig göra, I min värld skulle jag behöva vara oerhört rik för att köpa ett par högtalare för så mycket pengar, då skulle jag först sluta jobba, sen köpa en villa i Enskede, sedan en sommarstuga på dalarö, köra aston martin och Bentley och Ferrari och r-r och Lamborghini och mclaren.
IngOehman skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Det skulle jag aldrig göra, I min värld skulle jag behöva vara oerhört rik för att köpa ett par högtalare för så mycket pengar, då skulle jag först sluta jobba, sen köpa en villa i Enskede, sedan en sommarstuga på dalarö, köra aston martin och Bentley och Ferrari och r-r och Lamborghini och mclaren.
Men ingen anläggning alls?
Helt rätt prioritering om du inte är nämnvärt intresserad av musik.
Vh, iö
IngOehman skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Vh, iö
petersteindl skrev:Hmmm, det tycks som om pengarna är det som avgör och värdeminskning. Kanske dags att starta en snarlik tråd fast där andra saker får råda.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Vh, iö
Celef kanske skulle gå på konserter och behålla sina högtalare som han redan har.
Mvh
Peter
celef skrev:IngOehman skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Vh, iö
Är det så du kränger högtalare till dina kunder, genom att låta dom förstå att musikintresset mäts i högtalarens prislapp?
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Helt rätt prioritering om du inte är nämnvärt intresserad av musik.
Vh, iö
Musik? Du talar om någon som är intresserad av ljud, ju.
celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Komorok skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Hade jag allt det så skulle jag sälja av det för att kunna bygga en riktigt fläskig stereo i ett grymt specialbyggt rum som fick kosta en Aston Martin, en laFerrari, en MacLaren F1, en Lamborghini Aventador, en villa i Enskede och en stuga på Dalarö. Det är sådant jag har noll intresse av. Det är kul att prioriteringar är olika hos folk så att nördprodukter utvecklas inom olika områden.
hifikg skrev:Komorok skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Hade jag allt det så skulle jag sälja av det för att kunna bygga en riktigt fläskig stereo i ett grymt specialbyggt rum som fick kosta en Aston Martin, en laFerrari, en MacLaren F1, en Lamborghini Aventador, en villa i Enskede och en stuga på Dalarö. Det är sådant jag har noll intresse av. Det är kul att prioriteringar är olika hos folk så att nördprodukter utvecklas inom olika områden.
Undrar om inte dina grannar börjat skramla till den där villan i Enskede, eller ännu längre söderut, åt dig än?
IngOehman skrev:celef skrev:IngOehman skrev:celef skrev:Komorok skrev:Jag sitter hellre utfattig och nöjd och ha betalat över 250 000kr för ett par högtalare än jag sitter med ett par högtalare jag inte är nöjd med men med kontot fullt.
Vh, iö
Är det så du kränger högtalare till dina kunder, genom att låta dom förstå att musikintresset mäts i högtalarens prislapp?
Du får en fråga om huruvida du inte skulle skaffa någon anläggning alls
utan bara köpa villa å en massa olika miljonbilar, och du börjar prata om
mig?
(Och nej, min kommentar rörde att som mångmiljonär välja att inte ha en
anläggning alls.)
Så jag blev förvånad och undrade om du verkligen inte skulle skaffa någon
anläggning alls.
Var det en känslig fråga? Det var inte avsett att vara det. Jag blev bara
förvånad över prioriteringarna och att musikanläggning inte ens fick vara
med på listan.
Vh, iö
bakerman22 skrev:Jag skulle kunna köpa precis hur dyra grejer som helst så länge jag inte var tvungen att välja bort ett vanligt liv.
Att behöva välja bort god mat och dryck, övriga fritidsintressen, resor, vettigt boende och liknande, och kanske ligga på gränsen varje månad med magont på kvällarna för att man köpt dyrare grejer till musikåtergivning än man kanske egentligen har råd med, är ju bara helt vansinnigt dumt.
Man får väl hoppas att ingen gör så.
IngOehman skrev:Jo, sex mångmiljonbilar nämndes men någon anläggning var inte ens
med på listan. Därav min fråga: Men ingen anläggning alls?
Prioriteringen låter ju som en som någon gör som inte är intresserad
av musik alls. Trodde inte det fanns några sådana här på faktiskt.se.
Jag trodde inte frågan skulle vara känslig.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster