[högtalare] Lista pärlor och svarta får av olika tillverkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 22:41

OlofJ skrev:Det sämsta jag hört var någon Genexxa golvhögtalare som jag inte kommer ihåg modellnamnet på, så bedrövligt dålig att inte ens riktigt bra musik gick att njuta av.
Ett exempel på när även billigt kan vara dyrt.

Kommer du ihåg vilken förstärkare de drevs av? Har hört en del Genexxa låta mer än godkänt när de drivits av bra förstärkare men också hört Genexxa låta uselt med klena förstärkare.

Har aldrig köpt några dylika men förr hittade jag ibland Genexa men även Ljudia JVS JVC AKAI Sonab och Philips m.fl. högtalare i vårt grovsoprum under några år men nu säljs eller skänks nog sådant på Blocket.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-08-13 22:55

Nattlorden skrev:Och jag tror det beror på spelad volym. 8) de fixar lennartj-volym men inte alexi-volym.

Var på demo av dessa, som hölls av Andrew Jones . . . han spelade med så hög volym att åtminstone något klippte/distade, om det var rummet stärkeriet eller högisarna, skall jag låta vara osagt. Gissningsvis så var det högisarna eftersom det inte lät riktigt lika illa med storebror . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-08-14 07:57

Laila skrev:Var på demo av dessa, som hölls av Andrew Jones . . . han spelade med så hög volym att åtminstone något klippte/distade, om det var rummet stärkeriet eller högisarna, skall jag låta vara osagt. Gissningsvis så var det högisarna eftersom det inte lät riktigt lika illa med storebror . . . typ.

Var också på demo med Andrew och kan inte annat än hålla med i det Laila skriver.
Tror nog att lilla TAD egentligen är riktigt bra.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-14 21:15

HauteParleur skrev:
OlofJ skrev:Det sämsta jag hört var någon Genexxa golvhögtalare som jag inte kommer ihåg modellnamnet på, så bedrövligt dålig att inte ens riktigt bra musik gick att njuta av.
Ett exempel på när även billigt kan vara dyrt.

Kommer du ihåg vilken förstärkare de drevs av? Har hört en del Genexxa låta mer än godkänt när de drivits av bra förstärkare men också hört Genexxa låta uselt med klena förstärkare.

Har aldrig köpt några dylika men förr hittade jag ibland Genexa men även Ljudia JVS JVC AKAI Sonab och Philips m.fl. högtalare i vårt grovsoprum under några år men nu säljs eller skänks nog sådant på Blocket.

Det har hänt mycket på budget marknaden sedan Genexxa var populära, de högtalare i samma prisklass som finns idag från tex Dynavoice, Proson och XTZ spöar skiten ur 90-tals Genexxor, både när det gäller byggkvalite och ljud

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 21:46

JB skrev:Det har hänt mycket på budget marknaden sedan Genexxa var populära, de högtalare i samma prisklass som finns idag från tex Dynavoice, Proson och XTZ spöar skiten ur 90-tals Genexxor, både när det gäller byggkvalite och ljud

Spöar skiten ur är nog att ta i och så dåligt byggda var de inte för priset men givetvis är nya budgethögtalare bättre på de flesta punkter.

Genexxa's större modeller som jag har hört med en bra förstärkare lt inte så illa men hade givevis inte avgrundsdjup bas eller silkeslen diskant men bra tryck och hyfsat rent lät de ändå.

De högtalare som jag har hört som låtit sämst alla kategorier var ett par BAS (tror jag de hette) som en kompis köpt från en skåpbil för några tusen i tron att han gjorde ett klipp. De lät som om mellanregistret var raderat och med riktigt vass diskant från piezodiskanten. Basen hördes men inte med särskilt bra kraft.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-14 21:50

Har hört liten Genexxa bokhyllemodell (driven av minde Rotel) spöa skiten ur Watt/Puppy driven av Krell med totalnota över en miljon... (Arken)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-14 22:00

HauteParleur skrev:
JB skrev:Det har hänt mycket på budget marknaden sedan Genexxa var populära, de högtalare i samma prisklass som finns idag från tex Dynavoice, Proson och XTZ spöar skiten ur 90-tals Genexxor, både när det gäller byggkvalite och ljud

Spöar skiten ur är nog att ta i och så dåligt byggda var de inte för priset men givetvis är nya budgethögtalare bättre på de flesta punkter.

Nu har jag iofs inte hört/sett så jättemånga Genexxor, men jag har haft ett par förut som var byggda av klen spånskiva samt hade plastbaffel som svajade i takt till musiken, delningsfiltret var sjukt simpelt dessutom, och mellanregistret tror jag bara satt där för syns skull, för det kom inte mycket ljud från det =P

Jämför med tex Dynavoice M65 (som jag också haft förut) som är byggda av 18 mm stagad MDF med dubbla kammare (en kammare för mellanreg och diskant samt en för basarna) och har relativt avancerade delningsfilter och väldigt kraftiga magneter på elementen vilket gör dom väldigt lättdrivna.

Baselement i Dynavoice M65:
Bild

Och delningsfiltret:
Bild

Nu är det väl knappast några jättedyra komponenter i filtret, men jämför med Genexxa som knappt har några filterkomponenter alls förutom någon konding var till diskant och mellan =P

Nu finns det ju såklart massvis med Genexxor jag varken hört eller sett, men jag vet vad dom jag hade kostade nya, och det var mer än ett par M65 kostar, så jag står fast vid "spöar skiten" (iaf när det gäller 90-tals genexxorna, har inte hört några nya Genexxor, men kan tänka mig att dom är bättre numera)

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 22:48

JB skrev:
HauteParleur skrev:

Nu har jag iofs inte hört/sett så jättemånga Genexxor, men jag har haft ett par förut som var byggda av klen spånskiva samt hade plastbaffel som svajade i takt till musiken, delningsfiltret var sjukt simpelt dessutom, och mellanregistret tror jag bara satt där för syns skull, för det kom inte mycket ljud från det =P

Jämför med tex Dynavoice M65 (som jag också haft förut) som är byggda av 18 mm stagad MDF med dubbla kammare (en kammare för mellanreg och diskant samt en för basarna) och har relativt avancerade delningsfilter och väldigt kraftiga magneter på elementen vilket gör dom väldigt lättdrivna.

Nu är det väl knappast några jättedyra komponenter i filtret, men jämför med Genexxa som knappt har några filterkomponenter alls förutom någon konding var till diskant och mellan =P

Nu finns det ju såklart massvis med Genexxor jag varken hört eller sett, men jag vet vad dom jag hade kostade nya, och det var mer än ett par M65 kostar, så jag står fast vid "spöar skiten" (iaf när det gäller 90-tals genexxorna, har inte hört några nya Genexxor, men kan tänka mig att dom är bättre numera)

Tror inte Genexxa som märke finns kvar de kör väl på Proson och DYNAVOICE-namnet nu men hittade ett arkiv över deras äldre modeller och deras sortiment var inte så illa sett till pris. http://www.genexxa.se/index.php

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2013-08-14 22:59

HauteParleur skrev:
JB skrev:
HauteParleur skrev:

Tror inte Genexxa som märke finns kvar de kör väl på Proson och DYNAVOICE-namnet nu men hittade ett arkiv över deras äldre modeller och deras sortiment var inte så illa sett till pris. http://www.genexxa.se/index.php

Är JWS som äger Genexxa, Proson och Dynavoice, men det är inte JWS som utvecklar högtalarna, Dynavoice tex är ju svenskt (Fynda.se som kontruerar dom, sedan tillverkas dom i Kina)

Men du kanske har rätt i att Genexxa inte finns kvar, har inte sett några nya högtalare från dom på ett bra tag.

Var dom här Genexxorna jag hade förövrigt:
http://www.genexxa.se/genexxa_sx1000.php

Föregående

Återgå till Generellt om hifi