Royal League i integrerade förstärkare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skandinaviens bästa förstärkare?

THULE Spirit IA150B (14 000:-)
2
6%
TACT SDAI2175 (15 000:-)
6
18%
Primare I30 (17 000:-)
1
3%
Hegel H1 mk II (14 000:-)
2
6%
Electrocompaniet ECI 4 (22 000:-)
9
27%
Advantage Thor (23 000:-)
8
24%
Densen B-100 mk V (11 000:-)
5
15%

Antal röster : 33

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-07 13:15

Bild
Holfi Integra 8S

Som dessutom förförstärkar funktionalitet för fler kanaler om man vill gå upp till hemmabio och har en DVD som skickar separerade kanaler... bara att hänga på några slutsteg till alltså..
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 16:04

Problemet med holfi (eller har varit iaf) är väl att de är dyrare än de presterar. Inte direkt bang for the buck om man säger så..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-07 16:30

rhenrics skrev:Problemet med holfi (eller har varit iaf) är väl att de är dyrare än de presterar. Inte direkt bang for the buck om man säger så..

Det är en åsikt - min är diametralt motsatt.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 16:33

Nattlorden skrev:
Det är en åsikt - min är diametralt motsatt.

Min åsikt baseras på holfi 88se som väl såldes för runt 30 lök när den fortfarande tillverkades. Tycker inte den presterar bättre än t ex en Amplifix för runt halva priset. Men som sagt, det är en åsikt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-07 16:45

rhenrics skrev:Min åsikt baseras på holfi 88se som väl såldes för runt 30 lök när den fortfarande tillverkades. Tycker inte den presterar bättre än t ex en Amplifix för runt halva priset. Men som sagt, det är en åsikt.

Iofs var väl skillnaden på 88se och Integra-8 ganska marginell för de flesta användare och då halverar vi priset direkt. Dessutom är den ju inte byggd som integrerad från början utan har en historia från separata försteg och slutsteg, så produktionsmässigt kostar den säkert mer.

Sen är de definitivt voice:ade för olika köpargrupper, så den som gillar Amplifix kommer inte att gilla Holfi och omvänt...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-07 16:48

rhenrics skrev:
Nattlorden skrev:Det är en åsikt - min är diametralt motsatt.

Min åsikt baseras på holfi 88se som väl såldes för runt 30 lök när den fortfarande tillverkades. Tycker inte den presterar bättre än t ex en Amplifix för runt halva priset. Men som sagt, det är en åsikt.
Jag har ägt Holfi's tyngre produkter och hastigt lyssnat och jämfört en Amplifix. Holfi och Amplifix får väl sägas stå som två kontraster emot varandra, vad gäller sin ljudliga klang.

Holfi har ett mycket mjukt, varmt ljud, nästan lite av det "rörepitet" som lever kvar (för gamla "dåliga" rörförstärkarE).

Väljer man Amplifix har man tittat på Holfi i onödan. Cabbe eller Sport-kombi? Olika saker med olika funktion.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Matix

Inläggav Matix » 2005-03-07 16:57

Copland CSA29 för 25-loppor finns också att tillgå.

/Mattias

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 17:01

EngelholmAudio skrev:Jag har ägt Holfi's tyngre produkter och hastigt lyssnat och jämfört en Amplifix. Holfi och Amplifix får väl sägas stå som två kontraster emot varandra, vad gäller sin ljudliga klang.

Holfi har ett mycket mjukt, varmt ljud, nästan lite av det "rörepitet" som lever kvar (för gamla "dåliga" rörförstärkarE).

Väljer man Amplifix har man tittat på Holfi i onödan. Cabbe eller Sport-kombi? Olika saker med olika funktion.

Håller inte helt med om att Holfin skulle vara mjuk och varm. Luddig och grynig möjligen, för priset. I och med att den kör med bipolärtrissor kan den ibland snarare upplevas som vass, dock är den lite rappare och tyngre i basen, men det är också det enda den har i fördel mot amplifixen (som i sin tur med sina mosfet kan bli lite väl sliskig och ljus ibland). Amplifixen däremot är helt överlägsen vad gäller rumsplacering och 3D. För 15000 tycker jag det är ok att en förstärkare har vissa brister, men för 30000 väntar jag mig faktiskt mer än vad holfin ger. Antagligen därför 2:a handsvärdet är så lågt (var det inte nån snubbe som sålde sin för 8000 på hifimagasinet häromsistenes?).

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-07 17:07

rhenrics skrev:
EngelholmAudio skrev:Jag har ägt Holfi's tyngre produkter och hastigt lyssnat och jämfört en Amplifix. Holfi och Amplifix får väl sägas stå som två kontraster emot varandra, vad gäller sin ljudliga klang.

Håller inte helt med om att Holfin skulle vara mjuk och varm. Luddig och grynig möjligen, för priset.
Håller helt med och tycker vi skriver samma sak om än med olika ord. Fast jag vill inte blanda in priset. Prestandan är ju varken bättre eller sämre till ett givet pris. Prisvärdheten kanske...

rhenrics skrev:I och med att den kör med bipolärtrissor kan den ibland snarare upplevas som vass, dock är den lite rappare och tyngre i basen, men det är också det enda den har i fördel mot amplifixen (som i sin tur med sina mosfet kan bli lite väl sliskig och ljus ibland).
Hmm....osäker på om min verkligen hade bipolära trissor. Vi kanske pratar om olika modeller eller serier. :wink: Kan inte påstå att den presterade nån "bipolär tung bas" som exempelvis Grendel gör.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 17:20

EngelholmAudio skrev: Håller helt med och tycker vi skriver samma sak om än med olika ord. Fast jag vill inte blanda in priset. Prestandan är ju varken bättre eller sämre till ett givet pris. Prisvärdheten kanske....

Fast jag tycker den ibland kan vara lite vass, så jag skulle inte vilja använda ordet mjuk. Ang priset, så visst är prestandan absolut på ett sätt, rent allmänt, men jag ville här bara poängtera att det visserligen finns billigare förstärkare som är långt mycket mer luddiga än holfin, men att jag ändå tycker den är för luddig för sitt pris. Luddig får för mig lite olika betydelsegrader beroende på vad jag förväntar mig, och vad jag förväntar mig är ofta synkat till pris. Rätt eller fel 8)

EngelholmAudio skrev:Hmm....osäker på om min verkligen hade bipolära trissor. Vi kanske pratar om olika modeller eller serier. :wink: Kan inte påstå att den presterade nån "bipolär tung bas" som exempelvis Grendel gör.

Kan bara citera holfis egen info på hemsidan:
"utilizes only long term tested and measured bipolar transistors"

...men det kan ju vara olika serier av samma modell.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-07 17:25

Hej,

Japp!
Jag upplevde den aldrig som hård förrän i pressade situationer. Så hårt pressat att det sällan uppkom i vanlig lägenhet...

Ja ja, jag lägger diskussionen till handlingarna. Om du vill fortsätta är jag med i ny tråd eller per PM.

8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-07 17:32

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på huruvida ett slutsteg ärbestyckat med MOSFET eller BJT. 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 17:33

Nattlorden skrev:Iofs var väl skillnaden på 88se och Integra-8 ganska marginell för de flesta användare och då halverar vi priset direkt. Dessutom är den ju inte byggd som integrerad från början utan har en historia från separata försteg och slutsteg, så produktionsmässigt kostar den säkert mer.

Sen är de definitivt voice:ade för olika köpargrupper, så den som gillar Amplifix kommer inte att gilla Holfi och omvänt...

En lite lustig grej som jag nu drar mig till minnes är att jag vid ett tillfälle fick möjlighet att höra en 88se och en liten Aura (för ca 7500) sida vid sida. Även där var skillnaden marginell för runt en 1/4 av priset. Så visst är en Holfi Aura prisvärd för de pengarna, men enligt min åsikt så har holfi en tendens att snabbt bli väldigt dyra utan att egentligen leverera något vettigt extra.

Att integran skulle ha en historia som för och slutsteg kan väl inte stämma :?: Det är ju passiv reglering och inte strömreglering i alla integra modeller ända upp till 88se. Finns inte ens någon pre out av förklarlig anledning. Det enda de har gemensamt med försteget är ju namnet. Den lilla minstingen Auran ser lay-outmässigt precis likadan ut som en mini 88se inuti, dvs utan den stora strömförsörjningen, kondensatorbanken och effektstarkare trissor.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-07 17:36

Morello skrev:Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på huruvida ett slutsteg ärbestyckat med MOSFET eller BJT. 8O

Korrekt analys kanske vore att föra det för långt, men vissa ljudkarakteristika har de väl? Eller menar du att de låter identiskt?

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-07 17:44

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på huruvida ett slutsteg ärbestyckat med MOSFET eller BJT.

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på hur ett slutsteg mäter... :wink:

// Jonas

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-07 17:52

Sanoj skrev:
Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på huruvida ett slutsteg ärbestyckat med MOSFET eller BJT.

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys genom att titta på hur ett slutsteg mäter... :wink:

// Jonas

Utanför ämnet: Aha, du har bytt avatarbild nu till en "hel" Grendel med fem lysdioder!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-07 18:04

Utanför ämnet: Aha, du har bytt avatarbild nu till en "hel" Grendel med fem lysdioder!

Du klagade ju så... :wink:

// Jonas

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-07 18:23

Sanoj skrev:

// Jonas

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys av ett slutsteg genom att titta på prislappen. 8O :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-07 18:30

Tänk om livet vore så enkelt att man kan göra en korrekt analys av ett slutsteg genom att titta på prislappen. 8O :lol:

Ge faan i att rucka på min världsbild... :wink: 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-07 18:47

Hotspur:

Ajaj, integrerade var det ja... hmm, men det kanske man kan göra med lite gaffa? Tejpa ihop försteget med ett par av deras monoblock!? :roll: :wink: :D

Ok, jag är lite tagen fortfarande efter helgens embla-demo på mässan. Trots Dynaudio. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-08 14:10

- Åh, Hegeln har minsann fått en röst nu! :D

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-08 14:32

Hotspur skrev:- Åh, Hegeln har minsann fått en röst nu! :D
Har du röstat nu eller? :lol:
vänligen
// Pär Engelholm

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-08 14:46

EngelholmAudio skrev:
Hotspur skrev:- Åh, Hegeln har minsann fått en röst nu! :D
Har du röstat nu eller? :lol:
Hehe, nej jag röstade på Tact, som jag tror mycket gott om...

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-03-08 15:14

Det är jag som har röstat på Hegeln. För att den var billig och för att göra Hotspur glad. :)
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2005-04-12 21:26

Har haft en Tact 2150AD Och har nu en Gryphon Callisto 2100 till mina Nautilus 802. Tacten är helt chanslös i mina öron, möjligtvis lite bättre detaljer och bredd i ljudet. Hade stora förväntningar på Tacten, men den stora svagheten var det gråa livlösa mellanregistret. Visst hade den kvaliteter också,men som sagt Calliston spelar i en annan division 8O . Skulle vilja ge mina lådor lite mer power,men det blir nog svårt att hitta något under 100.000 som både har mer effekt och låter bättre, eller lika bra.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-12 21:38

hayabusa skrev:Har haft en Tact 2150AD Och har nu en Gryphon Callisto 2100 till mina Nautilus 802. Tacten är helt chanslös i mina öron, möjligtvis lite bättre detaljer och bredd i ljudet. Hade stora förväntningar på Tacten, men den stora svagheten var det gråa livlösa mellanregistret. Visst hade den kvaliteter också,men som sagt Calliston spelar i en annan division 8O . Skulle vilja ge mina lådor lite mer power,men det blir nog svårt att hitta något under 100.000 som både har mer effekt och låter bättre, eller lika bra.

Förstår precis vad du menar, jag ägde själv en 2100 förut. Bytte sedan till Krell FPB200 och nu är himlen öppnad 8) . 2100 var lite för klen (även att den har en särdeles ork) för mina elektrostater.
Nu blommar de ut i alla register :D .

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-04-12 21:45

För långt under 100 laxar får man ett kralligt tillika höklassigt slutsteg från Bryston. 8) (med bortåt två tiopotenser mindre dist än Callisto)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2005-04-12 21:53

Förstår precis vad du menar, jag ägde själv en 2100 förut. Bytte sedan till Krell FPB200 och nu är himlen öppnad . 2100 var lite för klen (även att den har en särdeles ork) för mina elektrostater.
Nu blommar de ut i alla register .

Funderar faktiskt på ett FPB 300, vet inte vilket försteg som kan passa bara. Såg ett KAV 280 på Hifimagasinet,kanske kunde funka ihop. :?: Får nog drömma ett tag till då jag har andra dyra intresse också. Enda erfarenheten jag har av Krell här hemma, var min gamla KAV 300i, och jag gillade den skarpt. Visst finns det roligare grejor men till det priset tyckte jag det var en bra stärkare. Måste säga att jag tycker det är otrolig pondus i den lilla Calliston. Men som sagt det kan alltid bli bättre :wink: .

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2005-04-12 22:09

För långt under 100 laxar får man ett kralligt tillika höklassigt slutsteg från Bryston. (med bortåt två tiopotenser mindre dist än Callisto)

Möjligt, men jag har då aldrig störts av någon dist i Calliston.
Mätvärden intresserar mig föga, då jag hellre använder mina öron :wink:

Tror säkert att Brystonen är en kanonstärkare som DP A1an m.fl. till vettiga pengar.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-12 22:20

Såg en test med både bryston 4b och calliston. Lätt match för calliston (ljudmässigt) 8) .

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi