TAD för småpengar från Pioneer.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-13 19:49

Tad är verkligen inne just nu, jätteheta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-13 20:02

Laila skrev:
Alexi skrev:
Laila skrev:
Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....

Hur kan du vara så säker på det . . . ?
Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?

Ingen aning faktiskt . . . typ.

Men HauteParleur skrev ju "med en del TAD teknik", å så verkade ju ha varit fallet, eller . . . ?
Enligt hemsidan iaf. Så är enda TAD tekniken den lilla pluppen på diskanten. Vad jag kunde hitta...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 20:07

Alexi skrev:
Laila skrev:
Alexi skrev:
Laila skrev:
Alexi skrev:Alltså det enda TAD med Pionner S-DJ80X är att man använt en liten diffuserande plupp på nedre delen av waveguiden.
....

Hur kan du vara så säker på det . . . ?
Det kan jag såklart inte, men om nu TAD varit mer involverade, varför står det då inte någonstans på Pioneers sida?

Ingen aning faktiskt . . . typ.

Men HauteParleur skrev ju "med en del TAD teknik", å så verkade ju ha varit fallet, eller . . . ?
Enligt hemsidan iaf. Så är enda TAD tekniken den lilla pluppen på diskanten. Vad jag kunde hitta...

I och med att TAD och Pioneer är olika avdelningar på samma företag så tror jag inte att TAD folket skulle vara särskilt nöjda om de inte hade någon input i vilken diskant som deras plupp satts framför så jag är rätt säker på att TAD-folk har varit inblandade i åtminstone val och specning av diskanten men eventuellt också i filtret.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:08

Jag tror du tror alltför mycket. Tro är den lägsta graden av vetande.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 20:16

Nattlorden skrev:Jag tror du tror alltför mycket. Tro är den lägsta graden av vetande.

Det är bättre att tro rätt än att veta fel brukade en mycket vis man säga. Antar att du aldrig träffade honom?
Senast redigerad av HauteParleur 2013-08-13 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:20

HauteParleur skrev:
Nattlorden skrev:Jag tror du tror alltför mycket. Tro är den lägsta graden av vetande.

Det är bättre att tro rätt än att veta fel brukade en mycket vis man säga. Antar att du aldrig träfat honom?

Vi har flera träfat här hemma alltid.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2013-08-13 20:32

Nattlorden skrev:Vi har flera träfat här hemma alltid.

Ga-ga-ga dumma..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 20:35

single_malt skrev:

Ga-ga-ga dumma..

Du citerade fel post, det var den innan som dummade sig.

Användarvisningsbild
Lassen

Inläggav Lassen » 2013-08-13 20:56

F*n för den Faktiskt så vanliga sandlådementaliteten som sabbar trådar. Släpp hinken och spaden :evil:

Till trådskaparen:
Jag tycker dessa burkar är uberintressanta, i mitt fall till datorn och/eller sommarstugan. Ska avlyssnas. Tack för tipset :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-08-13 21:02

Nattlorden skrev:
single_malt skrev:

Ga-ga-ga dumma..

Du citerade fel post, det var den innan som dummade sig.
ja och du är dryg.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2013-08-13 21:15

Jag skrattade iaf. Tycker också att högtalaren verkar spännande, för balansens skull. Träfat :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-13 21:26

Om nu det är så att TS träffat Andrew Jones och fått lite inside info om högtalaren i fråga som inte Pioneer skyltar med, så hade det väl varit lämpligare att skriva så och göra det ett tips att lyssna på, så hade det blivit lite positiv spin på tråden istället för att som nu verkat vara chansartade gissningar. Som tips alltså. Det vore ju bara roligt om det kom en riktigt bra Pioneer på marknaden för vettiga pengar. :D

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 22:31

Nattlorden skrev:Om nu det är så att TS träffat Andrew Jones och fått lite inside info om högtalaren i fråga som inte Pioneer skyltar med, så hade det väl varit lämpligare att skriva så och göra det ett tips att lyssna på, så hade det blivit lite positiv spin på tråden istället för att som nu verkat vara chansartade gissningar. Som tips alltså. Det vore ju bara roligt om det kom en riktigt bra Pioneer på marknaden för vettiga pengar. :D

Vad är chansartade gissningar? Det är TAD teknik i dessa monitorer frågan är hur mycket. Pioneer äger som sagt TAD och TAD-folk är inblandade även i flertalet av de högtalare som säljs under Pioneer namnet så det vore ju underligt om TAD bara kontribuerat med spridningspluppen till denna högtalare men oavsett hur involverade Pioneers TAD anställda har varit så verkar det ju faktiskt vara en välkonstruerad högtalare till ett riktigt bra pris.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-13 22:40

TAD för småpengar från Pioneer => Pioneer med småTAD för pengar :lol:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 22:42

tvett skrev:TAD för småpengar från Pioneer => Pioneer med småTAD för pengar :lol:

Förenklat
Pioneer<>TAD

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-13 23:04

Jag håller med om att det vore kul med en bra aktiv högtalare för bara 4500kr. Men jag tror man satsat på hissad bas, för att passa DJ å dansmusik...
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 23:19

Alexi skrev:Jag håller med om att det vore kul med en bra aktiv högtalare för bara 4500kr. Men jag tror man satsat på hissad bas, för att passa DJ å dansmusik...

Om de är hissade i basen så är de nog inte ensamma om det bland småhögtalare undrar förresten om deras basreflexslits " grooves" gör någon större skillnad.

Det finns redan rätt många bra monitorer för och under 4500 paret konstigt nog så sitter det ofta bättre element i aktiva monitorer än i hifihögtalare till samma pris trots att det alltså ingår förstärkare i de aktiva högtalarna.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-13 23:27

HauteParleur skrev:Det finns redan rätt många bra monitorer för och under 4500 paret konstigt nog så sitter det ofta bättre element i aktiva monitorer än i hifihögtalare till samma pris trots att det alltså ingår förstärkare i de aktiva högtalarna.

exempel? inte frågat utav illvilja, men jag letar högtalare och det mesta är intressant, speciellt om jag slipper köpa nytt slutsteg :)

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-13 23:53

HK430 skrev:
HauteParleur skrev:Det finns redan rätt många bra monitorer för och under 4500 paret konstigt nog så sitter det ofta bättre element i aktiva monitorer än i hifihögtalare till samma pris trots att det alltså ingår förstärkare i de aktiva högtalarna.

exempel? inte frågat utav illvilja, men jag letar högtalare och det mesta är intressant, speciellt om jag slipper köpa nytt slutsteg :)

Det finns många bra som sagt men några jag kan rekommendera i denna prisklass är Yamaha HS 80, KRK RP6, RCF Ayra 8, Adam F5,Fostex PM841, Focal CMS 50.

Ingen av de ovan är bäst på allt men kan alla låta väldigt bra sett till pris miljö och storlek.

Pioneer modellen som diskuteras här är givetvis också värd att prova när den släpps

Eller dessa JBL som reas ut http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Pro- ... 006729-000

Bäst är att gå till någons större musikaffär och provlyssna och jämföra och sedan köpa med öppet köp så att du kan prova de hemma också för det skiljer ju en hel del hur en monitor kan låta i olika miljöer.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-14 08:26

Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 10:14

Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.

De är ju rätt icke förlåtande och ärliga jämfört med många hifihögtalare men illa låter knappast diskanten om inte originalmaterialet är dåligt inspelad eller om de står i en dålig miljö. Hur var de kopplade och i viken miljö stod dom? Provade du att justera diskanten med inställningsswitchen på baksidan?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-14 10:16

Undrar om den kan vara i nivå med ATC SCM11 ?
Det tycker jag är en trevlig högtalare för ca 10-12kkr :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-08-14 10:23

HauteParleur skrev:
Fjonkalicious skrev:Jag har haft ett par yamha hs-80m. Den diskanten skojar man inte bort, ajajajaj.

De är ju rätt icke förlåtande och ärliga jämfört med många hifihögtalare men illa låter knappast diskanten om inte originalmaterialet är dåligt inspelad eller om de står i en dålig miljö. Hur var de kopplade och i viken miljö stod dom? Provade du att justera diskanten med inställningsswitchen på baksidan?

Nedställd diskant i det lägsta läget. Det handlade inte om att vara förlåtande utan snarare avvikande godtagbar frekvensgång och distortion.

Körde dom från en macbook pro, line out, närfält vid skrivbordet till datorn. Miljön var tunga gardiner bakom högtalarna, i mitt sovrum med stor säng, täcken osv.

Snygga men inget under av ljudkvalité.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 10:49

Fjonkalicious skrev:
HauteParleur skrev:

Nedställd diskant i det lägsta läget. Det handlade inte om att vara förlåtande utan snarare avvikande godtagbar frekvensgång och distortion.

Körde dom från en macbook pro, line out, närfält vid skrivbordet till datorn. Miljön var tunga gardiner bakom högtalarna, i mitt sovrum med stor säng, täcken osv.

Snygga men inget under av ljudkvalité.

Inget under nej men betydligt bättre än du ger dom credit for, frekvensgång och distorsion på dessa är klart bättre än genomsnittet av aktiva högtalare. Förutsatt att de matas med sådant programmaterial Du skulle nog fått bättre ljud om du inte drivit dom direkt från din dator. Sen lät ju inte den miljö du hade dom i som ett föredöme akustiskt sett.
Senast redigerad av HauteParleur 2013-08-14 14:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-14 13:51

DVD-ai skrev:Undrar om den kan vara i nivå med ATC SCM11 ?

bättre än i6? de kostar ungefär samma i rå mdf

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 14:18

HK430 skrev:

Hur mycket kostar i6 fanerade?

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-08-14 14:20

Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.

Däremot Behringern jag har nu 3031A är riktigt bra och låter väldigt rent och snyggt även på ganska höga volymer. Den pillar dessutom ur sig ganska bra med bas ska sägas :D

Användarvisningsbild
HauteParleur

Inläggav HauteParleur » 2013-08-14 14:33

Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.

Hur drev du dom? En del lyckas ju med att få aktiva högtalare att dista genom att överstyra ingångarna t.e.x. genom att de använder hörlursutgångar att driva högtalarna med.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-08-17 10:09

HauteParleur skrev:
Beakungen skrev:Jag hade lillebroren till den. hs50m. Hade den ett litet tag men konstaterade ganska snabbt att den lät väldigt illa i diskanten och att hela högtalaren distorerade väldigt hårt. På låga volymer gick den ok att lyssna på. Men bara låga volymer.

Hur drev du dom? En del lyckas ju med att få aktiva högtalare att dista genom att överstyra ingångarna t.e.x. genom att de använder hörlursutgångar att driva högtalarna med.

Dessa drevs på två sätt. Antingen via mitt externa ljudkort avsett för att koppla aktiva monitorer till eller via mitt försteg. Hur jag än vände och vred på det så lät de förskräckligt i diskanten.

Men så kan jag heller aldrig minnas att jag hört en yamaha-högtalare som låtit bra :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-08-17 12:38

HK430 skrev:

En sådan stabil bild har jag ej.. Men jag tycker att dom är riktigt bra och det tycker jag sällan om någon högtalare i huvudtaget ^^
Så dom får min rekommentation i alla fall :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi