SiriuS.. Nu bilder på innanmäte...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-25 18:50

RogerGustavsson skrev:Kan vara en justering för tomgångsströmmen. Den ska du inte röra utan nödig kunskap.

Nejdå, det vågar jag inte.. Jag var bara nyfiken på om något viktigt var så lättåtkomligt. Det verkar inte så smart.. Då ingångskänsligheten är justerbar så är ju ändå poängen att man som användare ska in i lådan så..

boom skrev: tror att jag har lite Canare L-4E6S Star Quad som är bra att göra som jag visade i koppling 1 är du intresserad så skicka ett pm.

Tackar, men jag passar.. Jag har ju ändå bara rca i ena änden och att sitta och löda egna XLR känns som att det är lite för finpilligt för mig. Jag är mer 32-hylsa och slägga-typen..

Jag har börjat att så smått kika efter en dac (har bara digitala ljudkällor med uselt analogt ljud) med fjärrkontrollerad volymkontroll och XLR ut.. Finns inte mycket för vettiga pengar och mina receivrar skulle inte inbringa så mycket ens om jag säljer alla tre..
Fick tips i en annan tråd om en lämplig kandidat men jag gillar inte tanken på att beställa ifrån utlandet och de som finns i sverige kostar skjortan.. Finns en del med både förstegsfunktion och XLR men då utan fjärren, och då måste jag ha försteget bredvid soffan och typ 5m digitalkabel och det känns som en halvdålig lösning.

Det här jäkla steget har fått mig till ett vägskäl.. Jag har sista tiden planerat att köra en receiver, en massa basar och ett par bra stativare som toppar i ett dedikerat musiksystem och mina aktiva Behringer i vad som ska bli hemmabion. Alltså har agendan varit att byta mina Focal-golvare tillsammans med tidigare en HK690 eller nu SiriuS-steget mot ett par stativare.
Kombinationen Focal/SiriuS låter dock så jäkla bra att jag nästan är nöjd..(saknar bara lite i den lägsta oktaven) att jag samtidigt funderar på att sälja av ett par receivrar, hitta en DAC med försteg, staga upp lådorna till Focalen (hör inte att det behövs men feelgood) alternativt bygga nya och sedan sitta nöjd.. Frågan är om jag kan klara mig med bas ner till 35Hz nånting.. En dac har väl sällan sub pre out och jag har ändå haft ett elände med att få till en bra basdelning tillsammans med Focalen..

Blir nog ändå att jag testar ursprungsplanen och ser om jag kan få något intressant byte på prylarna. Om inte så får receivrarna (utom 2808 i bion) säljas eller arkiveras och energin får läggas på att få Focal och SiriuS att prestera optimalt.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-25 18:55

skaffa en vettig DAC med fjärr->miniDSP (finns med balanserat)->sirius & valfritt bassteg->focal & några basar?

Eller så skaffar du miniDIGI så du får digitalt in i miniDSP och balanserat ut, men då kanske man inte får nån fjärr

I-landsproblem..

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-25 19:16

HK430 skrev:skaffa en vettig DAC med fjärr->miniDSP (finns med balanserat)->sirius & valfritt bassteg->focal & några basar?

Eller så skaffar du miniDIGI så du får digitalt in i miniDSP och balanserat ut, men då kanske man inte får nån fjärr

I-landsproblem..

Jo..visst är det ett I-landsproblem..
Kan mycket väl bara köra som det är nu, 2105 är ju känt som ett rätt bra försteg. För feelgoodfaktorn är det dock förödande att ha rca i ena änden, även om jag säkert inte skulle höra skillnad om det var xlr.
Och högtalarna är jag nöjd med, men har ju efter en del om och men fått med damen här hemma på detta med basar utplacerade utmed hela framväggen i lyssningsrummet och en 60cm djup ekskiva ovanpå som får dubbla som tv-bänk. Hon har nu, efter godkännandet, planerat i detalj hur allt ska se ut. Behöver då stativare som kan stå direkt på bänken. Att ställa Focal-golvare framför skulle se för jävligt ut.. I alla fall i hennes ögon. Focal och Sirius är samtidigt det enda jag har av intresse för någon att byta till sig, så därav planen på att göra mig av med dem. Visst vore Sirius go att ha som drivning även till topparna men mycket annat kostar pengar och jag har lovat att ta det lugnt med hifi-inköpen..
Därför är chansen till ett par hyfsade toppar att skicka Sirius-steget. Undrar vad man skulle kunna få vid ren försäljning..men det är ju sedan millenieskiftet så även om det var rätt dyrt nytt och knappt är använt så finns väl inte mycket värde kvar. Bättre att byta, alltså..

Minidsp har jag en, med rca in -och utgångar. Jag har dock aldrig fått den att fungera, och att beställa en ny ifrån USA orkar jag inte med. Det är om det dyker upp någon begagnad. Min Behringer-mic har gett upp den också och jag har av någon anledning inte bytt ut den. Jag tycker helt enkelt att det är roligare att lyssna än att mäta..och vill stanna där jag tycker att det låter bäst utan att behöva veta hur det mäter istället för att mäta in något bra och sedan ha det så bara för att det är det korrekta.. Jag inser storheten med minidsp men jag har inga större problem med basen i mitt rum som det är, i synnerhet inte i större antal, så..

Nåväl, man får se vad som händer.

Kom på gamla high-end bioförsteg.. Finns några framförallt amerikanska tillverkare som gjorde försteg med XLR ut, och som går att hitta för vettiga pengar idag.. Frågan är väl om DAC:arna i 15 år gamla bioprylar håller måttet för tvåkanalsbruk 2013..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-08-25 19:43

sälj sirius+focal och lite annat du har liggandes i garaget som inte används. Använd en receiver som dac/försteg, kör pre-out på frontarna till ett flerkanalssteg som får driva frontar och basar?

Det blir få lådor, nog med pengar till inköp av toppar, du får fjärr och slipper feel-good ångesten med xlr :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-25 19:58

BPM skrev:
RogerGustavsson skrev:Kan vara en justering för tomgångsströmmen. Den ska du inte röra utan nödig kunskap.

Nejdå, det vågar jag inte.. Jag var bara nyfiken på om något viktigt var så lättåtkomligt. Det verkar inte så smart.. Då ingångskänsligheten är justerbar så är ju ändå poängen att man som användare ska in i lådan så..

boom skrev: tror att jag har lite Canare L-4E6S Star Quad som är bra att göra som jag visade i koppling 1 är du intresserad så skicka ett pm.

Tackar, men jag passar.. Jag har ju ändå bara rca i ena änden och att sitta och löda egna XLR känns som att det är lite för finpilligt för mig. Jag är mer 32-hylsa och slägga-typen..

Jag har börjat att så smått kika efter en dac (har bara digitala ljudkällor med uselt analogt ljud) med fjärrkontrollerad volymkontroll och XLR ut.. Finns inte mycket för vettiga pengar och mina receivrar skulle inte inbringa så mycket ens om jag säljer alla tre..
Fick tips i en annan tråd om en lämplig kandidat men jag gillar inte tanken på att beställa ifrån utlandet och de som finns i sverige kostar skjortan.. Finns en del med både förstegsfunktion och XLR men då utan fjärren, och då måste jag ha försteget bredvid soffan och typ 5m digitalkabel och det känns som en halvdålig lösning.

Det här jäkla steget har fått mig till ett vägskäl.. Jag har sista tiden planerat att köra en receiver, en massa basar och ett par bra stativare som toppar i ett dedikerat musiksystem och mina aktiva Behringer i vad som ska bli hemmabion. Alltså har agendan varit att byta mina Focal-golvare tillsammans med tidigare en HK690 eller nu SiriuS-steget mot ett par stativare.
Kombinationen Focal/SiriuS låter dock så jäkla bra att jag nästan är nöjd..(saknar bara lite i den lägsta oktaven) att jag samtidigt funderar på att sälja av ett par receivrar, hitta en DAC med försteg, staga upp lådorna till Focalen (hör inte att det behövs men feelgood) alternativt bygga nya och sedan sitta nöjd.. Frågan är om jag kan klara mig med bas ner till 35Hz nånting.. En dac har väl sällan sub pre out och jag har ändå haft ett elände med att få till en bra basdelning tillsammans med Focalen..

Blir nog ändå att jag testar ursprungsplanen och ser om jag kan få något intressant byte på prylarna. Om inte så får receivrarna (utom 2808 i bion) säljas eller arkiveras och energin får läggas på att få Focal och SiriuS att prestera optimalt.

Har färdiga kablar med som du kan få låna.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-25 20:39

boom skrev:Har färdiga kablar med som du kan få låna.

Du verkar grymt schysst, Boom! Jag ska ta en tänkare nån dag på vilken väg jag ska gå, och behåller jag grejerna och får tag i något som gör att jag även kan mata steget med XLR vore det klockrent att få testa bättre grejer. Jag har väl aldrig sett kablar som något som är värt att lägga energi på, men innan SiriuS så hade jag lite samma inställning till förstärkare och tji fick jag..
Mycket trevlig!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-27 19:34

BPM skrev:
HK430 skrev:skaffa en vettig DAC med fjärr->miniDSP (finns med balanserat)->sirius & valfritt bassteg->focal & några basar?

I-landsproblem..

Jo..visst är det ett I-landsproblem..
Kan mycket väl bara köra som det är nu, 2105 är ju känt som ett rätt bra försteg. För feelgoodfaktorn är det dock förödande att ha rca i ena änden, även om jag säkert inte skulle höra skillnad om det var xlr.
Och högtalarna är jag nöjd med, men har ju efter en del om och men fått med damen här hemma på detta med basar utplacerade utmed hela framväggen i lyssningsrummet och en 60cm djup ekskiva ovanpå som får dubbla som tv-bänk. Hon har nu, efter godkännandet, planerat i detalj hur allt ska se ut. Behöver då stativare som kan stå direkt på bänken. Att ställa Focal-golvare framför skulle se för jävligt ut.. I alla fall i hennes ögon. Focal och Sirius är samtidigt det enda jag har av intresse för någon att byta till sig, så därav planen på att göra mig av med dem. Visst vore Sirius go att ha som drivning även till topparna men mycket annat kostar pengar och jag har lovat att ta det lugnt med hifi-inköpen..
Därför är chansen till ett par hyfsade toppar att skicka Sirius-steget. Undrar vad man skulle kunna få vid ren försäljning..men det är ju sedan millenieskiftet så även om det var rätt dyrt nytt och knappt är använt så finns väl inte mycket värde kvar. Bättre att byta, alltså..

Minidsp har jag en, med rca in -och utgångar. Jag har dock aldrig fått den att fungera, och att beställa en ny ifrån USA orkar jag inte med. Det är om det dyker upp någon begagnad. Min Behringer-mic har gett upp den också och jag har av någon anledning inte bytt ut den. Jag tycker helt enkelt att det är roligare att lyssna än att mäta..och vill stanna där jag tycker att det låter bäst utan att behöva veta hur det mäter istället för att mäta in något bra och sedan ha det så bara för att det är det korrekta.. Jag inser storheten med minidsp men jag har inga större problem med basen i mitt rum som det är, i synnerhet inte i större antal, så..

Nåväl, man får se vad som händer.

Kom på gamla high-end bioförsteg.. Finns några framförallt amerikanska tillverkare som gjorde försteg med XLR ut, och som går att hitta för vettiga pengar idag.. Frågan är väl om DAC:arna i 15 år gamla bioprylar håller måttet för tvåkanalsbruk 2013..

Denonförsteget i 2105 är, om det låter som det som sitter i 1507 och 2308 ett högst medelmåttigt försteg som duger om man har låga till moderata krav.

Om du tex provar en audiolab m- dac och dess förstegsdel så blir det säkerligen haksläpp :)

Enligt min mening spelar ett riktigt bra försteg minst lika stor roll som ett bra slutsteg.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-27 19:47

Richard skrev:Denonförsteget i 2105 är, om det låter som det som sitter i 1507 och 2308 ett högst medelmåttigt försteg som duger om man har låga till moderata krav.

Om du tex provar en audiolab m- dac och dess förstegsdel så blir det säkerligen haksläpp :)

Enligt min mening spelar ett riktigt bra försteg minst lika stor roll som ett bra slutsteg.

Kanske det. Just m-dac är man ju rätt sugen på..men jag vill hitta något motsvarande för kanske 3-4kkr.. En m-dac är för dyr för mig.

Jag vet också att i alla fall 2105 (har hört mindre om 3806 som försteg men det borde väl vara snarlikt) låter bäst via någon specifik ingång osv.. Jag använder den även som DAC och matar den alltså enbart digitalt och det är nog inte det optimala. Jag har i alla fall inte känt att den begränsar innan jag körde med SiriuS och även med slutsteget är det bra nog att kunna plocka fram förbättringen.
Jag har även läst nånstans att man misslyckades med att skilja på 2105 som försteg och holographics försteg i blindtest, och då borde det ju i alla fall inte vara uselt..

Men visst vore det kul att få testa nån gång och få veta hur bra steget och högtalarna VERKLIGEN kan låta. De ligger dock ute på annons nu så förmodligen (förhoppningsvis) blir det någon annan än jag som får försöka locka fram ännu mer ur dem. Jag hade i alla fall kunnat sitta nöjd redan med 2105 som försteg rent ljudmässigt (förbannade WAF) och hade nog skaffat en bättre DAC innan jag funderat på försteget som sådant. Försteg och DAC är smutt, men dyrt..

Snyggt att få in lite "receivrar kontra renodlad tvåkanal" även här.. Kudos!
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-27 20:12

Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-27 20:58

Jag har kollat en del på den..men den har en stor brist som försteg.. Ingen fjärr! Det skulle funka ändå om jag hade den bredvid soffan men då skulle jag behöva i alla fall 5m lång optisk och coaxial kabel ifrån signalkällorna, minst 5m XLR till steget och lika lång rca till bassteget (som skulle behöva vara mitt subamp 1 för filtret)..
Känns som att det blir en jäkla massa kabel..

Men hade den haft fjärr hade jag nog redan haft en..
Mycket trevlig!

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-28 06:34

BPM skrev:
Richard skrev:Denonförsteget i 2105 är, om det låter som det som sitter i 1507 och 2308 ett högst medelmåttigt försteg som duger om man har låga till moderata krav.

Kanske det. Just m-dac är man ju rätt sugen på..men jag vill hitta något motsvarande för kanske 3-4kkr.. En m-dac är för dyr för mig.

Jag vet också att i alla fall 2105 (har hört mindre om 3806 som försteg men det borde väl vara snarlikt) låter bäst via någon specifik ingång osv.. Jag använder den även som DAC och matar den alltså enbart digitalt och det är nog inte det optimala. Jag har i alla fall inte känt att den begränsar innan jag körde med SiriuS och även med slutsteget är det bra nog att kunna plocka fram förbättringen.
Jag har även läst nånstans att man misslyckades med att skilja på 2105 som försteg och holographics försteg i blindtest, och då borde det ju i alla fall inte vara uselt..

Men visst vore det kul att få testa nån gång och få veta hur bra steget och högtalarna VERKLIGEN kan låta. De ligger dock ute på annons nu så förmodligen (förhoppningsvis) blir det någon annan än jag som får försöka locka fram ännu mer ur dem. Jag hade i alla fall kunnat sitta nöjd redan med 2105 som försteg rent ljudmässigt (förbannade WAF) och hade nog skaffat en bättre DAC innan jag funderat på försteget som sådant. Försteg och DAC är smutt, men dyrt..

Snyggt att få in lite "receivrar kontra renodlad tvåkanal" även här.. Kudos!

Du ska inte tro på allt strunt som skrivs på internet. :wink:

Du skriver " att du läst nånstans " att denonförstegen skulle vara rätt bra.*
Jag kan bara uppmana dig att lyssna till litet andra grejor så du slipper förstegs- flaskhalsen i hemmabioförsteget.

Tänk om det är så att ditt försteg begränsar MER än dina slutsteg? 8O

* hemmabioförstegen duger bra till slölyssning eller till musik i garaget medan man slipar baslådor.

** för att bli on topic igen, så är det ju synd att kontaminera ett sådant fint slutsteg som sirius med ett mediokert försteg ?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-08-28 07:25

Richard skrev:Du ska inte tro på allt strunt som skrivs på internet.
8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-28 20:49

Richard skrev:** för att bli on topic igen, så är det ju synd att kontaminera ett sådant fint slutsteg som sirius med ett mediokert försteg ?

Well.. Det är inte så lätt att lyssna till en massa annat.. I synnerhet inte i mitt system. Jag känner ingen som sitter på lämpliga prylar och att börja köpa på vinst och förlust kräver en större plånbok än min. Jag har så jäkla mycket annat i livet som kostar pengar..

Jag väljer att tro att 2105 är ett dugligt försteg. Majoritetsbeslut.. Jag har läst många utsagor om dess storhet men ingen annan än du som sågar den.
Däremot tror jag att kombinationen 2105 och SiriuS är missmatchad. SiriuS presterar nog (ännu) bättre matad med en fullt ut balanserad signal och DAC:en.. Den har ju runt 8 år på nacken och när det kommer till digitalteknik så har det förmodligen hänt en del.

Men återigen, finge jag chansen att lyssna till en m-dac eller liknande tillsammans med SiriuS skulle jag såklart ta den. Det finns ett alternativ, Matrix Mini, som har de funktioner jag behöver och den är billigare men jag har läst både ris och ros om ljudet.

Kanske skulle börja med att testa typ en DacMagic eller nån annan DAC man kan hitta runt tusenlappen och se om det blir nån skillnad gentemot DAC:en i 2105 (eller 3806 men jag tycker de låter likadant..). Om det blir en markant förbättring kan man ju börja fundera på försteget. Ett försteg med XLR, RC995 t.ex, kan man ju hitta hyfsat billigt..
Sen vet man ju inte om det är just försteget i 2105 som begränsar om man inte upplever någon vidare förbättring med en modernare DAC. Det är i alla fall tillräckligt bra för att kunna påvisa förbättringen med SiriuS, och då borde det rimligen vara bättre än de inbyggda slutstegen.
Om det sedan finns ännu mer att hämta i SiriuS vet jag alltså inte, men jag har som sagt inte riktigt läge att testa alternativ.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-28 21:06

Som sagt, behöver du inte mer effekt så kan du i princip leta dig blå efter något bättre.

Har själv ingen erfarenhet av denonen i fråga, man kan nog tänka mig att digitaldelen kan vara större dilemma än förstegsdelen, speciellt om man inte lyckats stänga av allt processande...

Skulle dock tänka mig att en riktigt bra moden dac och ett Holographic Audio-försteg kanske skulle kunna ge dig lite mer. Dock ger det dig fortfarande inte fjärr nog...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-28 21:16

Nattlorden skrev:Som sagt, behöver du inte mer effekt så kan du i princip leta dig blå efter något bättre.

Har själv ingen erfarenhet av denonen i fråga, man kan nog tänka mig att digitaldelen kan vara större dilemma än förstegsdelen, speciellt om man inte lyckats stänga av allt processande...

Skulle dock tänka mig att en riktigt bra moden dac och ett Holographic Audio-försteg kanske skulle kunna ge dig lite mer. Dock ger det dig fortfarande inte fjärr nog...

Holographic:s grejer är jäkligt snygga iaf, och försteget finns med fjärr. Inga XLR ut, dock..
En fullt ut balanserad konstruktion som SiriuS.. Hur skadligt är det egentligen att mata en sådan med obalanserad signal? Rent ljudmässigt, alltså. Störningar osv känns ovidkommande i de kabellängder det handlar om här..

Problemet är ju pengarna.. Har en 12000-milaservice om nån månad där nästan 15k kommer att ryka, ett turbobyte på snabb-saaben inplanerat och en massa kostnader som uppstår i samband med en försäljning (till förlust) av vad som skulle blivit ett nytt boende. Att lägga pengar på hifi nu (i alla fall många tusenlappar) skulle förmodligen innebära ytterligare ett nytt boende..där jag iofs på egen hand skulle kunna ge ljudet det prio det förtjänar..*s*
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-08-28 21:23

Inte skadligt alls.

Trist med så tung service. :(

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-28 21:27

Nattlorden skrev:
Trist med så tung service. :(

Tell me..

Börjar fundera på att ta ett andra jobb..men då hinner man ju aldrig lyssna på musik..
Känns som att dubbla lönen vore lagom för att kunna börja leva som man vill..men då har man ju inte tiden i gengäld. Kanske skulle försöka bli toyboy åt en rik 55-taggare..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-28 23:06

Bilservicen nästan 3x vad min bil kostade :o
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-08-28 23:45

MagnusÖstberg skrev:Bilservicen nästan 3x vad min bil kostade :o

Jag har servat min bil för nästan 17ggr värdet. Det du.

Meeen, det är OT. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-29 06:27

BPM skrev:
Richard skrev:** för att bli on topic igen, så är det ju synd att kontaminera ett sådant fint slutsteg som sirius med ett mediokert försteg ?

Well.. Det är inte så lätt att lyssna till en massa annat.. I synnerhet inte i mitt system. Jag känner ingen som sitter på lämpliga prylar och att börja köpa på vinst och förlust kräver en större plånbok än min. Jag har så jäkla mycket annat i livet som kostar pengar..

Jag väljer att tro att 2105 är ett dugligt försteg. Majoritetsbeslut.. Jag har läst många utsagor om dess storhet men ingen annan än du som sågar den.
Däremot tror jag att kombinationen 2105 och SiriuS är missmatchad.
........

Du har säkert läst på just detta forum att förstegsdelarna i denons hemmabioreceivers är rätt transparenta, inte sant ? Tror du på det ?

Läser du på andra forum, eller pratar med hifiklubbens egna försäljare som säljer denon så låter det annorlunda.

Det är lätt att tro på mycket som skrivs, visst vore det fantastiskt om ett försteg till en hemmabioreceiver skulle prestera lika bra som en dyrare 2- kanalare ?

Problemet ( eller möjligheten ) som jag ser det, är att det finns många försteg som låter bättre än denons, och att grundfelet är att förstegsdelen i hemmabioreceivers är kompromissade och konstruerade efter billigast möjliga lösning. " good enough " .

Det är något som kan höras då man jämför med bättre grejor.

Jag är rätt säker på att du tom. skulle få ett bättre ljud än det du har nu med en m- dac och ett billigt behringerslutsteg. Just för att denonförsteget begränsar så mycket.

Jag uppmanar dig iallafall att prova litet bättre grejor, siriusen förtjänar det.

Oavsett vad auktoriteter på ett forum påstår. :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-29 06:31

Nattlorden skrev:Som sagt, behöver du inte mer effekt så kan du i princip leta dig blå efter något bättre.

En m- dac ger asynkron dac med sabrechip, fjärrkontroll och förstegsdel med superlåg utgångsimpedans för samma pris som holografic med fjärr.

Största felet i denonförsteget ( efter att vi testat litet ) är nog själva pre- ampdelen som inte orkar driva flera slutsteg pga klent dimensionerad preutgång. Dacen är ok men inte mer.

Ljudet saknar kraft och upplösning jämfört med m- dac.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2013-08-29 07:00

Billigt försteg med ful fjärr men xlr ut.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=254294

Dac får dock köpas separat

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-29 16:44

Emanuelgbg skrev:Billigt försteg med ful fjärr men xlr ut.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=254294

Dac får dock köpas separat

Att fjärren är ful kan jag leva med. Det enda med en fjärr jag INTE kan leva med är avsaknad..

Bra pris, även om det nog är DKK.. Den och en DacMagic skulle kosta ungefär som en Matrix Mini och förmodligen låta bättre. Att ha försteg och DAC i samma pryl är dock smutt, och jag gillar smutt..

Jag ger det till efter helgen och är inte grejerna väck då så tänker jag om och kör på att göra det bästa av prylarna för minsta möjliga pengar. Har fått en del hugg men inget konkret. Undrar förresten om inte någon här på Faktiskt jäklas lite.. Har fått en del mail av typen "Jag vill ha prylarna! Hur gör vi"...typ, men när jag svarar så kommer inget "svar på svaret"..

Nåväl, situationen är tacksam. Säljer jag så är det bra, och säljer jag dem inte så är det rätt bra det också..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2013-08-29 19:40

Richard skrev:Jag uppmanar dig iallafall att prova litet bättre grejor, siriusen förtjänar det.

Oavsett vad auktoriteter på ett forum påstår. :)

+1
Sedan är det sunt att sila de flest auktotiters påståenden och testa själv.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-30 17:01

Så här skrev du i en tråd för ett knappt år sedan:

Richard skrev:
Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det? :D

Den låter som försteget i denon avr 2105 , dvs mycket bra men kanske inte i klass med de bästa förstegen i världen.

Om det nu verkligen är mycket bra och alltså låter som HA Pre25.. Well..

Vad har föranlett ändringen i inställning?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-08-30 19:30

Det ser verkligen välgjort ut
Bikinitider

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2013-08-30 20:12

Jag tänkte också på Richards tidigare hyllningar av Denons försteg. Jag undrar också vad som föranleder denna kovändning?

Han har kanske glömt att radera de inläggen?

/Anders

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-08-30 21:26

BPM skrev:

Richard skrev:
Fjonkalicious skrev:Ha Pre25 kan ju vara löjligt underprissatt men den kan ju vara god ingenjörskonst för det? :D

Den låter som försteget i denon avr 2105 , dvs mycket bra men kanske inte i klass med de bästa förstegen i världen.

Nej det låter inte som 2105 i försteget Jag har jämfört pre25 med 2105 3806 AV 7005 och det åker åttor runt AV grejorna.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-31 06:54

boom skrev:
BPM skrev:

Richard skrev:

Nej det låter inte som 2105 i försteget Jag har jämfört pre25 med 2105 3806 AV 7005 och det åker åttor runt AV grejorna.

Jag får väl än en gång erkänna att jag förut hade fel. Håller med boom fullständigt.

Det sorgliga är väl om det finns folk som på riktigt tror att deras hemmabioförsteg inte går att förbättra. Fast de kostar på sina slutsteg stora summor, då det egentligen kanske hade blivit en större förbättring med ett dedikerat bra 2- kanals försteg.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-08-31 06:57

Griff skrev:Jag tänkte också på Richards tidigare hyllningar av Denons försteg. Jag undrar också vad som föranleder denna kovändning?

/Anders

Anders, nu är du onödigt raljerande. Jag trodde att Teddybjörnar var snälla :wink:

Jag har provat en massa grejor sedan dess och kan konstatera att jag nog drog förhastade slutsatser förut.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi