sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Men det stämmer ju. Vågorna ryms inte. Men det är ju inte vågorna du lyssnar på utan "vattenhöjden".
Moderator: Redaktörer
sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:sportbilsentusiasten skrev:Man får ofta detta argumentet "rummet är för litet för att kunna hantera så låga basfrekvenser"
Dvs högtalare som går djupt inte funkar i små rum, typ 15m2.
De menar att om våglängden på bastonerna är större än längsta väggen på rummet "så går det inte"
Mja, man kan ju också försöka förklara varför basåtergivningen i små rum är problematisk, för det är den ju. Steg 1 är att berätta att basen inte försvinner utan förstärks, och att de lägsta rumsresonanserna ligger så glest att olika toner drabbas av olika förstärkning.
Är rummet litet hamnar den ojämnheten högre upp i frekvens och det låter otrevligare. I konsertsalar hamnar ojämnheten under de lägsta hörbara frekvenserna.
Och i riktigt små rum, som ett par hörlurar där blir basen alldeles jämn* eftersom "rumsresonanserna" ligger långt över basområdet (och kan dämpas ganska bra).
Och vem tror att man inte kan få mycket bas i en bilkupé?
*Om det inte finns annat i konstruktionen som gör den ojämn.
Och svaret blir då "visst är det SÅ, i ett stort rum tex konsertsal RYMS ju basvågorna, är ju därför det låter bra där o kass i ett litet rum"
Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Men det stämmer ju. Vågorna ryms inte. Men det är ju inte vågorna du lyssnar på utan "vattenhöjden".
Bagaget skrev:Det är jättebra, tänk dig ett badkar etc....
... Ok, nu tejpar du ett måttband på höjden på en sida av badkaret.
Det är din "lyssningsplats", det du hör är vattennivån.
För att förtydliga mer så kan du filma måttbandet och skärma av resten väldigt mycket.
Är det nu någon skillnad på vad som händer vid måttbandet om någon plaskar med handen och får vågor som studsar fram och tillbaka eller om någon leker med kran och avlopp?
Svante skrev:Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Joo... Vågorna ryms, men inte en hel våglängd, ensam. Superpositionsprinceipen gör dock att det inte är något problem att vågens olika delar delar på samma plats.
Naqref skrev:Svante skrev:Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Joo... Vågorna ryms, men inte en hel våglängd, ensam. Superpositionsprinceipen gör dock att det inte är något problem att vågens olika delar delar på samma plats.
Tror du det är något som är lämpligt att beskriva för den typen av människor som sportis avser? Eller kommer det bara att göra dom mindre mottagliga för den relevanta informationen?
Naqref skrev:Kanske är det just vågen som är i vägen för förståelsen?
Om man tittar på spänningen som kommer ut ut en förstärkare som matas med en sinus så får man ut en spänning som varierar med en viss periodtid. Den är av en viss frekvens. Men man har ju ingen vågrörelse här. Man har en spänning vid en viss punkt som varierar med tiden. Samma sak är det med hörseln. Man behöver ingen vågrörelse för att höra något. Man behöver tryck som varierar med tiden för att höra.
bassman skrev:Eftersom jag har svårt med räkna och fysik är jävulskt mycket av den varan älskar jag analogier där man på sitt sätt kan ta till sig på ett enkelt sätt..
Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
phloam skrev:Naqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
Men det stämmer ju. Vågorna ryms inte. Men det är ju inte vågorna du lyssnar på utan "vattenhöjden".[/quote
Precis, man kanske kan säga: "Du behöver bara träffas av vågorna för att märka av dem, de måste inte studsa först...!"
Svante skrev:bassman skrev:Eftersom jag har svårt med räkna och fysik är jävulskt mycket av den varan älskar jag analogier där man på sitt sätt kan ta till sig på ett enkelt sätt..
Även om det blir fel...?
bassman skrev:Svante skrev:bassman skrev:Eftersom jag har svårt med räkna och fysik är jävulskt mycket av den varan älskar jag analogier där man på sitt sätt kan ta till sig på ett enkelt sätt..
Även om det blir fel...?
Förstår man innebörden/resultatet av analogin eller att typ "polletten ramlar ner" är det väl bra eller?
Det har iaf dina enkla förklarande analogier gjort för mig, och jag är tacksam för det.
Att förstå fysik är inte lätt alltid men på ett lättsamt pedagogiskt sätt kan till å med jag hänga med, alla är inte ingenjörer här på Faktiskt
Svante skrev:bassman skrev:Svante skrev:bassman skrev:Eftersom jag har svårt med räkna och fysik är jävulskt mycket av den varan älskar jag analogier där man på sitt sätt kan ta till sig på ett enkelt sätt..
Även om det blir fel...?
Förstår man innebörden/resultatet av analogin eller att typ "polletten ramlar ner" är det väl bra eller?
Det har iaf dina enkla förklarande analogier gjort för mig, och jag är tacksam för det.
Att förstå fysik är inte lätt alltid men på ett lättsamt pedagogiskt sätt kan till å med jag hänga med, alla är inte ingenjörer här på Faktiskt
Mja, jag tycker nog att jag använder analogier allt mindre. Problemet med dem är att lyssnaren blir helt i händerna på den som förklarar om inte lyssnaren bemödar sig att kontrollera analogin när väl analogin är förstådd. Det är därför, vågar jag påstå, som analogier används så flitigt inom religion. Det går att påstå nästan vad som helst med dem.
Jag tror att många som har svårt med fysik någon gång har börjat välja den enklare analogivägen, men att den hämmar vidare förståelse. Analogier är snabbfixar som ger en skenförståelse för stunden, men inte särskilt mycket att bygga vidare på. Väljer man den vägen så blir man en som inte förstår fysik. De verkliga förståelserna uteblir och man kommer inte vidare.
Jag ska dock inte såga dem helt, de kan vara ett steg på vägen till djupare förståelse, men man får inte nöja sig med analogin. Man måste även ta det andra steget att förstå hur det verkliga fungerar, inte bara det analoga. Man måste verifiera analogin.
robert293 skrev:Något jag alltid förundrats av när det gäller hifi är konsten att blanda in en massa fina ord och hänvisa till massa psykologi och kunskap när det egentlligen är så simpelt som att lyssna...tyck om eller tvärt om!
Fast de menar ju att iom att de inte ryms, ryms INGEN del av vågen = inget ljudNaqref skrev:sportbilsentusiasten skrev:Dvs ger inga hållbra argument för de som hävdar att stora basvågor "inte ryms" i små rum.
phloam skrev:*rättat till quote ovan*
Ännu kortare: "Frekvenser tar ingen plats alls!!"![]()
i.e. - Du kan ha 16 eller 25 eller 272 Hz i vilken amplitud som helst var faen du vill bara du kan alstra själva ljudet/frekvensenVad som sen händer när det ljudet studsar är en helt annan sak!
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster