I behov av akustika förbättringar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-09-01 18:28

Tack för alla snabba och bra synpunkter! Uppskattas verkigen. Jag ska låta det hela sjunka in nu innan jag tar tag i detta. :D

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-02 07:08

syrillo skrev:Vad tyckte du om produkten? Jag har läst manualen (även om jag tycker den är lite kortfattad ang. setup) och en del recensioner, alla verkar vara mycket positiva till den.

Bra byggkvalitet, fånigt plastfjärr, men ett föredömligt enkelt handhavande totalt sett.
Typ koppla in, tryck på knappen vänta, klart.
Viktigast av allt är att den gjorde sitt jobb.
Jag hade redan en behringer DCX2496 den kan fler saker, men är ful och knölig att hantera.
Den kräver dessutom att man har mätmöjligheter. Något som är inbyggt i DualCore.

Användarvisningsbild
syrillo

Inläggav syrillo » 2013-09-02 10:13

Dual Core Anti Mode går bort. Jag har för många enheter för att använda anti moden som preamp till alla och min förstärkare kan inte fungera som en preamp. Jag skulle med andra ord behöva en bättre reciever+slutsteg för att få det hela att fungera klockrent. Det skulle gå att använda Anti-Moden som preamp till ett par av de enheterna jag använder mest (dvs koppla in den mellan enhet och onkyon) men jag kommer fortfarande ha en risk av att drabbas av att Anti-Moden "klipper" ljuden med denna setup (enligt deras manual och av vad ägare har sagt mig). På grund av detta och priset känns UMIK-1 + miniDSP (+en miniDIGI om jag skulle prioritera att göra en bra rumskalibrering för apple TV, som inte har analoga ljudutgångar) som det hetaste spåret. Visserligen har även denna lösning sina begränsingar, till exempel så kommer suroundljudet att försvinna (jag har bara 2 högtalare nu så ingen direkt nackdel) och antalet enheter som drar nytta av miniDSPn vara begränsad. Men systemet verkar vara mycket flexibelt och lämpligt för framtida förändringar (till exempel om jag skaffar reciever med fullregister pre-out + slutsteg eller vill använda för bättre ljud från datorn vid skrivbordet). Håller på att plöja info om detta så jag kan formulera frågor... Det är mycket här som jag inte förstår men det känns kul att lära sig och tillfredställande att få till någonting själv.

Kommer testa nya möbleringar och se hur det känns (kommer behöva ha TV mellan högtalarna eftersom film är ett annat stort intresse) samt vissa dämpande åtgärder (absorbenter, kvartspipor). Det är ju gratis att konka in rör och madrasser bara på prov. Om det faller väl ut kan man ju fundera på estetiken.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi