Kan man offra objektivitet för subjektivitet?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du beredd att offra det objektiva för det subjektiva?

Jag väljer det som subjektivt låter bäst! Oavsett hur det mäter.
17
38%
Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter.
6
13%
Jag väljer huvudsakligen det som är objektivt bäst men bara till en viss gräns. Blir den subjektiva skillnaden för stor så bestämmer örat!
22
49%

Antal röster : 45

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 00:50

Martin skrev:rhenrics: Vad är det som säger att lyssningsintrycken ska vara exakt samma från gång till gång då? Sedan kan man kan ju aldrig mäta något utan att påverka objektet, men visst är blindtest en mätning av hörselintryck. Faktiskt rätt noggrann sådan med bra förutsättningar. Den går även att upprepa och få samma resultat (vilket är vad vi vid varje givet tillfälle hör).

Mäter du hastigheten på en bil kommer den också att variera... Det betyder ju inte att man inte kan lita på resultatet av mätningen med en uträknad noggrannhet.

Det är ingenting som säger att lyssningsintrycken ska vara desamma, enär de ju har ett inherent subjektivt ursprung (det är väl detta jag försökt säga hela tiden?). Men en fysikalisk mätning måste vara konsistent för att kunna kallas objektiv.

Mäter du bilen med olika och sinsemellan oberoende mätare som är samstämmigt kalibrerade och inte rör sig i förhållande till varandra så kommer de alla att visa exakt samma resultat: bilens olika hastigheter vid varje givet tillfälle om den nu inte rör sig likformigt. Hur gör du för att verifiera att olika lyssnare hör och upplever exakt samma sak vid en lyssning?

Det är ungefär som att försöka mäta känslor och avgöra vem som är gladast, argast, ... osv

Vem är det förresten som har hittat på detta med att F/E-lyssning skulle vara objektiv? Finns det ö h t någon vetenskaplig disciplin där man anser att mätningar gjorda med mänskliga sinnen skulle vara objektivt relevanta? Luktar kvasivetenskap lång väg...

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-08 00:58

Mäter du bilen med olika och sinsemellan oberoende mätare som är samstämmigt kalibrerade och inte rör sig i förhållande till varandra så kommer de alla att visa exakt samma resultat: bilens olika hastigheter vid varje givet tillfälle om den nu inte rör sig likformigt. Hur gör du för att verifiera att olika lyssnare hör och upplever exakt samma sak vid en lyssning?
R-henrics. Hur kan du veta att det du avläser från instrumenten inte är subjektivt färgat av dina synintryck? Kan du tex bevisa för mig att jag inte har uppfunnit en apparat som manipulerar folks hjärnor så att de uppfattar vekligheten totalt annorlunda än vad den egentligen är? :)

Det jag menar är att bara för att inget är helt objektivt eller helt subjektivt så behöver man ju inte förneka att mätningar går att använda på ett konstruktivt sätt. De kanske tom är riktigt rättvisande i många fall...

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-03-08 09:15

Många diskussioner kring begreppen objektiv och subjektiv blir ganska meningslösa om man tillämpar definitioner som går till ytterligheterna. Man kan göra en liknelse:

Två personer står på varsin sida om ett glas med en viss mängd vatten i. Den ene hävdar att glaset är tomt, eftersom det inte är fullt, medan den andre hävdar att glaset är fullt, eftersom det inte är tomt.

På samma sätt tenderar många diskussioner om objektivt och subjektivt att urarta. Använder man begreppen till att beteckna ytterlighetspunkterna har man bara kvar begrepp som – förvisso exakt – ytterst sällan sammafaller med det problem man diskuterar. Samtidigt har man avhänt sig ord för att hantera det överväldigande flertalet av de situationer som kan uppstå. Skall begreppsparet objektiv/subjektiv vara användbart får det nog ges en lite friare tolkning.

Det finns mängder av ämnensområden på svenska såväl som utländska universitet där man använder data som härrör från mänskliga sinnen. Den som vill får kalla det kvasivetenskap, men i de flesta fall skulle jag nog inte instämma. F/E-lyssning eller andra former av blindtest håller inte jag för kvasivetenskap och jag vill inte heller instämma i att endast mätinstrument kan stå för objektivitet. Om endast mätinstrument är objektiva så ställer man sig osökt frågan om de analyser som görs utgående från mätdata är objektiva. Ännu har inte apparaterna tagit över tolkningen och analyserandet av mätdata, inte heller har apparaterna tagit över besluten om vad som skall mätas med apparaterna. Väljer man att hävda att endast mätinstrument är objektiva så finns det ganska lite objektivitet i kedjan från frågeställning till publicerat svar, i alla fall i den forskning som bedrivits hittills, även i ett ämne som fysik.

Måhända är Svantes förslag, att i stället tala om validitet och reliabilitet, en bättre väg att gå. I vilket fall är det min uppfattning att en mätning kan vara objektiv rörande det den mäter, men vanligen inte något annat. Om en HiFi-apparat mäter väldigt bra i vissa avseenden, men det man mäter inte på ett heltäckande sätt täcker in ljudåtergivningen, kan man inte säga att den objektivt är en bra återgivare. Detta kan kanske uttryckas bättre med begreppen validitet och reliabilitet.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-08 09:22

niklasz skrev:Två personer står på varsin sida om ett glas med en viss mängd vatten i. Den ene hävdar att glaset är tomt, eftersom det inte är fullt, medan den andre hävdar att glaset är fullt, eftersom det inte är tomt.

Mja denna liknelse gillar chefer att använda för att kolla om man är en lagspelare (teamplayer) eller ej, och då i följande form:

På bordet står ett glas med vatten. Det är hälften vatten och hälften luft. Är glaset halvfullt eller halvtomt ?

Oberoende på hur man svarar så misslyckas man, however svarar man: "50%" så vart min chef i alla fall helt ställd. Han undrade då om jag kunde säga att det var till 50% fyllt eller tomt (han försöker gillra en fälla ;)). Varpå jag klockrent svarar: "50%". Där gav han upp :roll: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

niklasz

Inläggav niklasz » 2005-03-08 09:27

Jo, liknelser kan användas på många sätt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-08 09:57

Jag väljer det som objektivt är korrekt! Oavsett hur det låter.

Dock anser jag att "Oavsett hur det låter." är negativt laddat och borde inte stå där alls.

OM det vore så att objektivt lät illa i mina öron så hade jag valt sista alternativet, men eftersom det bara låter bättre och bättre ju objektivare anläggning jag får... så ser jag inte någon som helst möjlighet för det, alltså alternativ två och en tipex-penna över slutklämmen.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-08 10:09

rhenrics skrev:Det är ungefär som att försöka mäta känslor och avgöra vem som är gladast, argast, ... osv

Tro mig, det forskas en hel del på det området... Både tal- och musikforskarna hos oss tex, som jobbar med att datorn ska leverera känslosamt tal eller musik mäter just dessa känslor med lyssningstest. Objektivt. 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 10:22

Svante skrev:
Tro mig, det forskas en hel del på det området... Både tal- och musikforskarna hos oss tex, som jobbar med att datorn ska leverera känslosamt tal eller musik mäter just dessa känslor med lyssningstest. Objektivt. 8)

Bah, humbug! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-08 10:29

rhenrics skrev:
Svante skrev:

Bah, humbug! 8)

Nej, verkligen inte. Det är mycket stor skillnad på ett (datorframfört) musikstycke med respektive utan deras känsloparametrar. Det framgår mycket tydligt om stycket är framfört glatt eller ledset tex. När man lyssnar. Detta är resultatet av att mäta folks upplevelser av olika parametrar i framförandet.

Det går absolut att mäta upplevda saker också. Det är när låter bli att göra det objektivt som det blir humbug.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 10:45

Svante skrev:Nej, verkligen inte. Det är mycket stor skillnad på ett (datorframfört) musikstycke med respektive utan deras känsloparametrar. Det framgår mycket tydligt om stycket är framfört glatt eller ledset tex. När man lyssnar. Detta är resultatet av att mäta folks upplevelser av olika parametrar i framförandet.

Det går absolut att mäta upplevda saker också. Det är när låter bli att göra det objektivt som det blir humbug.

Mäter man t ex med elektroder på försökspersonernas hjärnaktivitet och dylikt, över vissa centra som aktiveras av känslor osv, så visst, det köper jag fullt ut som objektivt. Men så fort personerna ska börja beskriva själva, så kommer det att färgas av deras person, identitet, bakgrund, osv. Obönhörligt.

All inprogrammering av förmåga att simulera känslor hos en dator kan aldrig bli annat än en subjektiv överföring av hur människor statistiskt känner i enskilda situationer, så länge inte datorn själv kan uppleva upplevelser. Och det kan inte datorer i dagsläget. Vad jag vet iaf 8)

Behöver man ändra fler parameterar i ett musikstycke än tonart (dur/moll) för att det ska upplevas (av en västerlänning) på det ena eller andra sättet (glatt/ledset)? Detta är ju dessutom kulturellt betingad, beroende på vilken harmonik som upplevs som den naturliga för personen; västerländsk, arabisk etc, ochupplevelsen är alltså i allt väsentligt inlärd, och uppfattas därmed olika från person till person.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-08 13:20

Man måste skilja på objektiva och subjektiva data, samt objektiva och subjektiva metoder. Data som framkommit via subjektiva processer står inte på något sätt i motsats till objektiva metoder.

"Subjektivist" kontra "objektivist" i hifi är i allt väsentligt grundat i ett semantiskt missförstånd. Det som utmärker hifi-subjektivisten (med utgångspunkt från de som definierar sig som sådana) är att man vägrar separera andra faktorer som kan påverka upplevelsen av ljudet, från inverkan av själva ljudet (som det kommer från högtalaren). Eftersom man inte gör det kan man inte veta om det är ljudet eller något annat som utövar inflytande på upplevelsen och man bryr sig heller inte. Detta är en inställning som man måste acceptera eftersom det faktiskt handlar om privatpersoners fritidintresse. Ett sådant tillvägagångssätt generar dock inte särskilt mycket generell kunskap utan egentligen bara (brusig) data (opps! ordvits). En olycklig biverkan är dock att vissa individer drar slutsatser som om metoden var objektiv. Detta verkar leda till att man inte bara anser att preferenser är väldigt olika mellan människor utan även hörseln. Och det är olyckligt.

Denna typ av subjektivism kan ställas mot det begrepp som förekommer i vetenskapliga (exvis. audiologiska, psykoakustiska) sammanhang, exempelvis "subjektivt upplevd ökning av ljudstyrkan". I detta fall betyder "subjektiv" ungefär det samma som "som det uppfattas av en människa". Detta kan ställa i kontrast mot "objektiv ökning av ljudtrycket" som måste mätas med ett instrument. Den fysiska verkligheten är nämligen inte tillgänglig direkt via våra sinnen: vi har "subjektiva" uppfattningar av verkligheten som beror på perception och kognition. Men när man skall konstruera exempelvis en högtalare så befinner vi oss i den fysiska världen och det är här mätinstrumenten kommer in. Audiologi och psykoakustik kan då tjäna som "översättare": hur skall en högtalare/förstärkare/ljudåtergivningssystem bete sig i den fysiska verkligheten för att en människa skall uppfatta det som "bra". I detta fall har "subjektiva lyssningsintryck" ingenting att göra med "subjektivistens" metod. Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt (edit: eller någonting ditåt) och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel edit: som nog inte var helt sant :oops: ). Om man inte hade undersökt subjektiva hörselintryck på ett objektivt sätt skulle vi heller inte ha stereo eller Mp3.

Summasummarum: man måste skilja på data och metod och ge akt på att ett ord kan ibland representera flera olika begrepp. Semantiska missförstånd kan visserligen ge upphov till debatt men leder sällan framåt.

/D

PS. Jag har inget emot subjektiva (tolkande) forskningmetoder i sig. Däremot anser jag dem inte tillämpliga i detta sammanhang (naturvetenskap). DS.
Senast redigerad av DQ-20 2005-03-09 17:41, redigerad totalt 1 gång.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 13:46

Dahlqvist skrev: Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel).

Jag trodde att ljudstyrka mättes i logaritmisk skala pga ljudets beskaffenhet att fortplanta sig i luft. T ex går det väl att fysikaliskt mäta vilka tryckskillnader som ligger an trumhinnan vid olika ljudstyrka och därigenom få fram samma logaritmiska skala, mer objektivt alltså?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-08 14:17

rhenrics skrev:
Dahlqvist skrev: Det är genom att med objektiva metoder undersöka subjektivt genererade data från lyssnande människor och jämföra dessa med det som mätinstrument registrerar från den fysiska verkligheten som man har kommit fram till att hörseln är logaritmiskt och att vi därför mäter ljudstyrka i decibel (för att ta ett basalt exempel).

Jag trodde att ljudstyrka mättes i logaritmisk skala pga ljudets beskaffenhet att fortplanta sig i luft. T ex går det väl att fysikaliskt mäta vilka tryckskillnader som ligger an trumhinnan vid olika ljudstyrka och därigenom få fram samma logaritmiska skala, mer objektivt alltså?

Ljudtryck mäts i pascal. Ljudtrycksnivå räknas sedan ut genom att ta 20*logaritmen(ljudtrycket/2E-5) och brukar slarvigt kallas för decibel. 2E-5 är referensen för 0 dB ljudtrycksnivå och är vald där hörseln i genomsnitt mellan olika människor har sin gräns för att uppfatta ljud.

Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-08 14:23

rhenrics skrev:

Jag skrev nog fel begrepp. Skillnader i ljudtryck mäts i dB och ljudstyrka i Phon eller Sones. Det går åt 10 gånger högre ljudtryck (mäts med instrument) för att åtstadkomma en fördubbling av ljudstyrkan (subjektiv data). Om dB-begreppet uppstod för att hörseln är logaritmisk (vilket den är edit: typ, eller loglog?) eller om det bara är ett sätt att få hanterbara relationer mellan i naturen förekommande ljud skall jag vid närmare eftertanke låta vara osagt. Däremot är begreppen Phon och Sone direkt relaterade till hörseln. För att veta vad dessa motsvarar i den fysiska världen (ljudtryck) kräver en objektiv metod med både objektiva och subjektiva data.

/D

Edit: Johan_Lindroos hann före.
Senast redigerad av DQ-20 2005-03-09 09:44, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 14:33

Johan_Lindroos skrev:Ljudtryck mäts i pascal. Ljudtrycksnivå räknas sedan ut genom att ta 20*logaritmen(ljudtrycket/2E-5) och brukar slarvigt kallas för decibel. 2E-5 är referensen för 0 dB ljudtrycksnivå och är vald där hörseln i genomsnitt mellan olika människor har sin gräns för att uppfatta ljud.

Jaha? Jag förklarade vad jag trodde var ursprunget till denna logaritmiska definition. Själva den fysikaliska realiteten bakom om du så vill. Menar du att du klargjort ursprunget ovan genom att tala om hur definitionen ser ut?

Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.
Du borde verkligen ta och se över ditt agerande. Du är troligen en av de mest barnsliga personligheter jag någonsin stött på på ett webbforum.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-08 14:49

Johan_Lindroos skrev:Du borde verkligen ta över institutionen för tal musik och hörsel på KTH. Jag förmodar att du har ett och annat att lära ut till Svante G & co.

Detta är ju dessvärre ett ganska typiskt Johan_Lindroos uppträdande. Han sitter och retar sig på en viss skribents (mig i detta fallet) inlägg under en längre tid, tills han inte kan hålla sig längre och tok-spricker av irritation, för att sedan slänga ur sig helt ovidkommande kommentarer i sammanhang där de passar som allra sämst. :roll:

Edit: strök Dahlqvists inlägg på uppmaning av honom.
Senast redigerad av rhenrics 2005-03-08 20:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-08 15:14

LUNGN LUGN 123456789 10
Senast redigerad av postpunk 2005-03-08 15:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-08 15:19

Såja, såja, lägg nu ner spadar och hinkar så ni kan kliva ur sandlådan.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-03-08 15:20

Rent subjektivt, menar jag. Besserwisser hette det visst... innan du hinner rätta mig..

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-08 15:26

--/snip/--

/D

(Tidigare inlägg irrelevant pga av missförstånd från min sida.)
Senast redigerad av DQ-20 2005-03-09 09:36, redigerad totalt 1 gång.
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-08 15:33

Gillar jag det jag hör, gör jag det, utan hänsyn till om det "mäter" bra eller dåligt. Hur man undersöker vad man tycker är bra eller dåligt har inte med saken att göra. Man kan givetvis använda sig av blindtester även som subjektivist. Det är den egna upplevelsen som står i centrum dock.

Subjektivism i detta fallet handlar om att man tar fasta på den egentliga upplevelsen utifrån sig själv, ingenting annat. ...Subjektivism - med värdering. Objektivism - utan värdering.

Nä... jag tror inte jag orkar debattera. Det brukar ändå inte leda någonstans...
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-08 15:55

Ranefjord skrev:Gillar jag det jag hör, gör jag det, utan hänsyn till om det "mäter" bra eller dåligt.

Problemet är att med en "subjektiv" lyssningmetod så blir det snarare "jag gillar det jag hör, oavsett om det det låter bra eller dåligt."

Ranefjord skrev:Hur man undersöker vad man tycker är bra eller dåligt har inte med saken att göra. Man kan givetvis använda sig av blindtester även som subjektivist. Det är den egna upplevelsen som står i centrum dock.

Metoden är avgörande för vilka svar man får, dvs det som man genom sina preferenser har att värdera.

Ranefjord skrev:Subjektivism i detta fallet handlar om att man tar fasta på den egentliga upplevelsen utifrån sig själv, ingenting annat. ...Subjektivism - med värdering. Objektivism - utan värdering.

Denna beskrivning tycker jag inte fungerar särskilt bra för att tolka debatten och är inte länkat till de stora skillnaderna i (ideal)metod, dvs blindtest vs. öppen lyssning. Att välja hifi utan preferenser verkar vrickat. Den typ av hifikonsument som valde apparater endast på grundval av mätdata väl ändå ganska död. Den stora frågan är "vad är det man skall ha preferenser om?", dvs "indata" för beslut.

Ranefjord skrev:Nä... jag tror inte jag orkar debattera. Det brukar ändå inte leda någonstans...

För dig? För andra?

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-03-08 16:40

Jag röstade för subjektiva - därför att det ju är det som målet!

MEN vägen till det målet går genom det objektiva bedömandet! :!:

Därför att jag ju vill ha den subjektivt bra upplevelsen även i framtiden och på annan musik/inspelning än den jag för stunden subjektivt njuter av.

Och för att mina resurser är begränsade - jag vill få största möjliga utbyte och minsta möjliga penningåtgång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-08 16:59

Så vi står där... Vi har två anläggningar uppkopplade. En anläggning är så att säga totalt trogen skivan. 100% transparens. Den andra anläggningen är mycket mycket nära men når inte riktigt fram.

Du tycker dock att båda anläggningarna låter mycket bra. Du bestämmer dig för att testa dessa båda på alla möjliga sätt, så du är helt garanderad, att när testet är klart så VET du vilken anläggning du gillar bäst. Resultatet (i diverse långtidstest, blindtester, m.m) blir till fördel åt den anläggningen som inte var helt transparent...

Vilken väljer du?

Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-08 17:08

Ranefjord skrev:Så vi står där... Vi har två anläggningar uppkopplade. En anläggning är så att säga totalt trogen skivan. 100% transparens. Den andra anläggningen är mycket mycket nära men når inte riktigt fram.

Du tycker dock att båda anläggningarna låter mycket bra. Du bestämmer dig för att testa dessa båda på alla möjliga sätt, så du är helt garanderad, att när testet är klart så VET du vilken anläggning du gillar bäst. Resultatet (i diverse långtidstest, blindtester, m.m) blir till fördel åt den anläggningen som inte var helt transparent...

Vilken väljer du?

Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt

föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.

Hej!
Väljer den som ger mig den bästa musikupplevelsen!

hälsningar
Hasse

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-08 17:11

Ranefjord skriver:
Så vi står där... Vi har två anläggningar uppkopplade. En anläggning är så att säga totalt trogen skivan. 100% transparens. Den andra anläggningen är mycket mycket nära men når inte riktigt fram.

och
Är du subjektivist går du på den anläggningen som du faktiskt föredrar, alltså den med, i detta fallet mest färgning.

Men om vi säger så här:
Du har 2 anläggningar. Ingen av ingående apparaterna är F/E testad (eller så är du ovetande om ev e/f tester)
Du gör blind jämförelse.
Du kan 20 av 20 gånger skilja anläggning 1 från 2.
Du föredrar helt klart anläggning 2
(Anläggning 2 spelar så att dåligt inspelade skivor låter inte så bra, olika musiktyper låter olika, du blir inte trött.)
Vilken väljer du?
Onödig fråga. Eller hur?
Dimitri

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-08 17:12

Lite därför jag som mer objektivist valde det tredje alternativet.

Går det inte att skilja två anläggningar åt på ljudet så tar jag den som är snyggast eller på annat sätt påverkar mig positivt.

Däremot vill jag ha en transparent referens så jag vet hur det egentligen ska låta.

Märk väl: trots att jag sällar mig till objektivisterna så vet jag att det visuella intrycket bidrar till totalupplevelsen. Därför kör jag gärna rör för att de ser så trevliga ut när de glöder i vinternatten trots att jag vet att de förmodligen inte är helt transparenta.

Jag hävdar att alla skillnader går att mäta, vi förstår dock inte alltid hur mätningarna ska tolkas. Där har vi en lång väg att vandra.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-08 17:15

Dimitri: Föredrar jag anläggning nummer två, så väljer jag den. :)

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-08 17:26

Jens:
Dimitri: Föredrar jag anläggning nummer två, så väljer jag den.

Det gör jag givetvis också!
Saken är dock den att du har gjort en BT med överväldigande signifikant resultat och därmed adderat "an objective value" till din subjektiva preferans.
Och så kan alla vara nöjda! (mest du förstås)
Dimitri

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-08 17:36

Jag tycker frågorna är väldigt hypotetiska med flera vaga ord. Omöjligt att svara på på något bra sätt utan en massa "om" och "men".

Hifi, hur man lyssnar, hur man väljer sina apparater och varför man väljer dom tror jag inte vi hittar svar på genom 3 valsomröstning.

Däremot anser jag att mätningar och verifieringar av det "man tror sig höra" vara mycket viktigt för att vi skall bli bättre, istället för bara "annorlunda".

Det tar låååång tid innan man kan säga något om ljudet från en produkt.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi