Tolka hifi-floskler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-09-05 18:31

paa skrev:Det är roande att läsa hur man beskriver hur otroligt mycket bättre en av de tidigare bästa förstärkarna har blivit i senaste releasen.

Det kanske blir så om man fokuserar på superlativer, i stället för att försöka hitta de små nästan ohörbara förvrängningar som bra förstärkare har?

Haha, ja. HIFI är det nya "vargen kommer!"

Tänk om det verkligen kommer en produkt som verkligen kapar allt
gammalt junk vid fotknölarna?!?! :)

Vem skulle tro på superlativen?
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-05 18:48

paa skrev:Det är roande att läsa hur man beskriver hur otroligt mycket bättre en av de tidigare bästa förstärkarna har blivit i senaste releasen.

Det kanske blir så om man fokuserar på superlativer, i stället för att försöka hitta de små nästan ohörbara förvrängningar som bra förstärkare har?

Ja, det var det jag nästan fick en smocka i affär över en gång (har fått ursäkt, så det är utagerat). Jag reagerade på att superlativerna över hur mycket bättre den dyrare förstärkaren av två riktigt dyra påstods vara... Snarare än att det där lilla extra kostade väldigt mycket mer. "Minst dubbelt så bra" påstods och jag menade att han var väldigt stygg mot den 'billigare' då hälften så bra vore ett uselt omdöme om den 'billigare' (40000:- tror jag den kostade).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-09-05 19:12

I nya hm står det oxå om uppgraderingen till qln studio, numera mäter den helt perfekt, förut trodde man varje gång man mätte och lyssnade att högtalararen var pajj, tack att utvecklingen verkligen går fram å inte bak
Bikinitider

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-05 20:06

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jo dom mäter rakt och distfritt.
*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*

Kanske något för HiFi & Musik och andra att ta efter. Inga HiFi-floskler, endast mätningar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-09-05 20:12

NiklasF skrev:Lyssningstolkningar utav faktistiannördar, hur låter nu dessa högtalare.
*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*

Fast det vet ju alla här att mätningar ska tolkas också. En helt rak kurva är sällan det man vill ha. Frihet från distorsion är möjligen enklare att tolka som en bra egenskap men vilken typ av distorsion?

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-05 20:28

RogerGustavsson skrev:
*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*

Fast det vet ju alla här att mätningar ska tolkas också. En helt rak kurva är sällan det man vill ha. Frihet från distorsion är möjligen enklare att tolka som en bra egenskap men vilken typ av distorsion?

Försöker ju undvika att sätta folk i fack.

Men nu förstår du själv att du hamnade i faktisktnördsfacket va?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-09-05 20:44

NiklasF skrev:
RogerGustavsson skrev:
*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*

Försöker ju undvika att sätta folk i fack.

Men nu förstår du själv att du hamnade i faktisktnördsfacket va?

The best place to be... 8)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-05 20:53

Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)

Jag får många sköna musiktips i H&M. Det är bra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-05 21:15

Birger skrev:Jag kan tänka mig att läsa H&M som en ren humorblaska med lite lite eventuell konsumentupplysning där kanske annonserna ger mest. De sk "testerna" har väl varit mer eller mindre värdelösa i 20år om inte mer :)

Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-05 21:17

Såklart.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-05 21:20

Tony skrev:Glomde: Sorry hifikg for att ha kidnappat din trad! Det var daligt av mig. ber om ursakt att jag avvek fran amnet efter forsta inlagget. Bad, bad Tony! :|

Det e lugnt, jag hade hoppats på fler exempel på floskler, men det kanske kommer.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-06 10:59

hifikg skrev:
Tony skrev:Glomde: Sorry hifikg for att ha kidnappat din trad! Det var daligt av mig. ber om ursakt att jag avvek fran amnet efter forsta inlagget. Bad, bad Tony! :|

Det e lugnt, jag hade hoppats på fler exempel på floskler, men det kanske kommer.

Far hoppas det!
Men inte fran mig, har sa gott som slutat lasa HiFitidningar. Frun jobbar pa ett foretag som designar och tillverkar digitalradio och natverksspelare och hon brukar ta hem diverse audio-, video- och mediatidningar. Men jag blir sa trott pa allt fluff och svammel att jag inte laser dem langre. Firman hon jobbar at har dragit tillbaks sina annonser fran en av de ledande brittiska HiFitidningarna, pa grund av just detta. De som tillverkare tycker den tidningen har gatt for langt med att bara ha losryckta asikter som mest matchar de storsta annonserna i det losnumret. Det ger dem inte en bra image att ha annonser i den tidningen.
__
/ony

Användarvisningsbild
p1plarson

Tolka hifi-floskler

Inläggav p1plarson » 2013-09-14 16:24

Det är väl ändå ganska tydligt att det bredbenta
lyssnandet bäst utförs stadigt lutad mot en luftgittar...

Beträffande journalistiken är grundförutsättningen
att det säljs lösnummer och prenumerationer så
att annonsörerna finner det rimligt att sponsra
verksamheten.

Därför måste det vara kul att läsa. Även när
man bresar på benen ,-)

kör hårt
från audiofil till en massa ljudfil(er)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 16:31

Panelguy skrev:

Hur vill du att "testerna" skall se ut? Ser du även Stereophile och TAS som humorblaskor?

Stereophile är väl ganska ok om man struntar i artikeln och bara läser mätningen?

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-09-14 16:51

När jag meckat med min nya skivspelare surfade jag rätt mycket på Vinylengine och hittade bla det här underverket av transfererade(?) egenskaper :)

"Skivtallrik av *material* låter *material-igt*"

Laudanum skrev:I have used many types of platters. These are just general impressions.

Regular glass - "Clear", "glassy" but can be "hard" sounding and with a "green" cast.

Clear Acrylic - Not as "hard" sounding as glass but can be a bit "plasticky" and can sound "synthetic".

Smoked glass - Not as "clear" but "glassy" nonetheless and still can be "hard" but with a slightly veiled, "smokey" like sound.

Frosted acrylic - Again, not as "hard" a sound as glass, but missing that "glassy" quality. Also veiled compared to clear acrylic and a colder "frostier" type sonic character. Again, can sound "synthetic".

Black acrylic - Acrylics overall "softer" character compared to glass. Retains the "plasticy" (and sometimes "synthetic") sound of acyrlic but a much "darker" presentation overall.

Starfire Glass - Same sonic flavor overall as other glass platters, still a "hard" sound, but "glassy". However not veiled at all like the frosted glass and lacking the "green" cast of the standard glass platter. Very pure and "Crystal clear".

Bakelite - A bit unusual for a platter material. Warmer than the others, not as hard or glassy but not quite as dynamic. Non-fatiquing, almost with an organic/natural character. Perhaps a "woody" timbre is the best description.

MDF - "Woodier" character than Bakelite. Hint of "Natural" sonics but with a bit of a gummy or "gluey" dullness to the sound.

Metal platters - I will get into the different specific metal platters later, but they can tend to share a common "house sound". Almost a "metallic" character to varying degrees. Again, I'll leave them for later.

I have yet to audition a Delrin platter so I cannot comment there.

Just my opinions, please take them in the way in which they were intended :mrgreen:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-14 17:16

Typiskt exempel på hur placebo funkar... Inget rimligt i att utseende och ljudkarakär skulle följa varandra på det sättet. Mest komiskt.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-09-14 18:01

Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

Stereophile är väl ganska ok om man struntar i artikeln och bara läser mätningen?

NiklasF är mao inte helt ute och cyklar :wink: ;

*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-09 17:55

Ny floskel att tolka då:

"Slår hårt och spelar ut"
"Får aldrig av sig boxhandskarna"

Och ja, båda omdömena gäller samma högtalare.

Tolkning?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav DQ-20 » 2013-10-09 19:10

Svante skrev:
hifikg skrev:Sitter på buss nummer två idag o läser nya H&M. Där läser jag följande kommentar till en förstärkare: "Saknar lite jävlar anamma när du vill lyssna bredbent". Tolkning?

Tolkning? Att det är flumspråk. Obegripligt för den som inte satt bredvid honom i soffan och har kalibrerat sitt språk med honom.

Det är det som är det fina! Han vill förmedla en känsla han hade, inte hur det lät.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2013-10-09 19:12

Nattlorden skrev:Typiskt exempel på hur placebo funkar... Inget rimligt i att utseende och ljudkarakär skulle följa varandra på det sättet. Mest komiskt.

Jag tror faktiskt att det ÄR komik. Rolig sådan dessutom.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-10-09 19:14

hifikg skrev:Ny floskel att tolka då:

"Slår hårt och spelar ut"
"Får aldrig av sig boxhandskarna"

Och ja, båda omdömena gäller samma högtalare.

Tolkning?

Tycker det är solklart. Varför frågar du? Säger mer än en vattenfallsmätning.

Låter som Max Scmeling, en hårdslående tysk, ''substance over style'' Kan det vara en Canton?

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-13 17:27

Strmbrg skrev:Jag får associationer till grabbig Springsteen-musik.

Hm, förresten... och nedanstående försvarar naturligtvis inte den citerade formuleringen,men:
Vad är det EGENTLIGEN som säger att ett antal mätvärden och grafiska uppställningar ger mer användbar information till Kreti om hur det lät? Oavsett korrekthet i beskrivningen, så förutsätter det ju att Kreti förmår omsätta siffrorna i en ljudkaraktär.
+ 10000000
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-13 17:46

Panelguy skrev:
Nattlorden skrev:
Panelguy skrev:

NiklasF är mao inte helt ute och cyklar :wink: ;

*Jamen hur låter dom då.

*JAMEN HUR LÅTER dom då.

*Suck*
om man bara skall ha mätningar så kommer många läsare att försvinna. Blir väldigt trist blir som att ha bra högtalare o bara lyssna på sinustoner hela tiden som en knäpp nörd.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-02 12:55

Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2023-11-02 15:45

"Spelglädje"
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-02 16:35

Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-02 16:36

Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-02 16:44

sprudel skrev:Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:

+1, hon sitter och spelar piano och sjunger
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2023-11-02 16:53

Ett axplock från några av de senaste högtalarrecensionerna från Stereophile:

"The listening experience was almost tactile. The Maestros' super-beefy low end and their unapologetic boisterousness might be a little too much for some listeners. In food terms, this speaker is the 16oz ribeye (saturated fat and all), not the lean 10oz sirloin. Me, I'm a ribeye man."

D.v.s. väl mycket bas även om jag blev ordentligt sugen på ett fint stycke nötkött - tur att helgen närmar sig.

https://www.stereophile.com/content/focal-maestro-utopia-evo-loudspeaker-page-2

"The Adams proved delicate and powerful at the same time, even on non-audiophile pop recordings. The Boo Radleys' "Thinking of Ways," from Giant Steps (16/44.1, Creation Records/Tidal), sounded heavenly, as if spun from silk."

D.v.s. huvudsakligen väl mycket övre diskant även om jag påminns om hur lent sidentyg faktiskt är.

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-adam-loudspeaker-page-2

"The Blades' expansive view went well beyond immersive. It was transporting."

D.v.s. bred och ovanligt jämn spridning även om jag av någon anledning också kommer att tänka på de flyttgubbar som för inte alltför länge sedan utan minsta problem ställde in en blytung flygel i mitt vardagsrum.

https://www.stereophile.com/content/kef-blade-two-meta-loudspeaker-page-2
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2023-11-02 17:00

I-or skrev:"The Adams proved delicate and powerful at the same time, even on non-audiophile pop recordings. The Boo Radleys' "Thinking of Ways," from Giant Steps (16/44.1, Creation Records/Tidal), sounded heavenly, as if spun from silk."

D.v.s. huvudsakligen väl mycket övre diskant även om jag påminns om hur lent sidentyg faktiskt är.

https://www.stereophile.com/content/alta-audio-adam-loudspeaker-page-2

JA tar till storsläggan i sågningen:
The Alta Audio Adam's measured performance is a mixed bag.
[---]
The resonances in the transmission lines that load the midrange unit and woofer may look worse than they sound [...] but I was bothered by their presence, nonetheless.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi