Tja, ju sämre det låter desto svagare behöver man spela, skriver du, och
det har du ju rätt i.
Och det gäller ju inte bara hörlurar, eller ens bara för själva anläggningen.
Det gäller ju allt!
Även programmaterialet.
Frågan är dock om det är en okej situation att man skall behöva kompensera
dålig ljudkvalitet med att dra ned?
Självklart är man tvungen att göra det, men debatten borde handla mera om
problemet och hur man skall lösa det på riktigt (även i det långa perspektivet)
än om hur man går runt det (genom att dra ned och spela svagare än man vill
på riktigt). Tycker jag.
PerStromgren skrev:mx skrev:Vad menar du med segdriven?
Han menar nog tungdriven.
Varken "segdriven" eller "tungdriven" är entydig terminologi.
Problemet är att folk envisas med att använda samma ord för att beskriva
låg känslighet och svår impedans.
- - -
Med "tungdriven" högtalare kan alltså menas en som går ned till väldigt låg
impedans (som kräver väldigt mycket ström för en given insignalnivå), eller
en som det kommer väldigt lite ljudtryck ut ifrån för en given inspännings-
nivå (en som kräver väldigt mycket spänning för en given ljudtrycksnivå).
Detta är olyckligt och i normalfallet är det bättre att tala om känslighet (dB
för en given inspänningsnivå, oftast 2,83 V om det är högtalare, millivolt när
det gäller hörurar) när man menar det och impedans när man menar det.
Vill man slippa säga något om impedansen och den är låg och frekvensbero-
ende (t ex för att man inte vet något om den eller kanske inte ens vet vad
impedans är) så tycker jag nog att en bättre term än tungdriven är svår-
driven. Även en tekniskt oinsatt person utan kunskap om vad impedans är
kan ju veta att t ex en högtalare är svår för förstärkaren att driva, trots att
känsligheten inte är låg.
Vh, iö
- - - - -
PS. I verkligheten är det dock väldigt mycket mera komplext än så eftersom
det finns så många flera faktorer, t ex kvalitativa (som klangpåverkan vid
ickesuperlågimpediv drivning, och lastimpedansens förstärkardistorsionspå-
verkan).
En last som inte är svår (i betydelsen att ström-, spännings-, temperatur-
eller slewrate-gränser tangeras) för förstärkaren - kan ÄNDÅ vara en högst
olämplig kombination till den. Alltså om man går djupare in i problemkomplexet
än att bara titta på hur impedansem och känsligheten (i kombination med
föreliggande ljudtrycksönskemål) relaterar till drivningens maxgränser.
Det finns många flera egenskaper som kan vara av betydelse för samarbetet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).