MagnusÖstberg skrev:För att örat inte är en mikrofon och ställer till det lite
då får man väl ta två grisöron o sätta på två mikrofoner seriekopplade o klistra dessa på en fotboll... är du nöjd då?

Moderator: Redaktörer

adzer skrev:lennartj skrev:Jag erkänner inte att hifi som begrepp existerar lösryckt i endast ett uppspelningperspektiv och underkänner helt synen att fonogrammet kan vara referens. Det är en logisk kullerbytta. En referens kan inte vara referens till sig själv. Man jämför ett testobjekt mot en referens. Om fonogrammet är testobjektet, vad är referensen? Eller om man säger att fonogrammet är referensen, vad är testobjektet?
Adzer, jag ser att du undvikit att använda ordet referens och det gläder mig.
Det finns två oförenliga synsätt i den här frågan och vi kommer aldrig att enas. Nu ska jag försöka undvika att hälla mer bensin på brasan,
men det kommer jag inte att klara om jag blir provocerad.
Jag har aldrig påstått att HiFi endast går att se ur ett perspektiv. Som jag sa så kan man utan problem se skillnaden mellan inspelning och uppspelning och vill man kan man säkerligen göra fler uppdelningar.
Ja alltså jag håller med om att en referens aldrig kan vara referens till sig själv och jag har som sagt aldrig använt ordet referens.
Som jag ser det så bör en inspelning vara så nära urspungshändelsen som möjligt(om det är syftet dvs). Dvs inspelningen är baserad på en akustisk händelse(inte i alla fall) och inspelningen bör vara trogen mot denna händelsen.
Då är det en inspelning som är HiFi. Det tror jag du håller med om?
Men om vi nu går över till uppspelning så har ju anläggningen endast inspelningen att gå på; ingen annan information finns tillgänglig. Om inspelningen är dåligt gjord så kommer lyssnarens upplevelse att bli dålig. Skulle du då säga att det är anläggningen eller uppspelningen som det är fel på?
En uppspelning kan endast vara trogen mot sin källa. Hur något annat skulle vara varken tekniskt eller filosofiskt korrekt har jag svårt att se.
Dvs uppspelningen bör vara trogen mot fonogrammet då är uppspelningen HiFi.
Om både inspelning och uppspelning bägge är trogna mot sina respektiva källor så kommer lyssnarens upplevelse att vara trogen orginalhändelsen. Så ser jag det iaf.
Vi behöver väl inte hälla bensin på brasan? Kan vi inte sitta ner runt den och småprata lite istället?

tiaz skrev:MagnusÖstberg skrev:
För att örat inte är en mikrofon och ställer till det lite
då får man väl ta två grisöron o sätta på två mikrofoner seriekopplade o klistra dessa på en fotboll... är du nöjd då?
 ) kan peka på större eller mindre egenheter i rummet (resonanser, efterklang mm) men kan aldrig "berätta" vilken upplevelse en verklig lyssnare får.
 ) kan peka på större eller mindre egenheter i rummet (resonanser, efterklang mm) men kan aldrig "berätta" vilken upplevelse en verklig lyssnare får.

petersteindl skrev:HiFi, vilket betyder high fidelity. Lätt som en plätt
Mvh
Peter
lennartj skrev:Ok,
jag försöker en gång till.
För mig är begreppet hifi bara giltigt om "troheten mot originalet" kan jämföras mot samma storhet det vill säga ljud mot ljud, live eller återgivning, vågutbredning mot vågutbredning.
För mig är det orimligt att bedöma trohet mellan en bitström och vågutbredning.
Edit:
Hoppsan, jag hade missat några frågor ovan.
Nej, en inspelning kan inte vara hifi, resultatet kan bli det om avspelningen matchar, men är inspelningen CCIR och avspelningen NAB blir det bara nästan hifi.
Din fråga om avspelning faller på samma vis enligt mitt synsätt.
shifts skrev:Föredömligt stringenta inlägg av adzer. Tumme upp. Lätt att följa och hålla med om det resonemanget.
Den innefattar fint hur en akustisk händelse ska kunna spelas upp och låta trogen sitt ursprung även vid uppspelningen.

adzer skrev:Om vi pratar om trogenhet mot ursprungshändelsen däremot så måste du ju ha vart med på denna för att kunna referera till den.
adzer skrev:Att man vill att en liveuppspelning skall låter precis som om man var där är för mig tämligen självklart, men det är inte mindre HiFi bara för att det inte gör det om ljudteknikern medvetet ändrat ljudet på inspelningen.

Harryup skrev:Adzer skrev;
"Att man vill att en liveuppspelning skall låter precis som om man var där är för mig tämligen självklart, men det är inte mindre HiFi bara för att det inte gör det om ljudteknikern medvetet ändrat ljudet på inspelningen."
Jo, det är precis det som det blir om förändringen medför att man inte tycker att det låter naturtroget längre. I HiFins bardom ville man återskapa ett naturtroget ljud hemma och var det inte naturtroget så var det inte det oavsett när och var förändringen skett.
mvh/Harryup

RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Om vi pratar om trogenhet mot ursprungshändelsen däremot så måste du ju ha vart med på denna för att kunna referera till den.
Nej, man kan ha en inre referens om hur likt verkligheten det kan tänkas låta.

adzer skrev:En anläggning blir inte HiFi eller LoFi beroende på vilket fonogram man stoppar i den..tycker jag iaf.
 Är studion en del av hifianläggningen? Instrumenten?
 Är studion en del av hifianläggningen? Instrumenten?

)
 )
adzer skrev:RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Om vi pratar om trogenhet mot ursprungshändelsen däremot så måste du ju ha vart med på denna för att kunna referera till den.
Fast det är ju bara en gissning som kan vara totalt felaktig. Du har kanske inte en aning om hur det lät vid urpsrungshändelsen.
Då handlar inte begreppet HiFi alls om trogenhet mot någonting utan snarare hur du tycker att det bör låta.
Då är ju begreppet HiFi åter igen helt meningslöst.

adzer skrev:Jag förstår hur du menar. Jag håller inte med, men jag respekterar ditt synsätt.

adzer skrev:Och varför skulle du behöva sitta i samma kontrollrum för att avgöra om en elektrisk komponent förvanskar signalen? Det går ju lätt att mäta. Med högtalare är det betydligt svårare, men går även där.
adzer skrev:.
En anläggning blir inte HiFi eller LoFi beroende på vilket fonogram man stoppar i den..tycker jag iaf.

phloam skrev:Man kan väl ha en inre referens som svarar mot artistens avsikter med musiken. Då slipper man det där krånglet med ursprungshändelser som kanske bara skett i en studio eller en effektbox...?
Man bara vet hur hårdrock är tänkt(!) att låta (t.ex.)

bara egentligen är reklamsnack och rökridåer - det är ett subjektivt träsk, helt enkelt
 bara egentligen är reklamsnack och rökridåer - det är ett subjektivt träsk, helt enkelt  HiFi = låta bra - för Dig!
 HiFi = låta bra - för Dig! 

phloam skrev:Japp, men kanske är det så att allt det där med HiFi och trohet mot... någotbara egentligen är reklamsnack och rökridåer - det är ett subjektivt träsk, helt enkelt
HiFi = låta bra - för Dig!

adzer skrev:RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Om vi pratar om trogenhet mot ursprungshändelsen däremot så måste du ju ha vart med på denna för att kunna referera till den.
Fast det är ju bara en gissning som kan vara totalt felaktig. Du har kanske inte en aning om hur det lät vid urpsrungshändelsen.
Då handlar inte begreppet HiFi alls om trogenhet mot någonting utan snarare hur du tycker att det bör låta.
Då är ju begreppet HiFi åter igen helt meningslöst.
Som jag ser det är HiFi(dvs hög trohet) en stämpel på att apparaten/anläggningen eller vad du nu vill sätta det på återger signalen så som den är tänkt att återges.
Dvs en förstärkare med låg distortion(både linjär och olinjär) är HiFi medan en förstärkare med hög distortion är LoFi.
Att lägga in egna tycken och smak i "hur det bör låta" gör det hela väldigt flummigt och helt okvantifierbart.

tiaz skrev:då jag anser att mitt eget rum låter (nästan) så nära perfekt man kan komma i en lägenhet skulle det vara en häftig upplevelse att besöka någon riktigt exklusiv studio eller hifi rum. någon som vet ställen där man kan provlyssna?

Bernt skrev:Här klyvs det ett och annat hår.
Jag tror inte man kommer ända fram nån gång. Och det är lite av tjusningen.
Nån nämner rak frekvensgång, är det i lyssningsposition som avses då?
Tidsfaktorn och naturlig dynamik är enligt min erfarenhet mycket viktigare än spikrak frekvensgång.
Men klyva hår är nog inte min grej.
Låter akustiska instrument och röster helt naturligt i lyssningsfåtöljen så är jag nöjd. Kanske är det helt fel inställning.

RogerGustavsson skrev:Jag förstår inte riktigt hur man ska bedöma hur fonogrammet låter i sig, det är ändå en hel kedja du lyssnar igenom, inte minst själva inspelningen av ljudet/musiken. Det går givetvis att analysera några av länkarna för deras påverkan i kedjan men inte alla, framförallt inte i början och slutet av kedjan, där blir det mycket subjektiva bedömmningar. Om inspelningen är tänkt att avspisas genom ett par högtalare av sämre sort, lär det knappast gå att avnjuta den "rakt av" via riktigt bra sådana. Tänk Yamaha NS-10 för slutmixen och kör sedan via de Ino du har. Tycke och smak kommer alltid in någonstans, inte minst i fråga om musikvalet och hur det spelas där.
 . Cat Stevens använde som bekant Maggiesar vid mixningen av "Tea for the Tillerman" och "Catch Bull at Four". Frågan är bara hur rummet hos Lyric lät när det begav sig för dryga 40 år sedan......dessutom var dåtidens Magneplanarer avrullade till skillnad mot dagens.
 . Cat Stevens använde som bekant Maggiesar vid mixningen av "Tea for the Tillerman" och "Catch Bull at Four". Frågan är bara hur rummet hos Lyric lät när det begav sig för dryga 40 år sedan......dessutom var dåtidens Magneplanarer avrullade till skillnad mot dagens.
Conan skrev:tiaz skrev:MagnusÖstberg skrev:
För att örat inte är en mikrofon och ställer till det lite
Du spelar upp en inspelning som är gjord med musiker och mikrofoner i helt andra akustiska miljöer än de högtalare och lyssnare befinner sig i.
Örat är ingen mikrofon och hörseln är ingen bandspelare. Lyssnaren har en stor förmåga att anpassa sig till sin akustiska omgivning och man ogillar både för livliga som för döddämpade miljöer.
En mikrofon i lyssningsrummet (även om den sitter på en grisöronbeprydd fotboll) kan peka på större eller mindre egenheter i rummet (resonanser, efterklang mm) men kan aldrig "berätta" vilken upplevelse en verklig lyssnare får.
 [/b]
[/b]
Panelguy skrev:Frågan är bara hur rummet hos Lyric lät när det begav sig för dryga 40 år sedan......dessutom var dåtidens Magneplanarer avrullade till skillnad mot dagens.
tiaz skrev: men för att förenkla det lite så syftade jag på en livespelning där man bara hade spelat in ljudet på ett o samma ställe dvs på en plats i publiken.

RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:......dessutom var dåtidens Magneplanarer avrullade till skillnad mot dagens.
Beror på vilka Maggies som användes. Plockade förra veckan fram mina Tympani från 1975 och fick liv i dem. Går åtminstone 10 Hz längre ner i basen än 3-serien. Detta sedan årtionden utan motionering av membranen. Vid 30 Hz sätter ett fall om 18 dB/oktav in.

tiaz skrev:visst är det så. men för att förenkla det lite så syftade jag på en livespelning där man bara hade spelat in ljudet på ett o samma ställe dvs på en plats i publiken. är mikrofon samt högtalare helt korrekt = vad har det med hur vår hörsel tar upp ljud? visst att ljud kommer från lite olika håll men inte mer. är det samma ljud så är det samma ljud.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster