RogerGustavsson skrev:Hotspur skrev:Jag är helt övertygad om att skillnaden mellan ett bra och ett dåligt försteg är stor. Dina bägge försteg är säkert riktigt bra men ändå med hörbar skillnad till Brystons fördel?
Ja, mellan ett bra och dåligt försteg! Nu är det ju inte givet att någon av kandidaterna är dålig, snarare är båda bra.
Ett förstegs funktionallitet tycker behöver tas med i bilden på något vis. Ett försteg som bara har väljare för vald källa och volymkontroll bör ha relativt lätt att lyckas, eller? Blir långt svårare om det ska ha vettiga tonkontroller, ett bra RIAA-steg etc.
Så sant,
det är mycket lättare för en förstärkarkonstruktör att inte misslyckas med en obalanserad förförstärkare med några RCA-ingångar för linjenivå, volymkontroll och buffertsteg än med, vad jag kallar, en komplett förförstärkare.
En sådan anser jag att ska ha
högklassiga ingångar för både MC- och MM-pickuper
monoomkopplare
balanskontroll
åtminstone konventionella bas- och diskantkontroller
HT passthru
både balanserade och obalanserade in- och utgångar
fjärrkontroll för åtminstone ingångsväljare och volym, men helst för alla funktioner.
Jag vet av egen och andras erfarenheter av hembyggen att på prototypstadiet, när det fortfarande är minimalistiskt, kan transparensen vara utomordentlig med ganska enkla medel, men när man ska bygga in det i låda och lägger till funktion efter funktion blir återgivningen allt grumligare.
Det verkar som man måste börja på en högre kvalitetsnivå, som luktar overkill i det minimalistiska utförandet, för att förlusterna i de längre signalvägarna ska bli försumbara.
Räknat i listpris är jag ganska övertygad om att det går att hitta en minimalistisk förförstärkare med lika ogrumlad återgivning via obalanserad linjeingång till obalanserad utgång för 50-60 tusen kronor mindre än min tämligen fullutrustade.
För mig är det inte något alternativ, eftersom jag använder alla de extra faciliteterna ofta, utom HT passthru.
Såvitt jag vet existerar inga DIY-projekt på den här kvalitetsnivån, med full funktionalitet. De är alltid alltför avskalade och försöker man själv modifiera och komplettera med de faciliteter som saknas sabbar man den ursprungliga transparensnivån och har offrat en massa tid och pengar på något som ändå inte håller måttet.
För oss som har flera analoga källor och även lyssnar på äldre inspelningar med varierande frekvensgång är det suboptimering att inte budgetera för en förförstärkare med alla faciliteter men egentligen vill ha och drivförmåga för längre signalkablar till slutsteg eller elektroniskt delningsfilter oavsett vilken programkälla man lyssnar på, tycker jag.
Antagligen finns det åtminstone några CD-spelare/DAC'ar som har tillräcklig drivförmåga att driva slutsteg som står bredvid högtalarna med 6-7 m kabel via passiv volymkontroll, fast jag hittills jag inte stött på någon ännu. Brusfritt (så långt källan tillåter) är ju bra, men det har alltid låtit blodfattigt jämfört med en förförstärkare av tillräckligt hög kvalitet, men jag påstår inte att det skulle vara billigt.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]