Finns det någon anledning att köpa CD-skivor numera?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-24 16:58

Jag har upptäckt att jag börjar bli nostalgisk över gamla CD-skivor. Inte bara det, jag har märkt samma tendenser vad gäller gamla mp3-spelare på typ 256 Mb fulla med piratebay-downloads.

Nån som känner till några bra ättestupor i VG-regionen?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-11-24 18:15

petersteindl skrev:Anledningen till LPns popularitet är ju naturligtvis att de passar i ölbackar.

Det är ett vanligt missförstånd. Läskbackar ska det vara. Gula från Apotekarnes är bäst, med avseende på hörnradien, sen kommer gröna Pripps.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-24 23:40

Finns massor med klassiska boxar till extremt humana priser på mängder med gamla fina analoga skivor. T.ex. 2 st Deccaboxar, Living Stereobox, Mercury Living Presence, EMI boxar, osv osv.
En del aldrig utgivna på CD tidigare.
Köper massor med skivor trots inte helt utan programmaterial.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2013-11-25 11:18

Köper mer CD nu än jag gjort tidigare, tror jag. Det är billigt på amazon.co.uk och det finns mycket musik som jag lyssnat på tidigare som inte kostar mycket att köpa. Jag har nog lite av en samlare i mig också och tycker det är trevligt att fysiskt äga favoriterna, kunna plocka fram dem och läsa låttexter etc när jag lyssnar. Skivorna spelas dock inte. I datorn för rippning och sedan upp i hyllan.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-25 11:22

Vad skall man lyssna på om man ej köper CD?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-11-25 11:34

RogerGustavsson skrev:Jag köper fortfarande CD. Strömmade tjänster har inte alla artister och dessutom kan eller är ljudkvalitén snäppet under CD i många fall. Köper även direkt från de artister som erbjuder det, några har nedladdningstjänster. Nedladding tycker jag kan vara att föredra, frakt undviks vilket är ett miljömässigt plus, dessutom kan man ofta välja vilka spår man vill ha från ett album.

Vilka nedladdningstjänster finns som är bra? Finns det någonstans man kan köpa filer i flac? Jag har bara provat itunes än så länge, annars blir det inköpta CD-skivor som läggs in på NAS i flac och sedan ställs i hyllan för att samla damm.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-25 12:33

Morello skrev:Vad skall man lyssna på om man ej köper CD?

LP-skivor, eget musicerande, andras musicerande etc. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-25 12:39

Martin skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag köper fortfarande CD. Strömmade tjänster har inte alla artister och dessutom kan eller är ljudkvalitén snäppet under CD i många fall. Köper även direkt från de artister som erbjuder det, några har nedladdningstjänster. Nedladding tycker jag kan vara att föredra, frakt undviks vilket är ett miljömässigt plus, dessutom kan man ofta välja vilka spår man vill ha från ett album.

Vilka nedladdningstjänster finns som är bra? Finns det någonstans man kan köpa filer i flac? Jag har bara provat itunes än så länge, annars blir det inköpta CD-skivor som läggs in på NAS i flac och sedan ställs i hyllan för att samla damm.

Har inte hittat några breda nedladdningstjänster, utbudet är ofta kraftigt begränsat.

Skulle köpa lite av Terje Isungset och hamnade då på https://shop.klicktrack.com/cd

Några brukar tala om https://www.hdtracks.com/

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-25 12:39

Ja, självklart, men nya fonogram köper man väl oftast på CD?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-26 10:05

Morello skrev:Ja, självklart, men nya fonogram köper man väl oftast på CD?

Mnjaejoo, kanske. Det är i det närmaste jämt skägg mellan cd och vinyl för egen del. Senaste beställningen var dock mest cd.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-11-26 10:10

Det kan ju vara kul med lite vinyl då och då, men varför köper du vinyl+ För att det är kul eller i hopp om mindre misshandlat master? För det är väl ingen som anno 2013 svävar i tvivelsmål om att CD är ett överlägset media?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-11-26 10:36

Morello skrev:Det kan ju vara kul med lite vinyl då och då, men varför köper du vinyl+ För att det är kul eller i hopp om mindre misshandlat master? För det är väl ingen som anno 2013 svävar i tvivelsmål om att CD är ett överlägset media?

Nej det är sant, det går ju att räkna på med sampelteorem etc. För egen del så är det lite av en blandning av orsaker. Ibland köper jag pga utgåvan och mindre misshandlad master, ibland för att det bara finns utgivet på vinyl. Rätt ofta köper jag både cd och vinyl av samma skiva. Mest för att jag kan. Samt att det antagligen retar ngn som är vän av rationella orsaker. ;)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-11-27 01:27

Morello skrev:Det kan ju vara kul med lite vinyl då och då, men varför köper du vinyl+ För att det är kul eller i hopp om mindre misshandlat master? För det är väl ingen som anno 2013 svävar i tvivelsmål om att CD är ett överlägset media?

Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-27 02:01

penke62 skrev:Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?

Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser. Det beror på att hindren mellan inspelning och lyssnare är mindre. Lyssnaren slipper distraheras av diverse störljud och andra brister och kan ägna hela sin uppmärksamhet åt musiken.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-27 04:39

PekkaJohansson skrev:
penke62 skrev:Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?

Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser. Det beror på att hindren mellan inspelning och lyssnare är mindre. Lyssnaren slipper distraheras av diverse störljud och andra brister och kan ägna hela sin uppmärksamhet åt musiken.

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är en teori, det finns säkert många andra. Vilken som är rätt behöver vi inte ens fundera över att diskutera fram då det finns folk i båda lägren med bestämda åsikter.

Jag köper en och annan CD men annars blir det enbart vinyl både nytt och begagnat.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-27 10:49

Vinylcalle skrev:
PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Det är en teori, det finns säkert många andra. Vilken som är rätt behöver vi inte ens fundera över att diskutera fram då det finns folk i båda lägren med bestämda åsikter.

Jag köper en och annan CD men annars blir det enbart vinyl både nytt och begagnat.

MvH Carl

En fråga bara; ponera att du har ett kassettdäck av rekorderlig kvalité. Tycker du om att lyssna på en inspelad cd-skiva via kassettdäcket?

Det borde väl motsvara distorsionsfärgningen som LP-spelaren levererar (i stora drag).

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-27 11:06

Jag koper bara CD har. Har inte hittat nan stromningstjanst eller nat forstorande lagringsformat som jag trivs med i hemmaanlaggningen (det later platt och trakigt). I bilen kors det mp3 fran "permanent" instucken USB sticka for dar duger det bra.

De kompaktskivor jag koper rippas i langsam hastighet till FLAC format och lagras pa min server uppe pa vinden. Sjalva skivan hamnar ocksa uppe pa vinden efter ett tag, nar jag tittat klart pa trycksakerna. Kanner inget behov alls att ha alla skivorna framme pa display.

Koper de flesta CD's fran Amazon.co.uk, ofta begagnat for en spottstyver.
__
/ony

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2013-11-27 11:31

Vilket rippningsprogram rekomenderas

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-27 11:46

Vinylcalle skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser...

Med vänlig hälsning

Pekka

MvH Carl

Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera skillnader mellan olika medier. Till begreppet upplevelse bör läggas begreppet uppmärksamhet. Fasthållandet vid vinylmediet bidrar till att cementera en mer än hundra år gammal och bristfällig teknik att lagra och distribuera musik, vilket i slutändan drabbar alla i återgivningskedjan - musiker, inspelare och lyssnare. Det borde se bättre ut år 2013.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-11-27 12:23

Om det nu är så att cd är "ett bättre medium", eller inte, så kan ju det aldrig var styrande för vilket format man väljer av LP eller CD om CD i de flesta fall låter sämre än LP. Sen kan man ondgöra sig över vad det beror på och hur samhället drabbas.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-27 12:27

Callisto skrev:Vilket rippningsprogram rekomenderas

Exact Audio Copy http://www.exactaudiocopy.de/ med AcurrateRip aktiverat. Laser skivorna sa langsamt det gar. Tror det ar 4 gangers hastighet pa min setup. Vart att namna ar att min bluraybrannare har svarare att lasa audio-CD an vad DVD-brannaren har.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-27 12:29

PekkaJohansson skrev:Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera skillnader mellan olika medier. Till begreppet upplevelse bör läggas begreppet uppmärksamhet. Fasthållandet vid vinylmediet bidrar till att cementera en mer än hundra år gammal och bristfällig teknik att lagra och distribuera musik, vilket i slutändan drabbar alla i återgivningskedjan - musiker, inspelare och lyssnare. Det borde se bättre ut år 2013.

Med vänlig hälsning

Pekka

Instammer med ovanstaende talare. Vi lever pa 2000-talet ju. :-) Finns det inte nagot "vinylfilter" att kopa, som vinylalskare skulle kunna satta pa utgangen fran CD-spelaren, sa de kan fa samma upplevelse med kompaktskivor?
__
/ony

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-27 12:35

PekkaJohansson skrev:
Vinylcalle skrev:
PekkaJohansson skrev:Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser...

Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera skillnader mellan olika medier. Till begreppet upplevelse bör läggas begreppet uppmärksamhet. Fasthållandet vid vinylmediet bidrar till att cementera en mer än hundra år gammal och bristfällig teknik att lagra och distribuera musik, vilket i slutändan drabbar alla i återgivningskedjan - musiker, inspelare och lyssnare. Det borde se bättre ut år 2013.

Jag håller absolut med om att vi borde ha bättre fonogram detta nådens år 2013. Och med detta menar jag att inspelningar och mastring borde vara så högklassiga att man kan dra nytta av tex 24-bits återgivning och inte envist hålla fast vid gammal och bristfällig 16-bitsteknik.

Jag vet inte riktigt vad du menar med begreppet uppmärksamhet, men för mig är den gamla vinyltekniken inte bara en gammal teknik utan också en kulturfråga. Det handlar om en helt annan hantering av ett media, med ordentligt med utrymme för annan information än att bara bära ett fonogram. Det finns goda CD's i det avseendet också, men bara dessa plastaskar som går sönder kan ju göra en förb... eller åtminstone irriterad.

Strömmande musik, vare sig det sker från egen server eller via ngn tjänst typ Spotify, löser ju i mångt och mycket de problem jag nämnt. Gränssnitten i de program man använder är dock fortfarande på en rudimentär nivå och här finns mycket att göra. Det är också fortfarande för krångligt att administrera systemen med server/nätverk/spelare/controller ("fjärr" typ iPad) för att det ska vara var mans spelare. Tänk bara att med ett enkel tryck på sin surfplatta få relevant info om just det album man spelar - inte att surfa runt och leta på nätet som man måste göra idag. Tänk att kunna välja ingång (cd, vinylspelare, dator, Spotify etc) med en enkel knapptryckning på sin surfplatta, att styra volymen för dessa enheter utan att behöva byta fjärris, att när man spelar från tex Spoify ska man ändå enkelt kunna leta musik i sin egen samling på servern. Precis som man kan bläddra bland vinylerna medan man spelar CD :-)

Här finns det mycket att göra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-11-27 12:55

Tony skrev:Finns det inte nagot "vinylfilter" att kopa, som vinylalskare skulle kunna satta pa utgangen fran CD-spelaren, sa de kan fa samma upplevelse med kompaktskivor?

Detta "filter" förutsätter väl att det är något som är sämre med vinylen och att detta enkelt kan vaskas fram från en perfekt återgivning. Så är det nu inte, enligt mig är det väl bäst att tillägga. OM världen vore perfekt kanske resonemanget vore riktigt, men det hjälper ju inte i nuläget. Trots att dagens vinyler spelas in och mastras digitalt (med några få undantag) så låter det ändå bättre efter att man konverterat till analogt och sedan spelar vinyl istället för CD'n. Att det nu beror på att en klantig värld tycker att man ska förstöra CD-mediet hjälper ju inte den som vill lyssna på resultatet/fonogrammet.

De vinyler som är helt analoga är det skillnad på, dessa har ju aldrig blivit utsatta för digitalteknikens artefakter och tillkortakommanden. Dvs så skulle man kunna skriva om man var en 100 % analog supporter.

Fortfarande är det så att det trots allt är mycket liten skillnad mellan vinyl och CD om båda har använts med den potential de har som media. I en perfekt vinyl hör man vare sig knaster eller brus vid normala till relativt höga lyssningsnivåer. Om man har en bra skivspelare alltså och inte köpt en 895:- på Claes Olson :-)

För övrigt ska jag snart lyssna på Linns nya system "Exakt" där man kör digitalt ända in till slutstegen, dvs källa, försteg och delningsfilter är digitala. Och först iom slutstegen omvandlas det till analogt som driver elementen. Här har man då tagit steget att signalen från vinylspelaren omvandlas till digital signal i försteget och distribueras genom kedjan på samma sätt som resten. Med tanke på att Linnrecords säljer 24/192 media så skulle det inte förvåna mig om det är detta format (eller möjligen 24/96) som vinylen omvandlas till. Här är jag själv lite tveksam, kanske detta är OK för gamla analoga skivor, men en modern digitalt inspelad skiva? Många omvandlingar blir det innan ljudet når öronen...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-11-27 13:38

Bill50x skrev:
Tony skrev:Finns det inte nagot "vinylfilter" att kopa, som vinylalskare skulle kunna satta pa utgangen fran CD-spelaren, sa de kan fa samma upplevelse med kompaktskivor?

Detta "filter" förutsätter väl att det är något som är sämre med vinylen och att detta enkelt kan vaskas fram från en perfekt återgivning. Så är det nu inte, enligt mig är det väl bäst att tillägga. OM världen vore perfekt kanske resonemanget vore riktigt, men det hjälper ju inte i nuläget. Trots att dagens vinyler spelas in och mastras digitalt (med några få undantag) så låter det ändå bättre efter att man konverterat till analogt och sedan spelar vinyl istället för CD'n. Att det nu beror på att en klantig värld tycker att man ska förstöra CD-mediet hjälper ju inte den som vill lyssna på resultatet/fonogrammet.

De vinyler som är helt analoga är det skillnad på, dessa har ju aldrig blivit utsatta för digitalteknikens artefakter och tillkortakommanden. Dvs så skulle man kunna skriva om man var en 100 % analog supporter.

Fortfarande är det så att det trots allt är mycket liten skillnad mellan vinyl och CD om båda har använts med den potential de har som media. I en perfekt vinyl hör man vare sig knaster eller brus vid normala till relativt höga lyssningsnivåer. Om man har en bra skivspelare alltså och inte köpt en 895:- på Claes Olson :-)

För övrigt ska jag snart lyssna på Linns nya system "Exakt" där man kör digitalt ända in till slutstegen, dvs källa, försteg och delningsfilter är digitala. Och först iom slutstegen omvandlas det till analogt som driver elementen. Här har man då tagit steget att signalen från vinylspelaren omvandlas till digital signal i försteget och distribueras genom kedjan på samma sätt som resten. Med tanke på att Linnrecords säljer 24/192 media så skulle det inte förvåna mig om det är detta format (eller möjligen 24/96) som vinylen omvandlas till. Här är jag själv lite tveksam, kanske detta är OK för gamla analoga skivor, men en modern digitalt inspelad skiva? Många omvandlingar blir det innan ljudet når öronen...

/ B

Tack for att du tog dig tid att forklara hur du ser audiovarlden. Kul, for den ar väsensskild fran min bild av samma varld. Har inget intresse i eller avsikt att, skapa nan debatt om detta. Vi har olika ideer och det ar tur det! Annars blev det trakigt.

For att forklara varfor min varldsbild ar sa annorlunda: Jag ser all elektroniskt atergiven musik som "digital" pa nat satt. Transistorer, dioder, trioder och liknande har en triggerniva och en upplosning som gor dem "kantiga" med, om man kollar riktigt noga. Samma sak med nalen pa din skivspelare: Den hinner inte med att rora sig med ljusets hastighet. Sa nar man aterger komplexa vågformer finns det alltid en begransning i den bandbredd man klarar av att hantera (tänk dopplereffekt). Darfor blir diskussionen om analogt versus digitalt inte alls intressant tycker jag. Bara en diskussion om vilka fenomen man foredrar. Och jag foredrar vad jag upplever som dynamik och klarhet fore vad jag ser som vara suggestionseffekter fran en mindre upplost atergivning. Lagger inget varde i det! ALLT vi upplever ar bara tolkning av olika intryck anda. Musik ar val nat som vi ska kanna igen oss i och "fylla i tomrummen" sjalva (genom att t.ex. stampa takten). Det ar bara en fraga om hur dalig fantasi man har, hur mycket man behover fa uttalat for sig. Min hjarna behover valdigt mycket information for att hitta melodin, andra ser de detajerna bara som distraherande och irriterande, for deras synapser har enklare att "resonera"¹ pa harmonier. Ingen har "fel" eller "ratt", inget ar "battre", vi bara ar olika.

¹) "Resonera", som in svanga i resonans, inte som i att fora ett resonemang. :-)
__
/ony

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-11-27 13:41

Bill50x skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar med begreppet uppmärksamhet, men för mig är den gamla vinyltekniken inte bara en gammal teknik utan också en kulturfråga. / B

Jag avser uppmärksamhet på vinylsystemets brister. Alltför många gånger har jag varit med i sammanhang där musiklyssnare inte uppmärksammar eller inte låtsas uppmärksamma vinylens tillkortakommanden. För mig är det självklart att säga till eller rösta med fötterna när jag sitter med en grupp lyssnare och det mullrar, svajar, distar hörbart eller knäpper en eller flera gånger per skivvarv. Jag kan för mitt liv inte förstå att folk kan bortse från detta - i tillägg till den processering som även många vinylutgåvor utsätts för. Den perfekta vinylen kan på en bra dag, med solsken och vind i ryggen, närma sig cd-återgivning, men handen på hjärtat - hur ofta händer det?

Även jag gillar den kulturhistoria som vinylmediet representerar. Jag anser trots det att det är ett orosmoment att vinylen bland många tycks vara det föredragna mediet när det sedan drygt 30 år finns andra, mindre förlustbehäftade metoder att höra sin favoritmusik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-11-27 13:48

Bra uttryckt Pekka! Har också liten förståelse för att vinylsoundet höjs till skyarna när det finns tydliga brister som kommer i dagen. Att man fortfarande kan lyssna på vinyl med stor behållning är även jag den förste att skriva under på. Även bland vinylutbudet finns extrema variationer och i princip samma mastringselände.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-27 13:50

CD är bra som medium, men mer "sterilt" än LP. Tekniska aspekter är inte allt här i världen, speciellt inte när man ska ägna sig åt känslor (lyssna på musik).

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-27 13:53

Det kanske inte är fråga om "förluster" - utan snarare att vinylartefakter i ljudet hjälper oss att uppleva musiken, att lyssna, att känna?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-27 13:55

För min del handlar det om framförandet. Köper en massa klassiska boxar med gamla skivor som bara funnits på vinyl. Och då jag lyssnar på vinyl gör jag det inte tekniskt utan lyssnar på stycket och kommer det en knäpp så gör det det. Inget att haka upp sig på tycker jag då. Så visst har vinylen brister men jag har också hört många kassa CD-spelar och skivor som inte gör att man ens hamnar i lyssningsläge utan man ser det som bortkastad tid.
Dessutom har man en riktigt bra skivspelare rätt injusterad med bra mekanisk matchning av ingående delar så knäpper och knastrar det väsentligt mindre än vad många är vana vid.
Och har man en bra riaa med lite överstyrningsreserv så hjälper det också.

mvh/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi