Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Anledningen till LPns popularitet är ju naturligtvis att de passar i ölbackar.
RogerGustavsson skrev:Jag köper fortfarande CD. Strömmade tjänster har inte alla artister och dessutom kan eller är ljudkvalitén snäppet under CD i många fall. Köper även direkt från de artister som erbjuder det, några har nedladdningstjänster. Nedladding tycker jag kan vara att föredra, frakt undviks vilket är ett miljömässigt plus, dessutom kan man ofta välja vilka spår man vill ha från ett album.
Morello skrev:Vad skall man lyssna på om man ej köper CD?
Martin skrev:RogerGustavsson skrev:Jag köper fortfarande CD. Strömmade tjänster har inte alla artister och dessutom kan eller är ljudkvalitén snäppet under CD i många fall. Köper även direkt från de artister som erbjuder det, några har nedladdningstjänster. Nedladding tycker jag kan vara att föredra, frakt undviks vilket är ett miljömässigt plus, dessutom kan man ofta välja vilka spår man vill ha från ett album.
Vilka nedladdningstjänster finns som är bra? Finns det någonstans man kan köpa filer i flac? Jag har bara provat itunes än så länge, annars blir det inköpta CD-skivor som läggs in på NAS i flac och sedan ställs i hyllan för att samla damm.
Morello skrev:Ja, självklart, men nya fonogram köper man väl oftast på CD?
Morello skrev:Det kan ju vara kul med lite vinyl då och då, men varför köper du vinyl+ För att det är kul eller i hopp om mindre misshandlat master? För det är väl ingen som anno 2013 svävar i tvivelsmål om att CD är ett överlägset media?
Morello skrev:Det kan ju vara kul med lite vinyl då och då, men varför köper du vinyl+ För att det är kul eller i hopp om mindre misshandlat master? För det är väl ingen som anno 2013 svävar i tvivelsmål om att CD är ett överlägset media?
penke62 skrev:Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?
PekkaJohansson skrev:penke62 skrev:Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?
Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser. Det beror på att hindren mellan inspelning och lyssnare är mindre. Lyssnaren slipper distraheras av diverse störljud och andra brister och kan ägna hela sin uppmärksamhet åt musiken.
Med vänlig hälsning
Pekka
Vinylcalle skrev:PekkaJohansson skrev:penke62 skrev:Måhända att cd är ett bättre media, men ger det än bättre musikupplevelse än vinyl?
Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser. Det beror på att hindren mellan inspelning och lyssnare är mindre. Lyssnaren slipper distraheras av diverse störljud och andra brister och kan ägna hela sin uppmärksamhet åt musiken.
Med vänlig hälsning
Pekka
Det är en teori, det finns säkert många andra. Vilken som är rätt behöver vi inte ens fundera över att diskutera fram då det finns folk i båda lägren med bestämda åsikter.
Jag köper en och annan CD men annars blir det enbart vinyl både nytt och begagnat.
MvH Carl
Vinylcalle skrev:PekkaJohansson skrev:Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser...
Med vänlig hälsning
Pekka
Det är en teori, det finns säkert många andra. Vilken som är rätt behöver vi inte ens fundera över att diskutera fram då det finns folk i båda lägren med bestämda åsikter.
MvH Carl
Callisto skrev:Vilket rippningsprogram rekomenderas
PekkaJohansson skrev:Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera skillnader mellan olika medier. Till begreppet upplevelse bör läggas begreppet uppmärksamhet. Fasthållandet vid vinylmediet bidrar till att cementera en mer än hundra år gammal och bristfällig teknik att lagra och distribuera musik, vilket i slutändan drabbar alla i återgivningskedjan - musiker, inspelare och lyssnare. Det borde se bättre ut år 2013.
Med vänlig hälsning
Pekka
PekkaJohansson skrev:Vinylcalle skrev:PekkaJohansson skrev:Ja, ett tekniskt bättre medium ger förutsättningar för större musikupplevelser...
Jag tycker absolut att det är viktigt att diskutera skillnader mellan olika medier. Till begreppet upplevelse bör läggas begreppet uppmärksamhet. Fasthållandet vid vinylmediet bidrar till att cementera en mer än hundra år gammal och bristfällig teknik att lagra och distribuera musik, vilket i slutändan drabbar alla i återgivningskedjan - musiker, inspelare och lyssnare. Det borde se bättre ut år 2013.
Tony skrev:Finns det inte nagot "vinylfilter" att kopa, som vinylalskare skulle kunna satta pa utgangen fran CD-spelaren, sa de kan fa samma upplevelse med kompaktskivor?
Bill50x skrev:Tony skrev:Finns det inte nagot "vinylfilter" att kopa, som vinylalskare skulle kunna satta pa utgangen fran CD-spelaren, sa de kan fa samma upplevelse med kompaktskivor?
Detta "filter" förutsätter väl att det är något som är sämre med vinylen och att detta enkelt kan vaskas fram från en perfekt återgivning. Så är det nu inte, enligt mig är det väl bäst att tillägga. OM världen vore perfekt kanske resonemanget vore riktigt, men det hjälper ju inte i nuläget. Trots att dagens vinyler spelas in och mastras digitalt (med några få undantag) så låter det ändå bättre efter att man konverterat till analogt och sedan spelar vinyl istället för CD'n. Att det nu beror på att en klantig värld tycker att man ska förstöra CD-mediet hjälper ju inte den som vill lyssna på resultatet/fonogrammet.
De vinyler som är helt analoga är det skillnad på, dessa har ju aldrig blivit utsatta för digitalteknikens artefakter och tillkortakommanden. Dvs så skulle man kunna skriva om man var en 100 % analog supporter.
Fortfarande är det så att det trots allt är mycket liten skillnad mellan vinyl och CD om båda har använts med den potential de har som media. I en perfekt vinyl hör man vare sig knaster eller brus vid normala till relativt höga lyssningsnivåer. Om man har en bra skivspelare alltså och inte köpt en 895:- på Claes Olson
För övrigt ska jag snart lyssna på Linns nya system "Exakt" där man kör digitalt ända in till slutstegen, dvs källa, försteg och delningsfilter är digitala. Och först iom slutstegen omvandlas det till analogt som driver elementen. Här har man då tagit steget att signalen från vinylspelaren omvandlas till digital signal i försteget och distribueras genom kedjan på samma sätt som resten. Med tanke på att Linnrecords säljer 24/192 media så skulle det inte förvåna mig om det är detta format (eller möjligen 24/96) som vinylen omvandlas till. Här är jag själv lite tveksam, kanske detta är OK för gamla analoga skivor, men en modern digitalt inspelad skiva? Många omvandlingar blir det innan ljudet når öronen...
/ B
Bill50x skrev:Jag vet inte riktigt vad du menar med begreppet uppmärksamhet, men för mig är den gamla vinyltekniken inte bara en gammal teknik utan också en kulturfråga. / B
Användare som besöker denna kategori: Glebster, Google [Bot] och 17 gäster