Sub - Ino vs andra märken? Placering?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-12-01 23:19

Vad har cr80es för egenskaper som andra delningsfilter saknar? Ser att det är flera här som "fått till det" först när detta införskaffats. :)
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-01 23:44

jonasz skrev:Vad har cr80es för egenskaper som andra delningsfilter saknar? Ser att det är flera här som "fått till det" först när detta införskaffats. :)

Inga direkt. Eller ja, det finns inget filter som är identiskt med cr80s, men det finns massor med olika typer av filter alla med mer eller mindre olika egenskaper.
Det är lite svårt att svara på en så okonkret fråga, men jag skall försöka.

De som brukar säga så har oftast tidigare delat i sin hembioreceiver. Den största skillnaden mellan dessa är att de flesta receivers delar 24dB(lågpass) resp 12dB(högpass) per oktav medan cr80s delar 30dB resp 18dB per oktav.
Inofiltret delar mao brantare. Inos filter är dessutom inte ett skolboksfilter utan har en lite annorlunda form/funktion som enligt Ingvar själv är framtagen för bästa upplevelse.
Detta är den statiska biten. Utöver detta har Inofiltret en del justeringsmöjligheter som receivern saknar.

Lätt förenklat då. Jag tror Ingvar själv kan svara betydligt mer noggrant.

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2013-12-02 01:19

Tackar Andreas!
Skulle denna udda delning fungera att simulera med en minidsp tro?
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-12-02 01:41

jonasz skrev:Tackar Andreas!
Skulle denna udda delning fungera att simulera med en minidsp tro?

Ja en miniDSP bör kunna simulera en cr80s. Det som krävs är att du har en med advance plugin och programmerar delningen mha biquad.

Man bör kuna göra så här:
1: Mätning av cr80s
2: Analysera mätningen till poler och nollställen.
3: Konvertera till biquad.
4: Programera miniDSP med biquad.

En cr80s har dock en del rattar och reglage för att enkelt kunna ändra inställningar. Med en miniDSP måste man räkna om filtret för var ändring. Långt från lika smidigt, men bör ge ett mycket bra resultat för förhållandevis liten summa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-12-02 08:28

jonasz skrev:Vad har cr80es för egenskaper som andra delningsfilter saknar? Ser att det är flera här som "fått till det" först när detta införskaffats. :)

Menar du verkligen -es, inte -s? För så himskans många -es är där väl inte där ute.

( Skillnaden på -es och -s rör sig bara om aningens sänkt brus/distnivå, inget spektakulärt således. )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2013-12-02 09:07

Ställ om frågan till: Hur bör Ino Basstöd placeras.

Hur Subbar placeras finns det fasligt tonvis med uppgifter på.

Om det funnits en eller två tumregler på skulle en relativ jämförelse kunna göras, men antagligen är respektive rumsinverkan i högsta grad relevant.
Shatterer of words

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-02 10:23

Oresound skrev:Ställ om frågan till: Hur bör Ino Basstöd placeras.

Om det funnits en eller två tumregler på skulle en relativ jämförelse kunna göras, men antagligen är respektive rumsinverkan i högsta grad relevant.

Men basstöd är ju en helt annan sak än basmoduler/subwoofers, och till basstöd används väl inte cr80s, utan någon annan svart låda?
Det låter som frågan om inos basstöd är närmast OT och borde ligga i en annan tråd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-12-02 15:52

Oresound skrev:Ställ om frågan till: Hur bör Ino Basstöd placeras.

Alltså hur tänker du nu? I det frekvensregister som Inos basmoduler spelar i domineras beteendet av rumsmodaliter dvs stående vågor och den förstärkning olika begränsningsytor ger.
Placeringsstrategier har som mål att jämna ut dessa "toppar och dalar".Detta beteende gäller för alla subwoofers.
Man offrar verkningsgrad för en jämnare tonkurva.
Det går även att placera dem i hörnen för maximal verkningsgrad men då får man lösa resonansproblemen på något annat sätt.

Ino har även basstöd, dessa avlastar en fullrange högtalare och spelar även högre upp i frekvens. Detta gör att de nog behöver stå lite närmare huvudhögtalarna. Olika människor är olika känsliga för riktverkan i basen.

Så det känns vettigare att prata om fördelar/nackdelar med olika placeringsstrategier? Inos basmoduler lyder under samma fysikaliska lagar som alla andra.

Återigen:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Jag har länkat detta massa gånger och fortfarande kommer samma frågor upp om och om igen.
Läs först så kommer ni på banan.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-02 16:02

PappaBas skrev:Återigen:
http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/ ... ltsubs.pdf

http://www.sonicdesign.se/subplace.html

Jag har länkat detta massa gånger och fortfarande kommer samma frågor upp om och om igen.
Läs först så kommer ni på banan.

Jag bedömer det som att Harmans/JBL's metod är en rent teknisk metod beräknad för att få jämnast möjliga frekvensgång till en mätmikrofon, men som inte tar hänsyn till hur öronen uppfattar ljudet på ett mer psykoakustiskt sätt.

Öppet fönster-loge-tänket är faktiskt en helt annan approach, med basarna utplacerade längs främre väggen, och man får undersöka och värdera vilket man föredrar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-12-02 16:39

Precis, jag har testat båda. Det råkade bli så att när jag har dem längs framväggen fick jag en kurva med mindre utsläckningar i men med 1-2 resonanstoppar.
Testade andra varianten med att försöka hitta 1/4 vägs avstånd till väggarna både i bak och framkant av rummet men det gick sig helt enkelt inte pga av möbleringen och att mitt rum inte är helt rektangulärt.

I det andra fallet fick jag färre resonanser men fler utsläckningar. Resonerar som så att en resonans kan jag ta ner men en utsläckning går inte att göra något åt.
Kontentan av det hela som jag tolkar det är att man kan utgå från ett par olika strategier , i bakhuvudet måste man ha förståelse för hur rummet beter sig i basområdet. Men till syvende och sist måste man testa, flytta runt,mäta och lyssna eftersom bostadsrum i regel inte beteer sig helt som ideala lådor utan fönster eller dörrar.
Det finns inget generellt svar på frågan. Men många olika vägar till lycka :) (i basområdet).

Personligen insåg jag att jag behöver en bra PEQ och delningsfilter för jag har helt enkelt inte möjlighet att placera basmoduler precis var som helst och har inte plats för basfällor.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi