av lennartj » 2013-12-12 01:01
petersteindl skrev:På 70-talet kom 4-kanalsstereo

i flera olika varianter. Då trodde man att 4-kanal skulle slå igenom för musikåtergivning.
För detta ändamål konstruerade Stig Carlsson OD-11. Rätt placerade och riktade tror jag OD-11 kan fungera bra som surrounder.
Det är väl så LennartJ använder sina OD-11.
Mvh
Peter
Jag svarade inte tidigare eftersom ursprungsfrågan gällde "Ortoakustiska surroundhögtalare" och det är inte mina. OD = ortodynamisk.
Med traditionell 2,5 m takhöjd ser det inte lika häftigt ut som hos kasper. De svarta kvadraterna överst på hyllan är alltså mina OD11 som ligger med elementen riktade snett uppåt/utåt. På så vis blir ljudet från dem tillräckligt diffust för att de ska vara svåra att lokalisera.
Den vita med runt svart galler i takhörnet är en av mina 4 subwoofrar med Bremenelement.
Förutom min Oppo BDP-95 har jag inga multikanalsprylar och använder följaktligen inte mina OD11 för surround utan för ambiofoni med Hafler-matris, drivna av en separat, lätt modifierad integrerad Yamaha A-320 2-kanalsförstärkare.
Den setupen duger gott för mitt lilla filmtittande, men jag har den nästan alltid aktiv på låg nivå vid all musiklyssning, om det inte är psykedelisk musik från 1960-talets slut för då drar jag upp nivån rejält.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]