Ortoakustiska surroundhögtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2013-12-11 20:41

Ska hålla utkik efter od11 också :)

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2013-12-11 22:17

@celef: Tack som fan! Verkligen :) det betyder massor när det kommer från dig.

@nattis: jag tror hyresvärden skulle ha synpunkter, men jag håller med, det är mycket kubik på få kvadrat, om man säger så.

Men om jag skulle snudda vid trådämnet så; jag tycker det blir helt ok med oa som surround om de monteras över öronhöjd. Knappast revolutionerande och gäller väl de flesta högtalare, men eftersom jag har överskott på Sonab är det dessa jag har erfarehet av, typ...

Användarvisningsbild
lennartj

Ortodynamiska ambiofonihögtare - simulerad 4-kanal

Inläggav lennartj » 2013-12-12 01:01

petersteindl skrev:På 70-talet kom 4-kanalsstereo :) i flera olika varianter. Då trodde man att 4-kanal skulle slå igenom för musikåtergivning.

För detta ändamål konstruerade Stig Carlsson OD-11. Rätt placerade och riktade tror jag OD-11 kan fungera bra som surrounder.

Det är väl så LennartJ använder sina OD-11.

Mvh
Peter

Jag svarade inte tidigare eftersom ursprungsfrågan gällde "Ortoakustiska surroundhögtalare" och det är inte mina. OD = ortodynamisk.

Bild

Med traditionell 2,5 m takhöjd ser det inte lika häftigt ut som hos kasper. De svarta kvadraterna överst på hyllan är alltså mina OD11 som ligger med elementen riktade snett uppåt/utåt. På så vis blir ljudet från dem tillräckligt diffust för att de ska vara svåra att lokalisera.
Den vita med runt svart galler i takhörnet är en av mina 4 subwoofrar med Bremenelement.
Förutom min Oppo BDP-95 har jag inga multikanalsprylar och använder följaktligen inte mina OD11 för surround utan för ambiofoni med Hafler-matris, drivna av en separat, lätt modifierad integrerad Yamaha A-320 2-kanalsförstärkare.
Den setupen duger gott för mitt lilla filmtittande, men jag har den nästan alltid aktiv på låg nivå vid all musiklyssning, om det inte är psykedelisk musik från 1960-talets slut för då drar jag upp nivån rejält.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-12-12 09:41

På biografer sitter surroundhögtalarna ganska högt på väggarna och är riktade snett neråt. Pga att de är så många så går det inte att lokalisera dom trots att dom är riktade neråt. Varje enskild högtalare får ju så låg nivå jämfört med den totala nivån för surroundljudet och det är därför det fungerar. Men det skulle aldrig fungera med bara två surroundhögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi