Blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 16:59

Patrick82 skrev:
Morello skrev:Ge dig nu! Blanda inte in mig i din misslyckade skolgång!

Det skulle varit misslyckat om jag hade börjat skolan och blivit ingenjör som har ett dåligt rykte. Det är bättre att sprida glädje till folk genom att bygga strömkablar så att folk inte blir arga och bittra. Jag har kommit fram till att de som är glada har fina kablar och tweaks, och de som är bittra har inga.

Lever du på kablarna?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2014-01-14 17:03

Morello, du verkar verkligen vara mannen utan humor. Vad gör du för att ha kul?
™Skriver enbart trams™

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-14 17:06

steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Ni svarar ju som om ni försöker rätta en rolig vits...

Menar du att Hifi-tidnignar också är humor? Svenska MAD för audiofiler, eller?
Patrck82s inlägg skiljer sig inte dirket från vad man kan läsa i HiFi-pressen. En skillnad är dock att Patrick82 har den goda smaken att inte ta betalt för sina skriverier.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 17:06

Morello skrev:HAHAHAHAHA :mrgreen: , du skulle inte få ihop någonting fungerande över huvud taget förutom kablar, då dessa kan skruvas ihop av vilken djävla pajas som helst från begåvningsreserven.

Jag vet redan hur man bygger elektronik, inte utantill med det finns bortglömt djupt inne i hjärnan, 10 år sedan ville jag bygga elektronik med point to point wiring, men kablar och tweaks gjorde de största förbättringarna så jag fortsatte på den linjen. Audio är 95% kablar, 4% tweaks, 1% elektronik. Snart ska jag börja med elektronik. Det första jag ska göra är att ta bort metallchassit och byta ut med träfiber, det har jag redan gjort med ett par DACs som jag modifierade.

Bild

Bild
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 17:11

Morello skrev:
Patrick82 skrev:
Morello skrev:Ge dig nu! Blanda inte in mig i din misslyckade skolgång!

Det skulle varit misslyckat om jag hade börjat skolan och blivit ingenjör som har ett dåligt rykte. Det är bättre att sprida glädje till folk genom att bygga strömkablar så att folk inte blir arga och bittra. Jag har kommit fram till att de som är glada har fina kablar och tweaks, och de som är bittra har inga.

Lever du på kablarna?

Det finns inget liv utan kablar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-14 17:13

steveo1234 skrev:Vänta nu. Är inte detta ett humorinlägg? Tar ni detta på allvar?

Ni svarar ju som om ni försöker rätta en rolig vits...

+1 :lol:

Jag tycker att Patrick82 är helskön och beundrar den konsekvens med vilken han under årens lopp driver "vansinnet". Alltifrån när han klädde in elektroniken i papper och enbart pratade engelska, till idag när han upphöjer kablar och tweas som viktigare för välljudet än elektronik och högtalare.

Användarvisningsbild
hassel

Inläggav hassel » 2014-01-14 17:16

Patrik,

Kan du berätta mer om hur din diet påverkar ljudet ?
Läste på coconuts hemsida att om man kombinerar era/dina kablarna med en vegansk diet så skall det låta bättre.
SL1210 XONE96 / ARIES S1 -> P100/DAC300 -> PR300 -> AM300 -> GURU 28

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-14 17:39

hassel skrev:Patrik,

Kan du berätta mer om hur din diet påverkar ljudet ?
Läste på coconuts hemsida att om man kombinerar era/dina kablarna med en vegansk diet så skall det låta bättre.

När jag bytte från vegetarisk till vegansk diet kändes det tommare och tystare i kroppen, som att brus och smuts hade försvunnit. När jag la mig på kvällarna var det som att det inte fanns någonting inuti min kropp, som ett tomt skal bara. Med vegetariskt fanns det ett konstant brummande inuti kroppen. Med veganskt existerar inte brummandet, det är skrämmande, helt kolsvart och tyst. Detta fungerar perfekt om man lyssnar på musik, då hör man de minsta detaljerna för att brummandet inuti kroppen inte är i vägen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-14 17:46

Så som benämnd "Syftistikerad" eller hur det nu skall stavas måste jag nu få göra skäl för benämningen:

Ni som hela tiden väljer att bemöta Patrick med era invändningar...
Alltså, vad faan - rent ut sagt - är SYFTET med era inlägg?
Är det själva TJAFSANDET som lockar?
Tror ni att ni räddar några medmänniskor från att bli grundlurade?

Är det "branschen" ni vill värna och städa upp?
Tror ni i så fall såpass på er förmåga att åstadkomma något i den riktningen som ens KOMMER I NÄRHETEN av att att göra någon verkan på "branschen" med detta evinnerliga invändande, ifrågasättande och bemötande?

Ta och fundera över vad ni ödar tid på.
Ni är väl förhoppningsvis något mer sofistikerade än en galen hund, som står och tokskäller i evigheter på folk utanför staket.

Fast, hunden kanske aldrig ger sig, utan står där och skäller av rena principskäl?
Senast redigerad av Strmbrg 2014-01-14 17:49, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-14 17:49

Diskmästarn gillar hela showen! Detta måste vara faktiskt största konstprojekt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-14 17:50

PerStromgren skrev:Diskmästarn gillar hela showen! Detta måste vara faktiskt största konstprojekt! :D

Ja, jag väljer nog att se det ungefär så.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-14 17:54

Strmbrg skrev:Så som benämnd "Syftistikerad" eller hur det nu skall stavas måste jag nu få göra skäl för benämningen:

Tror ni i så fall såpass på er förmåga att åstadkomma något i den riktningen som ens KOMMER I NÄRHETEN av att att göra någon verkan på "branschen" med detta evinnerliga invändande, ifrågasättande och bemötande?

Ni är väl förhoppningsvis något mer sofistikerade än en galen hund, som står och tokskäller i evigheter på folk utanför staket.

Fast, hunden kanske aldrig ger sig, utan står där och skäller av rena principskäl?

Är man en galen hund för att man bemöter en annan människas påståenden? Jag för min del försöker förstå hur killen är funtad.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2014-01-14 17:55

Killen vill ha uppmärksamhet och får det. Så var det med det. :) Snällt att ge honom uppmärksamhet. Jag ledsnade lite på humorn till slut.
"we have assumed control!"

Doofus

Inläggav Doofus » 2014-01-14 17:59

Patrik82 gör ju underbar satirkomik och får en att rannsaka sig själv och ens uppfattningar om ljudåtergivning...

Skulle något av tweaksen rent av fungera precis som Patrik antyder säger det mig bara att jag är mottagbar för placebo, och frågan landar på hur mycket placebo kan påverka...

Power of the mind > power of the amplifier :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-14 18:01

rhenrics skrev:
Strmbrg skrev:Så som benämnd "Syftistikerad" eller hur det nu skall stavas måste jag nu få göra skäl för benämningen:

Är man en galen hund för att man bemöter en annan människas påståenden? Jag för min del försöker förstå hur killen är funtad.

Nej, jag menar inte att vare sig du eller någon annan är en galen hund. Men det envetna beteendet från samtliga som inte ger sig väcker vissa associationer.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-14 18:34

:D Omtalat konstprojekt med galen hund ---> http://www.youtube.com/watch?v=jGlwrWsD2ZU
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-14 18:38

Objektivisten skrev::D Omtalat konstprojekt med galen hund ---> http://www.youtube.com/watch?v=jGlwrWsD2ZU

:D :D

Självförnedrings-TV

Ja, buss på dom bara!
Bark-bark!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-14 18:48

Bara av nyfikenhet; finns det någon här som förnekar att olika kablar (fungerande) ger upphov till ljudmässigt detekterbara skillnader i audioanläggningar?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2014-01-14 18:58

bensnake skrev:Bara av nyfikenhet; finns det någon här som förnekar att olika kablar (fungerande) ger upphov till ljudmässigt detekterbara skillnader i audioanläggningar?

Det vet jag inte om det finns någon här som gör.

Men, som ett ickesvar på din fråga:
Jag ids inte ens undersöka saken.

Baksidan av min attityd är att jag riskerar att missa något som kan vara ett rejält lyft för musikupplevelsen. Men jag tar den risken.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-14 19:11

bensnake skrev:Bara av nyfikenhet; finns det någon här som förnekar att olika kablar (fungerande) ger upphov till ljudmässigt detekterbara skillnader i audioanläggningar?

Ja, jag. Så länge kablarna är någorlunda rimligt lika rent fysiskt så är det ingen skillnad.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-14 19:17

Nej det gör jag inte; man kan alltid ta till något extremt nog för att göra skilllnad. Jag förnekar dock att de bästa/mest odetekterbara sladdarna måste vara speciellt dyra.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-01-14 20:15

Lite off topic men lite relevant ändå...
http://www.youtube.com/watch?v=oKcWtvEzdR8

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-14 20:47

Strmbrg skrev:
PerStromgren skrev:Diskmästarn gillar hela showen! Detta måste vara faktiskt största konstprojekt! :D

Ja, jag väljer nog att se det ungefär så.

+1 :) på PerStromgren.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-14 21:09

Max_Headroom skrev:

Ja, jag. Så länge kablarna är någorlunda rimligt lika rent fysiskt så är det ingen skillnad.

Jag noterar din reservation på slutet.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 21:10

Nejdå, det är fullt möjligt att orsaka problem med knasiga kablar, men det är systemberoende. Dock är det oerhört lätt att välja en kabel som fungerar fläckfritt och som dessutom kostar fikapengar. För signalkablage fungerar RG58,59 och 62 utmärkt, liksom diverse antennkabel för TV (75 ohm).
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-01-14 21:18

Jag råkade ta fel en gång och tryckte in en högtalartelekabel mellan stärkaren och min les paul. Det blev mycket mer diskant. Så mycket att man inte ens behövde slå på strängarna, det tjöt på som fan ändå. Men den var färgad. Röd tror jag den var.
Häpp!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-14 21:28

Morello skrev:För signalkablage fungerar RG58,59 och 62 utmärkt, liksom diverse antennkabel för TV (75 ohm).

Om en kabeltillverkare skulle påstå att de "har tagit fram en legering som ger en oöverträffad återgivning, utan tillstymmelse till grynighet eller hårdhet och som gör varje lyssningssession till ett rent nöje", skulle du då kalla dessa påståenden "geschäft/snömos"?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-01-14 21:37

Fråga Van Den Hul, han går ett steg längre o kör mä kolfiber . . . typ. :)

Legering . . . blaha blaha. :wink:
Senast redigerad av Laila 2014-01-14 21:40, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-14 21:39

Laila skrev:Fråga Van Den Hul, han går ett steg längre o kör mä kolfiber . . . typ. :)

Jag frågar Morello.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-14 21:40

bensnake skrev:
Morello skrev:För signalkablage fungerar RG58,59 och 62 utmärkt, liksom diverse antennkabel för TV (75 ohm).

Om en kabeltillverkare skulle påstå att de "har tagit fram en legering som ger en oöverträffad återgivning, utan tillstymmelse till grynighet eller hårdhet och som gör varje lyssningssession till ett rent nöje", skulle du då kalla dessa påståenden "geschäft/snömos"?

Vilken teknisk paramter hos en kabel menar du renderar grynighet och hårdhet?

Ja, det låter som gallimatias!
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi