Blåst på blocket

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 18:52

kan nog få tag på hans föräldrar också eller nån släkting,för på den aktuella orten finns bara ett fåtal med likadant efternamn som honom..

Medveten om att det är en vuxen person jag har att göra med,men dom (föräldrarna) kanske ger han en blåsning så han får kalla fötter..

Man kan väl prova i alla fall om det hjälper,sista utvägen är ju polisanmälning.....

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-26 19:36

PerStromgren skrev:Man kan också föra upp kostnaden som lärpengar och gå vidare i livet.

Det är ett mycket pragmatiskt tillika positivt sätt att se på saken. Tänkte inte på det... :D
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 20:00

Jovisst är det så (Lärpengar)

Man är för godtrogen,finns mkt idioter utan samvete därute..

Men vi får se hur historien slutar :? :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-01-26 20:05

Jag är också godtrogen, men tycker nog att livet nog har lärt mig att det lönar sig bäst i längden! Kanske inte ekonomiskt, men på de flesta andra plan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mn12

Inläggav mn12 » 2014-01-26 20:14

PerStromgren skrev:Jag är också godtrogen, men tycker nog att livet nog har lärt mig att det lönar sig bäst i längden! Kanske inte ekonomiskt, men på de flesta andra plan! :)

Det var ett bra sätt att se på det hela.

Tillägg: Synsättet kanske inte uppmuntrar TS just nu men förhoppningsvis någon gång i framtiden.
Det här är ett stycke text som kan läggas till i inlägg du skapar. Det finns en gräns på 200 tecken.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-01-26 20:54

Skulle tänka mig för innan jag drog in någons oskyldiga föräldrar för något deras usla avkomma hittat på

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 21:05

BORIS skrev:Skulle tänka mig för innan jag drog in någons oskyldiga föräldrar för något deras usla avkomma hittat på

Ja kanske dumt att oroa dom,nä fiksar det inte sig så är det väl så då..

Jag överlever 1300kr,men irriterad blir man ju :x

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-26 21:08

zapanasta skrev:Man kan väl prova i alla fall om det hjälper,sista utvägen är ju polisanmälning.....

Skall du polisanmäla efter att du har dödat honom alltså? Orginellt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 21:16

Max_Headroom skrev:
zapanasta skrev:Man kan väl prova i alla fall om det hjälper,sista utvägen är ju polisanmälning.....

Va 8O har väl inte skrivit nåt om sånt...

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-01-26 21:30

zapanasta skrev:
Max_Headroom skrev:

Va 8O har väl inte skrivit nåt om sånt...

Du skrev ju att polisanmälan var sista utvägen.

Här kan du se hur det gick för den senaste snubben som försökte blåsa mig på pengar:
http://www.youtube.com/watch?v=fprKVIbo6bY
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2014-01-26 21:53

:)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Blåst på blocket

Inläggav Perfector » 2014-04-08 10:52

zapanasta skrev:Ja kanske då..

Jag satte ut en köpesannons ,en svarade och sa att han hade det jag ville ha och vi kom överens om pris (totalt 1300 med frakt)

Detta var lördagen den 11 jan,han skulle posta direkt med bussgods..

Gick 4-5 dar utan att jag hörde nåt,mailade honom om fraktsedelnr.

Fick till svar att han skulle kolla efter jobbet,gick 2 dar till och jag skickade ett nytt mail..

Fick då till svar att det brukade ta en vecka från där han bor (Oskarshamn)

Skickade ett nytt mail i onsdags (då hade det gått 10 dar) Fick till svar att jag var tjatig,så han ville ha mitt bank nr och sätta tillbaka pengarna och spåra upp sitt paket och ta tillbaka det..

I dag lördag skickade jag ett mail till honom,om inte pengarna finns på mitt konto senast måndag kl 13 så blir det polisanmälning..

Har både hans hemadress och telenr,han har även en facebookssida och karln är 35 år... (Kan man va så korkad att riskera rättsliga påföljder för 1300 kr?)

paypal, då får han inte pengarna innan man kvitterat ut varan och kollat den inom 24 timmar.
Undvik även säljare med röda poäng vilket är ett minustecken.
Köper själv bara av gröna gubbar på tradera eller blocket
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-04-09 09:57

Lite ironiskt det här med internethandel. Jag oroar mig för ohederliga människor på blocket och Tradera men upplever att man internationellt har mycket högre handelsmoral och är mer service minded. Har aldrig blivit blåst när jag handlat internationellt, tom kineserna har visat sig pålitliga. När varorna försvunnit på vägen har jag prompt fått tillbaka pengarna. Livet är lustigt ibland. :mrgreen:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-09 11:00

Det är även min erfarenhet att handel med utlandet håller en högre handelsmoral.

bootstrap

Re:

Inläggav bootstrap » 2014-04-09 11:21

PerStromgren skrev:Jag är också godtrogen, men tycker nog att livet nog har lärt mig att det lönar sig bäst i längden! Kanske inte ekonomiskt, men på de flesta andra plan! :)

En attityd som jag själv gillar. Det händer att folk påpekar det för mig men vad dom missar är att det är ett medvetet val :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-09 18:02

Men hur det gick för bedragaren i Oskarshamn och den lurade gentlemannen från Orsa är fortsatt höljt i dunkel.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-04-10 10:26

RogerGustavsson skrev:Det är även min erfarenhet att handel med utlandet håller en högre handelsmoral.

Det där var väl lite väl generaliserande va? Utlandet är STORT. :P
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Re:

Inläggav Tony » 2014-04-10 10:32

Instämmer: "Godtrogen men fattig" är min grundinställning. Jag vill tro gott om människor tills de bevisar motsatsen. Annars blir världen en hemsk plats att bebo. Men om jag anser mig fattig nog att inte ha råd att bli av med pengar i onödan så slipper jag bli upprörd när jag nån gång blir besviken / lurad. För jag har inte riskerat mer pengar än att jag kan bara släppa det och gå därifrån.
Jag bjuder gärna nån på mat om de är hungriga, men ger dem inte pengar (för att anknyta till en annan pågånde diskussion).
__
/ony

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2014-04-10 14:13

Annars kan man skänka pengarna till den lokal motorcykelklubben i Oskarshamn. De verkställer säkert en effektiv indrivning.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2014-04-10 20:55

Man kan ta en liten tripp söder ut med ett litet järnrör som man sedan krossar fingrarna på bedragaren så att det lilla svinet inte gör om det igen.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2014-04-11 00:06

markusA skrev:Lite ironiskt det här med internethandel. Jag oroar mig för ohederliga människor på blocket och Tradera men upplever att man internationellt har mycket högre handelsmoral och är mer service minded. Har aldrig blivit blåst när jag handlat internationellt, tom kineserna har visat sig pålitliga. När varorna försvunnit på vägen har jag prompt fått tillbaka pengarna. Livet är lustigt ibland. :mrgreen:

Ja det är sånna erfarenheter som gör att man lätt vaggas in i en falsk säkerhet. En polare säljer gammal vinyl och hifi-apparater i en källare här i stan och berättar att han inte törs sälja på ebay längre pga att vissa påstår att varan inte kommit fast dom fått den och sånt.

För några år sen sålde jag en saxofon som jag inte tagit ur väskan på 10 år. Efter lite forskning så visade det sig att värdet ökat med typ 100%. Jag gick ut på blocket med bilder på alla bucklorna och ett pris med "prutmån". Dan efter ringer en kille och frågar efter kontonummer. Jag erbjöd bussgods med betalning på uthämtningsstället och nån funktion som fanns där pengarna hålls inne av tredje part tills alla är nöjda, men det ville han inte höra talas om. "Du verkar vara ärlig" säger han på telefon. 8O
Jag hade inte kommit på tanken att göra så om jag varit han.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2014-04-11 07:45

Om det är något lite mera dyrbart så kan man ju skicka paketet/brevet rekat. Mina erfarenheter med utlandet har i första hand varit som köpare. Skurkar finns överallt oberoende av nationalitet förstås.

Användarvisningsbild
2-ch

Re:

Inläggav 2-ch » 2014-04-11 10:00

Det tycker jag låter som en sund inställning Per.

Jag litar hellre på folk än inte, det blir trevligare så. Alternativet blir ju att misstro alla. Det skulle tära för mycket på mig själv.
Något försiktig kan man ju vara ändå utan att det går ut över själsfriden.

Hur har ärendet gått?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi