Skulle inte du ändå föredra att få höra en äldre inspelning som du är intresserad av utan att någon varit och kladdat på den. På samma sätt som du säkert inte skulle gilla att vem som helst bättrade på en tavla efter eget tycke och smak om du var intresserad av konstnärens arbete?
Jo, håller med & har väl inte påstått något annat när det gäller fina akustiska samt gamla inspelningar.
Men här finns väl allt som oftast materialet före slutmixen att tillgå. om man nu bestämmer sig för att bekosta en mastringsprocess så finns väl större möjlighet att göra något bättre i materialet före mastring?
Jo, när tid & pengar finns för att komma till en bättre studio & mixa i - naturligtvis är det så. Men nu var det inte så i det (tyvärr vanligt förekommande) fall jag beskrev tidigare.
Nu är det väl även så att kunden som beställer detta arbete kanske inte är den som besitter någon större kunskap om hur det hela var tänkt. Denne kanske låter sig övertalas att slutmixen inte kommer att funka rent kommersiellt utan vissa ingrepp. Och det är synd om det funkar på det viset.
Om artisten i samråd med mastringstekniker kommer överens om en "förbättring" (läs: precis sådär "fett med lök"-tung som han aldrig lyckades få till i sin egen studio) så är det väl hur bra som helst!? Popmusik anses sällan idag som "100% färdigt", bara för att det är mixat. Alla vet (& många vill) dock vad som KAN tillföras i mastringsstudion med bra förutsättningar, om så önskas. Kommersiella grunder, visst tusan är det det, men det har ju all musik som öht lämmnat en skivfabrik.
1. Även om det är korrekt att saker som mixats ihop i olika garderober låter illa på en himla massa olika sätt, är inte mastringsmanpulation ett bra sätt att angripa felen. Det är som vanligt bättre att gå tillbaka till före mixen, än att försöka skruva till något som redan är nedmixat till vtvå kanaler.
Jo, men det var ju inte aktuellt i det exempel jag beskrev. ÄR sällan ett möjligt alternativ idag, ute i verkligheten, även om det absolut vore önskvärt.
2. Hur klokt det där resonemanget du för än låter, så tycker jag att de där skivorna där varenda låt (på grund av "brist på mastring"?) låter helt annorlunda den föregående - är friska!
Ditt resonemang är sunt, dock undrar med största sannolikhet Kleti & Pleti som köpt den omastrade skivan varför första låten är basig som bara den, den andra luddig & otydlig, den tredje rätt OK, den fjärde skramlig...etc. Som jag nämde tidigare, en mix på en modern popdänga idag anses nog aldrig som "100% klar", den kan allt få en vaxning till & skina ännu mer. Att Glen Goulds Bach-tolkningar sedan inte mår bra av att åka igenom Rix Geggapol-kompressorn, är väl enbart sunt förnuft.
Varför skall alla låtar låta lika varandra?
Oftast är det nog för att skapa en "röd tråd" genom produktionen, något som slutkonsumenten omedvetet "känner" utan att tänka på det. Rent kommersiellt vill man ju självklart kunna erbjuda en homogen produkt som inte spretar i alla väderstreck samtidigt, sådant skrämmer (dvs säljer inte). Och nu hänger "- Äh, förbannade dunka-dunka-musik"-uttrycket väldigt löst ifrån vissa deltagare, känner jag....