Moderator: Redaktörer




Dartman skrev:Nu när funderingen om att obalans i systemet kan vara orsaken till min upplevelse så kommer här min fördelning:
Bas - 18 st Peerless sls12, delas vis ca 100 Hz till
Mellan - 56 st Monacor SPH 75/8 tretummare, delas vid ca 3500 Hz till
Diskant - 24 st CT62.
Samtliga element spelar i slutna lådor. Jag har väl tilltagna effektresurser i förstärkeriet.
Vad tror du Ingvar, är det en "lämplig" fördelning map balans?
/Jonas

 
 

IngOehman skrev:Dartman skrev:Nu när funderingen om att obalans i systemet kan vara orsaken till min upplevelse så kommer här min fördelning:
Bas - 18 st Peerless sls12, delas vis ca 100 Hz till
Mellan - 56 st Monacor SPH 75/8 tretummare, delas vid ca 3500 Hz till
Diskant - 24 st CT62.
Samtliga element spelar i slutna lådor. Jag har väl tilltagna effektresurser i förstärkeriet.
Vad tror du Ingvar, är det en "lämplig" fördelning map balans?
/Jonas
Njae, egentligen ser jag ingen obalans, men nu är det ju lite speciellt med
linjekällor som du har, men i samtliga fall är de linjer som bildas långa även
i förhållande till den lägsta frekvens som de återger.
Vid 100 Hz är våglängden drygt 3,4 meter och en lång linje är en som är
mer an 1/3 av det såsidär. Vid 3500 Hz är våglängden knappa decimetern,
och vid systemets undre gränsfrekvens så är förvisso våglängden väldigt
lång, men då speglar sig ju basstaplarna i golv och tak och bildar således
en mycket lång linje, så det är långt alltihopa.
Tittar man på andra dimensionen (sidledes) så är det så att staplarna är
smala i förhållande till våglängden ändå upp till sisådär 1500 Hz då mellan-
registret når upp till 1/3 våglängd i bredd, men först en oktav därovan så
börjar man se lite mera direktivitet och då når man ju delningen till diskant.
Och den är ju mindre och börjar möjligen blir för breda, det vill säga större
än 1/3 våglängd när man kommer över 3 kHz, och spridningen minskar inte
på allvar förrän man kommer över 6 kHz. Kondiskanters spridning skall heller
inte underskattas. De sprider avsevärt mycket bättre än domediskanter av
liknande storlek.
- - -
Men, å andra sidan har jag ju hört din anläggning. Första gånger som jag
hörde den så lät det extremt insjunket i mellanregisterområdet. Faktiskt
något av det tonkurvemässigt sämsta jag har hört i hela mitt liv, men på
samma gång ett harmlöst fel som inte var plågsamt alls att höra. Det var
en göktävling och jag röstade på ditt system eftersom det andra var direkt
obehagligt att lyssna på. Men om jag skulle sätta en rubrik på hur det lät
hos dig så skulle det vara tråkigt men också harmlöst, men så långt ifrån
fysiskt närvarande man kan komma nästan. Senare så har jag ju hört ditt
system med bättre klangbalans och då har det inte låtit alls lika uddlöst,
men ändå inte särskilt slagkraftigt och fysiskt.
Så uppfattar jag det inte alls, snarare tvärtom.
Så jag håller sammanfattningsvis med om att det finns fall då man från
vissa system, främst då avkortade bashorn (avkortade är sådana vars ut-
gångsdiameter än mindre än 5,4 meter om de går ned till 20 Hz, mindre än
2.7 meter om de går ned till 40...) kan uppleva ljudåtergivningen som på
ett spännande sätt fysisk och slagkraftig, alltså på ett sätt som gör att
det är uppenbart att man lyssnar på högtalare. För så låter ju inte alls
levande musik. Icke desto mindre kan det vara imponerande med sådan
artificiell slagkraft.
Men så tyckte jag inte alls att det lät hos dig. Om det finns något som
jag skulle sätta främst med avseende på egenskaper jag är tveksam över
med ljudåtergivningen hos dig, så är det att det saknas luft, vilket är rätt
så typsikt med den sortens linjekällor som inte ger några takreflexer alls.
Det blir lite känsla av yllemössa kan jag tycka. Taket tillhör ens lyssnings-
loge, och det låter konstigt i mina öron (jag är helt subjektiv och påstår
inte att alla behöver uppleva det likadant) när man får en massa reflexer
från rummets väggar, men inga alls från taket. Att golvreflexer saknas är
inget problem, för sådana finns ju redan inspelade och bör inte dubbas.
- - -
Så sammanfattningsvis är de upplevelser av "fysisk kontakt med ljudet"
som jag upplevt på vissa högtalarsystem, i vissa rum, nog något annat
än det du talar om. Hos dig upplever jag inte det jag tycker mig läsa att
du beskriver, så jag missförstår dig nog.
Eller också är det så enkelt som att det du talar om är hur det låter från
system med låg undra gränsfrekvens, och kanske jämför du med någon
stativhögtalare med 6,5" bas och en undre gränsfrekvens om kanske 50
Hz (och kanske faller det redan under 120 Hz?), och tänker dig att det är
konarean som är skillnaden?
Jag kan bara gissa, och det gör jag helt inte, så det enda jag kan säga
är att den sorts fysiska bas som jag hört från vissa högtalare, framförallt
bashornsystem, inte är något som jag känner igen från hemma hos dig.
Och det tycker jag inte du skall vara ledsen över. Inte så att det är ett
dåligt sound, det kan vara rätt så coolt faktiskt att känna transienterna,
men om det inte varit ditt mål så är det ju bra att det inte låter så hos
dig.
- - -
Min inställning är hur som helst att var rum kräver sin högtalare och detta
att det finns högtalare med både hög direktivitet och med låg gör att man
kan åstadkomma anständig lljudåtergivning i många olika rum, inte minst i
olika stora rum.
Det är bra.
Vh, iö


IngOehman skrev:- - -
Så om något kan jag tänka mig att det fenomen som refereras till mest
beror på dålig balans mellan olika registers spridning. Det är något som är
särskilt känsligt i registret runt 150 Hz (där vår hörsel för övrigt har rätt
många intressanta egenskaper, inte minst med avseende på känslighet
för grupplöptidsfel), vilket i sin tur gör att man, om man vill undvika det,
bör använda högtalare med väsentligt mindre eller väsentligt större kon-
area än sisådär 0,5 - 1 kvadratmeter, vilket är intervallet inom vilket de
karaktärerna jag talar om brukar yttra sig värst.
Vh, iö

IngOehman skrev:
Men så tyckte jag inte alls att det lät hos dig. Om det finns något som
jag skulle sätta främst med avseende på egenskaper jag är tveksam över
med ljudåtergivningen hos dig, så är det att det saknas luft, vilket är rätt
så typsikt med den sortens linjekällor som inte ger några takreflexer alls.
Det blir lite känsla av yllemössa kan jag tycka. Taket tillhör ens lyssnings-
loge, och det låter konstigt i mina öron (jag är helt subjektiv och påstår
inte att alla behöver uppleva det likadant) när man får en massa reflexer
från rummets väggar, men inga alls från taket. Att golvreflexer saknas är
inget problem, för sådana finns ju redan inspelade och bör inte dubbas.
Vh, iö

sportbilsentusiasten skrev:En fråga IÖ, hur skulle man bygga en talare för att erhålla max "slam" eller klipp i basen som vi svenska skulle säga?
Det kanske inte är riktigt som verkligheten men skit samma, jag GILLAR när det trycker på reält i baskaggen, basgura mm!!
SAMT fråga till alla - vilka talare som finns idag ska man köpa? Som ger detta "draget i basen"

sportbilsentusiasten skrev:Mycket intressant tråd!
Tack till alla som postar, särskilt IÖ för din tekniska syn på det hela. Förstår inte allt men det kanske kommer mer info efterhand.
En fråga IÖ, hur skulle man bygga en talare för att erhålla max "slam" eller klipp i basen som vi svenska skulle säga?
Det kanske inte är riktigt som verkligheten men skit samma, jag GILLAR när det trycker på reält i baskaggen, basgura mm!!

SAMT fråga till alla - vilka talare som finns idag ska man köpa? Som ger detta "draget i basen"
 

IngOehman skrev:<snip>Fysiskare bas har sällan hörts.
Vh, iö

IngOehman skrev:sportbilsentusiasten skrev:Mycket intressant tråd!
Tack till alla som postar, särskilt IÖ för din tekniska syn på det hela. Förstår inte allt men det kanske kommer mer info efterhand.
En fråga IÖ, hur skulle man bygga en talare för att erhålla max "slam" eller klipp i basen som vi svenska skulle säga?
Det kanske inte är riktigt som verkligheten men skit samma, jag GILLAR när det trycker på reält i baskaggen, basgura mm!!

SAMT fråga till alla - vilka talare som finns idag ska man köpa? Som ger detta "draget i basen"
Den klassiska receptet/uppfattningen är väl att man når mest "slam"
genom att använda baselement med lite överdimensionerade magnet-
system och en storlek om 15 eller 18" och gärna delade vid sisådär 300-
400 Hz.
Men avkortade bashorn (med en mynningsarea på kanske mer än säg
1000 cm^2) fungerar lika bra. Upplevelsen av "slam" verkar helt enkelt
fås när man har en stigande riktverkan genom registret över 100 Hz och
upp till typ 300-400 Hz. Med lite för stort magnetsystem får man ännu
lite skjuts i liknande riktning genom att basen görs extra stram och slag-
kraftig. Lite kvadratiska komponenter (som ger andraton) därtill och allt
sitter som en smäck och man hör ljud i basregistret som man inte visste
fanns där alls.
För det gjorde de ju inte.
Andratonen får man oftast på köpet om det är ett hornsystem, men en
lagom olinjäritet från baselementen kan skapa liknande must i basen.
Tidiga CW var experter på det. Tänker framförallt på de där trevägarna
med 15" + 6" + aluminiumhorndiskant. Fysiskare bas har sällan hörts.
Vh, iö

Oresound skrev:IngOehman skrev:- - -
Så om något kan jag tänka mig att det fenomen som refereras till mest
beror på dålig balans mellan olika registers spridning. Det är något som är
särskilt känsligt i registret runt 150 Hz (där vår hörsel för övrigt har rätt
många intressanta egenskaper, inte minst med avseende på känslighet
för grupplöptidsfel), vilket i sin tur gör att man, om man vill undvika det,
bör använda högtalare med väsentligt mindre eller väsentligt större kon-
area än sisådär 0,5 - 1 kvadratmeter, vilket är intervallet inom vilket de
karaktärerna jag talar om brukar yttra sig värst.
Vh, iö
Gäller detta utredda med kon och horns "strålningsstorlekar och öronmått" även med elektrostatiska/magnetostatiska membran?
Oresound skrev:För att komplicera frågan ytterligare finns förgreningar såsom:
A: "Fullregister membran"
(med eller utan inbyggda uppdelningar/fördröjningar)
B: Separat kon-ventionellt baselement
(med eller utan låda)
Dartman skrev:Jag har rätt stor membranyta* i mina högtalare, och jag upplever att det ger en annan upplevelse (vid samma subjektiva volympådrag) än högtalare med mindre yta. Jag får som en taktil upplevelse av att musiken rör vid huden, ja ljudvågorna alltså. Hur kan det komma sig? Och, om så, är det mätbart? Vad är er uppfattning/upplevelse?
/Jonas
*med rätt stor menar jag över en kvadratmeter med traditionella element


IngOehman skrev:Det jag skrev om handlar bara om upplevelsen av slam, som primärt
har att göra med ljudåtergivningen under 1 kHz. Diskanten eller del-
ningen till den har jag inte skrivit någonting om.
IngOehman skrev:Det där stämmer inte alls. Det uppvärmning* som du talar om är ju fångad i
systemet och den återförs till ljudvågens energi omedelbart efteråt. Det är
bara en effekt som ledsagar tryckvågen, men det är inte förlorad energi.
Vh, iö
*Eller nedkylning ögonblicket efteråt.


 - kan de passa in på talare med SLAM?
  - kan de passa in på talare med SLAM?

sportbilsentusiasten skrev:Dali har två modeller med med dubbla 8" och delning ca 550Hz (Helicon 800 och Epicon- kan de passa in på talare med SLAM?
De bör väl dessutom låta bättre ljudmässigt än CW modellerna...
I en högre prisklass finns väl B&W's Diamond 800D, 802D 803D delar vid 350Hz och har 2*10", 2*8" resp 3*7" basar - kan de passa in på talare med SLAM?
Naim Ovator 600 delar vid 380Hz mot 2*8", Ovator 400 delar vid 700Hz mot 2*6,5"
Annars brukar talare med stora basar ofta dela LÅGT ca 100Hz -några andra som låter bra och har hög delning?
 



DrBoar skrev:Jag har en teori om att det har med baffelbredden inte element storleken att göra. Mycket musik har sitt maximala energiinehåll i oktaven mellan 200 och 400 Hz. Har man en 20cm smal baffel börjar högtalaren rundstråla under 570 hz medans en 50 cm bred baffel gör det under 220 Hz. Så om det är någon som har 8 stycken 5-8" och sätter dem i två lika stora lådor men den ena är ca 20 cm bred och rätt djup och den andra 50cm bred grundare så borde det vara mer slam i den breda om min hypotes är rätt. Låter det samma var jag ute och cyklade (inte för första gången). De enda baselement jag har 8 lika dana av är 10" så jag kan inte vara behjäplig då den smalaste lådan hamnar vid 400Hz.

JM skrev:IngOehman skrev:Det där stämmer inte alls. Det uppvärmning* som du talar om är ju fångad i
systemet och den återförs till ljudvågens energi omedelbart efteråt. Det är
bara en effekt som ledsagar tryckvågen, men det är inte förlorad energi.
Vh, iö
*Eller nedkylning ögonblicket efteråt.
Hur tänker du nu?
Vad är det som får ljudet att minska i ljudtryck med avståndet?
Varför fortsätter ljudet inte i all evighet i luften i ett oändligt rör?
Kolla i Beranec Acustics -1954 i basala inledning sidan 3 ff.
JM

 

IngOehman skrev:Men igen - värmemodulationen (läs; varmt - kallt - varmt - kallt - varmt...)
som följer tryckalstringen (övertryck - undertryck - övertryck - under...) är
större nära ett litet membran än nära ett stort för ett givet fjärrljudtryck,
men den representerar ingen förlorad effekt.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster