Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Man bör mao skaffa sig en massa åttaknoppars i stället för leksaksbilar, om ni ursäktar analogin.

Tony skrev:Ursäkta en lekmans inlägg, men bör man inte se ett högtalarelement som nåt som konstruerats som en helhet egentligen...
Svante skrev:Tony skrev:Ursäkta en lekmans inlägg, men bör man inte se ett högtalarelement som nåt som konstruerats som en helhet egentligen...
Jo, man kunde ju hoppas att ett element som är så bra att det är värt att använda faktiskt är såpass optimerat att man inte skulle behöva ändra konmassan. Likafullt är det intressant med experiment i lärsyfte, och man kan förstås också spekulera kring de parametrar som elementkonstruktören har att leka med.
Det är nog sällan som en högtalare blir bättre av att man sätter en klump modellera intill talspolen.
Ingvar Skrev:
En annan intressant sak är att många PA-element avsedda för basbruk har väldigt starka motorsystem
och som om det var en ryggmärgsreflex från deras konstruktörer så är de nästan alltid dimensionerade
för så låg rörlig massa som möjligt.
grannilsson skrev:Ja ,det där har jag också funderat över, det är inte ovanligt att 15 " PA Element
för Basbruk hade dessa Data: (se nedan) (Vilket känns omöjligt att få en bra balans mellan jämn ljudtrycksnivå
i varje fall ser jag det svårt att få till någon bas överhuvudtaget, det känns som det fortfarande inte har hänt så
mycket inom PA riggen idag mot för 30 år sedan, det saknas fortfarande djupbas, eller rättare sagt en bra balans
mellan presensområdet och bas på dagens konserter, vilket gör att åtminstone jag ratar det flesta av dem, tyvärr
i varje fall inom pop/rock.
IngOehman skrev:Ja, den funkar väldigt bra tycker jag.
En annan intressant sak är att många PA-element avsedda för basbruk har väldigt starka motorsystem
och som om det var en ryggmärgsreflex från deras konstruktörer så är de nästan alltid dimensionerade
Många sådana bassystem får väldigt lågt Q-värde och nedåt sluttande tonkurva, vilket egentligen bara
gör det svårare att LP-filtrera dem och det ger dem onödigt hög distorsion dessutom. Så man kan fråga
sig vilken rörlig massa som är lagom när elementen ändå inte kommer att användas i det register där de
är hjälpa känslighetsmässigt av den låga rörliga massan.
Vh, iö
Komorok Skrev:
Om man som jag, är ganska okunnig om hur ett högtalarelements parametrar hänger ihop, vill hänga på en vikt på ett element, säg ett 21" Eighteensound-element 21LW1400, vilka parametrar ändras på elementet då som en följd av att rörliga massan ändras? Jag simulerar ju i Basta! och där kan jag välja vilka parametrar som skall låsas och vilka som ska flyta med. Jag tänker mig att Fs ändras iaf, men sedan är jag så osäker att jag hellre frågar. Frågan lyder alltså: Om enda egenskapen hos elementet jag själv förändrar är rörlig massa, vad händer då med de andra parametrarna? Vilka förändras och vilka består?
aisopos skrev:grannilsson skrev:Ja ,det där har jag också funderat över, det är inte ovanligt att 15 " PA Element
för Basbruk hade dessa Data: (se nedan) (Vilket känns omöjligt att få en bra balans mellan jämn ljudtrycksnivå
i varje fall ser jag det svårt att få till någon bas överhuvudtaget, det känns som det fortfarande inte har hänt så
mycket inom PA riggen idag mot för 30 år sedan, det saknas fortfarande djupbas, eller rättare sagt en bra balans
mellan presensområdet och bas på dagens konserter, vilket gör att åtminstone jag ratar det flesta av dem, tyvärr
i varje fall inom pop/rock.
Ja det är faktiskt lite märkligt.
Det mesta verkar vara designat för elbas som lägst, typ ifrån rollings stones -tiden.
Idag när PA används till club-music, swedish house maffia och elektronica-konserter så är ju hålet i produktsortimentet anmärkningsvärt.
Jm Skrev:
Möjligen är det medvetet att inte ha för låg fs för att ha en hög effekttålighet och hög känslighet. Detta är möjligt genom att utnyttja hjärnans förmåga att extrapolera de lägsta grundtonerna från övertonerna så upplever vi lägre frekvenser som inte kommer från högtalarna.
Komorok skrev:Om man som jag, är ganska okunnig om hur ett högtalarelements parametrar hänger ihop, vill hänga på en vikt på ett element, säg ett 21" Eighteensound-element 21LW1400, vilka parametrar ändras på elementet då som en följd av att rörliga massan ändras? Jag simulerar ju i Basta! och där kan jag välja vilka parametrar som skall låsas och vilka som ska flyta med. Jag tänker mig att Fs ändras iaf, men sedan är jag så osäker att jag hellre frågar. Frågan lyder alltså: Om enda egenskapen hos elementet jag själv förändrar är rörlig massa, vad händer då med de andra parametrarna? Vilka förändras och vilka består?
Svante skrev:Komorok skrev:Om man som jag, är ganska okunnig om hur ett högtalarelements parametrar hänger ihop, vill hänga på en vikt på ett element, säg ett 21" Eighteensound-element 21LW1400, vilka parametrar ändras på elementet då som en följd av att rörliga massan ändras? Jag simulerar ju i Basta! och där kan jag välja vilka parametrar som skall låsas och vilka som ska flyta med. Jag tänker mig att Fs ändras iaf, men sedan är jag så osäker att jag hellre frågar. Frågan lyder alltså: Om enda egenskapen hos elementet jag själv förändrar är rörlig massa, vad händer då med de andra parametrarna? Vilka förändras och vilka består?
Det är ganska enkelt, de som är en verklig fysikalisk egenskap består. De som är härledda från de verkliga egenskaperna (hittar inget bättre namn nu) kan däremot ändras.
Så, tex Cms består om Mms ändras eftersom det är fjädringskonstanten i upphängningen. Rms Re Le Bl är ocksåp sådana egenskaper. fs Vas Qts Qms däremot är härledda och kan därför i princip ändras om det man ändrar ingår i deras härledning. Vas gör det dock inte eftersom Vas=Cms*rho0*c²*Sd², Mms finns inte med.
JM skrev:Antag att samma element, fs 25 Hz, nu befinner sig bastun på 100 grader Celsius.
Temperaturen höjer densiteten på luften? Densitetsökning har en påverkan på resonansfrekvensen så den sjunker?
JM
Svante skrev:JM skrev:Antag att samma element, fs 25 Hz, nu befinner sig bastun på 100 grader Celsius.
Temperaturen höjer densiteten på luften? Densitetsökning har en påverkan på resonansfrekvensen så den sjunker?
JM
Densiteten sjunker nog snarast. Det är därför som rök stiger uppåt (om den inte kommer ur frysen eller från kolsyreis). Resonansfrekvensen domineras av Mms och Cms, samt lådans Cmv. Det blir lite extra massa iom den medsvängande luften, den kan uppskattas som rho0*Sd*1,7*r, den brukar bli några gram. Lådans Cmv = V/(rho0*c²*Sd²) beror både av densitet och ljudhastighet.
Så himla mycket skillnad blir det nog inte. Det är mycket möjligt att största skillnaden kommer av att upphängningens fjädring Cms mjuknar.
JM skrev:Svante skrev:JM skrev:Antag att samma element, fs 25 Hz, nu befinner sig bastun på 100 grader Celsius.
JM
Densiteten sjunker nog snarast. Det är därför som rök stiger uppåt (om den inte kommer ur frysen eller från kolsyreis). Resonansfrekvensen domineras av Mms och Cms, samt lådans Cmv. Det blir lite extra massa iom den medsvängande luften, den kan uppskattas som rho0*Sd*1,7*r, den brukar bli några gram. Lådans Cmv = V/(rho0*c²*Sd²) beror både av densitet och ljudhastighet.
Så himla mycket skillnad blir det nog inte. Det är mycket möjligt att största skillnaden kommer av att upphängningens fjädring Cms mjuknar.
Antag att du har samma element, fs 25 Hz, i sluten låda med xenongas. Xe(g) har högre densitet (5,894 kg/m3 (273 K)) och högre ljudhastighet (1090 m/s vid 293,15 K) än luft. Hur påverkas resonansfrekvensen?
JM
IngOehman skrev:Ja, den funkar väldigt bra tycker jag.
Många sådana bassystem får väldigt lågt Q-värde och nedåt sluttande tonkurva, vilket egentligen bara
gör det svårare att LP-filtrera dem och det ger dem onödigt hög distorsion dessutom. Så man kan fråga
sig vilken rörlig massa som är lagom när elementen ändå inte kommer att användas i det register där de
är hjälpa känslighetsmässigt av den låga rörliga massan.
Vh, iö
Nattlorden skrev:(O)Vikten i sig själv borde inte vara ett problem, men om man offrar nödvändig styvhet för att nå lägre vikt, så introduceras minst ett problem därvidlag, skulle jag gissa.
phloam skrev:Någon som har rena lyssningsintryck från massmoddning att delge?
Svante skrev:Komorok skrev:Om man som jag, är ganska okunnig om hur ett högtalarelements parametrar hänger ihop, vill hänga på en vikt på ett element, säg ett 21" Eighteensound-element 21LW1400, vilka parametrar ändras på elementet då som en följd av att rörliga massan ändras? Jag simulerar ju i Basta! och där kan jag välja vilka parametrar som skall låsas och vilka som ska flyta med. Jag tänker mig att Fs ändras iaf, men sedan är jag så osäker att jag hellre frågar. Frågan lyder alltså: Om enda egenskapen hos elementet jag själv förändrar är rörlig massa, vad händer då med de andra parametrarna? Vilka förändras och vilka består?
Det är ganska enkelt, de som är en verklig fysikalisk egenskap består. De som är härledda från de verkliga egenskaperna (hittar inget bättre namn nu) kan däremot ändras.
Så, tex Cms består om Mms ändras eftersom det är fjädringskonstanten i upphängningen. Rms Re Le Bl är ocksåp sådana egenskaper. fs Vas Qts Qms däremot är härledda och kan därför i princip ändras om det man ändrar ingår i deras härledning. Vas gör det dock inte eftersom Vas=Cms*rho0*c²*Sd², Mms finns inte med.
Jag har gjort den operationen i dipolbasar. Det blev sämre kontroll, men "basigare".
(I dipol finns det andra sätt som man kan lyfta tonkurvan i basen, motstånd i serie t.ex. också då med sämre
kontroll som bieffekt. Samma funktion ger en klen rörförstärkare, som ofta ger ett fylligare ljud.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster