CCCP Hi-Fi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Re:

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-20 23:03

petersteindl skrev:Bild

inuti.
Bild

Jag har sett sådana förr. Då satt den i noskonen på en MIRV.

Habegäret är stort.

Användarvisningsbild
2-ch

Re: CCCP Hi-Fi

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 07:30

Det vore verkligen kul att ha någon så där fin CCCP apparat :)

Optonica varianten är ju skitsnygg.

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Re:

Inläggav IngOehman » 2014-04-23 10:36

Kalejdokom skrev:
petersteindl skrev:Bild

inuti.
Bild

Äsch, det där är ju reverse engineering. Vem som helst kan ju känna igen kretslösningar från 208THX 8) .

:?:

NAD 208 kom typ15 år senare och är ett slutsteg inte en receiver.

Humorn undflyr mig, förklara gärna varför du tycker att det du skrev skulle renderade en 8) på slutet. Och då
ditt inlägg osade ironi så får du gärna även berätta vad du vill ha sagt med det också. Kanske att ryssapparaten
är bra, att NAD 208 är det, att ryssapparaten är dålig eller att NAD 208 är det?

Visst har även NAD 208 en komplex uppbyggnad med flera kretskort, men...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-04-23 13:59

Gjorde man inga högtalare i CCCP? :P
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-23 14:17

Zeeall skrev:Gjorde man inga högtalare i CCCP? :P

Det fanns ett gammalt märke som hette Gamma som tillverkade ribbon horndiskanter och de tillverkades väl i forna östblocket. Jag vet inte om det var i Ungern, eller i Bulgarien eller i Jugoslavien. De exporterades i stora mängder till Sovjet, men även till Väst.

Jag tror att Bo Bengtsson använde dessa i sina gamla Audiotronic högtalare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 14:42

Var det Gamma som tillverkade högtalare i marmor?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-23 14:50

HiFi Kit gjorde väl en del byggsatser med Gamma högtalare. Huruvida något var med marmor vet jag inte.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-23 14:52

Gamma sägs ha varit från Bulgarien. Bo Bengtsson vill jag minnas klagade på någon omjämnhet i produktionen. Bo tog väl också fram egna band till dem?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-04-23 15:34

Hittade en bild.

Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-23 15:41

2-ch skrev:Hittade en bild.

Bild

Har alla papper på elementen om nån skulle vilja ha.
1232 som basen heter var om jag minns rätt handgjord i så motto att dom lindade spolen för hand och inte automatiskt i maskin.
Om ingen vill ha så e de åxå bra.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-04-24 20:36

Varifrån kommer uppgiften att de lindar talspolarna för hand? :o Visst är det något som delvis sker
manuellt på många fabriker, såtillvida att lindningsmaskinen ju hanteras av en människa, men man
använder ändå normalt alltid en lindningsmaskin av något slag.

Däremot vet jag att de när de lindande transformatorerna till VLD-hornen lät det ske kanske lite väl
mycket "på känsla". Det var långt ifrån säkert att primär- respektive sekundärlindning hade rätt antal
varv alla gånger...

- - -

Det här är Gamma:

http://www.vissokogovoriteli.plc.bg/index.htm

I den här tråden kan man lära sig mera: viewtopic.php?p=489541

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-04-24 20:48

IngOehman skrev:Varifrån kommer uppgiften att de lindar talspolarna för hand? :o Visst är det något som delvis sker
manuellt på många fabriker, såtillvida att lindningsmaskinen ju hanteras av en människa, men man
använder ändå normalt alltid en lindningsmaskin av något slag.

Däremot vet jag att de när de lindande transformatorerna till VLD-hornen lät det ske kanske lite väl
mycket "på känsla". Det var långt ifrån säkert att primär- respektive sekundärlindning hade rätt antal
varv alla gånger...

- - -

Det här är Gamma:

http://www.vissokogovoriteli.plc.bg/index.htm

I den här tråden kan man lära sig mera: viewtopic.php?p=489541

Vh, iö

fick den från Breikow på hifi-kit. Men om den är sann vet jag inte. dock ger det en känsla av hantverk :-)
Men eftersom tråden handlar om ryska saker kan vi väl lämna den därhän?
Sen är ju LA-1232 lindad med profiltråd. Kanske det var en del av skrönan att den lindades för hand.?
Sen ser jag lite sent att du missförstod mig. Naturligtvis lindades den av en maskin men med en hand som styrde varven i l indningen. I alla fall var det vad som sades på Hi-Fi Kit
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Re: Re:

Inläggav Kalejdokom » 2014-04-24 23:12

IngOehman skrev:Humorn undflyr mig, förklara gärna varför du tycker att det du skrev skulle renderade en 8) på slutet. Och då
ditt inlägg osade ironi så får du gärna även berätta vad du vill ha sagt med det också. Kanske att ryssapparaten
är bra, att NAD 208 är det, att ryssapparaten är dålig eller att NAD 208 är det?

Hoppsan, jag kunde i min vildaste aldrig ana att någon skulle kunna tolka mitt inlägg som något annat än en humoristisk replik. Jag vet ingenting om rysk elektronik och har aldrig varit i närheten av en NAD 208. Dock vet jag att just NAD 208 är något som många relaterar till på faktiskt.se. Detta parade jag ihop med att östländer ofta beskylls (förmodligen med fog) för att plagiera och kopiera konstruktioner från "väst".

Att det skulle osa ironi om mitt inlägg får vara din alldeles egna slutsats. Själv har jag inte ens tänkt tanken.

En cool smiley sattes dit av två anledningar: 1) Forumkulturen på faktiskt.se föreskriver att om det saknas en smiley efter ett inlägg så skall det alltid tolkas ordagrant och seriöst menat. 2) En cool smiley låg då närmast för att förtydliga att detta inlägg inte skall uppfattas seriöst utan mer som att "det här var ju häftigt - ryska rymdforskare har kopierat en engelsk förstärkare".

Men jag förstår att det kan vara svårtolkat om man inte direkt delar mitt sätt att se den humoristiska kopplingen. Jag kanske har missuppfattat tråden; avsikten kanske var att seriöst diskutera rysk elektronikdesign och då ber jag om ursäkt om jag förlöjligat ämnet eller kränkt någons seriösa avsikter.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2014-04-28 14:29

Men det var ju roligt :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi