Extrema lyssningsmiljöer (upplevelsemaximering)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-03-11 20:57

Av akademiskt intresse.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-11 22:21

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Per, ser trevligt ut hos dig. Svänger inte flygeln med när du spelar lite högre? Vårt piano gör så när sambon övar sin kör-musik :-)

Jo, det är en nackdel, men jag (vi) lever med det! Perfektion på detta område verkar rresultera i fönsterlösa källarrum med madrasser på väggarna...

Du skulle inte kunna lägga en lite tyngre dämpmatta direkt på strängarna?
Då det inte spelas förstås.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-11 23:50

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Per, ser trevligt ut hos dig. Svänger inte flygeln med när du spelar lite högre? Vårt piano gör så när sambon övar sin kör-musik :-)

Jo, det är en nackdel, men jag (vi) lever med det! Perfektion på detta område verkar rresultera i fönsterlösa källarrum med madrasser på väggarna...

Källarrum, check!
Madrasser på väggarna, icke!
Har å andra sidan ingen flygel i rummet heller.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-12 09:46

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Källarrum, check!

Man undrar hur vissa prioriterar sitt lyssningsrum..
Äkta hälften verkar ha STORT inflytande på vissa.
Ojoj kasta ut kärringen och möblera som man ska.

Användarvisningsbild
Bernt

Inläggav Bernt » 2014-03-18 11:02

misanplass skrev:Ett stroboskop skulle jag vilja ha i mitt rum.

Senaste Jönköpingsmässan hade vi en rökmaskin. Den kan jag sakna faktiskt för det var skoj.
Jobbar på Jorma Design
Medskyldig till No Frills Audio

"it's useful to remember that the ear is not a microphone and the brain is not a tape recorder" - Nelson Pass

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-18 11:08

LeifB skrev:Man undrar hur vissa prioriterar sitt lyssningsrum..

... och andra undrar man hur de prioriterar sina relationer. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 13:42

PerStromgren skrev:Jag har ställt in en flygel i blickfånget för att höja realismen när jag lyssnar på Beethoven-sonater. 8)

Och hur möblerar du när du avlyssnar Tjajkovskij's Overture 1812 8) ?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-03-18 13:49

Kalejdokom skrev:
PerStromgren skrev:Jag har ställt in en flygel i blickfånget för att höja realismen när jag lyssnar på Beethoven-sonater. 8)

Och hur möblerar du när du avlyssnar Tjajkovskij's Overture 1812 8) ?

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 14:06

LeifB verkar ha mycket åsikter om andras lyssnings-/biorum (i denna och andra trådar). Jag vill bara tillägga att de flesta av oss förmodligen lever rätt så "vanliga" liv med familjer, barn i olika åldrar och vänner som vi umgås med i olika former. Att inreda ett biorum handlar då väldigt ofta om att kompromissa i stor utsträckning - och det fungerar också i de flesta fall mycket bra. I vårt vardagsrum samsas bioanläggning (inkl projektor, duk och ett antal potenta högtalare plus fyra subbar) med piano, bibliotekshörna, sittgrupp och anslutning till uteplats på altan. Kort sagt, här samsas alla former av aktiviteter och umgänge för alla åldrar och med olika antal deltagare.

Som sagt, kompromisser som oftast fungerar väldigt bra. Jag skulle uppskatta om LeifB kunde visa lite mer respekt för andras val och prioriteringar och inte vara så snar att döma utifrån sina egna preferenser. Ok?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2014-03-18 14:09

KarlXII skrev:Ding, dong...

Snacka om kompromisslös möblering :D .

Användarvisningsbild
phillsky

Inläggav phillsky » 2014-03-18 14:12

Kalejdokom skrev:LeifB verkar ha mycket åsikter om andras lyssnings-/biorum (i denna och andra trådar). Jag vill bara tillägga att de flesta av oss förmodligen lever rätt så "vanliga" liv med familjer, barn i olika åldrar och vänner som vi umgås med i olika former. Att inreda ett biorum handlar då väldigt ofta om att kompromissa i stor utsträckning - och det fungerar också i de flesta fall mycket bra. I vårt vardagsrum samsas bioanläggning (inkl projektor, duk och ett antal potenta högtalare plus fyra subbar) med piano, bibliotekshörna, sittgrupp och anslutning till uteplats på altan. Kort sagt, här samsas alla former av aktiviteter och umgänge för alla åldrar och med olika antal deltagare.

Som sagt, kompromisser som oftast fungerar väldigt bra. Jag skulle uppskatta om LeifB kunde visa lite mer respekt för andras val och prioriteringar och inte vara så snar att döma utifrån sina egna preferenser. Ok?

+1
Pardo's First Postulate: Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.

Arnold's Addendum: Everything else causes cancer in rats.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-21 16:32

Pers uppställning med flygel är ju genialisk i sitt slag. Men jag fokuserar mera på lp-skivor och dess konvolut och skivspelare och lite rör som skall förgylla stämningen. Sedan lite ljus och något rött i glaset. Läste tyvärr om forskning kring hälsa och dryck så skumpa är numera en del av veckans rytm. http://www.reading.ac.uk/news-and-event ... 03596.aspx
Finns ju goda budgetalternativ från Italien.

Det är en uppenbarligen en del som har det svårt med WAF. Det är ju en del av tekniken att få med sig den vackrare och bättre delen av familjen.
Så igår gav jag Popsnöret en skivspelare – en Empire 598.
http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=17168
Hon blev glad men lite oförstålig. Förklarade att den skall utrustas med monopickup. Vilket ju inte minskade Popsnörets förvirring. ”Mono?”. Osså hade jag förberett mig och lagt fram lite gamla Beatles i monoversioner. Ett leende och så säger att ”Du är värd detta”. Och förklarade också snabbt att jag är ångerfull eftersom jag inte orkade laga hennes gamla Connesiur. Den slängdes. Sant och så klämde jag fram en tår och bad om ursäkt.
http://ourlistenersclub.com/2013/12/sug ... ssic-html/
Tyvärr var jag sedan länge förlåten.

Popsnöret själv går på 5:2 diet så hon börjar själv att mera och mer likna ursprungsmodellen. Även Empiren kommer att fodra en del arbete. Bland annat liften fungerar inte tillfredsställande men efter en kortare undersökning lättare att åtgärda än att gå ner 10 kg.
Empiren står nu till vänster om bluerayspelaren.
http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=291826.jpg

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 19:05

LeifB skrev:
bootstrap skrev:

Annars är detta en av mina favvisar - även om en liknande setup, med högtalarna på stativ och tv'n något lägre (hittar inte bilden just nu) är ännu snyggare:

Bild

/ B

Ett rum att trivas i men knappast någon diskofaktor :)

Extremt fula högtalare ;(

:lol:

Fula är de, men de låter oerhört bra kan tilläggas.
Senast redigerad av robotno 2014-03-21 19:21, redigerad totalt 1 gång.
Of all the things I've lost, I miss my brain the most. /Ozzy Osbourne

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 19:09

Fjonkalicious skrev:
KarlXII skrev:Sen kan man ju sitta där och känna sig jävligt ensam.

:lol: Nailed it.

+1

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 19:15

misanplass skrev:
AndreasArvidsson skrev:
MichaelG skrev:Vad är väl ett dedikerat bio- lyssningsrum. Det är ju alldeles dämpat och mörkt och fullt med massa HiFi och högtalare och sköna soffor och - alldeles, alldeles underbart... 8)

Hehe precis :D

Och tröttnar man på det dedikerat bio- lyssningsrummet kan man förflytta sig till vardagsrummet. :D

Ett stroboskop skulle jag vilja ha i mitt rum.

Haha. Minnen. När jag var sisådär 14-15 hade jag och ett gäng vänner ganska mycket pa/ljus/ljudprylar som vi dels hyrde ut dels fixade spelningar med själva.

Problemet var ju att man vid den åldern fortfarande bodde hemma och brist på lagerlokaler var ett faktum.. Så vad gjorde man då trista kväller och helger. Jo man drog igång ett gäng 15 tummare med Lab1000 som drivning puffade på rökmaskinen, slängde på allehanda ljuseffekter SAMT stroboskopen. Att man inte är hörselskadad eller blind vid det här laget är för mig ett litet mysterium. 8O

Edit: Allt i ett rum på typ 20kvm.
Senast redigerad av robotno 2014-03-21 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 19:17

Bernt skrev:
misanplass skrev:Ett stroboskop skulle jag vilja ha i mitt rum.

Senaste Jönköpingsmässan hade vi en rökmaskin. Den kan jag sakna faktiskt för det var skoj.

Det var trevligt, tyckte både jag och grabben.

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 19:23

Kalejdokom skrev:LeifB verkar ha mycket åsikter om andras lyssnings-/biorum (i denna och andra trådar). Jag vill bara tillägga att de flesta av oss förmodligen lever rätt så "vanliga" liv med familjer, barn i olika åldrar och vänner som vi umgås med i olika former. Att inreda ett biorum handlar då väldigt ofta om att kompromissa i stor utsträckning - och det fungerar också i de flesta fall mycket bra. I vårt vardagsrum samsas bioanläggning (inkl projektor, duk och ett antal potenta högtalare plus fyra subbar) med piano, bibliotekshörna, sittgrupp och anslutning till uteplats på altan. Kort sagt, här samsas alla former av aktiviteter och umgänge för alla åldrar och med olika antal deltagare.

Fast inte hade han åsikter om rummet utan om just högtalarmodellen i sig, som ju inte är jättevacker kan jag tycka.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-03-21 19:31

LeifB skrev:
bootstrap skrev:

Annars är detta en av mina favvisar - även om en liknande setup, med högtalarna på stativ och tv'n något lägre (hittar inte bilden just nu) är ännu snyggare:

Bild

/ B

Tja lite udda kan jag hålla med om. Själv tycker jag dom är snygga men alla har ju inte lika god smak som mig :wink: :lol:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-21 19:35

LeifB skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Källarrum, check!

Hur tänkte du nu? Min fru har inte besökt lyssningsrummet på över två år, här härskar jag oinskränkt :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robotno

Inläggav robotno » 2014-03-21 20:03

bootstrap skrev:
LeifB skrev:
bootstrap skrev:

Bild

/ B

Tja lite udda kan jag hålla med om. Själv tycker jag dom är snygga men alla har ju inte lika god smak som mig :wink: :lol:

Udda brukar vara bra kan jag tycka. Ska nog erkänna att det är lacken som skrämmer mest. Högtalare faller sig bäst i träfanér tycker jag nog. Vitt får mig att minnas åttital, vilket i sin tur gör att jag lätt får klökningar. :wink:

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 20:06

hifikg skrev:
LeifB skrev:
hifikg skrev:
PerStromgren skrev:

Källarrum, check!

Hur tänkte du nu? Min fru har inte besökt lyssningsrummet på över två år, här härskar jag oinskränkt :)

Haha, nu var väl som så att jag såg att du var härskaren i detta rum.
Sökte lite sympati av mitt påstående. Men den var väl lite långsökt.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 20:10

PerStromgren skrev:

Den första frågan till den kvinna du finner tilldragelse är naturligtvis;
Tänker du inskränka på min hobby?

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 20:12

robotno skrev:
bootstrap skrev:
LeifB skrev:
bootstrap skrev:

Bild

/ B

Udda brukar vara bra kan jag tycka. Ska nog erkänna att det är lacken som skrämmer mest. Högtalare faller sig bäst i träfanér tycker jag nog. Vitt får mig att minnas åttital, vilket i sin tur gör att jag lätt får klökningar. :wink:

Vem vill känna det så vid första anblicken ?
Rätt svar ; Ingen

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-21 20:57

LeifB skrev:
PerStromgren skrev:

Nej, det var inte min första fråga, kan jag erkänna! Åker man ut från faktiskt, då? :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 21:29

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
PerStromgren skrev:

Nej, det var inte min första fråga, kan jag erkänna! Åker man ut från faktiskt, då? :D

Absolut inte :wink:
Men du får leva med ditt misstag till döden skiljer er åt. :cry:

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-21 21:51

Kan vi få se ditt lyssningsrum, då, LeifB?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-03-21 21:53

Inne i bergrummet slog den 40 ton tunga klaffluckan i takt med tryckstötarna i den 5km långa inloppstunneln. Kommer aldrig att uppleva bas på samma sätt igen. Inte ens hos komorok... ;)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-21 21:59

PerStromgren skrev:
LeifB skrev:
PerStromgren skrev:

Per, du som numera leder Faktiskt får väl också ge mig semester. Intressena är ju rangordnade. Kvinnor först sedan resten av världen. Har inga problem med de som rangordnar på annat sätt. Alltså gillar män i första vändan. Kan nog vara trevligt det med.

Popsnöret är glad för sin nya skivspelare. Men som hon sa att bäst är alla skivor. Lovat henne att göra en egen fil med Neneh C.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-21 22:43

PerStromgren skrev:Kan vi få se ditt lyssningsrum, då, LeifB?

Du är så välkommen. Bor i södra delen. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-21 22:46

LeifB skrev:
PerStromgren skrev:Kan vi få se ditt lyssningsrum, då, LeifB?

Du är så välkommen. Bor i södra delen. :wink:

...på bild här på faktiskt, tror jag han menade.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi