Bygga biorum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-17 14:00

Som redan sagts, lyft in ett par högtalare och prova. Jag tror att det blir konstig ljudbild med högtalarna så nära sidoväggarna, tätt mellan dem och samtidigt så långt till lyssningsplats.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2014-03-17 14:03

Vad är det för material i väggarna? Växte själv upp i ett rum
med identiska dimensioner. Fick hyffsat ok fason på det trots begränsningarna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-17 14:08

RogerGustavsson skrev:Som redan sagts, lyft in ett par högtalare och prova. Jag tror att det blir konstig ljudbild med högtalarna så nära sidoväggarna, tätt mellan dem och samtidigt så långt till lyssningsplats.

Det går att fixa. Rätt typ av högtalare och diffusorer så går det nog att få ganska bra.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-03-17 14:35

Skönt med lite positiv anda :)

Budget, inom rimliga gränser.

Självfallet förväntar jag mig inte underverk. Problemet med att testa är:
1. Huset är inte färdigt än, vi flyttar in i slutet på maj.
2. Jag har idag Audio Physics Scorpio 25, stora högtalare med basarna på sidorna, dessa kommer med all säkerhet fungera dåligt i rummet.

Har ni några tips på högtalare?

Då jag har en integrerad förstärkare (Krell S300i) som jag är nöjd med så skulle jag önska en stativare som jag kan köra som "fullregister" vi musik och som delas när jag kör film, delningen görs då med en miniDSP mellan min Denon reciver och Krells theatre pass through.

Detta gör att pIP skulle passa bra MEN, jag har ägt dem innan och var kanske inte helt nöjd med upplösningen i diskanten. Tänk om man kunde få en pIP med pI60 diskant :)

Så, åter igen, tips på högtalare? :)

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-03-17 14:36

Väggarna är vanliga innerväggar, jag kan dra på ett extra lager gips om det behövs :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 14:44

RogerGustavsson skrev:Som redan sagts, lyft in ett par högtalare och prova. Jag tror att det blir konstig ljudbild med högtalarna så nära sidoväggarna, tätt mellan dem och samtidigt så långt till lyssningsplats.

Jag har iofs mina piP precis intill ytterväggarna i mitt tvrum och det har funkat helt ok för hembiobruk.

Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-03-17 15:04

Ah, vad har du för bredd i detta rummet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 15:09

U1 skrev:Ah, vad har du för bredd i detta rummet?

290...

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-03-17 15:15

Ja, det borde jag sett, viktiga 50cm... Får nog bli något liknande :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 15:18

Här har du "resten":
Bild

Det som inte skymtar så bra är att det är profX-4 i basväg.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-17 15:36

U1 skrev:Har ni några tips på högtalare?

Inget som finns att köpa. Jag skulle ha provat dipoler med bredbandare + diskant i line array, monterade på väggarna och vinklade mot lyssningsplats.

typ
Bredbandare
Bredbandare
Diskant
Bredbandare
Bredbandare

Dämpning/diffusorer bakom högtalarna + framför, men inte lika mycket.
Hur mycket riktverkan, dämpning etc som behövs är svårt att säga på förhand, men jag skulle ha provat ett sådant koncept.

Tänk också på att hyllor och prydnader kan jobba extra som diffusor, så rummet behöver inte se helt utfreakat ut.

2 rejäla 10" basar i slutna lådor borde ge knuff i basen så det räcker. Rummet är så litet. I värsta fall får man klämma in 2 baslådor till, men jag tror inte det behövs.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2014-03-17 15:37

Jag hade nog valt att ställa grejorna mot den kortvägg där fönstret sitter. Vidare hade jag velat att den väggen var styv så att den ger bra basstöd. Övriga väggar får gärna vara relativt veka så att inte de stående vågorna i basområdet blir alltför kraftiga. I mitt rum hade jag carlsson OA51.3 och det funkade kanon. I det lilla rummet spelade de mycket bättre än många större direktstrålare som jag jämförde med. Basen var riktigt bra faktiskt, inga tendenser till boomighet trots att ytterkanten på högtalarna endast var 5cm från väggarna. Men så är de ju rätt breda också. Så jag hade nog kollat på Larsen 6.2 då de är låga och inte skymmer fönstret. Sen hade det kanske kunnat vara en idé att dämpa väggreflexerna precis vid sidan av högtalarna så att det inte studsar för mycket där.

Så hopplöst tycker jag definitivt inte att läget är.

Edit:
Och just det. Matta på golvet och en lyssningsposition ungefär 1m ut från den bakre väggen.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-17 20:50

Skrämmande rum och placeringar på högtalare i diverse uppställningar.
Har ni inte större krav ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 21:29

LeifB skrev:Skrämmande rum och placeringar på högtalare i diverse uppställningar.

Om det där var syftande på vårt tvrum så trivs vi väldigt bra där, och högtalarmässigt så är det ingen liten investering för husets tredjeanläggning... 8 stycken Ino a2 låter tokbra och det må se lite inklämt ut, men att i det rummet lyckas montera samtliga sidosurround på rätt vinklar är bara en sådan jäkla tur att det inte är sant...

Hur ser din tredjeanläggning ut?

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-03-17 21:37

Det är svårt med svåra rum för ställer man in ett par högtalare och testar i ett mer eller mindre naket rum så låter det ju skit. Så gör man så så kanske man ger upp i förtid. Samtidigt så vill man väl inte lägga tid på något som inte når den nivån man har tänkt.
Dämpning i rummet kommer göras med scenmolton, denna kommer sitta på skenor i taket för att dras fram vi filmtittande. Första och andra reflexen kommer dämpas med tavlor (dacron med tryck). Jag tänkte bygga någon helmholzabsorbent till basen och sen ta resten med en miniDSP. En stor matta kommer också att placeras på golvet. Borde detta inte vara nog men rimliga krav? Har ni tips på andra diskreta lösningar för rumsakustiken?

Jag hade nog kompletterat med mycket diffusion av bakre delen av rummet. Bokhyllor med böcker och filmer är ju en diskret variant. Jag inbillar mig att diffust ljud inte stör alls på samma sätt som eh ja, odiffust ljud.
Dessutom, diffusorer ger ju en fin biografatmosfär :)

Viktigast av allt är att ha tillräckligt många bejser. Bio kräver bra bas ^_^
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-03-17 21:48

LeifB skrev:Skrämmande rum och placeringar på högtalare i diverse uppställningar.

Du positiva Arne, kanske är det så att man försöker göra något bra med det man har istället för att sitta och gnälla över dåliga förutsättningar och därför skita i det och ha katastrofalt ljud istället.

Viktigast här i livet är att få folk att ge upp, eller hur!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2014-03-17 21:49

Krav och krav. Jag har det rum i den lägenhet jag kan betala för. Pengarna räcker inte till bättre. Otur.
Du tror inte du har lust att bidra lite, så jag kan köpa ett eget hus och bygga ettt bra lyssningsrum i? Ett enkelt bidrag på 8 miljoner skulle räcka långt. Det är ungefär vad ett hus kostar här strax söder om Oslo. Bara några 100000 skulle vara till hjälp, faktiskt.se.
Senast redigerad av Max_Headroom 2014-03-17 22:55, redigerad totalt 1 gång.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-03-17 22:24

Nattlorden skrev:

Om det där var syftande på vårt tvrum så trivs vi väldigt bra där, och högtalarmässigt så är det ingen liten investering för husets tredjeanläggning... 8 stycken Ino a2 låter tokbra och det må se lite inklämt ut, men att i det rummet lyckas montera samtliga sidosurround på rätt vinklar är bara en sådan jäkla tur att det inte är sant...

Hur ser din tredjeanläggning ut?

Ser mysigt ut och fungerande. Men har du prof-X4 i det rummet? Hur högt spelar du egentligen :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-03-17 22:42

Callisto skrev:Ser mysigt ut och fungerande. Men har du prof-X4 i det rummet? Hur högt spelar du egentligen :)

En framme i vänster hörn (syns på bild), en i bakre vänstra hörnet samt två stackade sidan om trappan ned (en syns på bild två, bilden togs innan alla var på plats, så där slutsteget skymtar står alltså en till numera).

Såg första delen av Sagan om Ringen i helgen och så skruvade jag upp så högt som REF-12. Möjligen jag underdriver kapaciteten på basarna, men i de mest krävande baspassagerna hade jag rätt bra slaglängd på dem. De är inte högpassfiltererade alls, och slutsteget till dem går ovanligt lågt (Denon POA-2800). Det räcker till att skaka om soffan och bjälklaget fysiskt i alla fall. :) Hade kanske velat spela högre vid lägre dist, vi får se hur högt jag vill spela i bion när den blir klar. Men i just denna anläggningen känns det inte som jag vill spela högre än så. REF-12 var till och med ovanligt högt, vi tittar oftare kring REF-25 ärligt talat...
Senast redigerad av Nattlorden 2014-03-17 22:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-03-17 22:44

LeifB: Tacksam om du slutar klaga på mitt och andras rum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2014-03-17 22:53

Handlar inte om att ha låga krav, utan snarare att försöka göra det bästa möjliga av en "mindre än optimal" situation. Så, om du inte har bättre tips att komma med, föreslår jag att du tar din översittarattityd och kör upp den nånstans..

Användarvisningsbild
phillsky

Inläggav phillsky » 2014-03-17 23:25

UnholyRishna skrev:

Handlar inte om att ha låga krav, utan snarare att försöka göra det bästa möjliga av en "mindre än optimal" situation. Så, om du inte har bättre tips att komma med, föreslår jag att du tar din översittarattityd och kör upp den nånstans..

+1
Pardo's First Postulate: Anything good in life is either illegal, immoral, or fattening.

Arnold's Addendum: Everything else causes cancer in rats.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-03-18 01:19

Mörkläggningsgardin sen hänga proj.duk så att du har åtminstone 90" bild. Tror det går få till helt OK bioljud med lite smågodis. En skön bäddsoffa och några säckar sen så kan åtminstone 4 pers titta.
Go for it! :)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-18 03:13

Hur kan ni sitta och försvara usla förutsättningar och investera dyr utrustning på beklämmande kompromisser ?
Ja ja gör era biorum.. Med dåliga rum.. Bortkastad tid och investeringar.
Man får väl tänka på sånt här innan man köper hus eller?
Prio ett bör vara stereo och biorum. Eller?

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2014-03-18 05:44

LeifB skrev:Hur kan ni sitta och försvara usla förutsättningar och investera dyr utrustning på beklämmande kompromisser ?

Det kan ju vara så att man är flera som köper huset. Man kanske har en gnutta ödmjukhet och inser att ta hänsyn till varandra är en bra grej. Man kanske har begränsad ekonomi, eller väljer att lägga den på fler saker än hifi. Då kanske man vill ha lite hjälp med att hitta bästa möjliga utifrån förutsättningar som inte är de bästa. Och så kanske man lever lycklig, tillsammans, och slipper bli en bitter gnällputte.

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2014-03-18 07:48

Dartman skrev:
LeifB skrev:Hur kan ni sitta och försvara usla förutsättningar och investera dyr utrustning på beklämmande kompromisser ?

Det kan ju vara så att man är flera som köper huset. Man kanske har en gnutta ödmjukhet och inser att ta hänsyn till varandra är en bra grej. Man kanske har begränsad ekonomi, eller väljer att lägga den på fler saker än hifi. Då kanske man vill ha lite hjälp med att hitta bästa möjliga utifrån förutsättningar som inte är de bästa. Och så kanske man lever lycklig, tillsammans, och slipper bli en bitter gnällputte.

/Jonas

Ja det behövs verkligen hjälp här. Men det känns otroligt osunt att ta till nödlösningar på något som inte kommer fungera. Bättre att köpa hörlurar med surroundeffekt inbyggt !!! Hahaha...

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-18 08:44

Inte lätt...
För bästa ljud - högtalare längs långsidan.
För bästa/största bild - duk mot kortsidan.

Men...
Larsen/Carlsson passar perfekt på långsidan! Eller ett par OA5/MMX som inte är känsliga för var man sitter. (och subbar mellan.)

Eller för designfreaken:
Skär hål i väggen och lyft in tv-n. Å likadant med ett par inwall-högtalare.
Subbar under fönstret och bakom dörren. Svart fondvägg. Svart heltäckande matta. Det blir nog helt OK och snyggt.

Lycka till!
/Krister

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2014-03-18 08:45

Inte lätt...
För bästa ljud - högtalare längs långsidan.
För bästa/största bild - duk mot kortsidan.

Men...
Larsen/Carlsson passar perfekt på långsidan! Eller ett par OA5/MMX som inte är känsliga för var man sitter. (och subbar mellan.)

Eller för designfreaken:
Skär hål i väggen och lyft in tv-n. Å likadant med ett par inwall-högtalare.
Subbar under fönstret och bakom dörren. Svart fondvägg. Svart heltäckande matta. Det blir nog helt OK och snyggt.

Lycka till!
/Krister

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-03-18 09:16

Jag tror att det där rummet går att få till fullt dugligt till att kunna uppskatta en film i. Betydligt bättre än i ett vanligt vardagsrum med bara en tv som dom allra flesta har det.
Det viktigaste av allt tror jag är att göra rummet mysigt. Och MÖRKT.
Att måla/tapetsera väggarna mörka, och ha mörkläggningsgardin bör vara ganska hög prio. Dessutom en hel del textilier.

Är rummet mörkt och mysigt så går det nog att få till en helt okej filmupplevelse med en hyfsat stor bild. Ljudet kommer kanske inte bli svinbra, men ska man hoppa över det hela bara för det? Nej.
Däremot skulle jag inte investera mängder av tusenlappar på högtalare och elektronik och stoppa in i det rummet. I alla fall inte i ett första skede.

Stoppa in högtalare som finns. Alternativt åk ner till återvinningen och köp några. Häng upp billigt mörkt tyg längs med väggarna så behövs det inte göras några stora insatser initialt.
Kläm därefter några filmer för att få en liten uppfattning.

Det är det absolut värsta med detta forumet.. Att det är många som har inställningen att om det inte är 100% optimalt är det bara skit.
Så är det inte. En kass minibio är fan så mycket bättre än ingen bio alls..

Tycker jag, är väl bäst att skriva..

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-03-18 09:50

+1 på det bakerman säger.

Det är här kalibrering skiner sitt starkaste ljus. Tips till trådskaparen är att sätta upp dämpskivor på förstareflexerna (sidor, tak), skaffa schyssta tunga gardiner som kan dras runt hela fönstret och på sidorna för både mörkläggning och extra dämpning.

Sen är det bara att skaffa en receiver med Audyssey XT32 exempelvis och låta den kalibrera bort alla tokigheter (så bra som den kan då) som uppstår i det lilla rummet.

Ljudet kommer nog bli helt ok faktiskt. Det kommer aldrig att kunna bli riktigt bra förstås, men helt ok.

Jag vet inte om det är att svära i kyrkan på faktiskt.se, men svanå har ju sina diffusorer (vingarna) som har en tidsfördröjning, det kanske inte vore så tokigt att ha ett par sådana längst bak i rummet för att minska bakväggens påverkan. Å andra sidan är det nog att elda för kråkorna. Satsa mer pengar på bättre högtalare och projektor i så fall.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi