JM skrev:petersteindl skrev:JM skrev:paa skrev:JM skrev:
Föreligger det ett fatalt logiskt feltänk i analogin 2 öron - 2 högtalare som bromsar ett kreativt tänkande.
JM
Hur drar man analogin vidare:
Två ögon - max två konstföremål i varje konsthall?
Stereo är egentligen en primitiv bluff.
Stereoanläggningen i det fysiska rummet består av två monohögtalare som återger två olika musikstycken.
Ingen mätutrustning kan påvisa annat än två olika musikstycken från två monohögtalare. Inte kan mätutrustningen påvisa en "stereoeffekt" med spatiala dimensioner från de två musikstyckena.
Den primitiva stereoupplevelsen är skapad av vår hjärna.
JM
Som svar på din fråga. Inget stereoperspektiv existerar i den akustiska objektiva världen. Varje stereoperspektiv byggs upp neuralt i nervsystemet.
MvH
Peter
Det vi har i o på huvudet kan vi inte påverka. Kunskapen om hur hjärnan fungerar gör att en monoanläggning omgiven av reflexåterskapande högtalare i det fysiska rummet är bättre än den bästa stereoanläggningen.
Vad vi kan påverka är vår omgivning och hur vi exponeras för det artificiella ljudet i relation till hur hjärnan fungerar.
Att lyssna på en klonad Pavarotti i väldens bästa konsertsal på bästa platsen ger säkert en "gåshudsupplevelse".
Sannolikheten att artificiellt återskapa denna "gåshudupplevelse" hemma hos dej är större med en monohögtalare, som står för direktljudet, och ett oändligt antal omgivande högtalare som återger reflexerna från original uppförandet än med världens bästa stereoanläggning med sina två högtalare.
Den spatiala upplevelsenyckeln är inte antalet fronthögtalare utan hur originaluppförandets reflexer återges i relation till direktljudet.
Stereolyssnandets begränsning ligger i att för få variabler kan kontrolleras i efterhand i relation till det fysiska rummet. Det fysiska rummet hemma o original reflexernas återskapande är de mest hämmande faktorerna vid stereolyssnande.
JM
Är det fler än endast en musiker eller sångare som skall återges där dessa finns på olika platser så kommer var och en av dessa ge direktljud som kommer från olika håll till lyssnaren. Det är just detta som inte är möjligt med mono. Med en kanal till finns en möjlighet att separera olika musiker spatiellt. Man skiljer på direktljud, tidiga reflexer och sena reflexer. I stereo kodas först och främst direktljudet. Tidiga reflexer kan också kodas på ett hyfsat sätt i bra 2-kanalsinspelningar. Även sena reflexer som kallas efterklang kan kodas. Den del av ljudupplevelsen live i konserthus eller jazzklubbar som härrör från det man kallar envelop eller omslutning där man känner sig omsluten av ljud och som skapar atmosfär blir svårare att återge med 2 kanaler och en näst intill omöjlighet med 2 högtalare.
Jag vill återkomma till korrelation som jag kom in på i förra inlägget. Om man tittar på tidiga reflexer d v s första reflex från lokalens begränsningsytor så korrelerar de med direktljudet och korrelationen är ungefär 90 % d v s korrelationsfaktorn ligger kring 0,9. Tar man efterklangen som är att likna vid ett diffusljudfält så är korrelationsfaktorn i området kring 0.1- 0,15. Det är genom korrelation som hjärnan kan sortera och separera vad som tillhör vad.
En viktig sak att hålla reda på är att tidiga reflexer inte bara kommer i tiden efter direktljudet utan kommer in mot lyssnaren från andra vinklar än direktljudet. Ja, inom psykofysiken är det just de skilda infalssvinklarna som är grunden till att de definieras som tidiga reflexer.
Det finns reflexer som är tidiga och som kommer från samma håll som direktljudet. Alla reflexer från väggen bakom ljudkällan reflekteras och går i samma bana som direktljudet. Denna reflex påverkar direktljudet eftersom infallsvinkeln mot lyssnaren är densamma.
I detta sammelsurium av direktljud och reflekterat ljud tillsammans med efterklang finns liveupplevelsen av t.ex. ett musikevent.
Vi har i Sverige mer än 1,2 miljoner stor publik på livekonserter per år. Många går på flera konserter så antalet liveåhörare är mindre än 1,2 miljoner, men ändå ganska många. En stor musiktradition i Sverige är att sjunga i kör. Vad jag vet är antalet körsångare i Sverige kring 400 tusen. De flesta är amatörer som sjunger för att det är kul.
Antalet hifinördar är synnerligen begränsat och minskar. Dock minskar inte musiklyssning. Dessutom konsumerar kvinnor något mer musik än män. Vad gäller fördelningen mellan män och kvinnor som hifinördar vet jag inte vad statistiken säger. Jag har ju haft hifibutik så viss hum om fördelningen har jag från levande livet. Den feedback som hifibutiker och hifidistributörer ger vittnar om samma sak. Fördelningen är snällt räknat 90/10 mentroligtvis snarare 98/2. Då kan man fråga sig, varför då? Jag har dock vissa ytterligare erfarenheter och det är att då den återgivna musiken inte längre låter som gängse återgiven musik utan snarast som hur det låter live så vaknar kvinnor till liv och gärna vill ta med upplevelsen hem. Huruvida det är så för dagens ungdom vet jag inte. Det finns andra intressen som pockar på, bl a datorspel och viss informationsintagande.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.