En bra stereo

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 20:31

Hotspur skrev:
Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...

Nattlorden: Okej, du är inte i bästa form - som du skriver och det ursäktar väl även detta inlägg - men vad får dig att nämna just dessa skräpmusikprodukter? Det är patetiskt att läsa om somliga audiofilers inställning till ny musik, skärp er!

Jamen, detta är ju vad som produceras huvudsakligen (med avseende på försäljning). Grupperna du plockar fram och recenserar är ju oftast så (ursäktar på förhand) udda att man inte hört talas om dem innan, så det kan ju definitivt inte användas som definition på modern mainstream musik? Eller tycker du det själv?

Men du kanske håller med om definitionen "slit och släng" (som du opponerade dig emot) när du fick ett par exempel?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 20:47

...och om vi istället blir hänvisade till Tyskland eller till Internet. Ja, då kommer Peter16 och Lars17 inte ens att få möjligheten till ett HiFi-intresse. Det är synd. :)

Oj, va jag brer på och är negativ nu. :) Värsta scenariot nånsin. 8) Men jag skyller på att jag är förkyld... JÄTTE förkyld.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 20:53

Ranefjord skrev:...och om vi istället blir hänvisade till Tyskland eller till Internet. Ja, då kommer Peter16 och Lars17 inte ens att få möjligheten till ett HiFi-intresse. Det är synd. :)

Oj, va jag brer på och är negativ nu. :) Värsta scenariot nånsin. 8) Men jag skyller på att jag är förkyld... JÄTTE förkyld.

Dom börjar troligen inte med en stärkare för 100 000:-. Pallvaruhusen finns nog kvar ett tag framöver och agerar språngbräda till HiFi-världen.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 20:57

Vi får hopps. :)

Min första seriösa stereo var en NAD. :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-30 20:59

Ranefjord skrev:Vi får hopps. :)

Kallar du det seriöst? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-30 21:00

Men jag skyller på att jag är förkyld... JÄTTE förkyld.

Jag hade flunsan förra veckan. Det var ingenting mot nu. Nu har min fru influensa. Uj uj uj va jubbi hon e.....
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-30 21:00

Ranefjord skrev:Vi får hopps. :)

Samma här. Vilken jävla omväg dock... kunde ju köpt 208:orna direkt då... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-30 21:02

En trevligare ska här uppe i kalla norr är dock tillgängligheten på hifi-blaskor. Går man in i en pressbyroliknande sak i Sverige eller Danmark (och även Finland) så hittar man åtminstone minst en hifi-blaska. Det upplvede jag inte att man gjorde söderöver precis. Fick leta mig halft fördärvad för att hitta min Suono i Italien. Och någon av de finare tyska blaskorna hittade jag inte alls i tyskland...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 21:03

Ranefjord skrev:
Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra?

Jag tror att det kommer att bli mycket tufft för handlarna, Ja. Försvinna helt? nej. Grejen är att jag liksom gillar det där med att kunna gå in i butiker och kolla på prylar, lyssna, slappa, ja... det sociala. Samma sak med skivor. Jag köper helst det i butiken, men även jag köper online. Jag vill inte att detta ska försvinna. Det är säkert egoistiskt på ett eller annat håll, men jag tycker ändå det är synd om det blir så. Att skivbutiker och hifibutiker mer eller mindre får slå igen. Jag tror det drabbar småstäderna mer än storstäderna. Jag bor i en småstad. :)

De HiFibutiker som överlever längst, är de där ägarna själva även driver generalagenturen... tror jag. :) Samtidigt är det ju de som riskerat mest från början, så det kan väl få stå som rättvist.

Det tror jag med. Har du något förslag på medicin.

Kanske dålig jämförelse men ändå.
Om man tar matpriserna så kanske man kan säga att vi får skylla oss själva. Genom att alltid handla det som är billigast slår vi ut vår egna produktion. Vilken bonde kan leva på förtjänsten om han får 15Kr/Kilot för köttet för att det skall kunna kosta 30 spänn i butik (påhittat värde). Måste bli import från något land där arbetarna inte får lön.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 21:10, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:06

Hehehe... Jag drömde oxo om 208an när den kom. :) Den tillsammans med B&W805matrix. HiFi-klubben i KRSTD! De gjorde rätt bra reklam om 208an i sin klubb-tidning vill jag minnas. Även deras Rega anläggning var jag sugen på. Men men... det blev:

NAD5000 cd
NAD3100 stärkare
NAD6100 kassett
NADnånting radio, 4100?
NADnånting skivspelare
Solid Team, Twinbass Högtalare

Jösses föresten! :D

Jag tror inte man kan hitta detta på en stormarknad.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-30 21:06

Kan ju avslöja att mitt första seriösare försök blestod av NAD3020i, NAD5440, NAD 7225 samt deras skivspelare (som jag inte minns vad den heter men som jag nog skulle vilja ha ett ex av igen :) ) och ett par egenbygda Lowtherhorn (mja det var väl inte så seriöst... ;) ).

Spelaren byttes mot en Linn Basik som jag oxå saknar...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 21:15

Naqref skrev:Kan ju avslöja att mitt första seriösare försök blestod av NAD3020i, NAD5440, NAD 7225 samt deras skivspelare (som jag inte minns vad den heter men som jag nog skulle vilja ha ett ex av igen :) ) och ett par egenbygda Lowtherhorn (mja det var väl inte så seriöst... ;) ).

Spelaren byttes mot en Linn Basik som jag oxå saknar...

Jag ger mig f*n på att du spelad mer musik och hade roligare med grejerna då än nu.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:17

Jag ska fundera lite, men en snabb spekulation.

Skivbolagen måste höja kvaliten på inspelningarna radikalt. Detta ökar förhoppningsvis intresset för HiFin (iallafall på lång sikt) och samtidigt får man ett argument emot mp3 och piratkopiering som man idag inte har, nämligen kvalitet. Klassiskt argument skulle jag tro.

men jag ska fundera lite till. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 21:22

Ranefjord skrev:

Jag ska fundera lite, men en snabb spekulation.

Skivbolagen måste höja kvaliten på inspelningarna radikalt. Detta ökar förhoppningsvis intresset för HiFin (iallafall på lång sikt) och samtidigt får man ett argument emot mp3 och piratkopiering som man idag inte har, nämligen kvalitet. Klassiskt argument skulle jag tro.

men jag ska fundera lite till. :)

Jag har ett förslag och det är att alla blir ruskigt köptrogna den egna lokala handlaren oavsett vad han tar betalt för prylarna. Om varan kostar 20papp så säger man att du får 22 bara för att du ska få chansen att överleva, men då vill jag att du bjuder på en kopp java och en bulle och sätter dig och snackar lite skit ett tag.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 21:26, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-03-30 21:23

Hette inte NAD-skivspelaren 5120 :?:
För mig började det med 3020 och sedan 3240PE.
/Jonas

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:28

Flint: Mycket hedervärt. Det är en jättebra idé tycker jag. Det där med att handlaren kan presentera något extra som internet och tyskland inte klarar av, det tror jag på. Som du sa, en kopp kaffe, lite socialt. Kanske lite lyssningar, etc. Demokvällar med finhifi. Lite spektakel, en o annan fest. 8) Man giver och man tager. :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:28

Jonas! 5120 var modellen! :) Tack.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2005-03-30 21:36

Men Ranefjord, var inte den ruskigt plastig :?:
Som att knacka på en tom 2 liters GB-gräddglassburk med en Statoilfrisbee på.......... :wink:
Lät kanske bra ändå :?:
/Jonas

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 21:37

Ranefjord skrev:Flint: Mycket hedervärt. Det är en jättebra idé tycker jag. Det där med att handlaren kan presentera något extra som internet och tyskland inte klarar av, det tror jag på. Som du sa, en kopp kaffe, lite socialt. Kanske lite lyssningar, etc. Demokvällar med finhifi. Lite spektakel, en o annan fest. 8) Man giver och man tager. :)

Man har väl inte varit handlare bara för ro skull själv även om det bara var som anställd.
Man lärde sig ett och annat om hur kunden fungerar. Nu är det jag som är kund och det är svårt för jag vet hur jag vill nli behandlad när jag går ut och är spekulant på något.
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 21:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:40

Jag vet faktiskt inte riktigt hur den lät den där NAD5120. Jag spelade nästan bara CD-skivor från början på 90-talet och framåt. (Innan dess spelade jag dock vinyl på en Philips nånting.) Det är på senare år jag upptäckt vinylen igen faktiskt. Jag gav bort 5120an till en kompis för ett par år sedan. Han använder den idag. :) Får väl bege mig dit för en inspektion.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-03-30 21:52

jag hade åckså en nad 3020b som första stärkare tillsammans med ett par miniring dom byttes senare till ett par jpw p1
naden byttes mot musicalfidelty preamp samt två bryggade typhons
men ett halvår senare bytte jag till en electrocompaniet för och slutsteg samt jpw rubi1
musicalfidelitucombin lät skitkasst trots bra test i HM :lol:
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-30 21:54

Jag tror iofs att internetforumen har satt bra fart på hifi-nördandet. Ett alternativ till den inställsamma hifipressen och hifihandlarnas rekommendationer dyker upp: Folk upptäcker plötsligt att det finns andra människor med samma intresse att prata med istället.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 21:59

Martin: Det kan vara så! :) Forumen kanske tom kommer att bli viktigare och viktigare. 8O Internet igen liksom... allt ska vara online.

Undrar hur mycket en butik tjänar in extra på att starta en hemsida som komplement till butiken? Någon som har siffror? :)

EDIT: OCH gör lite reklam för sig på diverse forum, etc. :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 22:10

Hur borde då den lille lokala butiken bemöta omstruktureringen?
Jo genom att göra som du säger Ranefjord. Precis motsatsen mot stormarknaderna. Ordna veckans specialdemo och ta in representanter för olika märken som får säga sitt. Kanske samtidigt och någon vecka framöver ha rabatt på de demade varorna. Satsa på personlig service och hemkörning till kunden med demo i hemmiljö. Hålla uppe priset men ge paketrabatt. Alla kunder vill känna att dom har gjort en bra affär och ha prutat rejält. Att handla på stormarknaden utan ett öre i prutmån är ett personligt hån och ger dålig eftersmak. Ja det finns mycket och kul är det...
Senast redigerad av Flint 2005-03-30 22:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 22:13

Ett lite udda förslag är att skivbolagen kommer överrens om att enbart ge ut sitt material på vinyl (alt Philips och Sony drar in alla CD-rättigheter). Piratkopieringen hindras dramatiskt, samtidigt som alla blir tvungna att köpa en Rega P2 - Bias. 8) mao.. hifi-intresse genom vinyl.

Icke genomförbart AB, men det är en grymmt frän idé! 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 22:18

Ranefjord skrev:

Ett lite udda förslag är att skivbolagen kommer överrens om att enbart ge ut sitt material på vinyl (alt Philips och Sony drar in alla CD-rättigheter). Piratkopieringen hindras dramatiskt, samtidigt som alla blir tvungna att köpa en Rega P2 - Bias. 8) mao.. hifi-intresse genom vinyl.

Icke genomförbart AB, men det är en grymmt frän idé! 8)

Det skulle ge stor publicitet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-30 22:20

Flint: Precis. rätt emot stormarknaden!

Frågan är vad skivbutikerna kan göra för att ta mark från Internethandeln (bortsätt från piratkopieringen). Det blir en rätt svår nöt att knäcka. Kanske får man ge med sig där.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 22:20

Jag är tyvärr inte lika säker på detta med att kvalitet säljer. I alla fall inte den högsta. Det är tillräcklig kvalitet som säljer. Förutom i ett fåtal entusiastbolag så kommer bättre ljud bara tillverkas om det samtidigt är billigare att producera. Dessutom är jag inte säker på att massmarknaden och entusiasterna egentligen är överens om vad bättre ljud är.

Antingen så kommer kvalitetsmusiken att ges ut på två skilda media (eller en komprimerad mastrad version på samma skiva som även innehåller en dynamisk och okomprimerad version) eller så får vi helt enkelt hålla tillgodo med musiken den produceras för massmarknaden.

I alla fall jag tänker inte byta musiksmak för att få bättre ljud. Vissa skivor undviker jag dock att spela eftersom dom helt enkelt låter för dåligt.

Inte skulle jag vilja vara en hifi-handlare idag heller. Först sitter gänget och lyssnar i timmar hos mig och dricker mitt kaffe medan jag bär runt på svintunga högtalare, sedan när dom bestämt sig åker dom till Tyskland och handlar.... Det låter vackert att vi ska stödja lokala handlaren, men de flesta av oss har begränsad budget och ju billigare vi kan handla ju mer leksaker räcker slantarna till :-)

Nu är det inte alla som handlar i Tyskland eller på Nätet så än finns det hopp. Det är ju "bara" för den lokala handlaren att se till att han är billigast eller ger ett sådant mervärde att man inte kan säga nej :D

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 22:23

Ranefjord skrev:Flint: Precis. rätt emot stormarknaden!

Frågan är vad skivbutikerna kan göra för att ta mark från Internethandeln (bortsätt från piratkopieringen). Det blir en rätt svår nöt att knäcka. Kanske får man ge med sig där.

Där är det nog värre. Jag tror på betald nedladdning i framtiden, men den måste vara billig. Annars blir det nog pirat i alla fall.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 22:25

Bill50x skrev:Jag är tyvärr inte lika säker på detta med att kvalitet säljer. I alla fall inte den högsta. Det är tillräcklig kvalitet som säljer. Förutom i ett fåtal entusiastbolag så kommer bättre ljud bara tillverkas om det samtidigt är billigare att producera. Dessutom är jag inte säker på att massmarknaden och entusiasterna egentligen är överens om vad bättre ljud är.

Antingen så kommer kvalitetsmusiken att ges ut på två skilda media (eller en komprimerad mastrad version på samma skiva som även innehåller en dynamisk och okomprimerad version) eller så får vi helt enkelt hålla tillgodo med musiken den produceras för massmarknaden.

I alla fall jag tänker inte byta musiksmak för att få bättre ljud. Vissa skivor undviker jag dock att spela eftersom dom helt enkelt låter för dåligt.

Inte skulle jag vilja vara en hifi-handlare idag heller. Först sitter gänget och lyssnar i timmar hos mig och dricker mitt kaffe medan jag bär runt på svintunga högtalare, sedan när dom bestämt sig åker dom till Tyskland och handlar.... Det låter vackert att vi ska stödja lokala handlaren, men de flesta av oss har begränsad budget och ju billigare vi kan handla ju mer leksaker räcker slantarna till :-)

Nu är det inte alla som handlar i Tyskland eller på Nätet så än finns det hopp. Det är ju "bara" för den lokala handlaren att se till att han är billigast eller ger ett sådant mervärde att man inte kan säga nej :D

/ B

Instämmer helt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi