Kan en döv bygga högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Re: Kan en döv bygga högtalare?

Inläggav LypsylateX » 2014-05-30 12:10

Finns massor med saker som vi inte kan uppleva med kroppen men ändå kan konstruera. Tänk radio till exempel.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-30 12:14

phloam skrev:Visst kan de reflektera precis lika mycket och bygga efter känsla och intuition, det enda de inte kan göra är att själva bedöma resultatet med öronen.

Även om man kan mäta på resultatet på flera sätt så kan det ju knappast ersätta ett verkligt lyssnande med egna öron. Inte heller kan man gå efter andras omdömen, det är ju som bekant lite, eh, individuellt :)

Om man säger så här; det har ju sagts att allt inte går att beräkna när det gäller högtalarbyggande, det är nånstans i viss mån lite av en konst att skapa det där speciella. Och nånstans där är det viktigt att verifiera med öronen.

Tills den dag då vi har mätmetoder som på alla sätt är överlägsna lyssnandet, då är det fritt fram för döva att experimentera för fullt :)

Jag håller med, men jag tycker redan nu att det är fritt fram för döva att experimentera ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-05-30 18:17

Självklart är det både möjligt och fritt att experimentera, det intressanta är kanske att vända på frågan - var går gränsen för vad som är möjligt och lämpligt givet viss teknik och våra kroppsliga förutsättningar?

T.ex, jobbar en skulptör eller drejare bäst med händerna mot leran, eller borde de sitta och tänka och rita i ett CAD-program och låta en industrirobot göra själva jobbet? Vad blir bäst och vad vill vi ha?

CAD + robot kan möjliggöra helt nya produkter, men kan de ersätta en människa?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-05-30 18:23

phloam skrev:Självklart är det både möjligt och fritt att experimentera, det intressanta är kanske att vända på frågan - var går gränsen för vad som är möjligt och lämpligt givet viss teknik och våra kroppsliga förutsättningar?

T.ex, jobbar en skulptör eller drejare bäst med händerna mot leran, eller borde de sitta och tänka och rita i ett CAD-program och låta en industrirobot göra själva jobbet? Vad blir bäst och vad vill vi ha?

CAD + robot kan möjliggöra helt nya produkter, men kan de ersätta en människa?

Tänker att det handgjorda har en själ, någon som väcker något i betraktaren. Medan roboten har precision och kan anses som bäst, tekniskt iaf.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2014-05-31 02:14

Med väl dokumenterade element och ett bra program så kan nog en döv simulera sig fram, och bygga en OK högtalare.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-31 12:59

AndreasArvidsson skrev:
phloam skrev:Visst kan de reflektera precis lika mycket och bygga efter känsla och intuition, det enda de inte kan göra är att själva bedöma resultatet med öronen.

Även om man kan mäta på resultatet på flera sätt så kan det ju knappast ersätta ett verkligt lyssnande med egna öron. Inte heller kan man gå efter andras omdömen, det är ju som bekant lite, eh, individuellt :)

Om man säger så här; det har ju sagts att allt inte går att beräkna när det gäller högtalarbyggande, det är nånstans i viss mån lite av en konst att skapa det där speciella. Och nånstans där är det viktigt att verifiera med öronen.

Tills den dag då vi har mätmetoder som på alla sätt är överlägsna lyssnandet, då är det fritt fram för döva att experimentera för fullt :)

Jag håller med, men jag tycker redan nu att det är fritt fram för döva att experimentera ;)

Det finns (minst) en sak som jag inte håller med om - att man inte heller kan man gå efter andras omdömen. Det kan man,
men inte hur som helst, så visst har han en poäng phloam.

Frågar man bara vad de tycker så blir det ju rappakalja, av just de skäl som phloam tar upp. Men man kan ju lägga upp de
lyssningstester som man bedömer behöver göras, på andra sätt än så. I varje fall om man konstruerar högtalare med målet
att de skall återge musiken så ackurat som möjligt så kan man (med fördel till och med) använda sig av andras öron, och inte
bara det utan dessutom många olika människors öron.

Men man måste lägga upp dylika studier så att det inte blir bara subjektiva omdömen om vad lyssnarna "tycker om resultatet".

Det man vill få fram (igen; om man som mål har en ackurat återgivning, snarare än ett trevligt sound) är ju likheten med ur-
sprungsljudet. Det betyder att upplägget måste medge lyssnaren att göra den jämförelsen, och för att inte alls skall kantra så
behövs även en halvdålig (exakt halvdålig helt) ankarreferens. Just så gör jag och har gjort i alla år när jag nyttjar lyssnare
med andra öron än mina. Andra lyssnare än jag själv alltså. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-08-02 19:40

bootstrap skrev:Hur bra kan en högtalare bli utan att man själv lyssnar på dom (Vad är faran?)? Finns det något som kan bli heltokigt om man bara räknar och mäter utan att använda öronen?

svar på gammal tråd.
Fråga Zachryfolket som byggde lådan och sedan beställde elementen från Taiwan.
Dom sa att det lät precis som dom hade tänkt sig.
Jipiie :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi