Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudteknik?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Vilken hifi skulle du vilja se test om i Musik & Ljudtek

Inläggav sprudel » 2014-05-06 09:02

Almen skrev:Nytt test på Oppo 105 med senaste uppdatering.

Nu kanske man enbart ska ge förslag i tråden och inte diskutera andras förslag och i så fall är jag fel här, men..
Oppo 105 är ju redan testad, med en infinitesimal anomali.
Om man vid uppdateringen åtgärdat just denna så känns det lite onödigt att testa igen på bekostnad av andra apparater.
Är det något annat man gjort som förbättrat prestanda så tror jag inte man hör det vid testförfarandet denna gång heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-05-06 09:13

Har Hesselvalls The Dream varit uppe på testbänken?
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-06 09:39

bassman skrev:Har Hesselvalls The Dream varit uppe på testbänken?

Nej, det tror jag inte och är dessutom tveksamt om den gör sig bra här som isolerat objekt. Den är en del av en större enhet med anpassade högisar, Hesselvall, om jag fattat galoppen rätt. Så den skall ju testas med anpassad last i så fall.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-06 10:19

Jag skulle hellre se att det testades olika prisklasser emot varandra när det gäller tester så man "ser" vad man kan få för pengarna.
Kanske också se hur blindtest-F/E stämmer överrens med blindtest-ABX.
Vad gillar man att höra kontra vad färgar minst i test. Kanske vissa färgningar upplevs positivt av många/alla medans andra färgningar aldrig upplevs positivt av just någon.
Kanske kolla vlken nivå kan man höra måttliga färgningar på, dvs vad krävs av anläggningen i övrigt.
Kanske hemma-hos testningar så man kan förstå vad man hör i hemmiljö över t.ex. stativare, vad hörs i hemmiljö över golvare. Inte fullt alla sitter med extrembasdodontanläggningar och kan höra färgningar vid 12Hz på 120dB nivå.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-06 11:44

Tack för tipsen hittills!

RIAA skulle jag gärna testa men då behöver någon bygga en riktigt bra anti-RIAA först.

Mini-DSP, var ett intressant förslag, den har jag inte tänkt på innan som tänkbar testprodukt.

Oppo har jag tänkt att jag ska testa igen, men jag tänkte att det kanske blir lite mycket fokus på ett märke.

Hörlurar med NC, har jag tänkt i flera år att jag ska ta tag i och testa. Men det är lite för stort projekt för att jag ska haft tid till det än.

Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas. :(
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-06 11:48

Alexi skrev:Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas. :(

Det är ju då de brukar komma ut på vettiga priser i begagnatledet... man måste inte ligga på "the bleeding edge"... Men de behöver ju inte vara 5 år gamla heller.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-06 12:01

sprudel skrev:

Nu kanske man enbart ska ge förslag i tråden och inte diskutera andras förslag och i så fall är jag fel här, men..
Om man vid uppdateringen åtgärdat just denna så känns det lite onödigt att testa igen på bekostnad av andra apparater.
Är det något annat man gjort som förbättrat prestanda så tror jag inte man hör det vid testförfarandet denna gång heller.

Jo, du har en poäng. Men det behöver ju bara bli en liten notis, i sådana fall. :) Dessutom skulle jag nog vilja ha lite mer kött på benen vad gäller användarvänlighet och flerkanalslyssning. Men, men, man kan ju inte få allt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-06 12:18

Almen skrev:
sprudel skrev:

Jo, du har en poäng. Men det behöver ju bara bli en liten notis, i sådana fall. :) Dessutom skulle jag nog vilja ha lite mer kött på benen vad gäller användarvänlighet och flerkanalslyssning. Men, men, man kan ju inte få allt.

Har du skaffat en Oppo? Annars skulle du ju kunna få låna min och leka med över en helg.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-05-06 14:40

Nattlorden skrev:
Alexi skrev:Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas. :(

Det är ju då de brukar komma ut på vettiga priser i begagnatledet... man måste inte ligga på "the bleeding edge"... Men de behöver ju inte vara 5 år gamla heller.

Ser inte heller att det skulle vara skäl att inte testa hembiorecivers. Skulle alltså gärna se sådana i test

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-06 14:49

sprudel skrev:Har du skaffat en Oppo? Annars skulle du ju kunna få låna min och leka med över en helg.

Vilket gentilt erbjudande! :D Jag kollar om någon helg passar.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2014-05-06 16:42

Alexi skrev:
Hembiorecivers byts ut så himla ofta att de endast är intressant att testa dem precis när de kommer. Annars hinner numret knappt gå i tryck innan modellen slutar säljas. :(

Snart släpps det många av 2014 års modeller av hembiorecivers så det är väl ett perfekt läge att försöka testa när dom är färska. Som någon annan skrev så skulle det vara intressant med jämförelse mellan olika prisklasser så man får veta om det bara är finnesser som skiljer mellan apparaterna när dom används som försteg. Får man tex. en bättre förstegsdel i dom dyrare apparaterna, blir användandet av bättre D/A i dom dyrare apparaterna ljudmässigt bättre m.m

Thomas

Användarvisningsbild
CH

Inläggav CH » 2014-05-06 19:42

Dirac Live Correction Suite.
Pro-ljudkort, Lynx, Rme etc.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2014-05-06 19:54

Lyngdorf 2170 vore intressant

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-06 21:47

Skulle kunna tänka mig att återvinnas som LTS-medlem om det skulle kunna tas fram en ny byggsats (med Hifi-Kit?) av ett bra RIAA steg som har följande:

Internt lätt utbytbar last för MM-pickuper.
Trimpot för vänster-höger balans
Valbart subsonic filter
Valbar monokoppling i basområdet
Mono/stereo-switch.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-05-06 22:23

sprudel skrev:
bassman skrev:Har Hesselvalls The Dream varit uppe på testbänken?

Nej, det tror jag inte och är dessutom tveksamt om den gör sig bra här som isolerat objekt. Den är en del av en större enhet med anpassade högisar, Hesselvall, om jag fattat galoppen rätt. Så den skall ju testas med anpassad last i så fall.

Aha, så förstärkare skall numera testas med enligt tillverkaren specad last.
Jag skulle gärna önska mig 100 ohm resistiv last.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tordnilsson

Inläggav tordnilsson » 2014-05-06 22:34

Århundradets test blir naturligtvis O&G RS2000 vs Hesselvall The Dream utan "anpassade laster" testa som folk ! Med några olika vanliga högpresterande högtalare För F***N !
- Ska det vara så J*VLA svårt ! Haha nu fick ni nått att grubbla över !
Trevlig kväll ! / Tord

Användarvisningsbild
JanneWG

Inläggav JanneWG » 2014-05-07 07:24

Conan skrev:Surroundreceiver (billigast med pre-out) shootout med apparater från alla "drakarna" (HK, Denon, Onkyo, Pioneer, Yamaha & Marantz).

HA Amp 22 (kan bli svårt med punkterna 1, 2 & 5 dock... :) )

Hörlurar i mass-test som för några år sen.

Detta är jag också intresserad av, speciellt Surroundreceiver med pre-out från alla stora "drakar".

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-07 08:06

tordnilsson skrev:Århundradets test blir naturligtvis O&G RS2000 vs Hesselvall The Dream utan "anpassade laster" testa som folk ! Med några olika vanliga högpresterande högtalare För F***N !
Trevlig kväll ! / Tord

Jag funderar på om någon som sitter med hornhögtalare med verkningsgrad över 95dB verkligen är intresserad av en förstärkare påminnande om en mindre transformatorstation av badkarsformat när det duger med en smutt liten rörförstärkare? Samverkanseffekter mellan högtalare och slutsteg kan man inte bara bortse ifrån, lika lite som samverkanseffekter mellan högtalare-rum. Trist att "folk" så ofta tenderar att reducera komplexiteten i verkligheten till svart eller vitt och sedan drar vanskliga slutsatser. Men det kanske är så "folk" fungerar?
Varför ska man uppmuntra till det undrar jag? Det är ju inte mycket till bildningspatos i den ansatsen.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-05-07 08:16

tordnilsson skrev:Århundradets test blir naturligtvis O&G RS2000 vs Hesselvall The Dream utan "anpassade laster" testa som folk ! Med några olika vanliga högpresterande högtalare För F***N !
Trevlig kväll ! / Tord

Äh strunta i "ställverket" O&G RS2000 och låt The Dream få möta The Lars…. :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-07 08:22

Åter till topic.
Skulle gärna vilja se en test av slutsteg jag är förtjust i som Pass Labs xa 30.5, eller Plinius sa102 och kanske få en liten hint av vad det är som gör att jag är så tilltalad av dem ur ett annat perspektiv.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2014-05-07 09:09

Marantz NR1604
http://www.marantz.co.uk/uk/Products/Pa ... tid=nr1604

Liten reciever med pre-out för relativt lite pengar. Känns väldigt relevant för många av oss nördar som har aktiva filter.

Ja där är en annan grej, som jag iofs redan är skriven men ändån:
test av:
minidsp
dbx2496
driverack o andra processorer.

En artikel om vilka filtertyper man ska välja för bästa ljud/ är det skillnad. osv osv.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-05-07 09:38

Skulle det inte vara intressant om MolT-redaktionen testade sig själva? Dvs. hur duktig man är på att urskilja skillnader? Självfallet blint yada yada... :D
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-07 11:18

Fjonkalicious skrev:Skulle det inte vara intressant om MolT-redaktionen testade sig själva? Dvs. hur duktig man är på att urskilja skillnader? Självfallet blint yada yada... :D
Det testar man väll varje gång man gör en lyssning? Exempelvis testet av Bryston så tesades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-07 11:21

sprudel skrev:Samverkanseffekter mellan högtalare och slutsteg kan man inte bara bortse ifrån, lika lite som samverkanseffekter mellan högtalare-rum.

Håller jag med om! Det räcker inte med "rätt" apparater.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-05-07 17:26

Alexi skrev:
Fjonkalicious skrev:Skulle det inte vara intressant om MolT-redaktionen testade sig själva? Dvs. hur duktig man är på att urskilja skillnader? Självfallet blint yada yada... :D
Det testar man väll varje gång man gör en lyssning? Exempelvis testet av Bryston så tesades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?

Var den det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-07 20:19

De platta kablarna på Kjell kan kanske vara intressanta att mäta/testa för det kanske är en produkt som kan vara praktisk om den är tillräckligt bra, eller i alla fall om man vet vilka nackdelar man väga för/emot köpet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-05-07 20:52

PerStromgren skrev:
Alexi skrev:Exempelvis testet av Bryston så testades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?

Var den det?

+1

Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-07 21:23

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:
Alexi skrev:Exempelvis testet av Bryston så testades att en sänkning av diskanten vid 0,3dB vid 20kHz var hörbart?

Var den det?

+1

Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.

/ B

Ja efter modifikation så klarade de testet o-detekterat.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-05-07 21:33

Bill50x skrev:Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart måste det nog finnas en kraftigare påverkan någon annanstans, som ett resultat av denna diskantsänkning.

Varför det? De som fortfarande hör 20kHz bör inte ha problem att detektera 0.3dB skillnad.

För oss som bara hörtill 14.5 gör det ju ingen skillnad, därav är det ju bra med mycket löptext till testerna.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-05-07 21:48

Om 0,3 dB vid 20 kHz är hörbart torde det finnas en hel del högtalarkablar som är hörbara.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi