Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Javisst kan man det.
Frågan är mera om och när man vill det.
Jag är i varje fall av uppfattningen att det finns skäl att återge de live-händelser som låter bra,
och det är framförallt (om vi talar violin) de där där violinen har spelats i ett rum som den passar
i. Och spelats på ett sätt som passar i rummet inte minst.
Det finns många violininvolverande händelser som jag inte vill återge, och inte ens ser något värde
i att de spelats in, och i själva verket inte ser något värde i att de hände från början ens.![]()
Vh, iö
Max_Headroom skrev:Ja, jag har hört fiol live. På nära håll.
Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta "hifi anläggningar" är på tok för små för att kunna återge knappt något på ett realistiskt sätt. Membranarea och effekt räcker helt enkelt inte.
RogerJoensson skrev:Max_Headroom skrev:Ja, jag har hört fiol live. På nära håll.
Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta "hifi anläggningar" är på tok för små för att kunna återge knappt något på ett realistiskt sätt. Membranarea och effekt räcker helt enkelt inte.
Fiolens bidrag under 200Hz är starkt begränsat, det är ju en ordentlig andel övertoner även vid ett par hundra hz. Särskilt på normala lyssningsplatser. Så jädra mycket membranarea och effekt väl krävs väl inte för att få mer än tillräckligt ljudtryck över 200Hz, för att återge en fiol på naturliga nivåer?!
Svante skrev:
Vilket får mig att tänka på, hört hos järnhandlaren:
-Har ni större spik än de här?
-Det där är inte spik, det är nubb.
-Jahaja, ok, har ni större nubb än de här då?
-Nej, då blir det spik.
IngOehman skrev: ...RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Vi pratade om inspelning eftersom Semmy även var inspelningstekniker och jag använde ordet fiol.
Det föll inte i god jord. "Peter, vi spelar inte fiol, vi spelar violin i orkestern. Det heter violin. Fiol må tillhöra folkmusiken."
Det är som i engelskan mellan fiddle och violin. Jaha, sedan den dagen använder jag violin i samband med orkesterspel och klassisk musik.
Jag använder konsekvent ordet fiol, medvetet. Det är ett jävla snobberi kopplat till skiljandet på fiol och violin. Det är samma instrument. Bara snobbskrällen envisas att markera skillnaden. Man kan använda vilket av orden man vill, men att hävda att det enskilda ordet måste användas kopplat till en viss musikstil, det ogillar jag ordentligt.
Jag håller med, och jag säger för det mesta violin. Kanske för att det känns mest naturligt för
mig som cellist, då violin och violoncell är samma språkstam. Har inte tänkt så mycket på det
utan är van att det heter violin bara, medan det i andra sammanhang, folkmusiken, verkar vara
vanligare att säga fiol.
Vill dock träda in till försvar med avseende på Semmy. Jag är rätt säker på att han bara skojade
med Peter, eftersom Semmy inte bara brukar säga fiol själv, han kallar sig dessutom ofta fiolist
istället för violinist, och jag har hört honom argumentera praktiskt taget exakt som du Roger, att
det är snobbism bara att särskilja begreppen.
...
Thump skrev:Jag mätte (för kul) Brian Blade när han var på besök i Stavanger på föreläsning för sisådär 10 år sedan. Över ett spann på 10min så lirade han nere vid 30dB och upp till 125dB och maken till "vackra" transienter har jag aldrig hört. Det var stundtals hög nivå, men aldrig jobbigt på något sätt.
Känns svårt (idag när jag planerar för nya högtalare) att kunna reproducera det på ett fint sätt.
IngOehman skrev:
Och min uppfattning (någon annan kan hävda något helt annat) är att en välspelad violin, även
på FFF-nivå, i ett normalt vardagsrum (RT60 = 0,5 sekunder) på några meters avstånd, inte är
så himla öronbedövande. I kala rum, visst...
Och mätmässigt är det runt 105 dB det når.
Men, det blir rätt så olika i olika rum.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Thump skrev:Jag mätte (för kul) Brian Blade när han var på besök i Stavanger på föreläsning för sisådär 10 år sedan. Över ett spann på 10min så lirade han nere vid 30dB och upp till 125dB och maken till "vackra" transienter har jag aldrig hört. Det var stundtals hög nivå, men aldrig jobbigt på något sätt.
Känns svårt (idag när jag planerar för nya högtalare) att kunna reproducera det på ett fint sätt.
Fast han spelar väl inte fiol? Han är väl trummis och där är öronskydd rätt bra om man vill behålla hörseln.
phon skrev:Hörde två fioler häromdan på nära håll i ett vanligt rum, i ett vardagsrum närmare bestämt.
emil_fh skrev:Då min bror har spelat fiol i tiotals år så har jag hört det många gånger.
Kan såklart uppfattas som skrikigt, men när jag skriver det här och känner efter hur det brukar låta, är ord som:
Torrt
Varmt
Resonant
Fylligt
Direkt
Dynamiskt
vad som kommer fram, och ja det är ett bra tryck som kommer ur dem.
sprudel skrev:Det kan bli skoj på söndag. Två elever som läser på Hvitfeldtska Gymnasiets musikprogram spets kommer och hälsar på med viola och fiol. En liten stunds fin underhållning, och kanske lite referensstärkande aktivitet för den delen också.
Blir säkert ett tag med grillen också, goa korvar och en liten pilsner Kronkan, det blir en fin kväll.
hevi skrev:Generellt när det gäller alla typer av akustiska instrument så tycker jag att det beror väldigt mycket på lokalen, hur det upplevs. Min brors fru är skolad violinist och spelar ett inte oansenligt antal instrument utöver det, och det är helt makalöst hur stor skillnad det är på hur det låter dels beroende på vilken violin eller viola etc man spelar på, och inte minst beroende på lokal, men framförallt måste det till en duktig musiker för att locka fram det sista dropparna med sagda instrument i sagda lokal!?!
Den mest omvälvande musikupplevelsen jag någonsin upplevt (by far) var när hennes bästa kompis spelade en tratitionell irländsk folkvisa på 100% natursenad keltisk harpa i Ingarö kyrka på min brorsons dop (Ingarös k:a är en mycket liten kyrka byggd helt i trä). Sådan organisk närvarokänsla att det inte går att beskriva i ord...jag ryser bara jag tänker på det...
RogerGustavsson skrev:Det verkar bli en rolig sammankomst på västkusten till helgen!
Det där med rummets inverkan på hur man uppfattar den uppförda musiken är viktigt för mig. Det är ofta tråkigt att höra akustiska instrument i fel omgivning. Vardagsrum tycker jag passar fiol och cello rätt dåligt, det behövs mera rymd för att instrumenten ska komma till sin rätt, framförallt lite mera takhöjd än vad som är standard. Har också märkt att utövare och lyssnare kan ha olika uppfattning om när det låter bra. Musikerna själva föredrar att tydligt höra sig själva och sina medmusiker, antagligen genom mycket reflektioner från närmiljön. Det är inte säkert att det sammanfaller med att det låter bra hos lyssnarna. Kammarmusik i stor sal tycker jag blir helt fel.
jockewe skrev:IngOehman skrev:
Och min uppfattning (någon annan kan hävda något helt annat) är att en välspelad violin, även
på FFF-nivå, i ett normalt vardagsrum (RT60 = 0,5 sekunder) på några meters avstånd, inte är
så himla öronbedövande. I kala rum, visst...
Och mätmässigt är det runt 105 dB det når.
Men, det blir rätt så olika i olika rum.
Vh, iö
Precis, vi peakar runt 105-110 nå'nstans (attacker) men snackar man konstant ljudtryck är det sällan över 85 någon längre stund och så spelar man inte i vardagsrum om man inte måste testa gränser.
Ett ganska behagligt instrument om "välspelat" !
Jag vill nämna två saker;
1) Violinister drabbas i båda öronen, det har visst nå't med muskelspänning att göra - alltså inte främst vä. öra
2) nedsatt hörsel får vi orkestermusiker av ljudtryck över tid, att t.ex repa en hel dag Mahler och sedan öva tre timmar. inte av enstaka stunder med 100+ dB.
/J
IngOehman skrev: ...RogerJoensson skrev:petersteindl skrev:Vi pratade om inspelning eftersom Semmy även var inspelningstekniker och jag använde ordet fiol.
Det föll inte i god jord. "Peter, vi spelar inte fiol, vi spelar violin i orkestern. Det heter violin. Fiol må tillhöra folkmusiken."
Det är som i engelskan mellan fiddle och violin. Jaha, sedan den dagen använder jag violin i samband med orkesterspel och klassisk musik.
Jag använder konsekvent ordet fiol, medvetet. Det är ett jävla snobberi kopplat till skiljandet på fiol och violin. Det är samma instrument. Bara snobbskrällen envisas att markera skillnaden. Man kan använda vilket av orden man vill, men att hävda att det enskilda ordet måste användas kopplat till en viss musikstil, det ogillar jag ordentligt.
Jag håller med, och jag säger för det mesta violin. Kanske för att det känns mest naturligt för
mig som cellist, då violin och violoncell är samma språkstam. Har inte tänkt så mycket på det
utan är van att det heter violin bara, medan det i andra sammanhang, folkmusiken, verkar vara
vanligare att säga fiol.
Vill dock träda in till försvar med avseende på Semmy. Jag är rätt säker på att han bara skojade
med Peter, eftersom Semmy inte bara brukar säga fiol själv, han kallar sig dessutom ofta fiolist
istället för violinist, och jag har hört honom argumentera praktiskt taget exakt som du Roger, att
det är snobbism bara att särskilja begreppen.
...
petersteindl skrev:Njaee, Semmy var ganska bestämd. Att det endast skulle vara på skämt håller jag för uteslutet. Däremot sa han det med glimten i ögat.
petersteindl skrev:Semmy spelade ju även folkmusik och Semmy var en spelman. Då det var folkmusik var det folkmusik och fiol.
Då det var klassisk musik så var han violinist och spelade violin. Så var tiderna och språkbruket då. Huruvida det skiljer sig idag vet jag inte.
petersteindl skrev:Jag har heller aldrig sett detta språkbruk som snobberi och Semmy var sannerligen ingen snobb. Olika ord för likadan sak fast i olika sammanhang.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster