Bill50x skrev:joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
Och vilket är detta fysikaliska faktum?
Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen
tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att
man ska vara öppen för att detta (eller något annat)
kan ha betydelse.
/ B
Nej, man "skall" inte vara "öppen för" att det kan vara så.
Det du kallar öppen för är ju bara att vara okunnig. Det är helt orimligt att man "skall vara okunnig".
Men KAN vara okunnig, men man
skall verkligen inte vara det. Det är helt okej att vara kunnig också.
Man är det - eller man är det inte, och om den som inte är kunnig kallar det öppenhet och säger att
man skall vara öppen, så blir det ju bara fel.

Det är inte din sak att berätta för andra som vet mera än du vad de skall hålla öppet. Det är bättre
om de talar om för dig vad du bör hålla öppet, t ex det de är insatta i och förstår, men som du inte
förstår. Då kanske du skulle hålla det öppet att det kan vara så att det vet vad de talar om, istället
för att berätta för dem att de skall hålla saker öppna.
- - -
Du talar om "före" och "efter", men strömmen i en strömkrets av detta slag går ju samtidigt genom
hela kretsen. Det är nonsens att tala om före eller efter. Vi vet ju inte ens om det är pluspolen eller
minuspolen som spänningsmoduleras! Och det spelar heller ingen roll, det kan vara båda om det är
en bryggkopplad förstärkare, så ditt "före" och "efter" är bara nonsensord när du använder dem som
om det ena skulle hände före det andra.
Det blir tokigt är någon som du mer eller mindre uppmanar andra att vara "öppna" när du inte vet
något om hur dessa saker fungerar*.
- - -
Alla strömkretsar som saknar grenar och som är så relativt små (en våglängd vid 20 kHz är 1,5 mil
lång för signaler som går med ljusets hastighet) kan betraktas således att den ström som går igenom
dem går samtidigt längs hela kretsen. Den kan inte ens starta i en ände om den inte släpps fram i den
andra änden samtidigt#.
Talar vi radiofrekvens så ser det lite annorlunda ut, men nu talade vi faktiskt om LF. Frekvenser som
är en femtusendel av FM-bandet och en 50-tusendel (eller mindre) av den digitala mobila trafikens
frekvensband.
Så nej, det spelar ingen roll i vilken ordning komponenterna sitter, annat än om ordningen påverkar
layouten, som kan påverka något annat, t ex överhörningen mellan spolar.
Vh, iö
- - - - -
*Det är ju du, som saknar kunskap, som behöver öka din öppenhet således att du accepterar att det
kan vara på alla sätt som DU inte kan beslå med några omöjlighetsargument. Och det blir på väldigt
många sätt eftersom din kunskap är låg. Exempelvis borde du acceptera kan det vara så som andra
har beskrivit det för dig.
De som vet mycket mera bör förstås även de hålla allt öppet som den inte kan beslå med omöjlig-
hetsargument, men med sin större kunskap blir det färre saker som de behöver hålla öppet för att
vara lika öppna som du.
Förstår du hur jag resonerar och varför?
#Vid lite högre frekvenser (kortare våglängd i förhållande till mediets storlek) så uppstår något som
heter karakteristisk impedans - och finns en sådan i ett medium så kan en elektrisk signal entra mediet
även om mediets andra ände (t ex en kabel) inte är "öppen" (=sluten) således att den kan släppa fram
ström. Då "märker" (inget medvetanda antyds här) inte signalen att vägen är oframkomlig förrän den
när kabelns ände, och i brist på framkomlig väg så studsar den elektriska energin tillbaka.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).