Klångedang??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Klångedang??

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 18:40

joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.

Och vilket är detta fysikaliska faktum?

Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2014-06-02 18:50

Bill50x skrev:

Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.

/ B

Det är växelspänning....så det finns inget först lr sist.
Högtalarkonen åker ut resp in pga av den elektromekniska kraften som skapar ljudvågen. Förenklat.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 19:42

Skrev till Anders om just detta med ordningen på komponenter. Så här svarade han:
"Syftet med formuleringen är väl inte att vara maximalt tydlig.... Men det handlar om att komponenter som i teorin skall kopplas till
samma "punkt" istället kopplas med visst avstånd och i viss ordning utmed ledningen. Jag tycker inte det borde vara en hörbar effekt. Men om det låter bättre så är det bättre."

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 19:59

Bill50x skrev:Jag bara spånar nu, helt utan kunskap.

Låt bli det, lär dig istället, det tjänar du mest på i det långa loppet. :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 20:40

Nattlorden skrev:
Bill50x skrev:Jag bara spånar nu, helt utan kunskap.

Låt bli det, lär dig istället, det tjänar du mest på i det långa loppet. :wink:

Nu ska vi inte vara så'na ;-)

Att "spåna" utan kunskap ger andra möjlighet att komma med kunskap/kommentarer/etc utan att behöva skriva någon på näsan om att denne har fel. Av detta lär jag mig mycket. Jag lär mig också att andras självsäkra uttalanden är noll värda när jag själv sitter och lyssnar.

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-02 21:00

Bill50x, du kan väl inte förvänta dig att vi ska dra grundskolans och gymnasieskolans grundkurser i fysik åt dig här - i forumform.

Jag tycker du får nöja dig med att vi berättar att det är så det funkar, och om du inte tror det så bryr jag mig inte.

Fixar du fram bevis för att det föreligger på annat vis blir det däremot spännande, då du har material som kommer slå alla elektriker, elektroniker och fysiker med häpnad. :)

edit:
Jag skriver nu direkt, bara för att förebygga tjafs, att jag direkt när jag läste det jag skrev så lät det lite väl hårt och aningens sarkastiskt.
Men jag vill påpeka att det inte var menat så, jag menade egentligen väl, men ville bara påpeka att ganska basala grejer är det kanske ganska få som vill hålla på och bevisa eller tjafsa om.
Senast redigerad av aisopos 2014-06-02 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 21:03

...och alla som designat högtalare enligt fysikaliska principer får dra tillbaka dem då de plötsligen slutat fungera. :mrgreen:

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2014-06-02 21:59

Har ingen aning om högtalarens vara eller icke vara men texten på hemsidan gav mig åtminstone ett gott skratt!

Angående seriefitret i T1
T1:ans filter fungerar annorlunda - det som inte hamnar i basen hamnar per automatik i diskanten. Dvs risken att något "hamnar mellan stolarna" är borta.

Varför måste man tramsa till det såhär?
.....

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-02 22:14

Nattlorden skrev:...och alla som designat högtalare enligt fysikaliska principer får dra tillbaka dem då de plötsligen slutat fungera. :mrgreen:

musiken har en själ nattis, precixes som människan :wink:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-02 22:20

roggaro skrev:
Nattlorden skrev:...och alla som designat högtalare enligt fysikaliska principer får dra tillbaka dem då de plötsligen slutat fungera. :mrgreen:

musiken har en själ nattis, precixes som människan :wink:

Precis, därför använder man gott ingenjörande för att tillse att denna kommer oanfrätt från media till öra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-02 22:22

aisopos skrev:Bill50x, du kan väl inte förvänta dig att vi ska dra grundskolans och gymnasieskolans grundkurser i fysik åt dig här - i forumform.

Det vi läste i skolan på 50-talet gäller inte alltid idag.

En konding och ett motstånd i serie - eller tvärtom. Vem kan med säkerhet påstå att detta är exakt samma sak? Hur många gånger har vi inte hört att digitalt är perfekt (visserligen med mantrat "om det är korrekt konstruerat") men att det ändå har kunnat göras förbättringar? Självsäkra uttalanden är det gott om, blygsam framtoning med öppenhet inför saker man vet mindre om är det sämre med. Skulle man luta sig mot alla sk säkra kunskaper skulle det inte ske så mycket utveckling, vi vet ju redan allting, eller hur?

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-02 22:50

Bill50x skrev:

/ B

Nej, man "skall" inte vara "öppen för" att det kan vara så.

Det du kallar öppen för är ju bara att vara okunnig. Det är helt orimligt att man "skall vara okunnig".

Men KAN vara okunnig, men man skall verkligen inte vara det. Det är helt okej att vara kunnig också.

Man är det - eller man är det inte, och om den som inte är kunnig kallar det öppenhet och säger att
man skall vara öppen, så blir det ju bara fel. :?

Det är inte din sak att berätta för andra som vet mera än du vad de skall hålla öppet. Det är bättre
om de talar om för dig vad du bör hålla öppet, t ex det de är insatta i och förstår, men som du inte
förstår. Då kanske du skulle hålla det öppet att det kan vara så att det vet vad de talar om, istället
för att berätta för dem att de skall hålla saker öppna.

- - -

Du talar om "före" och "efter", men strömmen i en strömkrets av detta slag går ju samtidigt genom
hela kretsen. Det är nonsens att tala om före eller efter. Vi vet ju inte ens om det är pluspolen eller
minuspolen som spänningsmoduleras! Och det spelar heller ingen roll, det kan vara båda om det är
en bryggkopplad förstärkare, så ditt "före" och "efter" är bara nonsensord när du använder dem som
om det ena skulle hände före det andra.

Det blir tokigt är någon som du mer eller mindre uppmanar andra att vara "öppna" när du inte vet
något om hur dessa saker fungerar*.

- - -

Alla strömkretsar som saknar grenar och som är så relativt små (en våglängd vid 20 kHz är 1,5 mil
lång för signaler som går med ljusets hastighet) kan betraktas således att den ström som går igenom
dem går samtidigt längs hela kretsen. Den kan inte ens starta i en ände om den inte släpps fram i den
andra änden samtidigt#.

Talar vi radiofrekvens så ser det lite annorlunda ut, men nu talade vi faktiskt om LF. Frekvenser som
är en femtusendel av FM-bandet och en 50-tusendel (eller mindre) av den digitala mobila trafikens
frekvensband.

Så nej, det spelar ingen roll i vilken ordning komponenterna sitter, annat än om ordningen påverkar
layouten, som kan påverka något annat, t ex överhörningen mellan spolar.

Vh, iö

- - - - -

*Det är ju du, som saknar kunskap, som behöver öka din öppenhet således att du accepterar att det
kan vara på alla sätt som DU inte kan beslå med några omöjlighetsargument. Och det blir på väldigt
många sätt eftersom din kunskap är låg. Exempelvis borde du acceptera kan det vara så som andra
har beskrivit det för dig.

De som vet mycket mera bör förstås även de hålla allt öppet som den inte kan beslå med omöjlig-
hetsargument, men med sin större kunskap blir det färre saker som de behöver hålla öppet för att
vara lika öppna som du.

Förstår du hur jag resonerar och varför?

#Vid lite högre frekvenser (kortare våglängd i förhållande till mediets storlek) så uppstår något som
heter karakteristisk impedans - och finns en sådan i ett medium så kan en elektrisk signal entra mediet
även om mediets andra ände (t ex en kabel) inte är "öppen" (=sluten) således att den kan släppa fram
ström. Då "märker" (inget medvetanda antyds här) inte signalen att vägen är oframkomlig förrän den
när kabelns ände, och i brist på framkomlig väg så studsar den elektriska energin tillbaka.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-02 23:02

om man ser till människan så är hon nog ganska analog beträffande sin uppfattbarhet gällande det digitala mediet ändå :)
att det liksom går vid sidan om, alltså musiken och dess kraft, skenar gärna

lite OT ja vet

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-02 23:17

Har du lust att formulera om det där så att det blir rimligt entydigt begripligt?

Jag anar att du vill säga något som är rätt så intressant, och då känns det lite
tråkigt att det inte är skrivit i klartext. Är nyfiken på vad du menar.

Människans uppfattbarhet beror ju på hur människan är klädd och om ljuset är
tänt, men hur kom de digitala mediet in? Är det månne en spåkärring som bara
säger antingen "ja" eller "nej"?

Och skenar "attet" (faktumet?) om den vid sidan gående musiken och dess kraft?

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-02 23:47

vårt väsen accepterar inte att BLI digitalt. natt eller dag/iklädd kostym eller inte så förblir musiken densamma. det är kärnstommen för adekvat upplevelse. vi hejar på de som säljer mest utan en aning om andemeningen faktiskt.
säger inte att denna tvåvägare skulle innebära en analog upplevelse, men allt har sin betydelse.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-02 23:49

Förstår inte vad du menar.

Säljer mest? Och allt ljud vi hör är ju analogt. Så vad menar du?

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-02 23:54

nä fasen, visst är det digitalt som bara attsingen och det säljer........
nu/sen och goodbye

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-03 00:06

kan man få ha en stilla undran vad klångedang har för filosofi nu igen tack

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2014-06-03 00:20

roggaro skrev:vårt väsen accepterar inte att BLI digitalt. natt eller dag/iklädd kostym eller inte så förblir musiken densamma. det är kärnstommen för adekvat upplevelse. vi hejar på de som säljer mest utan en aning om andemeningen faktiskt.
säger inte att denna tvåvägare skulle innebära en analog upplevelse, men allt har sin betydelse.

Det här var nog ett av de mest obegripliga inläggen jag läst på länge...
(inte illa menat, bara...obegripligt.)
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-03 00:24

Hang in there, maaaan!

Bara rida ut det, roggaro... vet att det inte känns så nu men allt kommer
att bli som vanligt igen, jag lovar! ;)

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-03 00:29

Ja det är som sagt lågfrekvent växelström som skapar ljudet ur högtalaren och det spelar ingen roll i vilken ordning komponenterna sitter under förutsättning att topografin/funktionen inte ändras. Ett motstånd efter en spole dämpar strömmen lika mycket som om motståndet sitter innan spolen.

Däremot tror jag få ifrågasätter att alla komponenter i ett filter påverkas av varandra, sin egen funktion speciellt vid stora signaler och av sin omgivning. Alla komponenter är behäftade med parasitiska element som en medveten konstruktör antingen försöker minimera eller utnyttja i sin konstruktion. Så visst påverkar placering av komponenter ett slutgiltigt resultat. Och det är klart att vill en konstruktör utforska vilken av alla upptänkliga kombinationer som ger subjektivt bästa upplevda resultat kommer det ta tid (25 år?), vilket kanske förklarar Klångedangs tilltagna prisbild med ganska ordinära grundkomponenter.

De flesta av oss nöjer sig med att utifrån sin kunskap och erfarenhet välja komponenter med begränsade signalförvrängande egenskaper i konstruktionen och placera dem för minimal inbördes påverkan. Sen gå vidare till nästa steg i arbetet och områden de anser kan ha större betydelse för det slutgiltiga resultatet.

Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.

Själv har jag lagt ner tre år av arbete på mina senaste egna högtalare och jag är ärligt nöjd att jag inte längre känner tvånget att utforska placeringsordningen av filterkomponenterna. Det var alldeles nog att bara komma fram till de delningsfunktioner och komponentvärden som ger mig det önskade resultatet jag njuter av idag.

Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.

Men enklast är ju att bara lyssna själv och skaffa sig en egen uppfattning om man gillar något eller inte (när man slipper leka konstruktör som behöver förstå för att försöka nå ett specifikt mål).

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-03 00:39

jeff_belowski skrev:Hang in there, maaaan!

Bara rida ut det, roggaro... vet att det inte känns så nu men allt kommer
att bli som vanligt igen, jag lovar! ;)

musiken har ett eget väsen jeff om så i klångelidäng :D

Användarvisningsbild
jeff_belowski

Inläggav jeff_belowski » 2014-06-03 00:52

Det är jag absolut med på! Utan att hört klangelidunk så tror jag nog att de kan
förmedla musik på ett acceptabelt sätt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 08:59

IngOehman skrev:... Men KAN vara okunnig, men man skall verkligen inte vara det. Det är helt okej att vara kunnig också....

Det var ett väldigt långt inlägg för att berätta att jag är okunnig. Onödigt långt med tanke på att jag redan skrivit att jag är okunnig om detta. Med andra ord, du hade gjort både mig och andra en tjänst att istället beskriva hur sakerna förhåller sig. Vilket du iofs gjorde till en del, men bättre kan du väl?

Jag spetsade dock till det hela lite grann. I alla tider har proffs av olika valörer och branscher alltid hävdat att "just i detta nu vet vi precis vad vi behöver/kan veta". Det är bara tillämpningarna som förändras. Gång efter annan får dock dessa proffs smäll på fingrarna, oftast av andra proffs men ibland av rena amatörer. Därför håller jag saker öppna trots att jag tror mig veta bättre. Jag är övertygad om att om jag med mina bristande kunskaper ändå får för mig att tex mäta en funktion med motstånd/spole i serie så kommer jag få samma mätresultat oavsett i vilken ordning de är kopplade. I alla fall med de mätmetoder jag har tillgång till. Men det betyder (för mig) inte att det alltid är så under alla förhållanden. Förstår du skillnaden Ingvar?

Jag har inom ESD-området gjort mycket mätningar med resistanser, tex mellan (av-)ledande skor och dito golv. Resultaten är ofta så totalt annorlunda mot all logik och teori att man funderar på om det är spöken inblandade :-) Här kan vi prata om seriella resistanser som inte bara är att addera!

För att återgå till ämnet för tråden; är det någon som lyssnat på Klångedang?

/ B

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2014-06-03 09:45

Jag satt några timmar och lyssnade då han pysslade med min LP12:a.
Det lät inte helt olikt Ino, jag nämnde det för honom och han sa att fler hade sagt exakt samma sak, fast han kände inte till Ingvars konstruktioner särskilt mycket.
Lite dyra kan man kanske tycka dock.
Enligt Anders tar det en dag för hans snickare att tillverka ett par högtalarlådor, materialet är också visst dyrt som fasiken, något 3-skiktsträ pratade han om.
De som han har på demo är inte särskilt snygga, men har sett bilder på svarta som är skitsnygga, lite råa på något sätt.

Jag sitter dock mer än supernöjd med mina i14 och profundusY-4 så jag behöver inga Klångedang.

Om jag vinner mycket pengar kanske ett par skulle kunna hamna i gillestugan, i 3:e anläggningen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 10:30

Simp_the_pimP skrev:Jag satt några timmar och lyssnade då han pysslade med min LP12:a.
Det lät inte helt olikt Ino, jag nämnde det för honom och han sa att fler hade sagt exakt samma sak, fast han kände inte till Ingvars konstruktioner särskilt mycket.

En högtalare som låter som piP men med lite mer spelglädje och ett större "lyssningsfönster" låter för mig som en bra kombination. Jag skulle gärna ha ett par mindre högtalare hemma men piP räcker inte till. Mina DQ10:or har en stor och fin ljudbild (inte för stor, snarare verklig) som många högtalare inte kommer i närheten av. Dessutom en klang som är tydlig utan att det låter vässat. Mycket av det jag upplever är givetvis en vanesak men jag vill inte tappa de kvaliteter som jag har. Med piP hade jag faktiskt mer djupbas än med DQ10 och en upplevd jämnare frekvensgång. Men jag saknar den stora ljudbilden och det homogena ljudet som kommer från DQ10 trots de fem element som ska samverka. Så nu måste jag verkligen lyssna på Klångedang!

/ B

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 10:33

Bill50x skrev:En högtalare som låter som piP men med lite mer spelglädje och ett större "lyssningsfönster" låter för mig som en bra kombination.

Var hittade du någon som påstod detta? :?:

Eller var det bara vad du önskar, men fick det att låta som att klångdång besitter dessa egenskaper?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 10:48

aisopos skrev:
Bill50x skrev:En högtalare som låter som piP men med lite mer spelglädje och ett större "lyssningsfönster" låter för mig som en bra kombination.

Var hittade du någon som påstod detta? :?:

Eller var det bara vad du önskar, men fick det att låta som att klångdång besitter dessa egenskaper?

Varken det ena eller det andra. Enligt Simp_the_pimP har tydligen flera gjort kommentaren att Klångedang påminner om Ino. Min tanke är just det jag skrev, piP har många positiva sidor men (för mig) saknas det också en hel del. Min förhoppning är att Klångedang har det som jag saknar hos piP. Men jag har ju ingen aning eftersom jag inte hört dem. Jag tror mig dock veta vad Anders strävar efter och därför blir det extra intressant att lyssna på hans skapelser.

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-03 11:05

Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 11:28

IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.

Sedär, lite marknadsföring från dig ;-)

Ja, ibland är det bättre med baby-språk än invecklade tekniska resonemang. "Tala till bönder på bönders vis och tala till lärda på latin" är väl ett gammalt ordspråk?

Oavsett, nej jag håller inte med dig. Spelglädjen beror inte bara på fonogrammet. Om vissa högtalare har mer av varan och detta möjligen beror på dist, det kan jag inte avgöra. Men jag gillar det. Jag vill inte titta in i ett smalt fönster och uppleva spelglädjen där långt inne, jag vill ha den i mitt rum, framför mig.

Om du inte lyssnat på Linns Exakt-system skulle jag rekommendera att du gör så. Allt ifrån att lyssna på passiva högtalare (tex Akubarik) till Akubarik Exakt med - och utan - rumskompensation. Oavsett vad du tycker om det, det ger en tankeställare. "Hifimässigt" är det en höjdare enligt mig men musikaliskt är det inte bättre än andra liknande system, däribland dina egna. Jag har hört mer "musik" från billigare rörsystem, däribland dina Hesselwall med The Dream.

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi