PontusEriksson skrev:https://www.youtube.com/watch?v=MsnA0hNaRzE
Apropå krävande?

Hur som helst... -Väldigt underhållande!
Moderator: Redaktörer
PontusEriksson skrev:https://www.youtube.com/watch?v=MsnA0hNaRzE
PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
AndreasA höll med, men Komorok kom genast och sa' emot. Hur tycker du? Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
PS. Själv har jag separata anläggningar för musik (god återgivning) och TV (mycket modest återgivning).
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
bakerman22 skrev:Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Det du skriver är rent skitsnack. Ursäkta, men så är det.
Vad är det för musik du LYSSNAR på Micke?
När du kommer hem från jobbet och är sugen på att LYSSNA på musik så vet jag att du inte sätter på varken Mr. Magnus eller Mission to find and defeat noice och drar upp tills det står max på försteget. Det gör du när du demar.
När du vill njuta av musik du verkligen tycker om så lyssnar du på nåt i stil med Meshuggah eller Dream Theater? Eller hur? Vad kräver det av basriggen?
Du kör slutna lådor. Dom icke trasiga lådorna låter ju bäst. Det vet alla som inte är döva. Men hur mycket kräver "vanlig" musik? Inte speciellt mycket.
Hur mycket kräver var och varannan film idag? "Ganska" mycket om du vill kunna återge det som finns i ljudspåret.![]()
Givetvis ska en (egentligen minst två) baslåda kunna återge allt som spelas upp på ett bra sätt, oavsett om det är film eller musik, men att påstå att musik är lika krävande som film anser jag är direkt felaktigt.
Det känns som något någon skriver som inte har hört en riktigt kapabel basrigg, och hur det kan låta till film..
Dessutom finns det en standard satt för film. Det finns det inte till musik.
Film är mer krävande än musik. Punkt.
PerStromgren skrev:Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
AndreasA höll med, men Komorok kom genast och sa' emot. Hur tycker du? Skulle du ha mindre krav på ljudtryck och basåtergivning om du bara spelar musik?
PS. Själv har jag separata anläggningar för musik (god återgivning) och TV (mycket modest återgivning).
Komorok skrev:Håller inte med. Av alla filmer jag har sett är det ingen som kräver mer av systemet än musiken jag lyssnar på.
Att nå konsensus kring detta är nog omöjligt då de flesta lyssnar på olika musik och ser olika filmer.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
Jag vill med hyfsad säkerhet påstå att antalet anläggningar som är kapabla att över huvud taget återge något under 100 Hz har minskat till nära noll - från långt över 50 %.
Svensson har inte någon anläggning värd namnet alls nu förtiden! Hifi i "folkhemmet" är ett minne blott.
Morello skrev:PerStromgren skrev:Jag framkastade en teori om att ljudtrycks- och baskapabla anläggningar har blivit vanligare nuförtiden, eftersom de ofta används till film, förutom till musik. Jag använde populariteten på elektrostathögtalare som exempel.
Jag vill med hyfsad säkerhet påstå att antalet anläggningar som är kapabla att över huvud taget återge något under 100 Hz har minskat till nära noll - från långt över 50 %.
Svensson har inte någon anläggning värd namnet alls nu förtiden! Hifi i "folkhemmet" är ett minne blott.
DVD-ai skrev:Allt beror ju på HUR man ser på film vs HUR man lyssnar på musik, alltså vilka krav man har på ljudtryck vid dessa fall.
jag ser på film svagt och lyssnar gärna på musig ganska starkt eller jätte starkt.
så då blir kraven för mig att film kräver mycket mindre än vad musik gör, så jag delar din uppfattning då jag dessutom vet att du tycker om ambiens och stämningsmusik med mycket speciella nivåer i lågbas och infraregistret.
Det är sant. Man glömmer lätt i jämförelsen att man betalar ju inte bara för förstärkaren även om den är prisvärd. Nu är iofs mina 6 små surrounder inga dyra eller avancerade saker med de enklaste Audax-elementen man kan hitta. Betydligt mindre krut på dem än stereohögtalarna.För mig faller biosystemen på att det alltid blir bättre för samma peng om man lägger krutet på två högtalare istället för 5,7, x stycken.
Bill50x skrev:DVD-ai skrev:Allt beror ju på HUR man ser på film vs HUR man lyssnar på musik, alltså vilka krav man har på ljudtryck vid dessa fall.
jag ser på film svagt och lyssnar gärna på musig ganska starkt eller jätte starkt.
så då blir kraven för mig att film kräver mycket mindre än vad musik gör, så jag delar din uppfattning då jag dessutom vet att du tycker om ambiens och stämningsmusik med mycket speciella nivåer i lågbas och infraregistret.
Nu är ju "kvalitet" inte bara ljudtryck och utsträckning i basen, det är väl att förenkla det hela lite väl mycket. Jag tittar ju hellre på en film med riktigt bra 2-kanaligt ljud som kanske slutar vid typ 40 Hz och 90 dB än om det dundrar vid 20 Hz i 110 dB och med en massa risseltassel bakom ryggen - men av sämre ljudkvalité generellt. Jag får rysningar bara jag tänker på elektronikladornas 5.1 system med 5 "sockerpaket" och en boombox för typ 1.995:-...
För mig faller biosystemen på att det alltid blir bättre för samma peng om man lägger krutet på två högtalare istället för 5,7, x stycken.
/ B
KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
Morello skrev:Jag hajjar inte - en film har ju i huvudsak dialog jämte lite bakgrundsmusik. Samt i förekommande fall någon explosion.KarlXII skrev:Kan jag tänka mig att lyssna på musik med full njutning utan att ha kapacitet att skaka om soffan? Ja.
Dito film? Nä.
Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
Komorok skrev:Nej, det är inte självklart.
steveo1234 skrev:Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Liten fundering: Vilka filmer är det du vanligtvis tittar på och vilken musik är det du brukar lyssna på?
Det är väl få filmer som manglar på i princip hela tiden.... men två timmar tung dubstep kan säkert göra det.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster