Moderator: Redaktörer
Beakungen skrev:Men kul att se att de har en hel del slaglängd att ge
Kronkan skrev:Ploam, tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än vad du själv kan göra. Jag har ingen musik som jag vet innehåller 20 Hz. Åsså har jag ju svagheten för vinyl vilket ju är begränsat neråt.
Jag gillae elektronika inklusive ambient musik. I våras pratade jag ingenom mitt intresse med Linne Skivbörs. Så kommer säkert att fortsätta köpa lite ambient. Av mera traditionell techno har jag idag spelat både Kraftwerk och flera Röyksopp. Inget av dem duger dock för 20 hz försök vad jag uppmärksammat. Svårigheten är dock att leva i lägenhet och att för mycket bas fungerar dåligt.
Komorok skrev:Du riskerar att elda upp elementet om du trycker in för mycket effekt.
Komorok skrev:Kan vara, men jag tror inte att basarna tål effekten helt enkelt.
Johan_Lindroos skrev:Kronkan skrev:Ploam, tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än vad du själv kan göra. Jag har ingen musik som jag vet innehåller 20 Hz. Åsså har jag ju svagheten för vinyl vilket ju är begränsat neråt.
Jag gillae elektronika inklusive ambient musik. I våras pratade jag ingenom mitt intresse med Linne Skivbörs. Så kommer säkert att fortsätta köpa lite ambient. Av mera traditionell techno har jag idag spelat både Kraftwerk och flera Röyksopp. Inget av dem duger dock för 20 hz försök vad jag uppmärksammat. Svårigheten är dock att leva i lägenhet och att för mycket bas fungerar dåligt.
Prova att lyssna på Kraftwerks låt Expo 2000. Den har väldigt djup bas, dock vet jag inte riktigt hur lågt den går. Lite äldre Kraftwerk går nog inte särskilt djupt som du är inne på. Jag håller med dig om att Röyksopp inte heller går särskilt djupt.
Komorok skrev:@Beakungen: För att du skriver att det luktar bränt. DET tyder på att talspolen är varm. Den riskerar att brinna upp. Det får mig att tro att de inte tål mycket mer effekt än du trycker in.
AndreasArvidsson skrev:Självklart ger rumstödet ett lyft (oavsett om du är medveten om det eller inte?), men den är inte stor nog för att det skall gå att spela en oktav lägre med samma slaglängd, inte på långa vägar ens.
Det man också får tänka på är att den mesta musik inte innehåller speciellt mycket lågbas och musik är dessutom dynamisk. En tongenerator däremot som kör dessa låga frekvenser konstant hettar upp talspolen på ett helt annat sätt än vad musik som innehåller ljud av samma frekvens gör.
AndreasArvidsson skrev:Självklart ger rumstödet ett lyft (oavsett om du är medveten om det eller inte?), men den är inte stor nog för att det skall gå att spela en oktav lägre med samma slaglängd, inte på långa vägar ens.
Det man också får tänka på är att den mesta musik inte innehåller speciellt mycket lågbas och musik är dessutom dynamisk. En tongenerator däremot som kör dessa låga frekvenser konstant hettar upp talspolen på ett helt annat sätt än vad musik som innehåller ljud av samma frekvens gör.
AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
RogerGustavsson skrev:AndreasArvidsson skrev:4ggr förflyttad luft ger en ökning på 12dB,20*log(4), för korrelerade källor.
När är källorna korrelerade? Om de inte är det, vad blir det då? Hur ser fördelningen ut mellan okorrelerade och korrelerade källor, vilket är vanligast?
Korrelerat betyder väl att alla källorna levererar samma signal, mono? Okorrelerat att de inte har identisk signal?
RogerGustavsson skrev:Andreas,
jo jag är med. Undrar vid vilken frekvens korrelationen brukar upphöra?
Användare som besöker denna kategori: Erahjar och 24 gäster