Vallejos; Harmony Design & Respons Grande

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vallejos

Re: Vallejos; Harmony Design & Respons Grande

Inläggav Vallejos » 2015-11-07 19:47

Har nu bytt till ett par Respons Grande tillverkade 1989 i Rönnäng på Tjörn, av Reidar Persson. Högtalarna har av tidigare ägare uppdaterats två gånger; 1997 och 2007. Enligt uppgifter ska det vara Scan-Speak element rakt igenom och den tidigare Skaaning 13" basen har ersatts av ett 10" element, därav ny del i baffeln. Hur upplever jag skillnaden nu då mellan kina Mårten Monk och Respns Grande...? Respons är betydligt mer oförlåtande o avslöjar direkt dåliga inspelningar, på gott och ont. Betydligt mer bas. Större djup i musiken och jag lyssnar in i musiken på ett mer tredimensionellt sätt. Litet mörkare ljud än Mårten Monk, men med fin diskant. Basen är nog den största förändringen.
Bild
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-11-07 21:46

Katten ser lite skeptisk ut.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-11-07 22:34

Fina grejjer. Jag är nyfiken på HD-försteget, eftersom jag kanske ska byta riaa-steg. Hur upplever du Pre 906an jämförd med vad du hade förut (Wadia?)? :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-11-08 14:05

CODY skrev:Fina grejjer. Jag är nyfiken på HD-försteget, eftersom jag kanske ska byta riaa-steg. Hur upplever du Pre 906an jämförd med vad du hade förut (Wadia?)? :D

Pre 906 är som en klart rinnande fjällbäck med kristallklart vatten men inte kallt eller isande utan neutralt och mjukt. Det är som om försteget inte finns där utan bara den musik som fångats vid inspelningen.
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-11-09 00:41

Klart *gilla* anläggning, alltid gillat Response burkar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-09 08:04

FBK skrev:Klart *gilla* anläggning, alltid gillat Response burkar.

Me too!
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

kusling

Inläggav kusling » 2015-11-10 01:28

Att driva med ström istället för spänning, gör inte det högtalarnas spolar rejält mycket varmare?
:)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-11-11 01:50

kusling skrev:Att driva med ström istället för spänning, gör inte det högtalarnas spolar rejält mycket varmare?

Kan aldrig tänka mig det. Ohms lag bör gälla och samma totala effekt passera talspolen. Har jag fel blir jag säkerligen rättad ändå :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Traditional

Inläggav Traditional » 2015-11-21 14:20

Har någon lyssnat på monoslutstegen HD A90M..?
http://harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=6&prodID=28

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-11-22 22:50

Traditional skrev:Har någon lyssnat på monoslutstegen HD A90M..?
http://harmonydesign.se/index.php?sid=62&katID=6&prodID=28

Nej, men jag gissar dom låter riktigt bra, med tanke på hur bra A90 spelar.

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-11-28 22:17

Mattias lägger sista handen vid min EAR 909.
Nu ska grannarna skonas litet. Vad gör man inte för grannsämjan när man bor i hyreskasern :wink:

Bild

kusling

Inläggav kusling » 2015-12-05 23:51

Vinylcalle skrev:
kusling skrev:Att driva med ström istället för spänning, gör inte det högtalarnas spolar rejält mycket varmare?

Kan aldrig tänka mig det. Ohms lag bör gälla och samma totala effekt passera talspolen. Har jag fel blir jag säkerligen rättad ändå :mrgreen:

MvH Carl

Jag kanske gjort en tankevurpa. Är ingen expert på el.

Det va nån som sa att vi på järnvägen har 16000 V i kontaktledningen, och lägre strömstyrka. Skulle man ha tvärt om (dvs hög Ampere och lägre Volt) skulle det behövas mycket tjockare ledare för att den inte skulle bli varm och brinna av. Så värst tjock kontaktledning ovanför tågen går inte att ha, det blir för tungt och dyrt. Tunnelbanan i stockholm har å andra sidan lite tjockare ledare och lägre spänning, detta för att minska risken för ljusbågar om människor ramlar ner på spåret.

Så jag tänker:
1. Ju lägre spänning desto högre ström för samma arbete.
2. Desto mer ström desto större tvärsnittsarea på ledaren för att undvika hög värme.
3. Högtalarspolar har ju väldigt tunna ledare. Värme?

Jag blir väldigt gärna rättad :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-12-06 10:36

Du har i sak rätt :)

Om vi säger såhär:
total effekt som alstras i kretsen är det intressanta att utgå från :)

För att få en viss effekt så kan man antingen ha hög ström och lång spänning, mer balancerat mellan dom båda eller låg ström och hög spänning...

Enligt effektlagen:

P=U*I

P= Effekt W
U= Spänning V
I= Ström A

Resultat:

Om vi säger att tågat vill ha 18000V och drar 10000000W i effekt så blir detta 555,55A => P/U = I =>10000000/18000 = 555,55A

Men om vi har ett annat tåg som vill ha lika mycket effekt (10000000w) men vid halva spänningen, då blir strömmen som krävs högre för att få ut samma effekt. P/U=I => 10000000/9000 = 1111,111A
alltså det dubbla :)

Och då ska tilläggas att man kan minimera förlusterna i ledare genom att ha så hög spänning som möjligt, detta för att på detta sättet hålla nere den ström kapacitet som behövs för en given effekt (som du såg här över)
Det är ju nämligen så att höga strömmar kräver grövre ledare för att hålla förlusterna låga och förlusterna i ledarna är ju just det som blir värme.

Dock är detta inte riktigt direkt översättningsbart till en högtalare, där varierar lastimpedansen med frekvens och därmed också förhållandet mellan ström och spänning som krävs för att få ut en viss effekt.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

kusling

Inläggav kusling » 2015-12-06 12:53

Ah tack!
Jag greppar allt du sa. Det är väl sista meningen som egentligen svarade på min fråga, fast inte så mkt som jag skulle velat ;)

Räknar man värmeförlusterna i talspolen som försumbara eller åtminstone väldigt små i sammanhanget? Dvs det spelar ingen roll om slutsteget "driver med ström" eller "spänning", det är slutstegets effektmässiga kapacitet och volymkontrollens läge som avgör? Och när högtalaren väl pajar, då är det inte värme i ledarna utan mekanisk utmattning som är orsaken?

Att "driva med ström" som tillverkaren säger, innebär det ett markant eller bara lite lätt skifte i förhållandet spänning/ström? Han lär ju inte skiftat från 1000/0.1 till 0.1/1000 nånting. Svårt att veta utan att ta fram multimetern kanske.
Eller skiftar lasten - och därmed också förhållandet spänning/ström - så mycket att man egentligen inte borde prata om "att driva med ström" eller "spänning"?

Jag vill inte sätta dit nån, försöker bara förstå :)

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-06 22:42

Jag måste säga att EAR 909 verkligen infriar mina högt ställda förväntningar. En fint utmejslad ljudbild med bredd och djup. Kraft och pondus i basen och en svärta bakom musiken som gör att instrumenten separerar fint. Viken dynamik sedan... ojojoj. Ett litet kraftpaket med en ljudåtergivning som kräver en bra signalkälla men också behöver ett par fina lurar för att komma till sin rätt. Men så är det ju med hifi över lag, det blir aldrig bättre än den svagaste länken. I mitt fall är EAR 909 långt ifrån den svagaste länken, och det är en hörlursförstärkare jag kommer att komma leva mycket länge med.

Bild

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2015-12-11 22:55

Sedan jag bytte till Respons Grande har jag fått en helt annan uppfattning om förstärkeriets kapacitet. A906 har ett järngrepp om basen och tredimensionaliteten är enastående. Efter att ha lyssnat mycket, länge och intensivt genom mina gradolurar (som i sig är fantastiska) så blir det litet av en wow-känsla att lyssna genom responserna. Speciellt basen kan aldrig återges lika kraftfullt och djupt i ett par lurar som genom ett par högtalare.
Harmony Design Pre906 och A906 återger musiken dynamiskt, rent och mjukt, transparent och öppet. Nackdelen dock är att rummet sätter sina begränsningar. Det slipper man med lurar :-) Det är med Grand Respons som den övriga anläggningen har kommit till sin rätta och får en chans att visa vad den går för.

Är det ingen mer än jag som har erfarenhet av Respons Grande? Någon mer som har ett par hemma tro?

Föregående

Återgå till Generellt om hifi