visst är det en härlig bild..?
Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Morello,
visst är det en härlig bild..?
Magnuz skrev:"Det handlar om vilken du anser vara bäst återgivare"
Fast är det en meningsfull fråga? Jag kan ju anse att jag gillar ljudet från den ena spelaren bättre än den andra, men att avgöra vilken som återger bäst (i bemärkelsen mest oförvanskat, om det nu var det som åsyftades?) är nog väldigt svårt med de givna testförutsättningarna när det gäller CD-spelare. Högtalare skulle gå bättre eftersom de typiskt introducerar karakteristiska fel som en kunnig person med stor lyssningserfarenhet förmodligen skulle kunna härleda till högtalaren ifråga.
Martin skrev:Callisto: Jag håller med Magnuz, det är betydligt svårare att avgöra vad som är färgning eller inte när det gäller CD-spelare mm även om man tror sig vara tränad. De som påstår att de kan höra detta direkt bara genom att jämföra två CD-spelare utan nivåmatchning osv skulle inte jag lita på riktigt. Det behöver ju inte vara ökad kanalseparation som man hör även om man tror det. Anledningen till detta tror jag är att skillnaderna är så mycket subtilare och svåra att uppfatta än när det gäller ljudbilden från ett par högtalare. Korrelationen mellan lyssningintryck och mätningar blir betydligt osäkrare.
Tank skrev:Har det inte framgått vad som menas än?
Det är möjligt att spelaren med diffusare ljudbild är den mer korrekta återgivaren. Inte att detta är regel. Man måste undersöka närmare för att ta reda på det.
Callisto skrev:Intressant frågeställning när man kommer in till hifihandlaren.
- Ursäkta, kan jag få lyssna på cdspelaren som låter lite grötigare och diffusare. Jag vill inte lyssna på de med mycket bra kanalseparation, reell ljudbild och hög upplösning![]()
.
Jag tror han skulle få lite haksläpp faktiskt.
Nu är jag ingen expert på detta med CD-spelarelektronik, men tänk dig att man får en breddning av ljudbilden med CD33 jämfört med 668. Är det nödvändigtvis bättre även om det kanske låter bättre på en väldigt stram inspelning? Denna breddning kan kanske bero på att det är lite fasskillnad mellan kanalerna eller att D/A-omvandligen sker lite mer stokastiskt eller vad man ska säga. Att ljudet ändras en aning slumpmässigt med tiden okorrelerat mellan kanalerna. Detta har ju inget med kanalseparation att göra utan är snarare en "kanaldiffusion" (påhittat ord, pratar inte om C-mos transistorerVilken färgning skulle resultera i bättre kanalseparation coh bättre upplösning (bättre ljudbild).
Callisto skrev:Självklart är det lättare att höra skillnad på högtalare än cdspelare.
Men ponera att du HÖR en tydlig skillnad och att det är nivåmatchat (tillräckligt). Vilken färgning skulle resultera i bättre kanalseparation coh bättre upplösning (bättre ljudbild).
IngOehman skrev:Det finns väl massor av exempel på apparter som kan få det att snurra i huvudet när det gäller att "färga fram" intyck av upplösning, fokus, verklighet och fan å hans moster!
Den som inte provat kan ansluta en Svalander Tuba som effektkrets.
Är man inte som jag sanningssökare (vill veta HUR DET VAR) är det risk att man trillar dit på första trippen...
Vh, iö
PS. Vad är du för audiofil gentligen som inte upptäckt detta Callisto?
Menar du på fullt allvar att du inte upplevt att tekniskt ifrågasättbara (ibland, fast ibland hittar man inte vad de gör så lätt) apparater ibland (i vissa anläggningar, på visst programmaterial, och ibland så illusoriska att det tar månader att börja irritera sig på karaktärerna) presterat manipulationer som givit påverkan av ljudet som man kan svära på är "verkligare"?
Det är ju just därför F/E-lyssning är nödvändigt för den som vill bygga en kedja som är "sant verklig", och inte en salig blandning mellan komponenter som är "verklighetsdämpare" och sådana som är "more than life".
Bernt skrev:Martin skrev:Ok bernt, vi kan låtsas att du (eller någon annan) har svårt att välja själv om du vill. Oavsett så är problemet att röstar man på B så saknar man logiskt tänkande eftersom det inte går att säga att B är bättre än A utifrån informationen man får.Då återstår ju bara alt A.
Logiskt tänkande?!? Nänänä, det har jag slutat med. Det spelar ju ingen roll vad jag hör - jag är bara ett lydigt redskap åt en annan som vet mycket bättre än jag. Det ger mig ett så gott och enkelt liv.
Logiskt tänkande?!? Nänänä, det har jag slutat med. Det spelar ju ingen roll vad jag hör - jag är bara ett lydigt redskap åt en annan som vet mycket bättre än jag. Det ger mig ett så gott och enkelt liv.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster