Steve Guttenberg har inte riktig koll, igen.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lazpete

Re: Steve Guttenberg har inte riktig koll, igen.

Inläggav lazpete » 2014-10-31 10:19

Harryup skrev:Burkigt och platt. Voffo?
Man kan fortfarande tokmastra med då kommer det låta lägre men i övrigt lika som idag.
Däremot undrar jag om man maxvolymnormaliserar medelvärdesnormaliserade låtar vid avspelning på klubbar, squeezboxar, Spotify osv hur det kommer att låta.

Mvh/Harryup

Man kan höra hur förfärligt det fungerar med limiter på Rockklassiker tex. Pumpar upp och ned hela tiden. Helt i onödan, kan tyckas.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-31 10:37

Man kan fortfarande tokmastra med då kommer det låta lägre men i övrigt lika som idag.

Har du inte upplevt det när du medelnivånormaliserat jämfört hårdmastrat med icke-hårdmastrat ? Märkligt. Vilken artist och vilka skivor var det du jämförde?

Däremot undrar jag om man maxvolymnormaliserar medelvärdesnormaliserade låtar vid avspelning på klubbar, squeezboxar, Spotify osv hur det kommer att låta.

Ja, då blir det som idag. Eller vad menar du med "medelvärdesnormaliserade låtar"?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-10-31 10:54

Ja, jag tror definitivt på EBU r128 eller motsvarande. Så länge man kan ange i metatadan hur många LU (loudness unit, tänkt dB) under normalnivån en låt ska spelas. Vissa låtar ska ju vara tysta relativt andra.

Eller tror och tror. Det _är_ ju så att uppspelning normaliserat efter EBU r128 omöjliggör tävlande i loudness. Visst finns det säkert brister i standarden att optimera mastringen efter, men det finns väl ingen anledning att tro att det skulle ge samma kassa resultat som dagens kompression.

Och med det sagt så vill man nog även i fortsättningen mastra på tunnelbanan med iphonelurar. Det är ju så många lyssnar. Men då optimerar man ju i varje fall en lyssningsupplevelse snarare än som nu, bara försöka vinna i A/B-test.

@Harryup
"maxvolymnormaliserar medelvärdesnormaliserade låtar" mejkar inte jättemycket sense.
Medelvärdesnormaliseringen är ju bara metadata som anger hur mycket gain som bör appliceras. Datorn skruvar på volymratten åt en.
Att maxvolymnormalisera medelvärdesnormaliserade låtar är alltså samma sak som att inte medelvärdesnormalisera öht. Dvs dagens situation. Man får skruva på volymratten manuellt.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-31 11:27

Guttenberg skrev:Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.

Loudness normalization: Audio normalization*, mastering to maximize loudness: Dynamic range compression*.

Men det tror inte Guttenberg, ty den dynamiskt komprimerade produkten är inte i alla lyssnares öron en sämre produkt, det kan anses, av konsumenter, vara just så det ska låta.

Om jag är rätt ute (och om Guttenberg förstår Katz) har Katz inte koll på skillnaden, eller betydelsen av skillnaden, mellan normalisering och dynamisk komprimering.

* Tyvärr är jag fortfarande osäker på rätt benämningar på företeelserna. De tentativa "översättningarna" av vad Guttenberg säger är tagna från wikipediaartikeln PerStromgren citerar ovan.

Edit: justerar ordval
Senast redigerad av darkg 2014-10-31 11:54, redigerad totalt 3 gånger.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-31 11:33

darkg skrev:
Guttenberg skrev:Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.

Loudness normalization: medelnivåhöjning

Nja, "loudness normalization" är normalisering gentemot en medelnivå, alltså med dagens fonogram kommer det oftare att vara medelnivåsänkning än -höjning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-31 11:49

Heter det inte normering på svenska? :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-31 11:52

Almen skrev:
darkg skrev:

Loudness normalization: medelnivåhöjning

Nja, "loudness normalization" är normalisering gentemot en medelnivå, alltså med dagens fonogram kommer det oftare att vara medelnivåsänkning än -höjning.

För att på något sätt kunna delta innan jag har koll på begreppen ändrar jag inlägget till att använda wikipedia-fraser :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-31 13:30

Almen skrev:

Har du inte upplevt det när du medelnivånormaliserat jämfört hårdmastrat med icke-hårdmastrat ? Märkligt. Vilken artist och vilka skivor var det du jämförde?

Ja, då blir det som idag. Eller vad menar du med "medelvärdesnormaliserade låtar"?

1 Nä, har aldrig gjort det. Har bara spelat olika artister och genom t.ex. Squeezebox så låter det olika högt bara. Genom Spoti-fy tycker jag inget låter riktigt bra.

2. Ja, så tror jag också

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-31 13:32

lazpete skrev:

Mvh/Harryup

Man kan höra hur förfärligt det fungerar med limiter på Rockklassiker tex. Pumpar upp och ned hela tiden. Helt i onödan, kan tyckas.

Lasse

Lyssnar bara på sådant i bilen så det låter redan illa ifrån start.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-10-31 13:49

Harryup skrev:
Almen skrev:

Har du inte upplevt det när du medelnivånormaliserat jämfört hårdmastrat med icke-hårdmastrat ?

1 Nä, har aldrig gjort det. Har bara spelat olika artister och genom t.ex. Squeezebox så låter det olika högt bara. Genom Spoti-fy tycker jag inget låter riktigt bra.

Om det bara låter olika högt så är det ju ingen vidare loudnesskompensering. Tanken är ju just att det skall låta lika starkt. Dock får ju det mer dynamiska fonogrammet högre nivå i de enskilda topparna.

Försök att få tag på två olika mastringar av samma skiva, en från 80-talet och en från 00-talet eller senare. Loudness-justeringen är enkel att göra manuellt - ställ in "lagom lyssnningsnivå" för respektive mastring, bara.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-10-31 21:33

Alltså jag köper inga remastringar om originalen finns att köpa.
Vad jag menar också är att jag inte använder replay gain utan bara spelar låtar ändå.
Det blir olika högt men hyfsat lika och jag har fjärrkontroll.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-11-01 11:22

Harryup skrev:
Almen skrev:

2. Ja, så tror jag också

Harry! Jag tror din SB bedrar dig, den är lite instabil för olika drivningar.
Pröva att driva din Oppo via USB-À ingången från dator där spelar Spotify, eller om du har Apple-tv, alt AirPort Express, från din din IPad till Oppons optiska ingång så har du ett helt annat Spotify.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-01 20:52

Harryup skrev:Alltså jag köper inga remastringar om originalen finns att köpa.
Vad jag menar också är att jag inte använder replay gain utan bara spelar låtar ändå.
Det blir olika högt men hyfsat lika och jag har fjärrkontroll.

Ah, då är jag med.

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2014-11-02 22:56

Morello skrev:Heter det inte normering på svenska? :)

Jag vet inte om jag har riktigt fattat riktigt denna loudness normalization.

Även om det nu inte avser någon förändring i dynamik, är det då meningen att man ska uppfatta alla verk som lika ljudnivåstarka och varför i så fall?

Ska den lågmälda singer song writer/performern ljuda lika högt som det stora orkesterverket med en massa crescendon eller?

Normering tolkar jag här som att olika verk ändå kan uppfattas låta olika starkt i ljudnivå. Bara att man har en standardreferensnivå.

Normalisera om det nu skiljer sig i betydelse från normera, skulle då betyda att medelnivån hos alla verk bör uppfattas ha lika hög ljudnivå. Uniformt?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-11-03 07:47

n-puh skrev:
Morello skrev:Heter det inte normering på svenska? :)

Jag vet inte om jag har riktigt fattat riktigt denna loudness normalization.

Även om det nu inte avser någon förändring i dynamik, är det då meningen att man ska uppfatta alla verk som lika ljudnivåstarka och varför i så fall?

Ska den lågmälda singer song writer/performern ljuda lika högt som det stora orkesterverket med en massa crescendon eller?

Normering tolkar jag här som att olika verk ändå kan uppfattas låta olika starkt i ljudnivå. Bara att man har en standardreferensnivå.

Normalisera om det nu skiljer sig i betydelse från normera, skulle då betyda att medelnivån hos alla verk bör uppfattas ha lika hög ljudnivå. Uniformt?

Du nämner ett orkesterverk, som är notoriskt svårt att hantera i sammanhanget, oavsett hur man väljer att normalisera.

Men så här: "loudness normalization" är i princip normalisering efter medelvärdet. Idén med att alla låtar bör låta ungefär lika i medelvärdet är lite samma som när du lyssnar på LP (eller en hel skiva) - helst vill du inte sitta med volymkontrollen i handen och justera hela tiden. Detta gäller ju i lika grad när du lyssnar på ett orkesterstycke, som förutom korta dynamiktoppar även har en naturlig terassdynamik som man vill kunna uppleva, men där är det ju inget problem eftersom man än så länge inte hårdmastrar klassisk musik på det sättet (toppklippning är dock inte ovanligt, samt att radioutsändningar innebär mer eller mindre dynamikkompression).

När du lyssnar på låtar på spotify eller kör din hårddisk på random så vill du heller inte behöva justera volymen hela tiden. Om låtarna (som är fallet nu) är toppvärdesjusterade så kommer en omastrad singer-songwriter strax efter odynamisk hårdrock (på lagom volym=lite) knappt att höras. Omvänt, en hårdmastrad singer-songwriter efter dynamisk hårdrock (lagom volym=mycket) kommer att låda olidligt starkt och skära i öronen.

Det är detta som "loudness normalization" är tänkt att avhjälpa.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2014-11-03 10:11

Dynamisk hårdrock är ett oxymoron, Almen ;)

Annars är ett klassiskt exempel reklamen på TV. Man har lagom volym och när reklamen kommer så bräker det på något enormt.
Där är det också dynamikreduktion som lurar systemet.

Det handlar alltså egentligen om att kunna mäta upplevd ljudnivå med hjälp av en liten programsnutt på datorn (utan att lyssna alltså) och sen använda den informationen till något vettigt.
För som det är nu är inte samma volympådrag samma upplevda styrka ens för samma inspelning om det är olika masteringar.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2014-11-08 15:49

Almen skrev:Det enda som "moderna CD-utgåvor" har gemensamt är den dynamiska kompressionen, annars låter de väldigt olika. Han drar väldigt mycket över en kam när han pratar om "the sound of contemporary music"

Men är det inte just den dynamiska kompressionen han syftar på?

Almen skrev:Samma-nivå ändar i princip per definition Loudness War.

Förutsatt att Loudness War verkligen handlar om nivåer fortfarande. Jag är inte så säker på att det gör det. Jag tror det blivit lika mycket ett sound man eftersträvar, ungefär som vinylknaster förr. Musik och ljudproduktion är på intet sätt förskonat från modenycker - tvärt om.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-11-08 16:07

Magnuz skrev:

Förutsatt att Loudness War verkligen handlar om nivåer fortfarande. Jag är inte så säker på att det gör det. Jag tror det blivit lika mycket ett sound man eftersträvar, ungefär som vinylknaster förr. Musik och ljudproduktion är på intet sätt förskonat från modenycker - tvärt om.

Och det är väl det Guttenberg säger.

På jämförbart sätt som skönhetsidealen har anpassat sig efter plastikoperationerna, det kan på sina håll anses rätt att det ska synas att man har klippt och klistrat.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-11-08 16:16

Magnuz skrev:
Almen skrev:Det enda som "moderna CD-utgåvor" har gemensamt är den dynamiska kompressionen, annars låter de väldigt olika. Han drar väldigt mycket över en kam när han pratar om "the sound of contemporary music"

Men är det inte just den dynamiska kompressionen han syftar på?

Mode kan möjligtvis vara en förklaring eller kanske tillvänjning.

Återkommer till STIM och var kommer intäkterna från. (Denna gång 30 sec varianten)
http://www.stim.se/sv/OM-STIM/arsredovi ... i-siffror/

Intäkterna från bakgrundsmuisk är ju lika stora som från "mekaniseringen" alltså från fysiska produkter. Där är det ju lite musak som gäller. Sedan har vi ju radio och TV där Loudness war gäller. Ingen kanal vill låta sämre vilket man som konsumet tror om den kanalman växlar till låter lägre.

Sedan har vi de ökande intäkterna från online m m. De är ju också kanaler som vill sända lika högt som andra. Samtidigt lyssnar man där i lurar och då inte önskvärt med för dynamiskt material. Och på stan jämnt och fint som i bilen.

Har du och jag som konsument verkligen beställt loudness war för att vi tycker om det så där plötsligt. I de flesta fall så har de flesta ingen aning heller och kan inte välja heller.

Trevlig kväll föresten.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi