Speca din drömprodukt!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Speca din drömprodukt!

Inläggav PerStromgren » 2014-11-01 17:30

Johan_Lindroos skrev:
PerStromgren skrev:Och fjärren har ratt?

Aaaa, nu fattar jag. Det finns ju inte som du är inne på.

Jag missförstod dig och trodde du menade att du villa ha ett försteg med DAC, volymratt, knappar för varje ingång, några lnijeingångar, och så en fjärrkontroll till det hela. Och sådana finns det ju gott om!

Jo, jag ser att det är lätt att läsa mitt inlägg fel. Sorry.

Min Quad 66 är ju en bit på väg, men den börjar bli till åren. Och saknar förstås DAC.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-01 17:40

Per, måste det vara mekanisk ratt?
Eller kan det vara en ratt i en läsplatta eller iPhone?
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2014-11-01 17:42

PerStromgren skrev:
Jo, jag ser att det är lätt att läsa mitt inlägg fel. Sorry.

Min Quad 66 är ju en bit på väg, men den börjar bli till åren. Och saknar förstås DAC.

Är det där fjärren? Jag hade också velat ha en fjärr med ratt. Marantzen jag har nu har väldigt jobbig volymkontroll från fjärren.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-11-01 17:43

Kanske Devialetten. Inte på pricken som du önskar, men den är nog rätt så nära, fast den har inte så många linjeingångar... Det kanske inte finns pre-out, eller så gör det det.

Bild
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-11-01 17:48

Johan_Lindroos skrev:Kanske Devialetten. Inte på pricken som du önskar, men den är nog rätt så nära, fast den har inte så många linjeingångar... Det kanske inte finns pre-out, eller så gör det det.

Bild

Jag tänkte också rekomendera devialet, men de har inbyggda slutsteg. Frågan är om Per kan acceptera ratt på en läsplatta. Det förenklar saken.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-11-01 17:52

Johan_Lindroos skrev:Kanske Devialetten. Inte på pricken som du önskar, men den är nog rätt så nära, fast den har inte så många linjeingångar... Det kanske inte finns pre-out, eller så gör det det.

Det gjorde inte det när jag mejlade och frågade för ett tag sedan. Annars är det väldigt nära rätt.

Ja, Peter, jag vill ha en mekansik ratt. Att släpa med fingret ger inte den taktila feedback som är anledningen till att jag vill ha ratt. "Mekanisk" är nog inte rätt ord, förresten, min Quad-fjärr känner helt eneklt av rotaion och skickar en puls per klickstopp i ratten. Precis som jag vill ha det.

Får jag önska mer, när nu tomtarna lyssnar? I så fall vore det trevligt med återkoppling till fjärren om status. Volymnivå och vald ingång skulle räcka fint. Quad gjorde en sådan, kallad 77-serien, men jag tror att den var för komplicerad för att funka bra. De tog bort feedbacken på uppföljaren 99-serien.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-11-01 18:20

Min drömprodukt skulle vara ett nyckelfärdigt, akustikreglerat samt ljudisolerat hus som passar in på de nya friggebodsreglerna. Och det skulle även vara hyfsat snyggt på utsidan också.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-01 21:54

JockeX skrev:Min drömprodukt skulle vara ett nyckelfärdigt, akustikreglerat samt ljudisolerat hus som passar in på de nya friggebodsreglerna. Och det skulle även vara hyfsat snyggt på utsidan också.

Tja varför inte slänga in färdig ljud och bild i dealen.

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-11-01 22:53

Bagaget skrev:
JockeX skrev:Min drömprodukt skulle vara ett nyckelfärdigt, akustikreglerat samt ljudisolerat hus som passar in på de nya friggebodsreglerna. Och det skulle även vara hyfsat snyggt på utsidan också.

Tja varför inte slänga in färdig ljud och bild i dealen.

Nej.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2014-11-02 00:58

petersteindl skrev:
luminous skrev:Intressant, fortsätt, fortsätt!

Jag skulle vilja ha ett minst 8-kanals-försteg med inbyggd DSP (ARM-processor) och D/A-omvandlare, med DSP-funktioner såsom delningsfilter, rumskorrigering, EQ etc konfigurerbara från dator/surfplatta/mobil och med optiska/koaxiala/HDMI/analoga ingångar.Moduluppbyggt á la Conan's ide skulle vara trevligt.

En sådan spelar jag på hemma :) Det är en nästkommande Bremen-Steindl produkt. Jag vet inte om det är ARM-processor i. Det sitter 2 eller 4 st Xmos i den beroende på hur många kärnor vi väljer i varje Xmos. 8 kanaler. Varje kanal kan ställas in separat, Frekvensgång, filterfunktion, timing, fas, extraherande av centerkanal a la Steindl. Digitala delningsfilter, you name it. Just nu har vi 8 olika filterfunktioner per kanal som kan ställas in separat, t.ex. LT. shelving, notch, allpass m.m. Allt kan regleras från din surfplatta eller bärbara. Just nu ligger 3e ton på -125 till -128 dB relativt full utstyrning och det är den dominerande distorsionen. Det är vad Lilltroll mätt fram. :) Fast, vi måste ner till -129 dB innan vi kan släppa den 8)

Mvh
Peter
Jag har en liknande pryl, fast det är 10 kanaler snart.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-11-02 12:44

jag vill ha en enhet som spänner upp ett halvsfärsiskt icke-homogent vibrerande kraftfält runt om. Vid användning i rum skall processorkraft finnas att kunna negera reflektioner från rummet utanför oberoende av riktning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2014-11-02 12:51

En hembioreciver med möjlighet till PEQ jag själv ställer in , gärna via ett grafiskt gränssnitt så jag får en bild av tonkurvan. Möjlighet att strömma via alla kända gränssnitt och wifi. Pre out och in med bygling mellan för och slutsteg ala NAD. Självklart klara en blindtest utan detektion.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2014-11-02 13:12

Trådlös förlustfri överföring av signaler för ljud och bild mellan alla apparater och till alla högtalare!

Hatar kablar! :evil:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Föregående

Återgå till Generellt om hifi