Skarva högtalarkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Skarva högtalarkabel?

Inläggav IngOehman » 2014-12-05 20:14

Svante skrev:
eljulio skrev:Tja,

Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.

Mm, det funkar. Ett tag.

Ja, ett litet tag, om man har tur.

Jag kan dock berätta att jag fler gånger än en tvinnat kablar i labmiljö, närmare bestämt under filter-utveckling. Och jag har fler gånger än ett fått konstiga mätresultat utan att det låtit distat... (Problem som visat sig beror på dålig kontaktering.)

Så jag avråder bestämt från den sortens förbindelser. Jag använder dem aldrig idag om något är viktigt. De är i praktiken trycklösa och har inga likheter med den kontaktering man får med t ex goda banankontakter.

Löd eller använd riktiga kontakter! Det är mitt råd. Omlottskarvning är för övrigt en bra ide. Jag skarvar alltid så.

- - -

Av skruvförbindelser så är väl den enda som är rimligt tillförlitlig just sockerbit, i varje fall om det är en sådan där typ med ett stödbleck så det blir rimligt tryck på så stor del av kabeln som möjligt. Polskruvar av vanligt slag bör dock undvikas. Det är bara en tidsfråga innan de börjar glappa. Man tror att man får ett bra tryck, men det blir som regel mycket kortvarigt.

ante_77 skrev:Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt med tanke på att kabeln inte går ända fram till högtalarelementen. Sedan får man inte glömma skarven vid förstärkaren.

Det som är ännu mer tragiskt är den tunna skitkabeln inne i högtalarkabinetten

En kabel, även en tunn, är extremt pålitlig och oföränderlig jämfört med en kontaktering av tveksamt slag. Till och med flerkardeliga kablar ger problem som är småpotatis jämfört med de problem som dåliga kontakteringar kan ge.

Så när jag ser dig jämföra en tvinnad förbindelse med saker som en tunn kabel i högtalaren eller med en god banankontaktförbindelse, så gör det att jag tror att du behöver förkovra dig lite i dessa saker.

När det gäller kabeln i högtalaren är det inte en variabel utan en konstant. Den dimensionerar seriösa konstruktörer in således att den blir rätt med exakt de egenskaper som den har. Den yttre kabeln är svårare eftersom det är en variabel, och bör få vara det, eftersom högtalarens användare behöver kunna använda en för applikationen lagom lång kabel. Därför kan inte den yttre kabeln vara tunn om den skall kunna vara lång. Den behöver antingen vara olika tjock vid olika längder, eller så tjock att längden (inom rimliga gränser) inte blir betydelsefull.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-12-05 20:32

+

För trött för att skriva något mer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-06 23:40

Har man en kompetent anläggning känns det som att svära i kyrkan med skarvade kablar.
Bara köpa nya som gäller.
I alla fall mig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-06 23:51

IngOehman skrev:
Svante skrev:
eljulio skrev:Tja,

Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.

Mm, det funkar. Ett tag.

Ja, ett litet tag, om man har tur.

Jag kan dock berätta att jag fler gånger än en tvinnat kablar i labmiljö, närmare bestämt under filter-utveckling. Och jag har fler gånger än ett fått konstiga mätresultat utan att det låtit distat... (Problem som visat sig beror på dålig kontaktering.)

Så jag avråder bestämt från den sortens förbindelser. Jag använder dem aldrig idag om något är viktigt. De är i praktiken trycklösa och har inga likheter med den kontaktering man får med t ex goda banankontakter.

Löd eller använd riktiga kontakter! Det är mitt råd. Omlottskarvning är för övrigt en bra ide. Jag skarvar alltid så.

- - -

Av skruvförbindelser så är väl den enda som är rimligt tillförlitlig just sockerbit, i varje fall om det är en sådan där typ med ett stödbleck så det blir rimligt tryck på så stor del av kabeln som möjligt. Polskruvar av vanligt slag bör dock undvikas. Det är bara en tidsfråga innan de börjar glappa. Man tror att man får ett bra tryck, men det blir som regel mycket kortvarigt.

ante_77 skrev:Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt med tanke på att kabeln inte går ända fram till högtalarelementen. Sedan får man inte glömma skarven vid förstärkaren.

Det som är ännu mer tragiskt är den tunna skitkabeln inne i högtalarkabinetten

En kabel, även en tunn, är extremt pålitlig och oföränderlig jämfört med en kontaktering av tveksamt slag. Till och med flerkardeliga kablar ger problem som är småpotatis jämfört med de problem som dåliga kontakteringar kan ge.

Så när jag ser dig jämföra en tvinnad förbindelse med saker som en tunn kabel i högtalaren eller med en god banankontaktförbindelse, så gör det att jag tror att du behöver förkovra dig lite i dessa saker.

När det gäller kabeln i högtalaren är det inte en variabel utan en konstant. Den dimensionerar seriösa konstruktörer in således att den blir rätt med exakt de egenskaper som den har. Den yttre kabeln är svårare eftersom det är en variabel, och bör få vara det, eftersom högtalarens användare behöver kunna använda en för applikationen lagom lång kabel. Därför kan inte den yttre kabeln vara tunn om den skall kunna vara lång. Den behöver antingen vara olika tjock vid olika längder, eller så tjock att längden (inom rimliga gränser) inte blir betydelsefull.

Vh, iö

Var har herrn' sett mig jämföra en tvinnad kabel med en banankontakt?

Har herrn' några invändningar mot för grov kabel?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-07 00:09

:?:

Du skrev att du tänkte dig att folk mådde fruktansvärt dåligt av tvinnade kablar, på ett sådant sätt att det framgick att din avsikt var att förlöljiga dem som du föreställde dig mådde så, och du antydde sålunda/därmed att de inte hade bra skäl att göra det.

Därför förklarade jag för dig varför det är stora skillnader mellan en tvinnad kabel och en ordentlig förbindning (du skriver själv "skarven vid förstärkaren").

Då du även nämnde tunna kablar som alternativ ångestskapare så förklarade jag även varför denna inte alls är något att bekymmra sig över.

Vad var det du inte förstod i mitt inlägg?

Vh, iö

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-07 00:15

IngOehman skrev::?:

Du skrev att du tänkte dig att folk mådde fruktansvärt dåligt av tvinnade kablar, på ett sådant sätt att det framgick att din avsikt var att förlöljiga dem som du föreställde dig mådde så, och du antydde sålunda/därmed att de inte hade bra skäl att göra det.

Därför förklarade jag för dig varför det är stora skillnader mellan en tvinnad kabel och en ordentlig förbindning.

Då du även nämnde tunna kablar som alternativ ångestskapare så förklarade jag även varför denna inte alls är något att bekymmra sig över.

Vh, iö

Då får jag be herrn' citera mig där jag skriver om dåligt tvinnade kablar.

Sedan så är det du som "föreställer" dig vad jag menar.

Jag bekymrar mig inte över tunna kablar i högtalaren, men jag kan ana att folk faktiskt gör det nu när jag nämnt det.

Hur många har inte bytt ut invändigt kablage för att konstruktörerna "har gjort fel"?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-07 15:32

ante_77 skrev:

Därför förklarade jag för dig varför det är stora skillnader mellan en tvinnad kabel och en ordentlig förbindning.

Vh, iö

Det här börjar ju bli löjligt! Vet du inte vad du själv har skrivit???

Frågan som diskuterades var att skarva högtalarkabel genom att tvinna, och du kommenterade det med "...Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt...".

ante_77 skrev:Sedan så är det du som "föreställer" dig vad jag menar.

Det är inte svårt att förstå vad du menar, och du bekräftar ju dessutom det jag skrev.

ante_77 skrev:Jag bekymrar mig inte över tunna kablar i högtalaren, men jag kan ana att folk faktiskt gör det nu när jag nämnt det.

Just det. Och du jämställde det dessutom med att skarva kabel med tvinning (vilket inte heller an ditt inlägg att döma bekymrar dig).

Och för din information så finns det inget skäl att vara bekymrad över en tunn internkabel, till skillnad från tvinnande skarvningar som är notoriskt pålitliga.

Konstigare än så är det inte.

ante_77 skrev:Hur många har inte bytt ut invändigt kablage för att konstruktörerna "har gjort fel"?

Ingen aning.

Men kanske mellan en promille och en hundradels promille av alla som äger ett par högtalare? Något i den stilen skulle jag gissa, om jag tvingades. Alltså mellan 0,1 och 0,001% av dem. Om vi talar om specifikt att byta ut internkablaget och inte att använda gamla högtalarlådor för att bygga nya högtalare, vilket möjligen kan vara något vanligare.

Vh, iö

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-07 16:57

IngOehman skrev:
ante_77 skrev:

Vh, iö

Det här börjar ju bli löjligt! Vet du inte vad du själv har skrivit???

Frågan som diskuterades var att skarva högtalarkabel genom att tvinna, och du kommenterade det med "...Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt...".

ante_77 skrev:Sedan så är det du som "föreställer" dig vad jag menar.

Det är inte svårt att förstå vad du menar, och du bekräftar ju dessutom det jag skrev.

ante_77 skrev:Jag bekymrar mig inte över tunna kablar i högtalaren, men jag kan ana att folk faktiskt gör det nu när jag nämnt det.

Just det. Och du jämställde det dessutom med att skarva kabel med tvinning (vilket inte heller an ditt inlägg att döma bekymrar dig).

Och för din information så finns det inget skäl att vara bekymrad över en tunn internkabel, till skillnad från tvinnande skarvningar som är notoriskt pålitliga.

Konstigare än så är det inte.

ante_77 skrev:Hur många har inte bytt ut invändigt kablage för att konstruktörerna "har gjort fel"?

Ingen aning.

Men kanske mellan en promille och en hundradels promille av alla som äger ett par högtalare? Något i den stilen skulle jag gissa, om jag tvingades. Alltså mellan 0,1 och 0,001% av dem. Om vi talar om specifikt att byta ut internkablaget och inte att använda gamla högtalarlådor för att bygga nya högtalare, vilket möjligen kan vara något vanligare.

Vh, iö

Nej, nu är det du som tolkar fritt och använder möjligens andras inlägg och samman fogar dessa med mitt.
För att klargöra saker och ting så har inte du något slags tolkningsföreträde.

Att någon har skrivit om tvinnad kabel i ursprungsinläggen må vara hänt. Med filk har bevisligen haft någon slags aversion mot skarvningar över huvudtaget.

VAR kan DU se att det är tvinnade kablar jag har syftat på?

Ordentlig förbindning, som du väljer att kalla det, är som sagt en skarvning. Men kanske en lite vackrare omskrivning som får det att verka mer proffesionellt.

Jag VET att det är en hel del folk som byter ut internkablaget, lika väl vet jag att folk kallar odiffade bakaxlar för diffade bakaxlar.

Du tar ting för givet herr Öhman.

Jag vet att internkablaget i högtalarna inte är något att oroa sig över. Men folk som är rädda över "ordentlig förbindning", som det heter fr.o.m idag, bör ju inse att det är många fler skarv..... förlåt, ordentliga förbindningar, som dom borde vara minst lika oroade över.

Jag försöker inte att servera färdig tuggad mat, till skillnad från dig. Förhoppnings vis ställer däremot mina inlägg till med någon sorts tankeverksamhet hos den eventuella läsaren. Då kan man kanske hoppas på att folk kan läsa mellan raderna och kanske börja fundera på om deras "problem" kanske inte var ett riktigt problem.
Och det kan inte alla......

Vissa tar sig själv på ett alldeles för stort allvar.

P.S
Sedan kan man säkert tvinna en kabel när man skarvar den. Frågan är nog bara hur man försluter den skarvningen.
Gör man det med frystape eller textillim så lär man nog få sig ett problem förr eller senare.
Detta betyder dock inte att jag skulle tvinna en kabel och ej heller skarva en kabel.
Jag skulle faktiskt gå till närmaste affär och köpa mig en passande kabel.

Ett stort icke problem som du har löst på ett suveränt sätt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-07 17:11

Jösses...

Du bekräftar ju precis allt det jag skrivit! :lol: :lol: :lol:

Vh, iö

ante_77

Skarva högtalarkabel?

Inläggav ante_77 » 2014-12-07 17:13

IngOehman skrev:Jösses...

Du bekräftar ju precis allt det jag skrivit! :lol: :lol: :lol:

Vh, iö

Det gjorde jag redan tidigare. Det är först nu du har förstått det.

Jag får gratulera herrn'

Sedan kanske du kan googla på internal wireing speakers.
En ny värld kommer att uppdagas.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-09 01:39

Du verkar förvirrad. Det är okej.

Vh, iö

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-09 01:40

Ja googla nu på hur kablarna i en högtalare ser ut Ingvar så kanske du lär dig något nytt ^^

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-09 04:46

jo'precis... :roll:

ante_77

Inläggav ante_77 » 2014-12-09 07:07

AndreasArvidsson skrev:Ja googla nu på hur kablarna i en högtalare ser ut Ingvar så kanske du lär dig något nytt ^^

Han kan annars googla på folk som byter ut kablaget och får ett "mycket bättre ljud".

Trodde i min enfald att Roland Kotlar bara hade en dotter. Men det verkar som att jag har funnit hans son på detta forum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-12-09 09:10

Varma kärlekskramar till er alla ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-12-30 12:47

En kanske dum fråga, men vad innebär att skarva omlott? Jag behöver själv flytta en bakhögtalare, och skaffa ny och klamra om cirka 15m känns onödigt. Om jag lägger två kablar parallellt, skalar 1-1,5cm, tvinnar och löder, bör inte det hålla? En krympslang på för att hålla ihop det hela kan ju inte göra nån skada. Eller är det bättre med ett par "hattar"? Klart fulare blir det iaf.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-30 12:50

Omlott är att göra klippet med några cm mellanrum för att slippa kortis, om jag har förstått det rätt.
kort plus på ena och lång plus på andra samt omvänt för minus/jord
som gammal televerkare gjorde vi så ute på linan för att säkra anslutningarna.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-12-30 13:08

Perfector skrev:Omlott är att göra klippet med några cm mellanrum för att slippa kortis, om jag har förstått det rätt.

Om du menar att man skarvar + 15cm in på kabeln och - 20cm så förstår jag hur du menar. Som gammal televerkare har jag inget minne alls av sånt :( .

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2014-12-30 13:10

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-12-30 14:22

HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:Omlott är att göra klippet med några cm mellanrum för att slippa kortis, om jag har förstått det rätt.

Om du menar att man skarvar + 15cm in på kabeln och - 20cm så förstår jag hur du menar. Som gammal televerkare har jag inget minne alls av sånt :( .

Om du ser en kopparkabel skarvad i luften så är den gjord precis så.
Men en liten fnurra av kabeln runt sig själv för att ge styrka åt skarven.

---------------------- ------------------------------------
------------------------------------------ ----------------------------------

Ungefär så där

Föregående

Återgå till Generellt om hifi