Svante skrev:eljulio skrev:Tja,
Jag tvinnade bara ihop dem. Kan inte säga att jag hör några missljud. Lite tejp är tvinningen täckt med också.
Mm, det funkar. Ett tag.
Ja, ett litet tag, om man har tur.
Jag kan dock berätta att jag fler gånger än en tvinnat kablar i labmiljö, närmare bestämt under filter-utveckling. Och jag har fler gånger än ett fått konstiga mätresultat utan att det låtit distat... (Problem som visat sig beror på dålig kontaktering.)
Så jag avråder bestämt från den sortens förbindelser. Jag använder dem aldrig idag om något är viktigt. De är i praktiken trycklösa och har inga likheter med den kontaktering man får med t ex goda banankontakter.
Löd eller använd riktiga kontakter! Det är mitt råd. Omlottskarvning är för övrigt en bra ide. Jag skarvar alltid så.
- - -
Av skruvförbindelser så är väl den enda som är rimligt tillförlitlig just sockerbit, i varje fall om det är en sådan där typ med ett stödbleck så det blir rimligt tryck på så stor del av kabeln som möjligt. Polskruvar av vanligt slag bör dock undvikas. Det är bara en tidsfråga innan de börjar glappa. Man tror att man får ett bra tryck, men det blir som regel mycket kortvarigt.
ante_77 skrev:Folk som är rädda för skarvning måste må fruktansvärt dåligt med tanke på att kabeln inte går ända fram till högtalarelementen. Sedan får man inte glömma skarven vid förstärkaren.
Det som är ännu mer tragiskt är den tunna skitkabeln inne i högtalarkabinetten
En kabel, även en tunn, är extremt pålitlig och oföränderlig jämfört med en kontaktering av tveksamt slag. Till och med flerkardeliga kablar ger problem som är småpotatis jämfört med de problem som dåliga kontakteringar kan ge.
Så när jag ser dig jämföra en tvinnad förbindelse med saker som en tunn kabel i högtalaren eller med en god banankontaktförbindelse, så gör det att jag tror att du behöver förkovra dig lite i dessa saker.
När det gäller kabeln i högtalaren är det inte en variabel utan en konstant. Den dimensionerar seriösa konstruktörer in således att den blir rätt med exakt de egenskaper som den har. Den yttre kabeln är svårare eftersom det är en variabel, och bör få vara det, eftersom högtalarens användare behöver kunna använda en för applikationen lagom lång kabel. Därför kan inte den yttre kabeln vara tunn om den skall kunna vara lång. Den behöver antingen vara olika tjock vid olika längder, eller så tjock att längden (inom rimliga gränser) inte blir betydelsefull.
Vh, iö