Rotel RB-991 och uppföljare (RB-1080 osv) "Officiell tråd"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Re: Rotel RB-991 och uppföljare (RB-1080 osv) "Officiell trå

Inläggav Laila » 2015-03-23 21:54

AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Då är vi framme vid nästa steg, nämligen ett försteg, å problematiken/ingångskänsligheten obsolet . . . typ. :)

Hur tänker du nu? Apparaten/DSPn som riskerar klippning sitter ju efter försteget.

Fel uppenbarligen . . . typ*. :oops: :evil: :D

*Men hur tusan man kan konstruera en grunka som skall driva ett slutsteg och enbart låta den(grunkan)
lämna 0.9V ut innan klipp, övergår mitt förstånd ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-23 22:29

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, en multimeter och en signalgenerator räcker för att utröna vilken förstärkning ditt slutsteg har.

Signalgenerator? Svantes Tone eller menar du något annat?

Ja, det finns fler och du kan även använda en CD-spelare med lämplig skiva istoppad. Bäst är att hålla sig på en nivå som inte generar stora effekter. 50 Hz och en nivå t.ex. 0.1 V in i slutsteget. Multimetern på AC. Sedan mäter du nivån på slutstegets utgång.

Fixade ett felaktigt citat //Andreas

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 22:32

Laila skrev:Fel uppenbarligen . . . typ*. :oops: :evil: :D

*Men hur tusan man kan konstruera en grunka som skall driva ett slutsteg och enbart låta den(grunkan)

Det är en bra fråga. Väldigt konstigt beslut enligt mig.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 23:01

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Jo så kan man också göra iofs, men man vet ju inte om man spelar mer dynamiskt material en dag så kanske det klipper. Jag kan provspela lite olika låtar och filmscener som jag tror är krävande och se om det klipper, men jag vet fortfarande inte om det är skadligt för högtalarna när mindspn klipper? Annars vågar jag inte höja tills jag tycker det är starkt nog.

Då ingen annan svarar så skall försöka svara på denna fråga så bra (och enkelt) som jag förmår.
När en signal klipper så skapas det övertoner. Detta gör så att nivån i de högre registren ökar och man kan mao bränna diskanter tack vare klippning. Se exempel av klippande sinus:
[ Bild ]

Nu har du dock en högtalare med diskanter som klarar av ganska så mycket. Kom ihåg att det är samma diskant som i de stora 5-systemen. Jag tror därför inte att det är några problem alls och jag har själv drivit min 208 till klippning och diskanterna i mina r14 höll.

Ok, jag kanske skall prova lite försiktigt och höja i 0.5db steg på receivern upp till en nivå som jag själv tycker är det starkaste jag kommer spela här hemma, och se ur det låter. Enligt inlägg i mindsp-tråden så skall de höras ganska tydligt när minidspn klipper.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 23:02

Laila skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Laila skrev:Då är vi framme vid nästa steg, nämligen ett försteg, å problematiken/ingångskänsligheten obsolet . . . typ. :)

Hur tänker du nu? Apparaten/DSPn som riskerar klippning sitter ju efter försteget.

Jag har även en minidsp 2x4 balanserad, som lämnar 2.0V på utgången, på ingång hem till mig.
Dock är jag väldigt nöjd med dem obalanserade på alla sätt och vis, förutom just om det föreligger risk för klippning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 23:04

RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:Ja, en multimeter och en signalgenerator räcker för att utröna vilken förstärkning ditt slutsteg har.

Ja, det finns fler och du kan även använda en CD-spelare med lämplig skiva istoppad. Bäst är att hålla sig på en nivå som inte generar stora effekter. 50 Hz och en nivå t.ex. 0.1 V in i slutsteget. Multimetern på AC. Sedan mäter du nivån på slutstegets utgång.

Med risk för att bli total dumförklarad, hur vet jag att jag har 0.1V in i slutsteget?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-23 23:17

genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:
genstruktur skrev:

Med risk för att bli total dumförklarad, hur vet jag att jag har 0.1V in i slutsteget?

Du gör lämpligtvis så att du mäter på samma vis som du mäter på utgången, alltså multimeterprobarna
parallellt över + å - på en av ingångskontakterna. Om du är osäker kan du ju be någon om hjälp . . . typ.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 23:21

Laila skrev:
genstruktur skrev:
RogerGustavsson skrev:

Du gör lämpligtvis så att du mäter på samma vis som du mäter på utgången, alltså multimeterprobarna
parallellt över + å - på en av ingångskontakterna. Om du är osäker kan du ju be någon om hjälp . . . typ.

Okej, jag mäter upp att jag har 0.1V ut från försteget, på bara en rca-kontakt, typ vänster eller höger kanal?
Sen gör jag samma på slutstegets utgångar? Men utgångarna är ju bara banankontakter-klämkontakter. Var sätter man själva multimeter"pinnarna" för att mäta där?

Du hör, ingen stjärna på det här direkt :). Men hjälpen uppskattas!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-23 23:44

Tja, du kan ju dra ur bananerna såpass mycket att du kommer åt metallen på dom, . . . sedan mäter du
mellan svart å röd(utan att kortsluta proberna/pinnarna) på samma kanal som du lagt ingångssignalen på . . . typ.
Men återigen, är du osäker(å det verkar du ju vara) så rekommenderas att be någon om hjälp.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 00:00

Laila skrev:Tja, du kan ju dra ur bananerna såpass mycket att du kommer åt metallen på dom, . . . sedan mäter du
mellan svart å röd(utan att kortsluta proberna/pinnarna) på samma kanal som du lagt ingångssignalen på . . . typ.
Men återigen, är du osäker(å det verkar du ju vara) så rekommenderas att be någon om hjälp.

Japp, jag är osäker. Skall kanske avvakta med det hela så jag inte gör sönder något :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-24 00:04

genstruktur skrev:....

Jag har även en minidsp 2x4 balanserad, som lämnar 2.0V på utgången, på ingång hem till mig. ....

Problem solved . . . typ. :wink: :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 00:06

Laila skrev:
genstruktur skrev:....

Jag har även en minidsp 2x4 balanserad, som lämnar 2.0V på utgången, på ingång hem till mig. ....

Problem solved . . . typ. :wink: :D

Jo, hoppas den brusar lika lite som den obalanserade bara och i övrigt är lika bra. Förutom att lämga 2.0V på utgången då :).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-24 14:46

genstruktur skrev:
Laila skrev:
AndreasArvidsson skrev:Hur tänker du nu? Apparaten/DSPn som riskerar klippning sitter ju efter försteget.

Jag har även en minidsp 2x4 balanserad, som lämnar 2.0V på utgången, på ingång hem till mig.
Dock är jag väldigt nöjd med dem obalanserade på alla sätt och vis, förutom just om det föreligger risk för klippning.

Den löser nog inte ditt problem eftersom den avlämnar en balanserad signal. Du kan inte koppla in en sådan signal på en obalanserad ingång utan då måste du använda den icke-inverterande utgångsstiftet eller den inverterande utgångsstiftet, som alltså fortfarande bara ger maximalt 1 volt.

Om du ansluter den balanserde utgången på miniDSP till den balanserade ingången på Rotelsteget så har Roteln sannolikt samma förstärkningsgrad på den ingången jämfört med den obalanserade så det blir ingen skillnad i förstärkningsgrad i alla fall.

Så... problem solved inte alls med andra ord. :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 14:56

Johan_Lindroos skrev:
genstruktur skrev:
Laila skrev:Fel uppenbarligen . . . typ*. :oops: :evil: :D

Den löser nog inte ditt problem eftersom den avlämnar en balanserad signal. Du kan inte koppla in en sådan signal på en obalanserad ingång utan då måste du använda den icke-inverterande utgångsstiftet eller den inverterande utgångsstiftet, som alltså fortfarande bara ger maximalt 1 volt.

Om du ansluter den balanserde utgången på miniDSP till den balanserade ingången på Rotelsteget så har Roteln sannolikt samma förstärkningsgrad på den ingången jämfört med den obalanserade så det blir ingen skillnad i förstärkningsgrad i alla fall.

Verkar vara en hel del som gjort det i alla fall.

Men det är klart, jag har inte den tekniska expertisen för att avgöra om det fungerar eller ej. Jag bara litar på andra :).
viewtopic.php?f=3&t=35567&p=1662981&hilit=klipper#p1662981

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-03-24 16:57

Beskrivningen av hur man ansluter en balancerad miniDSP stämmer väl inte med ditt tänkta användande? Den visar hur man ansluter en balanserad kabel mellan två balanserade enheter. Du är väl ute efter att få dubbla utspänningen och den ligger mellan + och - (egentligen positiv signal och inverterad signal). Den signalen kan man väl inte ta ut till en phono-kontakt på slutsteget? Bilderna visar att man anslutit den icke-balanserade kabeln till + och jord (som kopplas ihop med -, den inverterade utsignalen). Mellan + och jord finns bara halva spänningssvinget.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-24 18:13

Johan_Lindroos skrev:...

Missade det där med ballat . . . typ. :( :oops:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-24 20:23

RogerGustavsson skrev:Beskrivningen av hur man ansluter en balancerad miniDSP stämmer väl inte med ditt tänkta användande? Den visar hur man ansluter en balanserad kabel mellan två balanserade enheter. Du är väl ute efter att få dubbla utspänningen och den ligger mellan + och - (egentligen positiv signal och inverterad signal). Den signalen kan man väl inte ta ut till en phono-kontakt på slutsteget? Bilderna visar att man anslutit den icke-balanserade kabeln till + och jord (som kopplas ihop med -, den inverterade utsignalen). Mellan + och jord finns bara halva spänningssvinget.

Ja du, verkar ju vara så folk kopplar som på den nedre bilden, "unbalanced input/output"
Samma här:
viewtopic.php?f=10&t=57975

Men jag säger inte att du har fel, för det har jag ingen kunskap för att göra. Verkar bara som att flera kör rca--->phoenixanslutning på den balanserade versionen av mindsp och att det skall fungera.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi