Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Jag kallar ingen av de frekvenserna för diskant, men andra gör det kanske, inser jag. Det blir därför lätt omöjligt att veta vad trådskaparen menar?
Suomela skrev:Saxat ur Stereophiles recension:
While the latest generation of 5" SEAS aluminum-cone drivers attracted Gerhard's attention for the Avanti III's midrange, resonances at the top of the frequency range made such drivers unacceptable—until the design duo of Gerhard and Diesterich began to apply various materials at different tensions to the cone's underside circumference, where it attaches to the surround. During my visit to the Audio Physic factory, I watched and listened as various materials, including plain old rubber bands, were applied to the cones. The results were dramatic—even when the raw driver, sitting on a test bench, was driven by a portable transistor radio. Unmodified, the driver had a characteristic "pinging" sound. Modification in place, the "ping" was gone.
Ultimately, AP developed a material and an application methodology, Active Cone Damping (ACD), that SEAS now incorporates in its manufacturing process—but only for drivers destined for Audio Physic. The midrange driver used in the Avanti III is a heavily modified version of SEAS's original design.
Kan det vara så att modifikationen 'Active Cone Damping' fallerat? Högtalaren kom på marknaden 2001.
/Suomela
RogerJoensson skrev:Jag kallar ingen av de frekvenserna för diskant, men andra gör det kanske, inser jag. Det blir därför lätt omöjligt att veta vad trådskaparen menar?
adagio skrev:Vad jobbigt för dig! Inget roligt läge, spontant tänkte jag akustik, men det har du ju koll på. Enklast är ju att testa annan stärkare, kvarstår problemet är det ju högtalaren som spökar. Att sitta oc spekulera löser tyvärr inget man måste helt enkelt prova att byta en sak i taget för att hitta boven. Sedan arbeta med problemet.
adagio skrev:Vad jobbigt för dig! Inget roligt läge, spontant tänkte jag akustik, men det har du ju koll på. Enklast är ju att testa annan stärkare, kvarstår problemet är det ju högtalaren som spökar. Att sitta och spekulera löser tyvärr inget man måste helt enkelt prova att byta en sak i taget för att hitta boven. Sedan arbeta med problemet.
Sioja skrev:Hade som sagt tidigare Kef reference 201/2 Stativ högtalare och dom var riktigt bra till musik, kanske aningen bas fattiga men mellanregister och de höga tonerna var ett av de bättre jag hört. Men när man kollade film med dem så upplevde jag dem som väldigt detaljrika men annars hade de ingen känsla alls, testade jag med kompisens Canton Reference 7.2 högtalare så upplevde jag det som att ljudet var "större" och man levde sig helt annorlunda in i filmen, svårt att beskriva iomed att jag inte heller hållt på så länge med ljud:) men till musik tyckte jag att Canton tappade helt känsla. Då började jag kika efter högtalare där man skulle fått det lite mer av båda, att de låter någorlunda "stort" till film och ändå har bra känsla till musik, och efter lite letande och lyssnade tyckte jag att Audio Physic högtalarna klarade av det. Till film har dom bra med känsla och tycker de presterar bra i musik också, inte riktigt KEF bra(enligt mig då) men så pass att jag skulle vara nöjd, vore det inte för dom där högra vassa diskanterna
Tack!
U1 skrev:Har själv ägt 4 olika AP-hägtalare och ingen har varit vass i diskanten tror på följande i fallande ordning:
1. Element som är sönder
2. Ej tillräckligt med effekt i förstärkaren för den ljudnivå du spelar på.
3. Rummet (nr.3 eftersom du tydligen var nöjd med dina Kef, annars nr.1)
Harryup skrev:Låter det lika "illa" oavsett ljudvolym?
Sen skulle jag börja med att kontrollera om båda högtalarna låter likadant på samma plats då förstås.
Om inte byt plats på dom och se om felet flyttar sig med högtalaren.
Om de nu låter likadant så ladda ner någon testton med svep och lyssna på lagom nivå och hör om det blir "skramligt" eller missljud vid något tillfälle. Kör högtalarna separat.
Återkom.
mvh/Harryup
Sioja skrev:när jag spelar Flac med foobar så är det mycket mildare ljud speciellt om jag inte kör ljudet via dac utan direkt till stärkaren
Xiro skrev:Vad är det för DAC? Är det fler källor än DACen som ger "skärande" ljud? Är det bara datorns analoga utgång som ger mildare ljud?
Sioja skrev: Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.
Goldfinger skrev:Sioja skrev: Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.
Det kan ju vara defekta filter också, kondingar som pajat, du vet ju inte vad förstärkaren har skickat ut för något!
I såna fall lär också delningspunkter ha flyttats och fasgången ändrats, inte utan att jag tänker på det när jag hör din beskrivning, smalbandiga peakar i övre mellanregistret är hemska att utsättas för.
Sioja skrev:Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.
Bill50x skrev:Sioja skrev:Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.
Ingen dum idé. Jag spelade i flera år med mina högtalare och tyckte de hade för slank bas. Sedan upptäckte jag en dålig lödning i filtret och problemet försvann
Men i ditt fall, det verkar vara något mer allvarligt. Har du provat att köra ett frekvenssvep och lyssna efter om det låter märkligt någonstans?
/ B
Sioja skrev:Kommer att få en cd skiva hemskickat från generalagenten i sverige med just frekvenssvep så kommer att se i vilka frekvens obehags ljuden kommer.
Sioja skrev:Goldfinger skrev:Sioja skrev: Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.
Det kan ju vara defekta filter också, kondingar som pajat, du vet ju inte vad förstärkaren har skickat ut för något!
I såna fall lär också delningspunkter ha flyttats och fasgången ändrats, inte utan att jag tänker på det när jag hör din beskrivning, smalbandiga peakar i övre mellanregistret är hemska att utsättas för.
Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.
Laila skrev:Själv så skulle jag nog prova med en Revaxör-kur . . . typ.
Absolut inget illa menat utan helt seriöst . . . vem vet vad lite hårdnat vax kan ställa till med ?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster