Vass diskant

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Suomela

Re: Vass diskant

Inläggav Suomela » 2014-12-16 21:25

Saxat ur Stereophiles recension:

While the latest generation of 5" SEAS aluminum-cone drivers attracted Gerhard's attention for the Avanti III's midrange, resonances at the top of the frequency range made such drivers unacceptable—until the design duo of Gerhard and Diesterich began to apply various materials at different tensions to the cone's underside circumference, where it attaches to the surround. During my visit to the Audio Physic factory, I watched and listened as various materials, including plain old rubber bands, were applied to the cones. The results were dramatic—even when the raw driver, sitting on a test bench, was driven by a portable transistor radio. Unmodified, the driver had a characteristic "pinging" sound. Modification in place, the "ping" was gone.
Ultimately, AP developed a material and an application methodology, Active Cone Damping (ACD), that SEAS now incorporates in its manufacturing process—but only for drivers destined for Audio Physic. The midrange driver used in the Avanti III is a heavily modified version of SEAS's original design.

Kan det vara så att modifikationen 'Active Cone Damping' fallerat? Högtalaren kom på marknaden 2001.

/Suomela

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-12-17 00:14

Kan vara relationen mellan 1-2 kHz vs 3-4 kHz som sagt tidigare. Om 3-4 kHz är förhöjd i förhållande till 1-2 kHz i spridning så kan ljuder upplevas lite obehagligt. Bättre om det är det omvända.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-12-17 01:14

Jag kallar ingen av de frekvenserna för diskant, men andra gör det kanske, inser jag. Det blir därför lätt omöjligt att veta vad trådskaparen menar?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-17 08:16

RogerJoensson skrev:Jag kallar ingen av de frekvenserna för diskant, men andra gör det kanske, inser jag. Det blir därför lätt omöjligt att veta vad trådskaparen menar?

Delningen till diskanten i högtalarna ligger vid 2.2kHz. Joachim brukar gilla att lägga delningen dit så lågt det bara går har jag för mig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 09:06

Suomela skrev:Saxat ur Stereophiles recension:

While the latest generation of 5" SEAS aluminum-cone drivers attracted Gerhard's attention for the Avanti III's midrange, resonances at the top of the frequency range made such drivers unacceptable—until the design duo of Gerhard and Diesterich began to apply various materials at different tensions to the cone's underside circumference, where it attaches to the surround. During my visit to the Audio Physic factory, I watched and listened as various materials, including plain old rubber bands, were applied to the cones. The results were dramatic—even when the raw driver, sitting on a test bench, was driven by a portable transistor radio. Unmodified, the driver had a characteristic "pinging" sound. Modification in place, the "ping" was gone.
Ultimately, AP developed a material and an application methodology, Active Cone Damping (ACD), that SEAS now incorporates in its manufacturing process—but only for drivers destined for Audio Physic. The midrange driver used in the Avanti III is a heavily modified version of SEAS's original design.

Kan det vara så att modifikationen 'Active Cone Damping' fallerat? Högtalaren kom på marknaden 2001.

/Suomela

Kan vara en idé, måste nästan kolla med Audio Physic direkt. Efter tipsen här och att jag själv lyssnat lite mer, på lägre volymer och sitter verkligen nära och lyssnar, så känns det som att det är mellanregistren som gör det obehagliga ljudet.

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 09:14

RogerJoensson skrev:Jag kallar ingen av de frekvenserna för diskant, men andra gör det kanske, inser jag. Det blir därför lätt omöjligt att veta vad trådskaparen menar?

Kan vara att det inte räknas som diskant men jag upplever det som att de ljusa tonerna är vassa/obehagliga och kan likväl vara kring 2khz uppåt, alltså kanske inte diskant än men ljusa toner:)
Lyssnade ex på en Dream Theaters Live bluray skiva, den senaste, och när publiken skriker och vissa partier där sångaren sjunger så kommer det här obehagliga ljudet fram, nästan att högtalarna blandar ljuden i en viss frekvens och kommer ut som soppa, så kan vara att det är mellanregistret som orsakar det men som sagt, vet inte när mellanregister slutar och diskant börjar, är tyvärr för okunnig för det än. Det var lite svårare att beskriva ljud och hur det låter för en själv än jag trodde :)

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-17 09:29

Vad jobbigt för dig! Inget roligt läge, spontant tänkte jag akustik, men det har du ju koll på. Enklast är ju att testa annan stärkare, kvarstår problemet är det ju högtalaren som spökar. Att sitta oc spekulera löser tyvärr inget man måste helt enkelt prova att byta en sak i taget för att hitta boven. Sedan arbeta med problemet.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 09:45

adagio skrev:Vad jobbigt för dig! Inget roligt läge, spontant tänkte jag akustik, men det har du ju koll på. Enklast är ju att testa annan stärkare, kvarstår problemet är det ju högtalaren som spökar. Att sitta oc spekulera löser tyvärr inget man måste helt enkelt prova att byta en sak i taget för att hitta boven. Sedan arbeta med problemet.

Sant de. Får börja i någon ända. Tur att det är ledigheter snart så hinner man testa.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2014-12-17 10:27

Det snabbaste att testa vore ju att helt enkelt släpa med högtalarna hem till en bekant och spela lite musik.. Kvarstår problemet kan man ju konstatera att något inte står rätt till med högtalarna.

Jobbigt med att gå ifrån Kef 201/2 som väl håller nära referensklass i mellanregister/diskant. Saknar man lite bas (även om den knappast kan kallas dålig för storleken) finns ju golvare i samma serie om man gillar presentationen i övrigt. De kanske är ohemult mycket dyrare iofs...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 10:54

adagio skrev:Vad jobbigt för dig! Inget roligt läge, spontant tänkte jag akustik, men det har du ju koll på. Enklast är ju att testa annan stärkare, kvarstår problemet är det ju högtalaren som spökar. Att sitta och spekulera löser tyvärr inget man måste helt enkelt prova att byta en sak i taget för att hitta boven. Sedan arbeta med problemet.

Precis som jag skrev tidigare, det kan lika gärna vara förstärkaren, eller dess anpassning till högtalarna. Det kan också vara cd-spelaren. Eller något så enkelt som högtalarplaceringen.

Som adagio skriver, byt enhet efter enhet tills problemet är isolerat.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-12-17 13:01

Sioja skrev:Hade som sagt tidigare Kef reference 201/2 Stativ högtalare och dom var riktigt bra till musik, kanske aningen bas fattiga men mellanregister och de höga tonerna var ett av de bättre jag hört. Men när man kollade film med dem så upplevde jag dem som väldigt detaljrika men annars hade de ingen känsla alls, testade jag med kompisens Canton Reference 7.2 högtalare så upplevde jag det som att ljudet var "större" och man levde sig helt annorlunda in i filmen, svårt att beskriva iomed att jag inte heller hållt på så länge med ljud:) men till musik tyckte jag att Canton tappade helt känsla. Då började jag kika efter högtalare där man skulle fått det lite mer av båda, att de låter någorlunda "stort" till film och ändå har bra känsla till musik, och efter lite letande och lyssnade tyckte jag att Audio Physic högtalarna klarade av det. Till film har dom bra med känsla och tycker de presterar bra i musik också, inte riktigt KEF bra(enligt mig då) men så pass att jag skulle vara nöjd, vore det inte för dom där högra vassa diskanterna :)

Tack!

En bra anläggning är bra på att återge ljud.

Det finns inga principiella skillnader mellan ljud på fonogram och ljud på film. En CD kan vara ljudet från en film, och ljudet på en film kan vara från en CD.

Självklart finns det systemskillnader såtillvida att man för filmljud kodar i flera kanaler, men det finns fortfarande inga skäl att ställa andra krav på framkanalerna.

Om du känner att det behövs en kompromiss så tror jag något är illa fel. Ett fel som du av något skäl störs mindre av för musik eller för film, men blir du av med problemen som verkar finnas nu så tror jag nog att du kommer att finna att både musiklyssning och filmtittning vinner på det.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2014-12-17 14:18

Har själv ägt 4 olika AP-hägtalare och ingen har varit vass i diskanten tror på följande i fallande ordning:

1. Element som är sönder
2. Ej tillräckligt med effekt i förstärkaren för den ljudnivå du spelar på.
3. Rummet (nr.3 eftersom du tydligen var nöjd med dina Kef, annars nr.1)

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 15:15

U1 skrev:Har själv ägt 4 olika AP-hägtalare och ingen har varit vass i diskanten tror på följande i fallande ordning:

1. Element som är sönder
2. Ej tillräckligt med effekt i förstärkaren för den ljudnivå du spelar på.
3. Rummet (nr.3 eftersom du tydligen var nöjd med dina Kef, annars nr.1)

Tackar återigen för alla tips. Börjar kännas som att det kan vara mellanregistrerna som är paj och pratade lite med Audio Physics general agent här i sverige och går ju som tur är att fixa nya högtalare om det behövs, men skall testa lite mer innan så man inte beställer i onödan. Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-12-17 15:29

Låter det lika "illa" oavsett ljudvolym?
Sen skulle jag börja med att kontrollera om båda högtalarna låter likadant på samma plats då förstås.
Om inte byt plats på dom och se om felet flyttar sig med högtalaren.
Om de nu låter likadant så ladda ner någon testton med svep och lyssna på lagom nivå och hör om det blir "skramligt" eller missljud vid något tillfälle. Kör högtalarna separat.
Återkom.

mvh/Harryup

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 15:52

Harryup skrev:Låter det lika "illa" oavsett ljudvolym?
Sen skulle jag börja med att kontrollera om båda högtalarna låter likadant på samma plats då förstås.
Om inte byt plats på dom och se om felet flyttar sig med högtalaren.
Om de nu låter likadant så ladda ner någon testton med svep och lyssna på lagom nivå och hör om det blir "skramligt" eller missljud vid något tillfälle. Kör högtalarna separat.
Återkom.

mvh/Harryup

Det låter illa redan vid låga volymer, har inte märkt det tidigare då sitter ganska långt från högtalarna, men nu när man sitter nära högtalaren så hör man att det spelar inte roll igentligen vilken volym man spelar på så är det vissa ljusa ljud som låter illa. Han som jag varit i kontakt med hos generalagenten skulle skicka en speciell skiva för just att testa och se i vilka ton nivåer missljudet kommer. Får den förhoppningsvis innan helgen, annars blir det paus till början på januari då jag åker iväg någon vecka.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-17 16:28

Sioja skrev:när jag spelar Flac med foobar så är det mycket mildare ljud speciellt om jag inte kör ljudet via dac utan direkt till stärkaren

Vad är det för DAC? Är det fler källor än DACen som ger "skärande" ljud? Är det bara datorns analoga utgång som ger mildare ljud?

När du kör direkt från datorn, är det till samma ingång på förstärkaren?

Och vilket format är det som du kör när du inte kör flac?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 16:46

Xiro skrev:Vad är det för DAC? Är det fler källor än DACen som ger "skärande" ljud? Är det bara datorns analoga utgång som ger mildare ljud?

En komplett beskrivning av anläggningen skulle nog vara till nytta.

/ B

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-12-17 16:52

+1

Inkl kablarna o dess längder. Inte för att jag är någon kabelfrälse, men kan säkert inverka en del - utesluter inte det.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-12-17 17:12

Sioja skrev: Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.

Det kan ju vara defekta filter också, kondingar som pajat, du vet ju inte vad förstärkaren har skickat ut för något!
I såna fall lär också delningspunkter ha flyttats och fasgången ändrats, inte utan att jag tänker på det när jag hör din beskrivning, smalbandiga peakar i övre mellanregistret är hemska att utsättas för.

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 17:28

Högtalare: Audio Physic Avanti 3
Stärkare: Classé Cap 2100
Kablar: Enkla Koppar sladdar för tillfället 2,5m(Hade tidigare MIT Terminator 1, men ljudet var värre med dem)
RCA: Enkla RCA kablar från kabelmakaren( Här hade jag också tidigare MIT terminator, men försämrade ljudet)
DAC: Atoll Dac 100 med en toslink till datorn
Panasonic Bluray spelare

Spelar jag musik från datorn så låter det värst med Wimp, oavsett låt. Spotify och samma låtar så kan det vara lite mildare ljud. Flac låter bäst men även där har jag missljudet i mellanregistern.
Sen har jag testat CD skivor via panasonic bluray spelaren och där är det riktigt trevlig ljud, men vissa låtar, speciellt med piano låter vissa toner väldigt obehagligt. Lyssnar man som sagt nära högtalaren så skär ljudet på något vänster.

Svårt att beskriva då mitt modersmål är finska och andra språk meänkieli så kan vara att jag bygger upp meningar lite lustigt:)

Känns mer och mer att felet är i mellanregistern men svårt att än säga om det är högtalaren själv eller något mellan termineringen och högtalaren.

Högtalarkablar har jag testa 4 olika samt lika många signal kablar.

Tack!

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 17:29

Goldfinger skrev:
Sioja skrev: Ägaren innan hade spelat dem med en Gryphon Callisto 2200 som gick sönder och finns ju en lite risk att elementen pajat samtidigt. Men får testa som sagt lite mer innan man börjar bängla för mycket.

Det kan ju vara defekta filter också, kondingar som pajat, du vet ju inte vad förstärkaren har skickat ut för något!
I såna fall lär också delningspunkter ha flyttats och fasgången ändrats, inte utan att jag tänker på det när jag hör din beskrivning, smalbandiga peakar i övre mellanregistret är hemska att utsättas för.

Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 17:34

Sioja skrev:Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.

Ingen dum idé. Jag spelade i flera år med mina högtalare och tyckte de hade för slank bas. Sedan upptäckte jag en dålig lödning i filtret och problemet försvann :-)

Men i ditt fall, det verkar vara något mer allvarligt. Har du provat att köra ett frekvenssvep och lyssna efter om det låter märkligt någonstans?

/ B

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 17:41

Bill50x skrev:
Sioja skrev:Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.

Ingen dum idé. Jag spelade i flera år med mina högtalare och tyckte de hade för slank bas. Sedan upptäckte jag en dålig lödning i filtret och problemet försvann :-)

Men i ditt fall, det verkar vara något mer allvarligt. Har du provat att köra ett frekvenssvep och lyssna efter om det låter märkligt någonstans?

/ B

Det hoppas man ju på att " oj den här sitter löst", men är inte så troligt just nu känns det som:)
Kommer att få en cd skiva hemskickat från generalagenten i sverige med just frekvenssvep så kommer att se i vilka frekvens obehags ljuden kommer.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-12-17 17:52

Sioja skrev:Kommer att få en cd skiva hemskickat från generalagenten i sverige med just frekvenssvep så kommer att se i vilka frekvens obehags ljuden kommer.

Frekvenssvep kan du hitta här:
http://www.lts.a.se/lts/ljudfiler

/ B

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2014-12-17 18:47

Sioja skrev:
Goldfinger skrev:

Har tänkt öppna och kika lite i högtalarna och filter ikväll(inte för att jag ev blir nå klokare av det) men för att se att allt är iallafall ok utseende mässigt.

Om du iaf måste gå till botten med filtret kan man mäta på kondingarna, men de måste lödas väck först, du kanske hittar felet någon annanstans men ifall att!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-12-17 20:25

Sen... Om det är tänkbart... Så kan du ju outa var du bor, så kanske det finns någon vänlig faktisktian som skulle kunna tänka sig vara med och felsöka.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Sioja

Inläggav Sioja » 2014-12-17 20:40

Det skulle ju vara väldigt trevligt :) Bor i Hägersten Stockholm, kommer dessvärre på lördag att åka upp till hemtrakterna i Övertorneå över helgerna och är tillbaka 5 januari så blir mindre testande då. Men om någon har någon kväll det tråkigt så är man välkomna o lyssna o kika över en kopp kaffe :)

Tack!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-12-17 20:50

Själv så skulle jag nog prova med en Revaxör-kur . . . typ.
Absolut inget illa menat utan helt seriöst . . . vem vet vad lite hårdnat vax kan ställa till med ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-12-17 21:58

För mig låter det som att din förstärkare klipper.
Piano är ju ett oerhört dynamiskt instrument och är inspelningen inte söndermastrad så behöver förstärkaren kunna lämna höga spännings-svingar redan vid ganska låga medelnivåer.

Kan hända att Classé förstärkaren klipper på ett osympatiskt sätt.
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-12-17 22:00

Laila skrev:Själv så skulle jag nog prova med en Revaxör-kur . . . typ.
Absolut inget illa menat utan helt seriöst . . . vem vet vad lite hårdnat vax kan ställa till med ?

Det kan ställa till med mycket!
Har själv erfarit att lite hårdnat vax i örongångarna kan få ljud att låta riktigt illa.
Inga anknytningar

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi