Du har helt rätt i att det inte är lätt att vara tekniskt oantastlig i en slogan.
Däremot tror jag rubriken är missvisande, för även om den säger "loudnessrace slogan", så skriver TS att det handlar om "ett enkelt verktyg i vårt heliga krig
mot loudnessrace".
Min poäng/synpunkter på vissa förslag handlar dock inte om huruvida en slogan är tekniskt korrekt eller inte, utan att låta bli att alienera människor som känner sin rätt att komprimera hotad.
Och därför säger jag det igen: Problemet med loudness race är INTE att människor komprimerar musik!
Problemet är att de idag ofta tvingas göra det fast de kanske inte vill.
Ett annat problem, på vissa sätt större, är att kriget lett till att det är ett extra besvär (utöver ljudkvaliteten på hårt komprimerat programmaterial) för konsumenterna, att behöva anpassa volymen ständigt och jämnt, det vill säga när någon vägrar deltaga i kriget. Det kan t ex gälla TV-stationer som värnar om ljudkvaliteten och därför vägrar att vansinneskomprimera - samtidigt som de som gör reklamfilm på samma kanal alls inte vägrar...
Och finns det ett problem som är större än något annat med loudness war, så är det att det inte KAN lösa sig av sig själv eftersom det ger upphov till sig själv. Ju längre det gått, desto mera tvingar det fram mer av det...
Den lösning som problemet själv utpekar är ju att ALLA måste vara med att kriga för att slippa drabbas av att alla andra göra det. Och alla blir förlorare.

Därför måste de till ett yttre system - R128, för att skapa kreativ frihet.
JB skrev:För att loudness race ska kunna ta slut så måste väl någon vinna racet, dvs göra en skiva som är så sjukt hårt komprimerad att ingen annan någonsin kan platta ut en skiva lika hårt igen

Om jag får begränsa det till att ingen skall kunna platta ut mera, så kan jag göra en sådan imorgon*.
Men jag har svårt att se på vilket sätt det skulle vara en förutsättning för att få slut på kriget, eller på vilket sätt det skulle hjälpa kriget att ta slut.
Vh, iö
- - - - -
*Kör vad som helst genom en sådan här:

Eller en sådan här:

Då blir det fullt ös så länge musiksignalen är större än någon mV. Signalen får gärna nivåanpassas således att den får ADCn att klippa lite. Man kan självklart skapa samma sak digitialt, vilket är lättare om man sitter där med färdig utrustning, men svårare om man behöver starta från noll.
Någon kanske kan tycka att det är onödigt att HP-filtrera som jag gjort i de båda kopplingarna (den första sänker gain till 1 gånger vid DC), men det är bara för att slippa DC på utgången vid nollsignal in. Om allt vill sig väl så blir det istället ett väldigt kraftigt brus då, med båda de visade kopplingarna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).