Efter besöket hos Nattlorden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 16:45

Och till herr trådskapare.. Var sjutton ligger "slöinge" i detta avlånga land??? Låter rätt slött att bo på en ort med detta namn ju

Det ligger mellan Halmstad och Falkenberg. Om du någon gång kört motorvägen mellan Malmö och Göteborg så har du passerat Slöinge. Vi är kanske lite slöa här men tack och lov så jobbar jag i Getinge så jag är pigg nog att sitta här och skriva.

MVH Kribban

P.s Det är i Slöinge all SIA glass tillverkas D.S
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 16:59

Men då bor du ju inte sååå långt bort.. Så ta en tur hit också vid tillfälle... Du är välkommen... Sen så VET man lite mer om varann och sakernas tillstånd efter man setts live...

Desutom får du höra mina gamla infinitys lira.. Detta tror jag du skulle gilla oavsett vad du gillar för typ av ljud osv...

Och för sjutton. Missa inte den sista april!! Då blir det stor hifivisning här hos mig.... :)

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-18 17:03

Mayro skrev:Men då bor du ju inte sååå långt bort.. Så ta en tur hit också vid tillfälle... Du är välkommen... Sen så VET man lite mer om varann och sakernas tillstånd efter man setts live...

Desutom får du höra mina gamla infinitys lira.. Detta tror jag du skulle gilla oavsett vad du gillar för typ av ljud osv...

Och för sjutton. Missa inte den sista april!! Då blir det stor hifivisning här hos mig.... :)

Då får du skicka mig ett PM så får vi se om jag kan skapa lite tid.
Det kanske är någon från GBG som passerar för du bor väl i Skåne?

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 17:26

Jag gör så här i stället. Det blir för mycket att skriva på Pm... Tror du är van att surfa lite o kolla Hf.nu som jag ju ser :lol: :lol: :lol:

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37756

Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Och vill du besöka mig o kolla in mina grejor är du samt andra välkommna självklart...

Sänder dig Pm om telnummer....

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-04-18 17:29

Mayro skrev:Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Har du flyttat till Jämshög nyligen? Jag hade för mig att du bodde i Sölvesborg :?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-04-18 18:51

Rydberg skrev:
Mayro skrev:Och detta är Blekingen...strax utanför Olofström

Har du flyttat till Jämshög nyligen? Jag hade för mig att du bodde i Sölvesborg :?

Vi flyttade hit den 18/12 2004... Och inte sölvesborg :)

Var fick du det ifrån??...Missförstånd kanske eller hopblandning enbart.....

Men det är inte långa avstånd här i alla fall.. som du vet.. Du är ju härifrån trakterna ju... :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-18 19:48

Kribban: Med "integrerad" sub menade jag en sub som är
väl integrerad med sidosystemet, bara ett förtydligande...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 06:56

Hotspur skrev:PPS: Då kunde man oxå placera sina piP mer fritt i rummet och
därmed vinna en del holografi? Jag gillar sällan väggplacering.

Nej, det kan man inte. Då får det lika trista konsekvensen som när någon släpade med piP på nån mässa. Att ställa piP fritt är lika dumt som att ställa Carlsson fritt - de är ju designade för att spela i den akustiska impedans som en väggladdning innebär - dessutom en dämpad vägg. Sätter du högtalaren fritt så kommer du att få en massa tillkommande problem och en mycket sämre återgivning.

Generellt kan jag hålla med dig, men högtalare är ju också sällan byggda FÖR väggplacering.

Möjligtvis kan du skapa ett konstgjort djup i inspelningen beroende på studstiden i bakvägg, men du kommer att göra det på bekostnad av frekvenslinjäritet och säkerligen några parametrar till.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 07:15

Jag är - generellt sett - väldigt skeptisk till högtalare som sägs
vara gjorda att placeras mot en vägg. Ställ dig med ryggen mot
väggen och tala, lyssna på din egen röst - så förstår du varför..

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-19 07:26

Det är precis därför att väggen SKA vara dämpad!

Men inte vid de lägre frekvenserna! Ty högtalarna är dimensionerade för det! 8)
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 07:30

LarsR skrev:Det är precis därför att väggen SKA vara dämpad!

Lustig då att Lindroos & Co inte alls vill ha den formen av
dämpning bakom huvudet, då man sitter nära en vägg och
lyssnar på ett par högtalare som är gjorda för fri placering!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 07:58

Hotspur skrev:Jag är - generellt sett - väldigt skeptisk till högtalare som sägs
vara gjorda att placeras mot en vägg. Ställ dig med ryggen mot
väggen och tala, lyssna på din egen röst - så förstår du varför..

Sen när blev du byggd för att tala invid en vägg? Klart det blir dumt om man stoppar dit något som inte är gjort för ändamålet.

Dock lägger du säkert märke till att det blir lättare att tala... prova att stå i ett hörn... mycket lägre belastning för talorganen - alternativt att du får mer volym. Bra sak att komma ihåg för föreläsare med trötta röster...

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 08:01

Sen när blev du byggd för att tala invid en vägg? Klart det blir dumt om man stoppar dit något som inte är gjort för ändamålet.

:lol: :lol: 8)

Sorry, men jag tyckte den var så klockren :wink: .

Måste bara inflika att jag är så glad idag för HBK vann igår.

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-04-19 08:04

Nä Hotspur, det är inte alls konstigt. Reflexer från väggen bakom högtalaren kommer att interefera med ljudet från högtalarna och därmed också påverka återgivningen av inspelningen. Det är därför man antingen måste ställa ut högtalaren från väggen (låta väggreflexen komma senare i tiden), eller dämpa väggen (sänka nivån från reflexen).

Reflexer från väggen bakom lyssningsplatsen hör till rummet och en dämpning av dessa kommer att påverka hur lyssnaren uppfattar miljön han/hon sitter i. En dämpad bakvägg låter bara "konstigt" eftersom hörselintrycken inte kommer att stämma med vad synen ser. Bättre är då antingen att flytta sig ut från bakväggen eller tillsätta diffusorer som "bryter upp" ljudvågorna i lämplig grad.

PiP är lite egen i det att den utnyttjar basförstärkningen från väggen bakom samt att den är klangligt anpassad att jobba under dessa speciella betingelser (nära en dämpad bakvägg).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 08:07

En dämpad bakvägg låter bara "konstigt" eftersom hörselintrycken inte kommer att stämma med vad synen ser. Bättre är då antingen att flytta sig ut från bakväggen eller tillsätta diffusorer som "bryter upp" ljudvågorna i lämplig grad.

Du tycker tydligen så, jag håller inte med: Tycker inte alls det låter konstigt med dämpning bakom huvudet, bara bättre med mindre reflexer. Sen att det alltid finns "bättre" akustiska lösningar för den som är villig att möblera om, intresserar mig föga...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-04-19 09:33

Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 10:13

markih skrev:Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.

Nu talar ni nog om olika väggar...

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 10:16

Nattlorden skrev:
markih skrev:Jag håller i princip med Hotspur! Väggen bakom/kring högtalarens närhet måste nog vara mycket väl dämpad på rätt ställen för att djupet i ljudbilden inte skall sabbas. Det går, har hört det, men efter vad jag minns bara en gång av många tillfällen.

Nu talar ni nog om olika väggar...

...eller om olika vägar?

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-04-19 10:52

Hotspur, live end/dead end är ju knappast något nytt. Är nog ganska många lyssningsanläggningar i studios som är byggda precis så som du inte gillar.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-04-19 11:55

Just det....vill man åtminstone försöka återskapa "soundet" av det som var tänkt, bör man ju också försöka återskapa den miljö där det spelades in/avlyssnades. Är man mer eller mindre okänslig för hur det ser estetiskt, bygger man en studiomiljö. I de flesta fall får man kompromissa, men ändå ha i åtanke att den del av rummet som högtalarna står bör ha mer dämpning, medans den del man sitter bör vara mer reflekterande. Sitter man nära vägg kanske en panel som kombinerar måttlig dämpning och diffusering vore det bästa?

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:29

Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka dig RC-L som något av en allroundhögtalare. Nu så måste jag ju faktiskt hålla med dig om att piP just är "en mycket bra högtalare för pengarna" men jag kan inte fatta hur du kan tycka det samma om RC-L som jag tycker är något av det sämsta jag någonsin hört.

Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm. Det låter skit hur jag än gör. Diskanten är crap basen är crap (inte ens för mycket bas). Ren skit om du frågar mig. Jag kan inte tro att dessa skapelser ens kan tänkas få spela en skitig radiosändning för mig. Så jävla illa är det. Nu så är väl jag inte så stor fan av piP heller men på fullaste alvar så tycker jag det är en skam för alla stativhögtalare med en tanke bakom att ens behöva nämnas i samma mening som RC-L.......

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-19 12:37

besan skrev:
Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm.
//jonas

Hur kommer det sig att de står där i samma rum som dig?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:43

Paa.......

jag har inte en aning, jag har alltid tyckt dom sugit. Nu gav jag dom en chans och bar hit min polares RC-l. Jag har aldrig ångrat mig mer i hela mitt liv. Det är en på sin höjd mediåker skithögtalare som jag skall bära upp på vinden inom 1h.

Jag tycker väl iofs att piP också är en liten högtalare som man kanske inte skall jämföra med stora as som många gör. piP är liten !!!! det är inte meningen att den skall jämföras med stora superkapabla superhögtalare........

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-04-19 12:44

besan skrev:
Du har nog drömt? Jag är mkt nöjd med RC-L, som är mycket mer allround än piP!

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka dig RC-L som något av en allroundhögtalare. Nu så måste jag ju faktiskt hålla med dig om att piP just är "en mycket bra högtalare för pengarna" men jag kan inte fatta hur du kan tycka det samma om RC-L som jag tycker är något av det sämsta jag någonsin hört.

Jag sitter just nu och tittar på ett par RC-L som jag skall sätta i ett rum på runt22kvm. Det låter skit hur jag än gör. Diskanten är crap basen är crap (inte ens för mycket bas). Ren skit om du frågar mig. Jag kan inte tro att dessa skapelser ens kan tänkas få spela en skitig radiosändning för mig. Så jävla illa är det. Nu så är väl jag inte så stor fan av piP heller men på fullaste alvar så tycker jag det är en skam för alla stativhögtalare med en tanke bakom att ens behöva nämnas i samma mening som RC-L.......

//jonas

Jag har hört Rclarna i en rum på cirka 25 kvm (ett vanligt storarum) med Nad 216 som effekterier (tror jag det är), och Jonas jag kan säga det att skit lät det banne mig inte. Men smaken är som baken. Vilket härligt och trivsamt ljud. Skitig radiosändning? Ja då måste du ha väldans höga krav på högtalare.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-04-19 12:48

mats.....

kanske är det dom dära 3kvm:en som spökar...

Jag har aldrig haft högtalare hemma förut som skrikit så mycket i diskate och bummlat med sådan bas....

Jag är beredd att bära in min grannes proson och ge han mina RC-L

//jonas

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2005-04-19 12:55

Den däringa NAD 216, skulle den vara lämplig att driva ett par basmoduler alla INO (PP2 el. PX2)????

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-04-19 13:01

Kribban skrev:Den däringa NAD 216, skulle den vara lämplig att driva ett par basmoduler alla INO (PP2 el. PX2)????

MVH Kribban

Om impedansen inte smyger ner allt för mycket så borde det gå..
Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-04-19 13:02

Fanatic skrev:Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Vad du har hört andra påstå eller vad du hört med egna öron?

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2005-04-19 13:02

Nattlorden skrev:
Fanatic skrev:Vad jag har hört så kan NAD 216 ha en tendens att börja "knastra" i ljudet när det blir för tunga laster..

Vad du har hört andra påstå eller vad du hört med egna öron?

Hört av andra som lastat dem för tungt (omedvetet)..
Så inget jag kan garantera.. :wink:
(glömde skriva att fenomenet uppstår vid bryggkoppling!)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-04-19 13:19

Jag kan inte för mitt liv förstå att du kan tänka
dig RC-L som något av en allroundhögtalare.

Nähe.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi