Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:Alton skrev:Sant förvisso, fast när du bestämmer vilken restaurang du ska ta tjejen till på alla hjärtans dag väger du förmodligen olika alternativ som du vet är bra.
Självklart. Men du behöver inte testa och jämföra restaurangerna efter varandra för att veta vilka du tycker om eller ej. Iaf inte jag.
Allt är såklart inte svart och vitt så jag säger varken att a/b är entydigt bra eller dåligt utan klämmer till med: "det beror på" och "kanske".
IngOehman skrev:Intressant att restaurangliknelsen plötsligt tar skruv.![]()
Jag har ju kört med den i åratal utan att jag kan minnas att knappt någon kommenterat den. Men jag kan mycket väl minnas fel.
Vh, iö
Alton skrev:Fast där beror det verkligen på... jag vet t.ex. på rak arm att den godaste burgaren jag ätit var i Poznan…
shifts skrev:Alton skrev:Fast där beror det verkligen på... jag vet t.ex. på rak arm att den godaste burgaren jag ätit var i Poznan…
Strmbrg skrev:
På något vis verkar fokus ofta hamna i att plocka ut skillnaderna mellan lösningar, snarare än att fokus hamnar på en isolerad bedömning av en enskild lösning. "Inzoomningar" i syfte att beskriva skillnader, får ett större värde och tillmäts större intresse än "utzoomningar" i syfte att bedöma helheter.
Det kan ju landa i det - i mitt tycke absurda - att skillnads-letnings-fokuset gav svar på vad som är bäst utan att någon egentligen reflekterat över om det är något som överhuvudtaget är särskilt bra - i absoluta termer.
Svante skrev:
Jag tror också att den inre referensen som motsvarar en individs samlade erfarenhet kan vara märkligt okänd för individen, som tror sig se/höra prylens kvalitet i absoluta mått.
shifts skrev:Alton skrev:Fast där beror det verkligen på... jag vet t.ex. på rak arm att den godaste burgaren jag ätit var i Poznan…
Helt OT, men det får vara så: Care to share where?
peterbrorsson skrev:shifts skrev:Alton skrev:Fast där beror det verkligen på... jag vet t.ex. på rak arm att den godaste burgaren jag ätit var i Poznan…
OT som f@£n+1
Bott i Poznan och ar dar 1x i manaden, de flesta hamburgare i Polen smakar gnubajs.
Peter
"Good is a noun. That was it. That was what Phaedrus had been looking for. That was the homer, over the fence, that ended the ball game.
Good as a noun rather than as an adjective is all the Metaphysics of Quality is about. Of course, the ultimate Quality isn't a noun or an adjective or anything else definable,
but if you had to reduce the whole Metaphysics of Quality to a single sentence, that would be it." Från slutet på "Lila"
JM skrev:Menar du upplevd eller uppmätt kvalitet?
JM
IngOehman skrev:Och?
Det har inget med frågan att göra. Frågan om en person, för att veta om de gillar det som ligger på tallriken, behöver jämföra med annan mat.
Vh, iö
PerStromgren skrev:För att krama musten är sina köpekronor tycker jag att det underlättar att låta vinglasen stå bredvid varann, så jag kan känna vilken av dem som är godast. Bägge är goda, men vilken är allra godast? Om jag dricker dem med en veckas mellanrum klarar jag inte att avgöra att det över huvud taget finns en skillnad.
Typ.
Om detta går att överföra till hifiköp vet jag inte, men jag tror det. För vi talar väl om att köpa? Det är väl ingen allmän vilken-bil-går-fortast-tävling?
hifikg skrev:Fast.. för att veta att det som ligger på tallriken är det bästa man kan få av den maträtten bör man nog prova flera matställen, om man nu absolut måste ha "det bästa".
Max_Headroom skrev:JM skrev:Menar du upplevd eller uppmätt kvalitet?
JM
Vad är det för skilnad?
Conan skrev:hifikg skrev:Fast.. för att veta att det som ligger på tallriken är det bästa man kan få av den maträtten bör man nog prova flera matställen, om man nu absolut måste ha "det bästa".
Jo men då jämför du ju maträtterna mot din "inre referens" om hur den maträtten smakar, och utvecklar i processen din referensram för hur bra (eller dåligt) det går att få maträtten tillagad.
Problemet blir när du jämför direkt A mot B och inte A mot referens resp. B mot referens. En salt soppa A gör att du upplever den vid samma tillfälla jämförda soppan B som söt. Du får veta att A är saltare än B men du vet inte:
Conan skrev:hifikg skrev:Fast.. för att veta att det som ligger på tallriken är det bästa man kan få av den maträtten bör man nog prova flera matställen, om man nu absolut måste ha "det bästa".
Jo men då jämför du ju maträtterna mot din "inre referens" om hur den maträtten smakar, och utvecklar i processen din referensram för hur bra (eller dåligt) det går att få maträtten tillagad.
Problemet blir när du jämför direkt A mot B och inte A mot referens resp. B mot referens. En salt soppa A gör att du upplever den vid samma tillfälla jämförda soppan B som söt. Du får veta att A är saltare än B men du vet inte:
- Om B verkligen är söt
- Om B har perfekt avvägd sälta
- Om B egentligen också är salt, men bara mindre salt än A
AndreasArvidsson skrev:Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.
AndreasArvidsson skrev:Det beror nog lite på vad man pratar om. Jag har nog aldrig hört talas om någon som har svårt att bedöma om de tycker om maten eller inte om de inte får jämföra med en annan mat.
Svante skrev:Ingen utom en nyfödd låter bli att jämföra med annan mat eftersom alla har ätit något tidigare. Vad man tycker om beror i hög grad på vad man har ätit tidigare, och på flera sätt.
AndreasArvidsson skrev:Svante skrev:Ingen utom en nyfödd låter bli att jämföra med annan mat eftersom alla har ätit något tidigare. Vad man tycker om beror i hög grad på vad man har ätit tidigare, och på flera sätt.
Det var inte det jag menade och det tror jag att du förstod då så gott som alla beslut och utvärderingar vi fattar är påverkade i någon mån av våra tidigare erfarenheter.
Jag pratar om att sida vid sida jämföra med något annat.
Jag skulle inte kalla en utvärdering för en jämförelse bara för att man har tidigare erfarenheter om man inte mer eller mindre aktivt jämför med något annat.
Svante skrev:Jag tror att alla bedömningar vi gör är relativa. Man behöver inte jämföra saker sida vid sida, men att säga att något är bra eller dåligt är relativt något annat, alltid. Fanns det inget bättre eller sämre så skulle man inte kunna bedöma hur bra det är.
Jag tror också att den inre referensen som motsvarar en individs samlade erfarenhet kan vara märkligt okänd för individen, som tror sig se/höra prylens kvalitet i absoluta mått.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster