Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:shifts skrev:Jag kan i princip noll om detta, men det vore kul att se svar från någon som kan det bättre. Hur som helst kan jag inte logiskt se hur olika typer av kondensatorer skulle få en filterlösning att låta annorlunda så tillvida att de håller samma värden konstant. Hur skulle det vara möjligt?
Precis som en 16-bitars digital inspelning kan låta olika. Eller menar du att en kondings "ljud" enbart består i värdet på densamma? OBS, detta är inte en retorisk fråga, jag håller själv på och restaurerar mina delningsfilter och är genuint intresserad av alla synpunkter, subjektiva som objektiva.
Vi vet egentligen alldeles för lite om testen. Jo, att det inte var blind. Men vet vi att värdena var helt matchade och att man inte bara gick på värdet som stod på kondingen? Typ en 16 uF +/- 5 % kan ju vara allt från 14,4 till 16,8 uf och om man hör skillnad på Fabrikat A med 14,4 och Fabrikat B med 16,8 - hur vet man vad som gör skillnaden?
/ B
Bill50x skrev:RogerJoensson skrev:Även när det som här inte finns något indikerar att det som påstås finns på riktigt (annat än i tron)? Vad lär du dig av det?Bill50x skrev:Inte alls. Jag har lärt mig mycket genom att lyssna. Bland annat genom att lyssna på andras erfarenheter.
Jag lär mig att det finns olika åsikter, att det finns olika "angreppspunkter" och att ingen erfarenhet finns för evigt. Jag har varit intresserad av musik och hifi sedan mitten på 60-talet och jag har sett många "sanningar" såväl bestå som blivit pulvriserade. Inte bara inom HiFi förresten.
/ B
IngOehman skrev:Det finns slutligen ett sätt, det bästa, om målet är att kunna skilja på kondensatorerna från varandra - man släpper dem i golvet upprepade gånger! De låter förstås lite olika beroende på hur de landar, men släpper man varje kondensator tillräckligt många gånger så får man klart för sig hur den låter. Man kan även släppa dem i en skål med vatten, men det ger inte alls samma goda möjlighet att skilja dem åt baserat på den akustiska signaturen.
Vh, iö
Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Nej, det har "vi" inte. Det är den som vill bevisa att en effekt föreligger som har bevisbördan, inte den som misstror närvaron av en effekt. Det måste vara så, eftersom motsatsen är logiskt omöjlig.
/DQ-20
IngOehman skrev:Jag ser ju hur du fastnar på sådan här saker om och om igen, år efter år. Men det behöver du inte göra. Allt du behöver veta för att kunna värdera sådana där saker rationellt finns i trådarna här på faktiskt, i överflöd.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag ser ju hur du fastnar på sådan här saker om och om igen, år efter år. Men det behöver du inte göra. Allt du behöver veta för att kunna värdera sådana där saker rationellt finns i trådarna här på faktiskt, i överflöd.
Du får tycka vad du vill.
Bill50x skrev:Jag har ett öppet sinne och vägrar inte att lyssna på annat än det som mätmässigt är "vedertaget".
Bill50x skrev:OM det nu är så att många hör skillnader mellan olika kondensatorer/försteg/tonarmar eller vad det månde vara - då är det väl bättre att leta efter en förklaring istället för att säga "det där har jag undersökt och det är ingen skillnad". Eller hur?
Bill50x skrev:Menar du att mikrofoni inte existerar bland kondensatorer?
Bill50x skrev:Menar du att kapacitansen är den enda avgörande faktorn?
Bill50x skrev:Eller vad är det du vill ha sagt?
[/quote]Bill50x skrev:Kanske det rentav är så att dina egna konstruktioner inte är tillräckligt högupplösande för att detektera skillnader på kondensatorer?
Martin skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
Nej, det har "vi" inte. Det är den som vill bevisa att en effekt föreligger som har bevisbördan, inte den som misstror närvaron av en effekt. Det måste vara så, eftersom motsatsen är logiskt omöjlig.
/DQ-20
Nej, det är de som hävdar att skillnaderna inte finns som har ett bevisproblem eftersom deras påstående inte kan bevisas.
För de som är övertygade att skillnader finns är det ju inte ens en diskussion om ifall de finns eller inte. De försöker inte bevisa något och har alltså inget bevisproblem.
Så problemet ligger alltså hos oss skeptiker åter igen eftersom tesen vi driver inte går att bevisa vilket är det jag försöker förklara. Om man vill förstå debatten och varför den är så svår så är det här kärnan i den ligger.
Martin skrev:DQ-20 skrev:Martin skrev:Det här är ju alltid knepigt. Hur ska man veta att det han lyssnat sig fram till inte stämmer? Det går ju inte. Vi som tvivlar oavsett på hur goda eller lösa grunder har ett bevisproblem.
/DQ-20
Nej, det är de som hävdar att skillnaderna inte finns som har ett bevisproblem eftersom deras påstående inte kan bevisas.
Bill50x skrev:Du får tycka vad du vill. Jag har ett öppet sinne och vägrar inte att lyssna på annat än det som mätmässigt är "vedertaget". OM det nu är så att många hör skillnader mellan olika kondensatorer/försteg/tonarmar eller vad det månde vara - då är det väl bättre att leta efter en förklaring ..."
Strmbrg skrev:Hurrni, får jag fråga: Vad kan det komma sig, att intresset är så stort för de där riktigt små skillnaderna.
Vad är syftet med att fastna i sådant som är såpass smått att det inte ens råder enighet om huruvida det ens FÖRELIGGER någon skillnad?
Vad är syftet EGENTLIGEN, alltså?
Jag kan själv komma på några mer eller mindre tänkbara skäl till stort engagemang i små saker:
1 Självfokus - i detta sammanhang, intresset för sina egna perceptiva prestanda. Vad klarar jag av att detektera?
2 Nyfikenhetsfokus - skojigt att undersöka saker.
3 Debattfokus - skojigt - eller på annat sätt givande - att debattera.
4 Antagonistfokus - att attraheras till åsikter och eller personer man inte tilltalas av.
5 O-fokus - att sakna eller ha svårt med förmågan att sortera saker ur ett väsentlighetsperspektiv.
För egen del har jag kommit fram till att jag under årens lopp har fokuserat på och engagerat mig i och lagt resurser på saker som har på sin höjd marginell betydelse - SAMTIDIGT som jag mer eller mindre FULLSTÄNDIGT har bortsett från sådant som har riktigt stor betydelse. Jag tror att det kallas suboptimering.
Förvirring kan det nog också kallas.![]()
Allteftersom jag närmar mig lifvets slutstation, eh, så har jag mer och mer börjat tänka i banor av "vad vill jag åstadkomma, vad vill jag uppnå, vad är liksom syftet?"
För min del så har det när det gäller hifi, utkristalliserats att jag vill kunna tillägna mig den musik jag vill lyssna på utan att distraheras av hur det låter.
Jag har faktiskt släppt de flesta andra aspekterna man kan ha på hifi. Och jag distraheras inte av hur det låter numera.
Lyssningen distraheras fortfarande. Men nu av andra saker, som sittmöblers bekvämlighet, rumsklimat, mitt sinnestillstånd etc.
Strmbrg skrev:Hurrni, får jag fråga: Vad kan det komma sig, att intresset är så stort för de där riktigt små skillnaderna.
Vad är syftet med att fastna i sådant som är såpass smått att det inte ens råder enighet om huruvida det ens FÖRELIGGER någon skillnad?
Vad är syftet EGENTLIGEN, alltså?
Strmbrg skrev:
För egen del har jag kommit fram till att jag under årens lopp har fokuserat på och engagerat mig i och lagt resurser på saker som har på sin höjd marginell betydelse - SAMTIDIGT som jag mer eller mindre FULLSTÄNDIGT har bortsett från sådant som har riktigt stor betydelse. Jag tror att det kallas suboptimering.
Förvirring kan det nog också kallas.![]()
Allteftersom jag närmar mig lifvets slutstation, eh, så har jag mer och mer börjat tänka i banor av "vad vill jag åstadkomma, vad vill jag uppnå, vad är liksom syftet?"
För min del så har det när det gäller hifi, utkristalliserats att jag vill kunna tillägna mig den musik jag vill lyssna på utan att distraheras av hur det låter.
Jag har faktiskt släppt de flesta andra aspekterna man kan ha på hifi. Och jag distraheras inte av hur det låter numera.
Lyssningen distraheras fortfarande. Men nu av andra saker, som sittmöblers bekvämlighet, rumsklimat, mitt sinnestillstånd etc.
BPM skrev:Jag var bara tvungen att ta mig an denna vetenskapliga utmaning. Fram åkte en 1200uF elektrolyt, en 47uF Jantzen CrossCap och en 6.8uF Bennic.
Från 1m höjd ner i plastmattan på köksgolvet fick jag en klar favorit. Elektrolyten gav ett överlägset ljud. Dovt, kraftfullt, där de andra lät tunnare och utan riktig kropp. Jantzen var dock synnerligen mesig i klangen och får ta sistaplatsen.
Ifrån en halvmeter ner i en rostfri serveringsbricka blev dock utfallet ett annat. Elektolyten lär här ekande ihålig, den lilla Bennic-kondensatorn gick en gyllene medelväg men Jantzen.. My god! Överlägsen! En kort, ren ton utan ringningar och där man fick en helt annan substans i värmeområdet.
Liggandes bredvid varandra i handen var de alla knäpptysta. Oavgjort.
Lärdom? Jodå, om man vill anpassa sitt testande lite är det klar skillnad mellan kondensatorer. Implementeringen, dvs om man söker optimal prestanda då man släpper dem på köksgolv eller serveringsbrickor, är avgörande. Är man osäker får ju ändå alla samma betyg i slutändan: Med 3p för seger, 2p för en andraplats och 1p för tredjeplats blir resultatet följande: Elektrolyt 3p + 1p = 4p. Jantzen 1p + 3p = 4p och Bennic 2p + 2p = 4p.
Så det verkar stämma. Det blir samma resultat i slutändan oavsett vilken kondensator man väljer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster