Moderator: Redaktörer
Helmut skrev:Risken för hörselskador lär öka om man lyssnar till musik/ljud man inte gillar.
RogerGustavsson skrev:Helmut skrev:Risken för hörselskador lär öka om man lyssnar till musik/ljud man inte gillar.
Är det inte en myt? Med tanke på hur stor andel av musikerna som har hörselnedsättning kan det väl knappast stämma? I så fall tycker de inte om sina egna ljud...
JM skrev:Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.
Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.
Det måste bli normalt att värna om sin hörsel.
Målet är kvalitetssäkring map undvikande av skadliga ljudnivåer i alla apparater som säljs.
JM
Svante skrev:JM skrev:Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
Föreställningar borde märkas med krav på hörselproppar om nivån överstiger skadlig nivå för personalen.
Sen borde lurar som distar och diskanthöjer förbjudas, och de begränsningar som finns i musikspelare borde sättas på medelnivå (K-vägt) i stället för toppnivå. Ovägd toppnivåbegränsning stimulerar till distade diskanthöjda och komprimerade produktioner.
Målet är kvalitetssäkring map undvikande av skadliga ljudnivåer i alla apparater som säljs.
JM
Ja, och så begränsar man toppvärdet... Hål i huvudet.
RogerGustavsson skrev:Finns en rapport från Arbetsmiljöverket:
http://www.av.se/dokument/teman/buller/ ... port_3.pdf
AnnanPersonSkrev skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
AnnanPersonSkrev skrev:Det är inte hög volym som skadar örat utan skarpa transienter med snabba stigtider.
RogerGustavsson skrev:När införs EBU R 128? Det kommer väl att gälla för radio och TV? Hur blir det med övriga medier?
idea skrev:Därav det tveeggade - högre ljud är farligare och transienta ljud kan ge upphov till höga bullerdoser men upplevs som lägre än vad skadligheten är. Därför är det farligare att vara snickare än svarvare vid samma bullerdos.
Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:När införs EBU R 128? Det kommer väl att gälla för radio och TV? Hur blir det med övriga medier?
Är den inte införd sedan ett par år tillbaka?
Svante skrev:Det värsta tycker jag är sådant som man inte kan (med rimlig insats) undvika. Om man går på en konsert, eller föreställning och någon klant sitter med hörselproppar själv, så att han inte hör hur det distar och hur det skär i diskanten.
hcl skrev:Ljudtekniker som använder öronproppar då de rattar ljudet under spelningen borde märkas varningstriangel.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Ljudtekniker som använder öronproppar då de rattar ljudet under spelningen borde märkas varningstriangel.
Jag har mixat med öronproppar (hyggligt raka) för att skydda hörseln.
-Inte pga PA-ljudet, utan pga gitarrförstärkarna som man vägrat skruva ner och som naturligtvis inte fick riktas mot gitarristen själv. Suck. Ingen borde kunna skylla gitarristena och dennes stärkarklustersvansinne på mig!
Nå. Jag fick till slut nog och tröttnade på allt vad PA-mixande heter.
RogerGustavsson skrev:63% av de som röstat är alltså drabbade av hörselnedsättningar eller tinnitus?
Tarzan skrev:Gitarristen i det ganska trevliga och halvokända svenska bandet One inch giant har bara en orange micro terror med sig live. Ett föredöme helt klart.
Perfector skrev:nehee!
Och kort skapt ljud som ger hörselskada uppstår hur då?
Perfector skrev:Min dotter fick en smällare vid örat och hon har enligt läkaren skador på flimmerhåren.
Perfector skrev:Du får disikera familjen eller plugga 10 år till läkare, som min svärson gjorde och han ger mig rätt.
Eller snarare han berättade för mig.
Jag antar att du menar att han sitter och ljuger för att göra sig märkvärdig?
RogerGustavsson skrev:63% av de som röstat är alltså drabbade av hörselnedsättningar eller tinnitus?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster