Tonal matchning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Tonal matchning

Inläggav Bill50x » 2015-03-20 18:17

Svante skrev:Varför väljer jag tonkurvan och inte distorsionen då kan man undra. Det har att göra med att distorsion är en kombinationseffekt av signal och påverkan, i en helt annan liga än spektralt innehåll är det. För att höra ett tonkurvefel räcker det med att signaler med de aktuella frekvenserna finns i signalen med något tillräcklig amplitud. Distorsion är ett helt träsk av effekter, och det är mycket svårare att sätta en gräns för det.

Därför tycker jag att det är smart att börja misstänka tonkurvefel, för de kan man undersöka och ev eliminera, det går inte med distorsion. Skulle man säga att skillnaden beror på distorsion så kommer man inte längre.

Fast ditt resonemang känns lite som att man letar efter den lilla skruven där det är ljust från lampan, inte i mörkret där man hörde den falla...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-03-20 18:25

Nufeckhanallt tillet . . . typ. :mrgreen:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-20 18:38

Bill50x skrev:
Svante skrev:Varför väljer jag tonkurvan och inte distorsionen då kan man undra. Det har att göra med att distorsion är en kombinationseffekt av signal och påverkan, i en helt annan liga än spektralt innehåll är det. För att höra ett tonkurvefel räcker det med att signaler med de aktuella frekvenserna finns i signalen med något tillräcklig amplitud. Distorsion är ett helt träsk av effekter, och det är mycket svårare att sätta en gräns för det.

Därför tycker jag att det är smart att börja misstänka tonkurvefel, för de kan man undersöka och ev eliminera, det går inte med distorsion. Skulle man säga att skillnaden beror på distorsion så kommer man inte längre.

Fast ditt resonemang känns lite som att man letar efter den lilla skruven där det är ljust från lampan, inte i mörkret där man hörde den falla...

Fast när du säger det så känns det som du går och letar skruv på slätten och inte märker att du gått upp i Himalaya under letandet...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-20 18:39

Någon verkar definitivt ha en skruv lös.
Pålitlig, Flexibel, Robust

JM

Inläggav JM » 2015-03-20 19:43

VresiBerba skrev:Jag har struntat att diskutera detta ämne med vänner, bekanta och övriga för att inga av oss kan enas om huruvida "tonal matchning" är ett koncept eller bara ren kobaj, så nu vill jag reda ut ämnet.

Du VresiBerba är för mig med din "tonal matchning" en riktig dörröppnare. Du tänker utanför boxen! Genialiskt!

I gruppen Ino-fantaster råder en relativ subjektiv konform "tonal matchning" som inte delas av de som inte är Ino-fantaster. I den senare gruppen råder "tonal omatchning" relativt samma specifika högtalare.
Mätmaffian ledda av Svante kan sannolikt utan problem rada upp flera distorsions typer på samma Ino-högtalare.
Distorsionsfynden kommer anammas av gruppen icke Ino-fantaster som förklaring till deras upplevda "tonala omatchning".
Ino-fantasterna kommer snabbt förklara att Svantes distorsions mätningar ligger utanför det hörbara området eftersom de upplever "tonal matchning".

Jag uppfattar "tonal matchning" bra övergripande helhets bedömning - en gestalt som innehåller massor med intressanta delmängder, bla objektiva mätdata men ffa subjektiva erfarenheter, personliga psykologiska o fysiologiska egenskaper, som viktas olika beroende på subjektiva personliga variabler. Gestalten blir styrande i din uppfattning när viss delmängdesinformation saknas.

Tröskeln för att revidera din "tonala matchnings gestalt" är relativt hög. Dvs att få Ino-fantaster att bara gilla JBL-högtalare kräver en hel del hjärntvätt från en säljares sida.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-03-22 11:52

Om jag hör någon nämna tonal matchning så tänker jag undermedvetet på konsten att hitta komponenter som passar ihop klangmässigt. Oftast kan man nog härleda problem med tonal matchning till egenheter på tonkurvan men det finns ju andra fallgropar också tex spridningsmönstret och faslinearitet vilka kan ställa till med lite hyss, speciellt ihop med rummet.
Jag har aldrig varit den som stirrat mig blind på distorsion men man kan väl kalla allt som avviker från originalet distorsion?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-22 15:24

Bill50x skrev:

/ B

Nä. När den lilla skruven trillar från glasögonen så tittar jag först där det är ljust. Finns den inte där letar jag vidare. Det är ju så bökigt att leta fram ficklampan. Hittar jag en skruv där det är ljust, med den inte passar (eftersom det var den andra skruven som jag hade lös) så letar jag också vidare. Men om jag hör att den ramlade där det var mörkt då? Jag tittar nog faktiskt först i ljuset ändå, eftersom det är så enkelt. Skruvar har ju en tendens att studsa runt.

(Allt sagt med alla de varningar som alltid borde följa med analogier.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-03-22 15:27

JM skrev:Mätmaffian ledda av Svante kan sannolikt ...

:mrgreen:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi