DAB, spiken i kistan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: DAB, spiken i kistan?

Inläggav phon » 2015-04-18 16:33

Blir det DAB även i lokal(reklam)-radiokanalerna, eller är det bara i SR 1-4?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-18 17:28

phon skrev:Blir det DAB även i lokal(reklam)-radiokanalerna, eller är det bara i SR 1-4?

Verkar vara "lokal(reklam)-radiokanalerna" som åstundar DAB mest, då de då, kan få plats för ännu mer "omistliga" program. Jag hörde i alla fall en företrädare för branschen uttrycka möjligheten till kanalflerfaldigande som sitt främsta argument för införandet av DAB . . . . . . . på raddion(SR1) under förmiddagen . . . typ. :evil:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-18 20:26

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:Jo, jag nämnde det där med redundans, men problemet när man kommer lite "off" i terrängen är att det inte alltid finns signal ens (låga master, lappverk med förhållandevis svaga sändare med kort räckvidd där man koncentrerat sig på vägtäckning och samhällen där det bor tillräcklig många för att nå bra statistik och höga frekvenser som är känsliga för hinder och har svårare att tränga igenom byggnader). Det verkar som att sändarantennerna riktar signalerna hårt (av ekonomiska skäl gissar jag) och att det är därför signalen ibland dalar så snabbt när man kommer utanför vägarna.
Det kan naturligtvis lösas, men frågan är om operatörerna är beredda att satsa på att täcka områden där det är riktigt glest befolkat och vad det kommer att kosta.

Pratar du nu om broadcast eller streaming? Med broadcast är det mycket lättare att täcka stora områden eftersom kommunikationen är enkelriktad och alla lyssnar på samma dataström; man kan använda större celler.

Brådkaast, naturligtvis.
Om signalen inte finns, t ex pga att man använder riktantenner till sändarna för att täcka längs en stor väg eller täcker den med ett pärlband av små sändare, så hjälper det ju inte mycket hur mycket redundans man än har, när man befinner sig vid sidan av. De höga frekvenserna och låga masterna gör det svårare att täcka överallt i terrängen och om signalen inte finns, så finns ju inget att lappa ihop till något användbart.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-04-19 00:39

Svante skrev:Jo täckningen blir bättre om man inte behöver dimensionera nätet för 100 samtidiga skilda strömmar. Det är bara EN ström som går utvid broadcast och då kan man lägga in mycket mer redundans. Med broadcast behöver man heller inte små celler; en digital sändare kan täcka en hel stad.

Det ser lite ut som att du tänker dig att tusen klienter med 100 kilobit per sekund kräver en bandbredd på hundra megabit vid käll-servern. Stämmer det?

Så är nämligen inte alls fallet i sådana tillämpningar som vi pratar om här.

Användarvisningsbild
wayfarer

Inläggav wayfarer » 2015-04-19 10:42

Jag hoppas helt klart att man inte går vidare med DAB+ i Sverige. Det känns ordentligt onödigt.

- Fortsätt använda FM sändare för MSB typen av meddelande till invånarna.
- Om man skall ha en ny rundsändande teknik så bör man frikoppla tjänstlagret, alltså radio tjänsten från transporten av data så man kan vidareutveckla tjänstesidan utan att vara fastlåst.
- Den stora bredden i tjänsteutbudet kommer tillhandahållas över generiska IP leverans, med andra ord mobilnät och andra internetuppkopplingar.
- För mobila nät så finns det faktiskt multicast och broadcast bärare. De har inte använts innan LTE på grund att de tar för mycket effekt och spektrum i varje cell, men eMBMS förbättrar den ekvationen. Men märk fortfarande att man behöver ett antal användare som mottager samma material i cell för att det skall löna sig att använda broadcast på lager 2.
- Kostnaden för SR att gå över till DAB ligger på över en miljard. Något man skall låna för att finansiera eftersom politikerna inte tänker betala extra för övergången, alltså tas pengarna ur programutbudet över många år.
- Kostnaden för oss invånare att byta mottagare ligger på över 15 miljard (pengar till elektroniktillverkarna)
- Privata lokalradio (PLR) stationer kommer tjäna stora pengar på att gå över till DAB då deras kostnad baserad på sändareffekt och antalet inkopplade sändare. See https://stupid.domain.name/node/1812.
- Tittar man på Storbritannien så är DAB en katastrof för kvalitet. Där sänker man bit-raten extremt för att få in fler kanaler. Vilket har tvingat även BBC att sänka kvalitén. De begränsar till och med kanaler till mono för att få in flera.

Så behåll FM sändarna tillsvidare och om ett tag så blir det tydligare om en övergång behöves och i så fall till vilken teknik.
Magnus Westerlund

Zatoichi: Even with my eyes wide open, I can't see a thing

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-19 14:11

RogerJoensson skrev:Om jag provar streama sr över internet idag , så funkar det skitdåligt när jag kommer någon km ut i skogen och rör mig.

Ja så är det.
Dock kommer det att kosta multum att erbjuda samma täckning med DAB och andra alternativ.
Är det värt det?
Nej, jag säger - lägg pengarna på annat och kör radio via internet.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-19 14:14

p1plarson skrev:Personligen är jag skeptisk till teknik där man strömmar saker hit och dit
i olika datanät bara för att det går. Som det ser ut idag har vi ju fungerande
rundradio i hela landet.

Ja, men vad kostar FM-nätet att underhålla och hur mycket frekvensutrymme tar det?
Finns en anledning till att man tittar på alternativ.

Vansinne att ha flera olika teknologier för att skicka information, tfn...radio...TV...internet... mm mm.
Och kunderna ska ha en massa olika mottagare dessutom.
Nej skicka allt över internet!
Oavsett om en del stratar emot, är det överföring via nätet som kommer vinna.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-19 22:17

Här i Norge talar man om att DAB bprde hoppats över och att man borde kört med FM 5-10 år till. Om 5-10 kommer all radio att streams över Nätet i alla fall och ingen kommer att bry sig om DAB.
Men FM-systemet släcks här 2017 tror jag.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-06-23 22:41

DAB i Sverige verkar nu vara dött, hurra hurra hurra!

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-06-23 23:12

mangrove skrev:DAB i Sverige verkar nu vara dött, hurra hurra hurra!

Va grundaru dä på . . . har du hört nöt som ja inte hört . . .typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2015-06-23 23:18

http://www.svt.se/nyheter/regeringen-slopar-planerna-pa-dab-radion Dock med den lilla brasklappen "Regeringen stänger inte dörren helt för DAB utan ska följa utvecklingen i Norge, där FM-nätet släcks ner 2017" på slutet.
Senast redigerad av Magnuz 2015-06-23 23:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-24 00:21

Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-24 08:05

Magnuz skrev:http://www.svt.se/nyheter/regeringen-slopar-planerna-pa-dab-radion Dock med den lilla brasklappen "Regeringen stänger inte dörren helt för DAB utan ska följa utvecklingen i Norge, där FM-nätet släcks ner 2017" på slutet.

Så här skriver Alice i dagens SvD:
http://www.svd.se/regeringen-stoppar-ov ... /om/debatt

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
ErikAndersson

Inläggav ErikAndersson » 2015-06-24 10:49

En sak jag funderat på är hur DAB signalen uppför sig vid närmande av sändarens totala räckvidd. Gäller då i första hand bilradio kanske.
Delansvarig för den "nya rörvågen" på 1980 talet. erikasson@telia.com

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-06-24 16:18

Nu kanske det äntligen är nån som vill ha den
Bild
som jag skänker bort! ;-)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi