Moderator: Redaktörer
phon skrev:Blir det DAB även i lokal(reklam)-radiokanalerna, eller är det bara i SR 1-4?
Svante skrev:RogerJoensson skrev:Jo, jag nämnde det där med redundans, men problemet när man kommer lite "off" i terrängen är att det inte alltid finns signal ens (låga master, lappverk med förhållandevis svaga sändare med kort räckvidd där man koncentrerat sig på vägtäckning och samhällen där det bor tillräcklig många för att nå bra statistik och höga frekvenser som är känsliga för hinder och har svårare att tränga igenom byggnader). Det verkar som att sändarantennerna riktar signalerna hårt (av ekonomiska skäl gissar jag) och att det är därför signalen ibland dalar så snabbt när man kommer utanför vägarna.
Det kan naturligtvis lösas, men frågan är om operatörerna är beredda att satsa på att täcka områden där det är riktigt glest befolkat och vad det kommer att kosta.
Pratar du nu om broadcast eller streaming? Med broadcast är det mycket lättare att täcka stora områden eftersom kommunikationen är enkelriktad och alla lyssnar på samma dataström; man kan använda större celler.
Svante skrev:Jo täckningen blir bättre om man inte behöver dimensionera nätet för 100 samtidiga skilda strömmar. Det är bara EN ström som går utvid broadcast och då kan man lägga in mycket mer redundans. Med broadcast behöver man heller inte små celler; en digital sändare kan täcka en hel stad.
RogerJoensson skrev:Om jag provar streama sr över internet idag , så funkar det skitdåligt när jag kommer någon km ut i skogen och rör mig.
p1plarson skrev:Personligen är jag skeptisk till teknik där man strömmar saker hit och dit
i olika datanät bara för att det går. Som det ser ut idag har vi ju fungerande
rundradio i hela landet.
mangrove skrev:DAB i Sverige verkar nu vara dött, hurra hurra hurra!
Magnuz skrev:http://www.svt.se/nyheter/regeringen-slopar-planerna-pa-dab-radion Dock med den lilla brasklappen "Regeringen stänger inte dörren helt för DAB utan ska följa utvecklingen i Norge, där FM-nätet släcks ner 2017" på slutet.
Användare som besöker denna kategori: HenrikTornquist och 17 gäster