Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå?

Fy! Grumligt och skrälligt.
1
6%
Sådär...
6
35%
Ganska rent och klart.
3
18%
Mycket bra!
7
41%

Antal röster : 17

Användarvisningsbild
hcl

Re: Illalåtande körer eller illalåtande anläggningar?

Inläggav hcl » 2015-04-05 08:25

Bra tips på lite mer lättillgänglig körmusik. Fick lite "Sagan om ringen"-feeling, vilket jag gillar.

Jag lyssnade via Wimp i.st.f. Spotify och tycker inspelningen är helt o, inte det bästa i körväg, men helt ok.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2015-04-05 09:31

har lyckats ta ner de hele men bara 161/kbit/s i flash trots det vissna resultatet så kvarstår naturligtvis min förstahandsupplevelse, typ. avspelas nu i JRiver med 10 sek buffring. :D
burning in the eyes of the maker

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-04-05 10:10

S-ljuden hördes tydligt hos Per igår och dom hörs hos mig idag.

Beror det på (inspelnings) tekniken eller kören?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-05 14:06

Jag skulle tro att det är en soppa av alltihop.
Särskilt där s-ljuden kommer hipp som happ rytmiskt (utspritt), så kunde man hållit tillbaka dem för att få dem att låta mindre störningsaktiga? Av någon anledning har man valt att inte göra så. Kanske följde man körarrangemanget som det var skrivet, kanske lät det inte så där körledaren stod, kanske reflekterade körledare inte över det eller så ville man ha det så...
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-04-05 14:30

Svante skrev:...och barbershop.

Det har du rätt i! Jag har inte tänkt på det men de har ett alldeles speciellt sound. Rena kvinter - ahhhh....
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-05 18:30

RogerJoensson skrev:Jag skulle tro att det är en soppa av alltihop.
Särskilt där s-ljuden kommer hipp som happ rytmiskt (utspritt), så kunde man hållit tillbaka dem för att få dem att låta mindre störningsaktiga? Av någon anledning har man valt att inte göra så. Kanske följde man körarrangemanget som det var skrivet, kanske lät det inte så där körledaren stod, kanske reflekterade körledare inte över det eller så ville man ha det så...

Kankse är det så att ss-ljuden är mer störande på anläggnmgar som lägger till lite extra hizz i diskanten, höjd nivå eller extra krydda i form av dist? Har man valt en sådan anläggning så får man nog leva med att det inte alltid är av godo. De hörs, men jag tycker de låter ungefär som det kan göra när man lyssnar live. Sångare bukar ofta hålla tillbaka vissa ljud (typ S) eftersom de inte alltid låter som man skulle önska. Inte alla bryr sig dock.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-05 18:55

Ja, men jag tycker de håller tillbaka dåligt här, särskilt i vissa lägen när s-ljuden kommer i en röra nästan samtidigt. Det låter mest slarvigt i mina öron.

Om man har avrullad diskant i anläggningen så mildras problemet naturligtvis. -Och det är sant att s-ljuden kan låta så där skumt även live och det beror på allt möjligt som lokal, kör, körledare, arrangemang osv. Det är också sant att man kan öka (bi)effekten av övermarkerade s.ljud med illa vald mikplaceringar och/eller mikrofoner som är vässade i just det registret (inte ovanligt).

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2015-04-05 20:18

Min favvo kör-skiva är denna:
https://play.spotify.com/album/1F2kT4Dvl5Sl54Hcc36eve
men inte heller denna övertygar fullt ut via Spottan när jag jämför med uppspelning från CD.
När sopranerna tar i så är det verkligen ett bra prov för anläggningens förmåga.
Även om kören låter "stort" så är det en väldigt liten kör:
4 sopraner, 2 altar, 3 tenorer och 3 basar dvs totalt ett duss,
men jag tycker att kören har en väl sammanvägd klang och är väldigt tight.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-05 21:21

bootstrap skrev:S-ljuden hördes tydligt hos Per igår och dom hörs hos mig idag.

Beror det på (inspelnings) tekniken eller kören?

Jag minns hur jag kämpade med en pickupinställning på tidigt 80-tal. Det lät bra men just på kör så lät det lite essigt. Jag fick bort det mesta genom att justera pickupen in absurdum men det var lite metallisk klang kvar i det övre registret. Detta efter att ha spenderat hela fredagkväll, lördag och söndag fm. På söndag eftermiddag var det körkonsert i Annedalskyrkan och min dåvarande flickvän släpade dit mig. Och till min förvåning fanns samma essiga/metalliska ljud även där! Även om jag redan då sprang mycket på konserter så var kör lite ovant och jag hade egentligen ingen referens från verkligheten med just den musikgenren. Lärdomen var för mig, jämför inte bara fonogram och apparater/anläggningar med varandra, jämför med verkligheten!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-05 23:33

Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.

Hur låter detta hos er?
http://open.spotify.com/album/0MF2LI2NzM06hTjMhS8ZUm

Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".

Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu. :)

Jag befinner mig för tillfället hos min far och har så här dags bara tillgång till ett par aktiva Argon 7340A som jag matar från hörlursutgången på min gamla Thinkpad. De har ganska oförarglig återgivning men jag känner deras brister och förtjänster ganska väl.
När jag lyssnar på den länkade inspelningen ovan via Spotify Premium hör jag att den har mer energi i diskanten än vad en välbalanserad inspelning bör ha.
Jag kan gott tänka mig att många "high end-anläggningar" går överstyr på den, jag har hört alltför många för långt över miljonen som har diverse peakar i övre diskanregistret som bara "tål" tillrättalagda audiofilinspelningar.
Efter mer än 30 års inspelningsverksamhet med mer eller mindre amatörmässiga körer i allt från små förortskyrkor till ett flertal av landets domkyrkor och optimering av min egen anläggning under samma tid, flitigt eget körsjungande, en rejäl samling kommersiella inspelningar och goda vänners inspelningar liknande mina, vet jag när så kallade "hifi-anläggningar" förvanskar hyfsat goda inspelningar så att de blir näst intill olyssningsbara, medan jag i min anläggning konstaterar att de är en aning ljusa i klangen, men att överdrivet vassa ess-ljud som skvätter omkring och rent av sticker i öronen inte ligger i inspelningen. Dock kan många inspelningar innehålla triggers för sådana missljud, men en korrekt fintrimmad anläggning ska inte provoceras av sådant. Det tog mig bara drygt 10 år att komma dit, sedan har det mer handlat om att bevara detta trots vidareutveckling för ännu högre upplösning. Åtskilliga som sitter med minst fem gånger dyrare anläggningar är inte i närheten för de är inte ens medvetna om målet och vet man inte ens vart man ska är det ju ännu omöjligare att välja rätt väg.
Efter helgen ska jag försöka ta mig tid att lyssna ordentligt på flera exempel här i tråden och kommentera.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 07:31

Jag läser Lennarts kommentar och inser att jag får ta och rycka upp mig. Har ännu inte idats återlyssna på stycket som tråden handlar om...
Stickig diskant, eller vad man skall kalla det, hoppas jag att jag inte har i högtalarna. Det är åtminstone ingenting som jag har lagt märke till... Men lite nyfiken blev jag allt efter att ha läst alla invändningar om att ess-ljuden ljuder lite essigt när de lyssnar på ifrågavarande stycke.
Att åstadkomma känslan av detaljrikedom eller hög upplösning - bara genom att hissa diskanten i högtalarkonstruktionen verkar väldigt primitivt. Men det är kanske så det ofta går till?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-06 08:42

Med tanke på att normen för hur en bra mikrofon låter (frekvensfunktion) ser ut ungefär som >denna< (bläddra en bit ner på sidan) så kanske det inte är så konstigt om många inspelningar ger lite extra sss-ljud. Nu kanske man inte bör använda en sådan mic för kör, men det hindrar säkert inte alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-06 09:30

lennartj skrev:Efter mer än 30 års inspelningsverksamhet med mer eller mindre amatörmässiga körer i allt från små förortskyrkor till ett flertal av landets domkyrkor och optimering av min egen anläggning under samma tid, flitigt eget körsjungande, en rejäl samling kommersiella inspelningar och goda vänners inspelningar liknande mina, vet jag när så kallade "hifi-anläggningar" förvanskar hyfsat goda inspelningar så att de blir näst intill olyssningsbara, medan jag i min anläggning konstaterar att de är en aning ljusa i klangen, men att överdrivet vassa ess-ljud som skvätter omkring och rent av sticker i öronen inte ligger i inspelningen.

Mja, åtminstone problemet jag pratar om, kan ju höras live också (beroende på plats, kör, arr etc)... Nu handlar det inte enbart om hur starka s-ljuden låter, utan framför allt hur de smälter samman med resten av klangen.

Dock kan många inspelningar innehålla triggers för sådana missljud, men en korrekt fintrimmad anläggning ska inte provoceras av sådant. Det tog mig bara drygt 10 år att komma dit, sedan har det mer handlat om att bevara detta trots vidareutveckling för ännu högre upplösning.

Det kan diskuteras om det ska höras ur anläggningen eller inte (om det t ex kunde höras vid inspelningstillfället)... Visst går det att få till en lyssning som smetar ut eller dämpar problemet (att lägga till en massa reflexer kan ju t ex mjuka upp). Jag skulle dock inte kalla det bättre upplösning om det tas bort missljud som hördes vid inspelnings tillfället. -Även om det låter mindre störigt än det gjorde i verkligheten (för den som lyssnade uppmärksamt).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-06 10:49

hcl skrev:Med tanke på att normen för hur en bra mikrofon låter (frekvensfunktion) ser ut ungefär som >denna< (bläddra en bit ner på sidan) så kanske det inte är så konstigt om många inspelningar ger lite extra sss-ljud. Nu kanske man inte bör använda en sådan mic för kör, men det hindrar säkert inte alla.

...men det är ju det där som ger det där lilla extra krispet i ljudet... :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Re: Illalåtande, essiga körer / anläggningar? Inte hos mig..

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 11:19

Jag ändrade just trådrubriken. Detta efter att ha fokuserat på just ess-ljuden. Visst hör jag ess:en. Ganska tydligt emellanåt dessutom. Men inte sjutton låter de resonanta! Alltså inte här hos mig vill säga.
Nu är jag en sån som lyssnar på helheter, måste anstränga mig för att lyssna efter specifika detaljer, fel och brister. Men nu när flera av er har påtalat essigheten så sitter jag och lyssnar efter just det.
Det låter väldigt rent och klart och allt annat än den där grötigheten som jag ofta distraheras av i körmusik. Nej, jag upplever inte att det är överlag diskantdämpat heller. Men att det rena och klara skulle innehålla diskantresonanser eller diskanttoppar av annan orsak, det kan jag inte instämma i ens vid detektiv-lyssning.

För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:
Nä, vad ÄR det för anläggningar ni har, egentligen?
Jag trodde detta var ett HIFI-forum. Ett hifi-forum för hyfsat kvalificerade anläggningar dessutom.
Men nu börjar jag tveka...
:wink:
Senast redigerad av Strmbrg 2015-04-06 11:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-06 11:28

Strmbrg skrev:För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:

Jag har en känsla av att du vet vad jag lyssnar på. :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 11:29

PerStromgren skrev:
Strmbrg skrev:För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:

Jag har en känsla av att du vet vad jag lyssnar på. :evil:

En essig anläggning? :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-06 11:30

Enligt vissa, på forumet, så finns det inte illalåtande eller essiga körer. Ni som upplever det är helt enkelt "neurotiska".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-06 11:35

Strmbrg skrev:...
Men att det rena och klara skulle innehålla diskantresonanser eller diskanttoppar av annan orsak, det kan jag inte instämma i ens vid detektiv-lyssning.

För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:
Jag trodde detta var ett HIFI-forum. Ett hifi-forum för hyfsat kvalificerade anläggningar dessutom.
Men nu börjar jag tveka...
:wink:

Ingen anläggning alls, de gånger jag lyssnat live och hört de där s, ps, sss, tsss, sss -ljuden. -Men i det där inspelningsfallet jag beskrev tidigare, upptäckte jag inte problemet förrän jag lyssnade genom en anläggning (mindre distraktioner och mer lyssningfokus), vilket vidare ledde till att jag upptäckte att "problemet" fanns även vid direktlyssning till kören...

En sådan förhållnadevis bred topp i diskanten, som på diagrammen, behöver inte alls låta resonant, men kommer att lyfta just s-ljuden likaväl (samtidigt som det kan ge brillians till ett i övrigt murrigt ljud).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-06 11:37

music4ever skrev:Enligt vissa, på forumet, så finns det inte illalåtande eller essiga körer. Ni som upplever det är helt enkelt "neurotiska".

Tack då vet jag det. :lol:

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2015-04-06 12:06

@ Roger Jönsson: Det svårt att formulera sig heltäckande utan att inläggen blir orimligt långa. Jag skrev inte, men hoppades att det skulle bli underförstått att den erfarenhet jag skaffat mig genom åren hjälper mig att gissa (oftast rätt) om störande vassa ess-ljud mm. är fångade från inspelningstillfället och återges korrekt eller om de uppstår vid avspelningen. Ett annat exempel är träblås, där viss stämföring mellan oboe och klarinett kan låta som om det distar alldeles hiskligt, men det låter just så i verkligheten.
Jag menade alltså inte att man ska tuna sin anläggning så att korrekt inspelade ess-ljud rundas av, bara att den inte ska skapa egna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-06 12:07

PerStromgren skrev:Jag reagerar mest på de starka essljuden, som jag tycker stör. Men det kanske är min anläggning som skapar detta?

Håller helt med. Lyssnade med både högtalare och med lurar och s-ljuden stör verkligen i bägge fallen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 12:21

Det är säkert fel på mina högtalare...

:(

Ess-ljud som liksom sticker ut och inte finns där som en del av övriga rösten är väldigt störande. (Ja, kanske inte om man ser det ur ett globalt perspektiv med krig, svält, klimatförändringar, Pisa-resultat etcetera...)
I de fall ess-ljuden spretar iväg, så brukar de emellanåt verka komma från en annan punkt än resten av rösten. Kanske ofta som en fräsning rakt från högtalaren.
När jag lyssnar via divese olika lurar så essar det faktiskt.

Måste vara bra lurar. :D

boom
Semesterfirare

Re: Illalåtande, essig kör / anläggning? Inte hos mig...

Inläggav boom » 2015-04-06 12:32

Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.

Hur låter detta hos er?

Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".

Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu. :)

Varför spyan med sin dåliga kvalitet . mp3 320k

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-06 12:47

boom skrev:

Hur låter detta hos er?

Varför spyan med sin dåliga kvalitet . mp3 320k

ps. Spotify använder inte mp3 ;)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-06 13:05

lennartj skrev:Jag menade alltså inte att man ska tuna sin anläggning så att korrekt inspelade ess-ljud rundas av, bara att den inte ska skapa egna.

Ok. Håller med.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 15:11

Jag håller också med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-04-06 15:31

Låter det essigt Ingvar?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-04-06 16:25

Nu har jag tagit mig tid att lyssna på flera av sångerna i lugn och ro och jag får revidera mitt första negativa intryck något. Det är fortfarande en körklang jag inte föredrar, men det är inga problem att njuta av musiken; i mina öron låter det som för litet direktljud, samtidigt som efterklangen inte är tillräckligt lång och stor för att rättfärdiga detta. På några ställen - framför allt i den första sången av de fyra jag lyssnat på - blir s-ljuden framträdande i förhållande till klangen i övrigt. Men "hårt och vasst" blir det aldrig. Det verkar som att kören missar att hålla igen s:en på några ställen och då inspelningen är litet känslig för detta märks detta. Men på många ställen hörs det i stället att kören lägger sig vinn om väldigt försiktiga s-ljud, vilka också smälter väl in med klangen i övrigt.

Så, jag håller med Strmbrg; inte så illalåtande essigt här inte. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-06 16:50

Strmbrg skrev:Låter det essigt Ingvar?

Nä, inte så farligt, det vill säga ungefär som det ofta kan låta live. Däremot är den lite tveksam på många andra sätt tycker jag.

Ingen vidare inspelning helt enkelt. Både klang och perspektiv är onaturligt balanserade tycker jag, och helt ren är den väl inte heller. Det låter Chandos kan man kanske säga. Jag föredrar inspelningar gjorda med enkel teknik och med rimligt ofärgande mikrofoner.

Jag har spelat in väldigt mycket kör, och att få det så där relativt dåligt är inte alldeles enkelt. Men jag kanske är onödigt kritisk? Jag menar ju inte att den är ovanligt dålig, mera att den är normalt dålig. Och musiken är som tur är tillräckligt bra, i varje fall efter att man tagit sig igenom den rätt trista starten.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ursäkta att jag svarade på trådfrågan först nu, men jag satt tidigare framför en dator som jag inte kan lyssna på musik ifrån.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi