Moderator: Redaktörer
Svante skrev:...och barbershop.
RogerJoensson skrev:Jag skulle tro att det är en soppa av alltihop.
Särskilt där s-ljuden kommer hipp som happ rytmiskt (utspritt), så kunde man hållit tillbaka dem för att få dem att låta mindre störningsaktiga? Av någon anledning har man valt att inte göra så. Kanske följde man körarrangemanget som det var skrivet, kanske lät det inte så där körledaren stod, kanske reflekterade körledare inte över det eller så ville man ha det så...
bootstrap skrev:S-ljuden hördes tydligt hos Per igår och dom hörs hos mig idag.
Beror det på (inspelnings) tekniken eller kören?
Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.
Hur låter detta hos er?
http://open.spotify.com/album/0MF2LI2NzM06hTjMhS8ZUm
Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".
Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu.
lennartj skrev:Efter mer än 30 års inspelningsverksamhet med mer eller mindre amatörmässiga körer i allt från små förortskyrkor till ett flertal av landets domkyrkor och optimering av min egen anläggning under samma tid, flitigt eget körsjungande, en rejäl samling kommersiella inspelningar och goda vänners inspelningar liknande mina, vet jag när så kallade "hifi-anläggningar" förvanskar hyfsat goda inspelningar så att de blir näst intill olyssningsbara, medan jag i min anläggning konstaterar att de är en aning ljusa i klangen, men att överdrivet vassa ess-ljud som skvätter omkring och rent av sticker i öronen inte ligger i inspelningen.
Dock kan många inspelningar innehålla triggers för sådana missljud, men en korrekt fintrimmad anläggning ska inte provoceras av sådant. Det tog mig bara drygt 10 år att komma dit, sedan har det mer handlat om att bevara detta trots vidareutveckling för ännu högre upplösning.
hcl skrev:Med tanke på att normen för hur en bra mikrofon låter (frekvensfunktion) ser ut ungefär som >denna< (bläddra en bit ner på sidan) så kanske det inte är så konstigt om många inspelningar ger lite extra sss-ljud. Nu kanske man inte bör använda en sådan mic för kör, men det hindrar säkert inte alla.
Strmbrg skrev:För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:
Nä, vad ÄR det för anläggningar ni har, egentligen?
PerStromgren skrev:Strmbrg skrev:För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:
Jag har en känsla av att du vet vad jag lyssnar på.
Strmbrg skrev:...
Men att det rena och klara skulle innehålla diskantresonanser eller diskanttoppar av annan orsak, det kan jag inte instämma i ens vid detektiv-lyssning.
För att vara lite otrevlig, spydig och sandlådeaktigt prestigemässig:
Jag trodde detta var ett HIFI-forum. Ett hifi-forum för hyfsat kvalificerade anläggningar dessutom.
Men nu börjar jag tveka...
music4ever skrev:Enligt vissa, på forumet, så finns det inte illalåtande eller essiga körer. Ni som upplever det är helt enkelt "neurotiska".
PerStromgren skrev:Jag reagerar mest på de starka essljuden, som jag tycker stör. Men det kanske är min anläggning som skapar detta?
Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.
Hur låter detta hos er?
Jag tror att köråtergivning är lite extra känsligt när det gäller ljudvolymen. Så reglera ljudnivån lite upp och ner innan du "tycker till".
Väl medveten om att var och en värderar innebörden i svarsalternativen lite eljest, men jag ids inte öda en massa tid på orddefinition nu.
boom skrev:Strmbrg skrev:Kör brukar kunna låta rätt illa, är min ringa men dock erfarenhet.
Hur låter detta hos er?
Varför spyan med sin dåliga kvalitet . mp3 320k
lennartj skrev:Jag menade alltså inte att man ska tuna sin anläggning så att korrekt inspelade ess-ljud rundas av, bara att den inte ska skapa egna.
Strmbrg skrev:Låter det essigt Ingvar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster