Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Den enda fördelen som jag ser med EKK har inte utnyttjats där. -Att man kan dra den snyggt.
Jag är inte så anal att jag lägger tid på att dra kabel snyggt på ställen där den inte kommer att synas.

Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Den enda fördelen som jag ser med EKK har inte utnyttjats där. -Att man kan dra den snyggt.
Jag är inte så anal att jag lägger tid på att dra kabel snyggt på ställen där den inte kommer att synas.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:RogerJoensson skrev:Den enda fördelen som jag ser med EKK har inte utnyttjats där. -Att man kan dra den snyggt.
Jag är inte så anal att jag lägger tid på att dra kabel snyggt på ställen där den inte kommer att synas.Hm. Så varför EKK då?
RogerJoensson skrev:EKK är ett Faktiskt-mode som jag inte riktigt begriper mig på.
DQ-20 skrev:RogerJoensson skrev:EKK är ett Faktiskt-mode som jag inte riktigt begriper mig på.
Nu handlade egentligen trådämnet om själva styvheten, men EKK introducerades av Ingvar Öhman via tidningen Musik och Ljudteknik. Anledningen var främst att den är enkardelig, har ett mekaniskt väldämpat hölje och finns i olika konfigurationer (2*1,5 mm2, 2*2,5 mm2, 4*1,5 mm2 och 4*2,5 mm2) så att man kan få till den serieimpedans som Öhman specificerar för sina högtalare. Förutom EKK ingick även EKUA bland de kablar som "rekommenderades", dels för internt bruk i högtalare, dels för mycket korta sträckor och då isärdragen för att öka induktansen (och minska kapacitansen). Vidare är kablarna billiga och egenskaperna i princip garanterade via standardisering.
En annan kabel som populariserats av Ingvar Öhman är RG62 även om han i sina Ino-kablar (lågnivå alltså) numera verkar använda något som liknar WT100, dvs en CT100 med skummat dielektrikum (men det är mer en kvalificerad gissning än fakta.) Dessa är också styvare än vanliga "interconnect"-kablar av olika anledningar. Hörbara fördelar av enkardelighet kan diskuteras, men det är just denna egenskap som gör alla kablar av den typen något styvare än mångkardeliga kablar, så frågan kunde lika gärna lyda: "Är enkardeliga kablar för styva att använda som högtalarkabel?
Det konstiga är inte att EKK diskuteras utan att högtalarkablar överhuvudtaget är på tapeten.
/DQ-20
PJo skrev:DQ-20 skrev:Det konstiga är inte att EKK diskuteras utan att högtalarkablar överhuvudtaget är på tapeten.
/DQ-20
Kan det bero på att kablar är länkar i återgivningskedjan?
Om inte: Varför diskutera någonting annat än musik då? Jag menar varför får/(skall) man diskutera vissa delar i återgivningskedjan och inte andra?
Objektivisten skrev:Jag tycker nog det hörs skillnad på alla högtalarkablar.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Nu tänker du fel. Flyttar sig rummet och kabeln ligger still så kan man få vibrationsmissljud. InfraY-6 du vet...
Menar du att om rummet skakar och EKK inte följer med (vibrationsljud uppstår) så är det en fördel?
Nattlorden skrev:Jag är inte så anal...
RogerJoensson skrev:Och det är en fördel?
Nattlorden skrev:5x2.5 is da shit!Böjes en gång mha inhyrd bulldozer.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster